_San87_ schreef:nps schreef:Maar is dat zo? Want het gaat af van iets wat je krijgt, toch? Dus je krijgt extra geld of extra bezit, bovenop wat je al had, en je moet daar belasting over betalen.
Het idee is niet dingen belasten die al belast zijn, maar een stukje gelijkheid. Een zomaar uit de lucht gegrepen voorbeeld - een paar mét koophuis erft van hun ouders twee koophuizen bij overlijden. Die hebben in 1 keer een dikke smak geld en bezit erbij. Mensen die altijd hebben gehuurd of wiens ouders huren hebben helemaal niks te erven. Waar je wordt geboren en wat je ouders wel of niet hebben maakt uit voor je financiele gezondheid. Ik vind hoe vaak ergens belasting over is betaald minder relevant dan de gevolgen die het heeft voor degenen die het ontvangen, en vooral degenen die het nooit ontvangen.
Klopt, ik vind het concept erfbelasting ook prima. Ik vind hem alleen hoog en de belasting moet naar mijn mening niet nog hoger.
Is ie echt zo hoog? Ik ben even aan het zoeken gegaan, maar van je partner wordt 8 ton (!!!) vrijgesteld! Goeiedag hee, dan kan je best een huisje erven.
Ik vond een voorbeeld van 3 ton (dank ChatGPT):
Voorbeeldberekening
Stel je erft € 300.000 als kind. Na vrijstelling (€ 25.490) blijft € 274.510 belastbaar:
Over de eerste € 154.197 betaal je 10 % → € 15.419
Over de resterende € 120.313 betaal je 20 % → € 24.063
Totaal erfbelasting: € 39.482
Dus je krijgt nog steeds € 260.518 kado die een hoop anderen die minder bevoorrecht zijn - want geen bezit in de vorm van vastgoed - nooit zullen krijgen. Ik zou dan kijken naar wat je wél krijgt, ipv huilen om wat je níet krijgt.
@San - wat zou jij een ideaal percentage erfbelasting vinden?
@juval - daar zijn best criteria voor te bedenken. Voedselproductie is hartstikke nuttig, maar hartstikke veel voedselproductie waarvan het grootste gedeelte naar het buitenland gaat met grote vervuilende impact weer minder. Voedsel kunnen we ook relatief makkelijk elders vandaan halen (en dat doen we al). Ik word erg moe van dat men doet alsof we meteen doodgaan van de honger als we een beetje minder gaan produceren. Is niet zo. Onderwijs en zorg zijn essentieel voor en (mentaal) gezonde beroepsbevolking en de toekomst van ons land.