kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:17

Wat een botte uitspraak van de TS!
Je weet nooit in welke situatie's je terecht komt, dit kan je niet zien voordat je aan kinderen begint.
Erg domme uitspraak zeg! :n

_sparta_

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:25

Als kinderbijslag zou zijn voor onvoorziene situaties moet het ook dan alleen uitgekeerd worden. Niet aan iedereen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:48

_sparta_ schreef:
Ik meende eens gehoord te hebben dat na x aantal jaar terug betalen de rest vervalt?

Geen idee, ik ben zo braaf ( en dom blijkbaar ) geweest om het bedrag in één keer aan vadertje staat over te maken, had geen zin m er ook nog eens rente over te moeten betalen. Mijn collega's/studiegenoten etc. betalen trouwens allemaal bedragen per maand waar je een paard op luxe pensionstal of een tweede huisje op de veluwe van zou kunnen houden :o , die krijgen niks kwijtgescholden.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:50

Ik weet het ook niet zeker hoor. Kan best zijn dat ik de klepel kwijt ben. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:38

Vjestagirl schreef:
samantha5 schreef:
Nou dan kan je dat net zo goed ook afschaffen want ja dat kleine bedrag werkt dan ook niet. Zeg je over kinderbijslag ook. Van die 60 euro in de maand kan ik namelijk ook geen kind onderhouden.

Is geen kleine bijdrage. De €256 die ik per maand krijg is een hele grote bijdrage in mijn studie, en als ik m niet zo krijgen zou ik niet meer kunnen studeren, en met mij een heleboel studenten niet.
Als ouders die €60 niet meer zouden krijgen zou een heel groot gedeelte niet in de problemen komen. Misschien niet meer roken, niet meer merkkleding of niet meer uitgebreidde dagjes weg...

Wat een aannames zeg ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:39

En de mensen die roepen dat studenten hun stufi uitgeven aan bier maken geen aannames ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:49

Nee en dat mensen hun kinderen maar slaan vanwege de kbs en dat dan uitgeven aan roken en merkkleding, en het nog als feit aandragen ook. Wordt hier ook genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:07

DameBlanche schreef:
Die kinderen zijn in de toekomst wel aan het werk en betalen dan jou oude dag!
Neemt niet weg dat je er natuurlijk wel goed over na moet denken voor je de beslissing maakt en van die kinderbijslag alleen red je het volgens mij niet!

Zo, die zit! :)

Nee, ik vind kinderbijslag heel goed juist! Ik bedoel, ik weet zeker dat ruim 50% van de mensen die nu kinderen heeft, het best wel moeilijk zou krijgen zonder kinderbijslag. Moet je ze dan maar niet nemen? Wat eerder al gezegd is; Wie gaat er dan later consumeren? Zorgen dat de economie blijft draaien? Tja, niemand.. want er staat gewoon geen jongere generatie klaar, in ieder geval niet eentje die groot genoeg is. En wat denk je van baby spullen? Die worden ook ineens veel minder verkocht als er minder kinderen komen.. ;) En tja, ouders gaan ook minder consumeren als ze geen kinderbijslag meer krijgen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:11

Tsja... En nu staan er mensen maanden op wachtlijsten van ziekenhuizen, terwijl dat geld ook daarnaartoe had kunnen gaan en er misschien wel levens gered hadden kunnen worden.

Niemand neemt kinderen om de maatschapij. Je neemt ze voor jezelf, en ik vind dat je er dan ook zelf voor kan betalen. Maar Rebeccaa, 2 dingen
1) alles wat jij zegt is al eerder in het topic gezegd
2) denk je echt dat de minder mensen kinderen nemen als ze geen KBS meer krijgen? Laat me niet lachen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:12

Maar ik kan zonder KB niet de zorg bieden die mijn kids nodig hebben....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:13

Brainless schreef:

Zou ook bijvoorbeeld uit een algemeen potje voor dit soort gevallen kunnen komen, waar iedereen die geld nodig heeft voor vervoer ed uit zou kunnen komen niet alleen de mensen met kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:16

1 Ga ik maar 'fe niet op in.
En 2, ja. Dat denk ik wel, ja. Ik denk dat veel ouders de kinderbijslag net als extra zetje nodig hebben, ik weet het wel zéker! Alleen al in mijn vriendenkring zitten 3 mensen waarvan de ouders het heel erg krap hebben en nù al bijna niet rondkomen. En ik weet bijna zeker dat die ouders het zonder de kinderbijslag niet zouden kunnen volhouden. Om dan maar geen kinderen te nemen vind ik ook weer zo wat. Ik bedoel, als iemand maar goed kan leren en een dure opleiding krijgt van pappie dan kunnen zij wel kinderen krijgen, maar iemand die praktischer is en een minder hoge opleiding krijgt - en 9/10 x dus ook minder verdiend - kan geen kinderen krijgen? Beetje oneerlijk, niet waar? ;)

Ik vind de kinderbijslag net zo goed als het geld dat alle werkende mensen betalen zodat oude mensen lekker op hun gat kunnen zitten de hele dag. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:20

1) waarom ga je daar niet op in?
2) Je hoeft niet perse een dure opleiding van je papa te krijgen, je kunt er als student zijnde zelf ook hard voor werken... En waarom zou het zo raar zijn om geen kinderen te nemen als je ze niet kunt betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:25

Omdat ik het niet zo nodig vind, eigenlijk ;).

En 2, oké, prima. Maar als student zijnde heb je het - in mijn ogen - al druk genoeg met colleges volgen, studeren etc. Ik denk dat je er veel meer aan hebt als je je studie afrondt met goede cijfers, omdat je er alle tijd voor hebt. Als je altijd maar moet werken, komt school énorm op te tweede plek. Beetje zonde? En verder, tja het is dat je op bokt beleefd moet blijven. Anders had ik het wel kunnen verwoorden, maargoed :').

Ik vind dat iedereen de kans om een kind te krijgen moet hebben. Mijn ouders bijvoorbeeld willen al vanaf ze klein zijn een groot gezin. Dat was echt hun droom. Ik vind dat je dat waar moet kunnen maken - met een beetje hulp welliswaar. Maargoed (:.

Nu negeer je me een beetje op het punt hoe het zit met lager opgeleidde mensen? Niet iedereen heeft de mogelijkheden om een universitaire studie te volgen.. of een goede HBO opleiding of desnoods een goede MBO opleiding.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:30

Nou weet ik niet. K besteed zelf veel tijd aan mijn studie, en daarnaast veel tijd aan werken. En ik denk dat het prima te doen is. Je zult er dan iig andere dingen voor moeten laten (zoals lang uitgaan, veel geld uitgeven aan kleding etc) maar het is te doen. Als ik zelf verder niet in de knoop had gezeten had ik dit ook prima gered...

Ik denk dat iedereen in Nederland de kans heeft om een goed inkomen te verdienen, dat er dmv allerlei regelingen en subsidies (waar iedereen aanspraak op kan maken, niet alleen de mensen die een kind hebben) hoeft niemand in Nederland het te laten om ouder te zijn. Ik ben het met je eens dat je er dan misschien andere dingen voor moet laten. Dat is dan niet anders. Als het jouw droom is om een groot gezin te hebben zou k zeggen 'ga er voor', maar ik zie niet in waarom de staat moet betalen voor je droom van een groot gezin.

Wat ik wel in heel veel posts opvallend vindt is dat mensen met een minder inkomen altijd wijzen naar het feit dat andere mensen meer uit te geven hebben. Dat is zeker waar, maar daar kunnen de mensen die meer uit te geven hebben niets aan doen. Die betalen al (veel) meer belasting, worden op allerlei andere dingen gekort, komen netto soms zelfs op minder uit dan mensen met een minder uitkomen. Maar die mensen werken wel jaren hard voor hun HBO of universitaire opleiding, hebben banen met veel verantwoordelijkheid, veel uren. Waarom zou je daar niet naar mogen verdienen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:39

Omdat helaas niet iedereen de hersenen heeft om een goede HBO/Universitaire opleiding te volgen heeft ;). Ik bedoel, ik kan het later prima met een HBO/universitaire opleiding doen, maar bijvoorbeeld mijn tweelingbroertje niet, hij is veel praktischer dan ik ben. Hij werkt later waarschijnlijk net zo veel als ik werk, maar of we 't zelfde gaan verdienen.. ik denk 't niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:44

Rebeccaa schreef:
Omdat helaas niet iedereen de hersenen heeft om een goede HBO/Universitaire opleiding te volgen heeft ;). Ik bedoel, ik kan het later prima met een HBO/universitaire opleiding doen, maar bijvoorbeeld mijn tweelingbroertje niet, hij is veel praktischer dan ik ben. Hij werkt later waarschijnlijk net zo veel als ik werk, maar of we 't zelfde gaan verdienen.. ik denk 't niet.

Ik quote mezelf maar even, want ik geloof dat je niet gelezen hebt:
Citaat:
Ik denk dat iedereen in Nederland de kans heeft om een goed inkomen te verdienen, dat er dmv allerlei regelingen en subsidies (waar iedereen aanspraak op kan maken, niet alleen de mensen die een kind hebben) hoeft niemand in Nederland het te laten om ouder te zijn. Ik ben het met je eens dat je er dan misschien andere dingen voor moet laten. Dat is dan niet anders. Als het jouw droom is om een groot gezin te hebben zou k zeggen 'ga er voor', maar ik zie niet in waarom de staat moet betalen voor je droom van een groot gezin.

Komt bij dat mensen die handig zijn, en goed zijn in wat ze doen tegenwoordig ook behoorlijk kunnen verdienen. Als ik kijk naar een vriend van me die instalateur en troubleshooter voor horeca ovens is, dan verdient hij meer dan ik de komende 10 jaar zal doen. En helemaal omdat hij ook nog eens goed is met autos en die ernaast opknapt...

En dat we niet allemaal de hersenen hebben om naar de uni te gaan, maakt nog niet dat je dan als persoon die dat wel heeft afgestraft mag worden door naar verhouding zo veel meer in te leveren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 03:47

Vjestagirl schreef:
Brainless schreef:

Zou ook bijvoorbeeld uit een algemeen potje voor dit soort gevallen kunnen komen, waar iedereen die geld nodig heeft voor vervoer ed uit zou kunnen komen niet alleen de mensen met kinderen.

Helaas zijn veel van dat soort potjes op basis van inkomen.
Men kijkt niet naar de uitgaven (dus naar hoeveel je overhoud om van te leven).

Mijn man heeft een (redelijk?!) goede baan, waardoor wij overal buiten vallen.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:28

Zucht bepaalde mensen in dit toppic vinden zichzelf wel erg goed hoor! Blegh kots van dat soort mensen. Prima als je jaren hebt geleerd dat je meer verdiend heb ik helemaal niets op tegen. Maar ik noem maar wat een vuilnisman heb jij ook nodig in je leven en die hebben gewoon een bepaald salaris en daar moeten ze het mee doen. Als we allemaal een hoge opleiding zouden doen en daar allemaal werk in zouden zoeken is het snel afgelopen met die banen en zal je ook ander werk (lager) moeten gaan zoeken.

En net wat Brainless zegt wij pissen ook overal net buiten. Kindsgebodenbudget, zorgtoeslag komen wij niet voor in aanmerking.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:38

Rebeccaa schreef:
DameBlanche schreef:
Die kinderen zijn in de toekomst wel aan het werk en betalen dan jou oude dag!
Neemt niet weg dat je er natuurlijk wel goed over na moet denken voor je de beslissing maakt en van die kinderbijslag alleen red je het volgens mij niet!

Zo, die zit! :)

Nee, ik vind kinderbijslag heel goed juist! Ik bedoel, ik weet zeker dat ruim 50% van de mensen die nu kinderen heeft, het best wel moeilijk zou krijgen zonder kinderbijslag. Moet je ze dan maar niet nemen? Wat eerder al gezegd is; Wie gaat er dan later consumeren? Zorgen dat de economie blijft draaien? Tja, niemand.. want er staat gewoon geen jongere generatie klaar, in ieder geval niet eentje die groot genoeg is. En wat denk je van baby spullen? Die worden ook ineens veel minder verkocht als er minder kinderen komen.. ;) En tja, ouders gaan ook minder consumeren als ze geen kinderbijslag meer krijgen..

Hey, alweer iemand die geen kinderen heeft voor zichzelf, maar voor de maatschappij.
Erg geloofwaardig. ;) En eigenlijk best wel zielig. Als dat kind ooit vraagt, papa, mama waarom ben ik hier. Dan krijgt het kind niet het antwoord uit de liefde voortvloeiend van ons 2. Nee we moeten de economie draaiende houden.

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:54

ik vind dat het wel afgeschaft mag worden maar er moet wel iets nuttigs tegenover staan zoals bv gratis school/sport/hobby.

Aan de andere kant vind ik dat het behouden moet blijven zodat de ouders hun kinderen straks iets kunnen meegeven de toekomst in zodat ze niet de sh*t in gaan en de overheid zich daarweer mee moet bemoeien.

Dus mijn stem is eigenlijk JA/Nee

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:19

Ik zie hier ergens voorbijkomen dat iemands ouders de wens hebben om een groot gezin te stichten. Persoonlijk vind ik niet dat ik voor die wens moet betalen. Ik ben namelijk bewust kinderloos.

1. Ik vind kinderen best leuk, maar hoef ze absoluut niet zelf te hebben.
2. De wereld is al vol genoeg

Als je een groot gezin wilt hebben, dan zul je daar zelf de voorwaarden voor moeten scheppen. Dat is immers jouw keuze!

Nu weet ik dat ik misschien een uitzondering ben, ik heb geen last van moederlijke gevoelens en dito hormonen denk ik, maar vele vrouwen hebben dit wel. Die willen moeder worden. Kijk, daar kan ik mee leven, is een heel normaal biologisch verschijnsel. Ik wil dan ook best meebetalen aan het normale gemiddelde gezin, te weten 2 kinderen. Als je meer dan twee kinderen wilt, dan is dat naar mijn idee 'luxe', een wens (even tussen haakjes, kan geen beter woord vinden) en zul je in mijn gedachtenwereld voor kind nummer 3,4,5,6,7,8 de kosten zelf moeten kunnen dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:33

_sparta_ schreef:
Hey, alweer iemand die geen kinderen heeft voor zichzelf, maar voor de maatschappij.
Erg geloofwaardig. ;) En eigenlijk best wel zielig. Als dat kind ooit vraagt, papa, mama waarom ben ik hier. Dan krijgt het kind niet het antwoord uit de liefde voortvloeiend van ons 2. Nee we moeten de economie draaiende houden.

:Z , joh hoe oud ben je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:51

Bij alle subsidies die de overheid uitkeert of het nu de stufi, kbs, ww, zorgtoeslag of wat ook is. Er zullen altijd mensen zitten die het werkelijk nodig hebben, er zal ook een groot gedeelte zijn die er misbruik van maakt.
Wij pissen buiten de pot met alles, maar familie die een eigen zaak heeft en meer verdiend dan wij krijgen wel alles, via een handige constructie.
Laten ze dat soort dingen eens aan gaan pakken, mensen die door de mazen van de wet hun voordeel nemen.

Laten ze geld dat naar nederlanders in het buitenland gaat aan banden leggen. Laat men een minder aan ontwikkelingssamenwerking in het buitenland doen en dat geld hier in de eigen zorg steken.

Er zijn zoveel dingen waar over de grens geld naar toe gaat, wat misschien beter in het eigen land besteed kan worden.

Ik heb de kbs niet nodig, dus in mijn geval mogen ze het best afschaffen en het in onderwijs of zorg steken. Maar ja, er zijn ook velen die het extraaje wel kunnen gebruiken.
Ik voel me niet schuldig dat ik kbs ontvang, wij betalen erg veel aan de overheid en ontvangen niets. Dus eigenlijk betalen we hier in huis bijna alleen aan de voorzieningen voor anderen.

Laat ze de uitgaven over de grens maar eens onder de loep nemen, eer ze aan het geld wat aan eigen burgers wordt verstrekt gaan morrelen.

De stufi, fijn dat het er is, het geeft jongeren de kans om te gaan studeren. Men is 18 en voor de wet volwassen. Men heeft op het 18e levensjaar eigenlijk ook nog niets gepresteerd, net als de kbs ontvangers, dus wees blij dat je een vergoeding krijgt. Je hebt er nog niets voor hoeven doen.
Vele afgestudeerden echter, vertrekken naar het buitenland om daar te gaan werken (meer verdienen ook), dan is onze investering weg, das jammer. Laat men bij werk in het buitenland dan de verstrekte stufi dan maar terug betalen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:28

Mindim schreef:
_sparta_ schreef:

:Z , joh hoe oud ben je.

Vraag dat eens bij jezelf af. Als mensen een raar antwoord geven als we hebben kinderen nodig voor de toekomst. Dat is een leuke bijkomstigheid, maar daar wil niemand kinderen voor. En of ons stelsel tegen die tijd nog zo is dat ze voor ons werken is nog maar de vraag.