Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 19:04

Voor mij is het heel zwart wit haha maar ik heb er niet voor geleerd dus ben al aardig blij met de strengere regels die er worden ingevoerd. Als zoiets mogelijk zou zijn als wat ik omschreef, zou ik dat alleen maar toejuichen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 19:27

Soms vind ik dat wel lastig,
Omdat sommige mensen iets meegemaakt hebben, zijn ze het besef tussen goed en slecht kwijt? Door de rechtzaken die ik volg heb ik meer het idee dat dat eigenlijk niet eerlijk is voor mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en dat wel nog weten.

Als je dat soort (oneerbiedig gezegd) toelaat moet je ze veel meer begeleiding geven. Want inderdaad, de veiligheid van de bewoners (dus ook de mensen die een permanente verblijfsvergunning hebben, en dat wel “gehaald” hebben) is ook enorm belangrijk (al dan niet belangrijker)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 20:31

Cer schreef:
Het gaat over stelen en mensen die bezig zijn met een verblijfsvergunning..

fransje23 schreef:
Nee, we hebben het over mensen die al een verblijfsvergunning hebben.
De eerste 5 jaar een tijdelijke en die kan daarna worden op omgezet naar permanent als je aan de voorwaarden voldoet.

Gnome schreef:
Daar heeft Cer het ook over toch?

Nee, er is een verschil tussen iets al hebben of er mee bezig zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 20:52

Er zijn ontzettend veel rechtszaken die worden gepleegd door mensen met zware psychische problemen.
Dat is vreselijk voor alle betrokkenen maar zo een dader valt niet echt te straffen door in de gevangenis te zetten.
Overigens ook niet door hem over de grens te zetten.
Door het uitwijzen van iemand met zware psychische problemen uit de UK is er in Nederland iemand zonder reden vermoord.
Dat soort mensen moeten behandeld worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 21:14

Ja ik dacht dat een “tijdelijke” nog geen permanente was, maar dat je dan dus nog in het proces zat.

Maar blijkbaar krijg je een tijdelijke en dan sowieso een vaste ofzoiets .. geen idee wat dat “tijdelijk” inhoudt, wat is dan het verschil?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 21:19

Cer schreef:
Ja ik dacht dat een “tijdelijke” nog geen permanente was, maar dat je dan dus nog in het proces zat.

Maar blijkbaar krijg je een tijdelijke en dan sowieso een vaste ofzoiets .. geen idee wat dat “tijdelijk” inhoudt, wat is dan het verschil?

Tijdelijk is volgens mij omdat ie max 5 jaar geldig is. Daarna moet je m weer tijdelijk verlengen of hij wordt omgezet naar onbepaalde tijd. Maar je begint denk ik meestal altijd met een tijdelijke inderdaad.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 21:22

Gnome schreef:
Voor mij is het heel zwart wit haha maar ik heb er niet voor geleerd dus ben al aardig blij met de strengere regels die er worden ingevoerd. Als zoiets mogelijk zou zijn als wat ik omschreef, zou ik dat alleen maar toejuichen.

Het was niet zo duidelijk. Maar ik denk dat je slecht de kosten en baten kunt definiëren van het uitzetten omdat mensenrechten een spectrum zijn. Ze worden vaak altijd wel in meer of mindere mate overtreden. Maar sommige zijn groot en zichtbaar.
Heel groots, maar als je de een groep zou behouden die steelt ook als je mogelijkheid hebt ze uit te ztten, schend je mensenrechten want de algemene veiligheid verminderd ook.

Rechten zijn sowieso niet heel zwart ondanks dat ze daar wel naar streven. Anders zouden rechtszaken ook niet zo complex zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 21:27

Cer schreef:

Eerst is er een tijdelijke verblijfsvergunning die jaarlijks verlengd wordt en na 5 jaar kun je een permanente verblijfsvergunning aanvragen.
Maar voor de tijdelijke heb je al een heel proces doorlopen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 11:27

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 11:27

Ik denk ook niet dat het stand houdt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 12:11

Op dat er maar veel wetsvoorstellen tegen gehouden mogen worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 12:25

purny schreef:
Op dat er maar veel wetsvoorstellen tegen gehouden mogen worden.

Nou ja, dat is natuurlijk ook niet wenselijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 12:38

Je kunt wel veel tegenhouden, maar eigenlijk worden dan problemen doorgeschoven naar een volgend kabinet / generatie.

Uiteindelijk zal er iets moeten gebeuren.

karunaJarig
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 12:54

Nog langer doorwerken om een geldprobleem op te lossen is niet de weg. Leukvoor kantoor mensen die eerst tot 23/26 hebben doorgeleerd voor ze zijn gaan werken. Heel veel mensen beginnen met 16/18 met fysiek zwaarder werk. Of ploegendienst in minder gezonde werkomgeving en fysiek zwaarder. Die redden het domweg niet nog langer. Vroeger had je de zware beroepen die eerder mochten stoppen. Dat is al de nek omgedraaid.waardoor de vader van gv met 58 kon stoppen en fysiek nog een beetje wat waard was. Gv mag met hetzelfde werk 10 jaar langer door. Fysiek onhaalbaar maar geen keuze.

Officieel mag je vanaf 55 al nachtdienst weigeren zelfs in veel cao's. Hoe moet je dan nog 13 jaar zien vol te houden?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 13:05

Tuurlijk heb je wel een keuze; zelf tijdig beginnen met sparen voor pensioen, of ziektewet/WAO als het fysiek onhaalbaar is.

Alles van de grillen van de AOW laten afhangen zou ik sowieso niet doen.

Feit is dat het huidig systeem onhoudbaar is, dus er moet wel wat gebeuren. Alle wetsvoorstellen afkeuren helpt daar gewoon niet bij, hoe je het wendt of keert.

karunaJarig
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 13:19

Zo gemakkelijk gaat dat niet. De 45 plussers werden in een keer geconfronteerd met de veranderingen
Meer pensioen sparen maakt je fysiek niet fitter. En de zware beroepen hebben meest ook niet genoeg salaris om eerder te kunnen stoppen financieel. Wao wia wordt ook aan gesleuteld. En met een afkeur blijft het geld kosten aan de staat. En is het letterlijk werken tot je stuk bent. Ipv pensioen en je kunt nog een beetje genieten van je oude dag

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 13:57

De babyboom generatie is de generatie met de grootste financiële welvaart en de grootste vermogens. Dat is juist absoluut niet de groep in de samenleving die het meeste moet inleveren.

En nee die werkten niet per se harder. In die tijd kon je makkelijker vermogens opbouwen dan nu. En de huizen gekocht in die tijd voor weinig geld zijn extreem gestegen in waarde.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 14:11

Babyboom is 64 en ouder…
45+ zit er een generatie onder.. voor die generatie is sparen een beetje aan de late kant.

En die werden geconfronteerd met veranderde regelgeving, misschien dat Karuna die bedoelt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 14:21

Je moet ook niet gaan sparen als je al 45+ bent natuurlijk.

Als je al vanaf je 16e werkt, heb je heel lange tijd kunnen sparen/ pensioenbeleggen. Ipv je afhankelijk te maken van alleen AOW/ de pensioenleeftijd.

En zo ‘in één keer geconfronteerd met veranderingen’ was het ook niet, want al in de hele geschiedenis wordt er vanalles veranderd en kan je nergens een pijl op trekken. Voor jezelf zorgen, ook financieel, is altijd enorm belangrijk geweest. Niet vertrouwen dat het geld je ooit toegeworpen wordt. Zeker niet door de overheid :+ Maar goed, dat is er bij mij ingepeperd mn hele opvoeding en dat is misschien niet bij iedereen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 14:51

verootjoo schreef:
Je moet ook niet gaan sparen als je al 45+ bent natuurlijk.

Als je al vanaf je 16e werkt, heb je heel lange tijd kunnen sparen/ pensioenbeleggen. Ipv je afhankelijk te maken van alleen AOW/ de pensioenleeftijd.

En zo ‘in één keer geconfronteerd met veranderingen’ was het ook niet, want al in de hele geschiedenis wordt er vanalles veranderd en kan je nergens een pijl op trekken. Voor jezelf zorgen, ook financieel, is altijd enorm belangrijk geweest. Niet vertrouwen dat het geld je ooit toegeworpen wordt. Zeker niet door de overheid :+ Maar goed, dat is er bij mij ingepeperd mn hele opvoeding en dat is misschien niet bij iedereen.

Moet er wel ruimte zijn om überhaupt te kunnen sparen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 15:00

Pensioenbeleggen.. daar had ik vroeger nog nooit van gehoord en nu begrijp ik nog niet hoe het werkt :')

Ik denk dat het belangrijk is wat je van huis uit meegekregen hebt, wat je zelf dus ook aangeeft. Niet iedereen had een achtergrond waar dat een onderwerp was, en dat heeft niet perse te maken met “wachten tot je iets in je schoot geworpen krijgt” (wat ik een vrij negatieve bewoording vind maar dat kan aan mij liggen)

Ik denk dat daar tegenwoordig veel meer informatie over te verkrijgen is en dat het meer in het nieuws is. Toen ik ging werken, ging er geld automatisch naar een pensioenfonds, ook bij het wisselen van werk. Je hoefde daar weinig voor te doen, dat ging automatisch. Er werd niet bij verteld dat dat een keer zou ophouden.
Later kwam er info over pensioengat, en franchise enzo, en eerlijk, ik heb er geen verstand van (zou ook raar zijn dat dat zou moeten perse gezien het een vak apart is). Maar ik heb het dan ook niet “meegekregen” van mijn ouders..
en ik denk dat er best veel mensen zijn voor wie het ingewikkeld is. En gezien we in een verzorgingsstaat wonen waar er faciliteiten zijn (of althans, in ieder geval waren) waar iedereen aan bijdraagt, kan ik me voorstellen dat mensen denken dat “het geregeld is”.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 15:08

En dan nog moet je ook gewoon mazzel hebben in het leven.

Ik zit ook niet te springen om een hogere Aow-leeftijd maar begrijp wel dat er iets moet veranderen omdat er nu al geld bij moet.
De ingehouden premie is nu al ontoereikend om alle AOW-ers te betalen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 15:12

ik vind pensioenen ook heel erg ingewikkeld. Ik heb geprobeerd me er in te verdiepen, maar ik kom erop uit dat ik een heeel groot pensioengat heb. Wel vanaf mijn 18e fulltime gewerkt, maar pensioen ging toen pas in vanaf dat je 25 werd. En ja, toen kwamen de kinderen dus ben ik parttime gaan werken, en dus parttime pensioen opgebouwd. Bij de echtscheiding is wel iets verrekend, maar dat zette ook geen zoden aan de dijk.
Nu ik 'zelfstandig' werk bouw ik helemaal niets meer op. Ik probeer wel te sparen, en zelfs te beleggen, maar ik vind dat verschrikkelijk spannend. Zeker nu ik zie dat de koersen dalen en mijn opgebouwde geld weer aan het verdampen is.
Dus nee, wat mij betreft hoeft de aow leeftijd ook niet omhoog.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 15:18

fransje23 schreef:
En dan nog moet je ook gewoon mazzel hebben in het leven.

Ik zit ook niet te springen om een hogere Aow-leeftijd maar begrijp wel dat er iets moet veranderen omdat er nu al geld bij moet.
De ingehouden premie is nu al ontoereikend om alle AOW-ers te betalen.

Nou ja ik leerde veel later pas dat het geld wat ik afdraag, helemaal niet voor mij is.. en dat vond ik wel erg zuur. Dat straks mijn afgedragen geld weg is, en ik een tekort zou kunnen hebben…

Maar goed, het is geen oorlog hier dus we mogen niet klagen.. en wat maakt langer doorwerken en meer afdragen uit als je veilig woont toch… (ik zeg t zelf maar even alvast)

Wel goed dat je je erin verdiept hebt Juval :j ik snap beleggen echt niet goed. Maar ik dan ook erg slecht met cijfers en financiën ..

karunaJarig
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 15:22

Het gaat mij ook niet eens financieel maar fysiek. Met de zware beroepen heb je meest ook niet het hoogste salaris. En de meeste zware beroepen zijn ook geen universitair geschoolde mensen. En die groep heeft niet de mogelijkheid eerder te stoppen. Omdat de 45 plussers met een zwaar beroep opeens 10 jaar langer moesten werken. En hoewel de regeling een beetje is aangepast voor de toen 58 plusser valt de groep daaronder overal buiten. Niet (meer ) de mogelijkheid "even" een financieel gat van 10 jaar op te vangen. Geen mogelijkheid eerder te stoppen want ja alweer die pakweg 10 jaar extra te werken. Los van de financien.

De meesten in een zwaar beroep zijn ook vroegtijdig stuk fysiek. Vandaar dat die regeling er ook was.