Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

_San87_ schreef:
nps schreef:
Maar is dat zo? Want het gaat af van iets wat je krijgt, toch? Dus je krijgt extra geld of extra bezit, bovenop wat je al had, en je moet daar belasting over betalen.

Het idee is niet dingen belasten die al belast zijn, maar een stukje gelijkheid. Een zomaar uit de lucht gegrepen voorbeeld - een paar mét koophuis erft van hun ouders twee koophuizen bij overlijden. Die hebben in 1 keer een dikke smak geld en bezit erbij. Mensen die altijd hebben gehuurd of wiens ouders huren hebben helemaal niks te erven. Waar je wordt geboren en wat je ouders wel of niet hebben maakt uit voor je financiele gezondheid. Ik vind hoe vaak ergens belasting over is betaald minder relevant dan de gevolgen die het heeft voor degenen die het ontvangen, en vooral degenen die het nooit ontvangen.

Klopt, ik vind het concept erfbelasting ook prima. Ik vind hem alleen hoog en de belasting moet naar mijn mening niet nog hoger.

Is ie echt zo hoog? Ik ben even aan het zoeken gegaan, maar van je partner wordt 8 ton (!!!) vrijgesteld! Goeiedag hee, dan kan je best een huisje erven.

Ik vond een voorbeeld van 3 ton (dank ChatGPT):
Voorbeeldberekening
Stel je erft € 300.000 als kind. Na vrijstelling (€ 25.490) blijft € 274.510 belastbaar:

Over de eerste € 154.197 betaal je 10 % → € 15.419

Over de resterende € 120.313 betaal je 20 % → € 24.063
Totaal erfbelasting: € 39.482

Dus je krijgt nog steeds € 260.518 kado die een hoop anderen die minder bevoorrecht zijn - want geen bezit in de vorm van vastgoed - nooit zullen krijgen. Ik zou dan kijken naar wat je wél krijgt, ipv huilen om wat je níet krijgt.

@San - wat zou jij een ideaal percentage erfbelasting vinden?

@juval - daar zijn best criteria voor te bedenken. Voedselproductie is hartstikke nuttig, maar hartstikke veel voedselproductie waarvan het grootste gedeelte naar het buitenland gaat met grote vervuilende impact weer minder. Voedsel kunnen we ook relatief makkelijk elders vandaan halen (en dat doen we al). Ik word erg moe van dat men doet alsof we meteen doodgaan van de honger als we een beetje minder gaan produceren. Is niet zo. Onderwijs en zorg zijn essentieel voor en (mentaal) gezonde beroepsbevolking en de toekomst van ons land.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:45

nps schreef:
_San87_ schreef:

Klopt, ik vind het concept erfbelasting ook prima. Ik vind hem alleen hoog en de belasting moet naar mijn mening niet nog hoger.

Is ie echt zo hoog? Ik ben even aan het zoeken gegaan, maar van je partner wordt 8 ton (!!!) vrijgesteld! Goeiedag hee, dan kan je best een huisje erven.

Ik vond een voorbeeld van 3 ton (dank ChatGPT):
Voorbeeldberekening
Stel je erft € 300.000 als kind. Na vrijstelling (€ 25.490) blijft € 274.510 belastbaar:

Over de eerste € 154.197 betaal je 10 % → € 15.419

Over de resterende € 120.313 betaal je 20 % → € 24.063
Totaal erfbelasting: € 39.482

Dus je krijgt nog steeds € 260.518 kado die een hoop anderen die minder bevoorrecht zijn - want geen bezit in de vorm van vastgoed - nooit zullen krijgen. Ik zou dan kijken naar wat je wél krijgt, ipv huilen om wat je níet krijgt.

@San - wat zou jij een ideaal percentage erfbelasting vinden?

@juval - daar zijn best criteria voor te bedenken. Voedselproductie is hartstikke nuttig, maar hartstikke veel voedselproductie waarvan het grootste gedeelte naar het buitenland gaat met grote vervuilende impact weer minder. Voedsel kunnen we ook relatief makkelijk elders vandaan halen (en dat doen we al). Ik word erg moe van dat men doet alsof we meteen doodgaan van de honger als we een beetje minder gaan produceren. Is niet zo. Onderwijs en zorg zijn essentieel voor en (mentaal) gezonde beroepsbevolking en de toekomst van ons land.

Zoals het nu is vind ik het op zich prima. Ik vind alleen niet dat de erfbelasting nog hoger moet worden. Er wordt al behoorlijk wat geld betaald, vind ik. Naar mijn mening hoeft dat niet meer te worden. Dat je iets krijgt betekent naar mijn mening ook niet dat je maar meer moet afstaan van wat je krijgt omdat iemand anders dat toevallig niet krijgt.

Als mijn partner het huis van zijn vader zou erven, dan zouden wij financieel best door wat hoepels moeten springen om het huis aan te houden om er zelf te kunnen wonen, bijvoorbeeld. En hij is niet eens enorm vermogend, of zo. Mijn nichtje moest het door haar geerfde huis verkopen omdat de erfbelasting te duur werd en ze niet in aanmerking kwam voor een persoonlijke lening om daarvan de erfbelasting te betalen, zij woont nu in een huurhuis, want kopen kan ze ook niet met het geld dat van de verkoop overbleef. Ik vraag me af of je dan het juiste belast.

Ik vind het wel flauw dat je begint over huilen wat je niet krijgt, ik weet niet waarom het zo denigrerend moet omdat ik een bepaalde mening heb :). Dat nodigt niet echt uit om uit te leggen over je zienswijze.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:55

Nps, het gaat jou dus om de bevoorrechte positie van erfgenamen uit families met bezit en om de ongelijkheid die daarbij komt kijken? De voorbeelden die je geeft zijn percentages in de eerste lijn, andere verwanten betalen meer en niet-verwanten betalen nog meer.

Electra63, leuke vraag maar ik wil ook gewoon het liefst dat onze maatschappij goed draait en zaken goed geregeld zijn.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:57

nps schreef:

Maar draai dit eens om naar de positie van de ouders.
Je hebt jarenlang belasting betaald over je inkomen en wellicht zelfs over je vermogen.
Je wilt je vermogen / huis nalaten aan je kind(eren).
En dan moet er over jouw vermogen nogmaals (erf)belasting betaald worden.
Die dubbele belastingheffing vind ik onredelijk en om te huilen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:04

Petpa schreef:
Je hebt jarenlang belasting betaald over je inkomen en wellicht zelfs over je vermogen.

Wat een flauwekul. Die kinderen krijgen tonnen in hun schoot geworpen zonder daar voor gewerkt te hebben. Waarom zou dat gratis moeten zijn?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:08

Lieser schreef:
Petpa schreef:

Wat een flauwekul. Die kinderen krijgen tonnen in hun schoot geworpen zonder daar voor gewerkt te hebben. Waarom zou dat gratis moeten zijn?

Ik spreek vanuit de positie van de ouders.
Er is jarenlang belasting betaald aan "de BV Nederland" waardoor bijvoorbeeld uitkeringen betaald kunnen worden.
Waarom moet er dan bij overdracht van dat vermogen aan de kinderen nogmaals belasting betaald worden?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:16

Waarom moet er sowieso belasting betaalt worden?

Waarom moet er (fors) meer belasting betaalt worden over inkomen uit arbeid?

Waarom kunnen we arbeid niet lager belasten en inkomen uit vermogen en erfenissen hoger?

Waarom kunnen we het heffingsvrije vermogen/ erfenis niet ophogen maar de belasting daarboven niet fors verhogen?

Ik weet het antwoord wel: daar zijn degene met echt fors vermogen geen voorstander van. 1x raden op welke partij die stemmen.

Er moet belasting betaalt worden om BV NL te laten draaien. Wie en waarop je belasting heft is een keuze.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:21

_San87_ schreef:
IMANDRA schreef:

Maar modaal is de erfbelasting iets van 25k. Dus de helft van alle erfenissen zijn minder. De belastingvrije voet in het programma van PVDA/GL is 27k. Dus de meeste mensen zouden niet eens met die erfbelasting te maken krijgen —die belastingvrije voet willen ze namelijk met 4k verhogen.

Dus deze erfbelasting raakt wel de mensen die meer vermogend zijn. Als partner heb je er verder ook weinig last van als je niet veelvermogend bent (omdat die belastingvrije voet veel hoger ligt daar, ik meen dat dat 700.000 was of zo). Als kind wel, maar is het echt zo vreselijk om over 'gratis geld' belasting te moeten betalen? Als je een ton erft krijg je alsnog € 81.750 op je rekening gestort, als kind zijnde. Modaal huis is € 472.054 waard —daar betaal je dan zo'n 170k over (als ik het goed heb berekend) en hou je dus zo'n 3 ton over. Is dat nu zo'n probleem, als zo'n constructie wel ruimte geeft om Nederland op (andere) sociale vlakken beter te maken?

Ja, vind ik ergens wel. Over dat geld is al meermaals belasting betaald (inkomstenbelasting, vermogensbelasting ieder jaar) en dan zou je wat erfen van je ouders, gaat er wéér belasting naar de staat.

Er zijn mensen die met hard werken een spaarcentje voor hun kinderen sparen, moet daar dan nog weer een flinke hap van naar de staat?

Ik ben niet tegen erfbelasting. Ik vind m alleen te hoog. Helemaal wanneer je een huis erft. Veel mensen kunnen die belasting niet ophoesten en moeten dus verkopen terwijl ze er wellicht zelf graag waren gaan wonen. Ik vind daar wel wat van, ja.

Maar even realistisch gezien: dan zou je voor 170k aan hypotheek een best prima huis hebben, zonder dat je er een cent aan eigen geld in hoeft te stoppen? Is dat 'te hoog'? Moet zo'n huis dan helemaal gratis zijn?

En als dat te duur is —dan heb je alsnog zo'n 3 ton aan vrij geld waar je iets van kan kopen?

nps schreef:
_San87_ schreef:
Ja, vind ik ergens wel. Over dat geld is al meermaals belasting betaald (inkomstenbelasting, vermogensbelasting ieder jaar) en dan zou je wat erfen van je ouders, gaat er wéér belasting naar de staat.

Er zijn mensen die met hard werken een spaarcentje voor hun kinderen sparen, moet daar dan nog weer een flinke hap van naar de staat?

Ik ben niet tegen erfbelasting. Ik vind m alleen te hoog. Helemaal wanneer je een huis erft. Veel mensen kunnen die belasting niet ophoesten en moeten dus verkopen terwijl ze er wellicht zelf graag waren gaan wonen. Ik vind daar wel wat van, ja.

Maar is dat zo? Want het gaat af van iets wat je krijgt, toch? Dus je krijgt extra geld of extra bezit, bovenop wat je al had, en je moet daar belasting over betalen.

Het idee is niet dingen belasten die al belast zijn, maar een stukje gelijkheid. Een zomaar uit de lucht gegrepen voorbeeld - een paar mét koophuis erft van hun ouders twee koophuizen bij overlijden. Die hebben in 1 keer een dikke smak geld en bezit erbij. Mensen die altijd hebben gehuurd of wiens ouders huren hebben helemaal niks te erven. Waar je wordt geboren en wat je ouders wel of niet hebben maakt uit voor je financiele gezondheid. Ik vind hoe vaak ergens belasting over is betaald minder relevant dan de gevolgen die het heeft voor degenen die het ontvangen, en vooral degenen die het nooit ontvangen.

Ja dit dus inderdaad.

Wat vind jij 'te hoog' San?

Groenlinks PvdA schreef:
Het tarief van 25% is bedoeld voor erfenissen tot 100.000 euro, terwijl tussen 100.000 en 200.000 euro het tarief 35% is.
Voor erfenissen boven de 200.000 euro wordt het tarief verder verhoogd, wat in het verkiezingsprogramma niet precies is genoemd, maar waarschijnlijk tot 45%.

Met een vrijstelling van 27k voor kinderen en volgens mij iets van 7 of 8 ton voor de partner.
Gezien de meeste erfenissen lager zijn dan 27k (en dus krijgt maar de helft van de Nederlanders uberhaupt met dit stelsel te maken) krijgen alleen de mensen hiermee te maken wiens ouders etc vermogender zijn. En dan krijg je zo'n smak geld dat ik er persoonlijk geen issue mee heb dat je er wat van moet afstaan.

Dit is meer dan het huidige stelsel, maar ik vind het alsnog niet heel fors als je kijkt wat je ervoor terug krijgt etcetera (zie mijn eerdere rekenvoorbeeld)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

Tango, in het verlengde daarvan: je hoort ook vaak de wens dat bedrijven meer belasting zouden moeten betalen en geen soepele regelingen zouden mogen hebben (zoals de zogenaamde fossiele subsidies). Maar men vergeet heel makkelijk dat alles aan de kostenkant dan weer tevoorschijn komt. Alles wat je wil, doet en besluit in de politiek heeft een financiële impact op de burgers.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:34

Veronica2 schreef:
Tango, in het verlengde daarvan: je hoort ook vaak de wens dat bedrijven meer belasting zouden moeten betalen en geen soepele regelingen zouden mogen hebben (zoals de zogenaamde fossiele subsidies). Maar men vergeet heel makkelijk dat alles aan de kostenkant dan weer tevoorschijn komt. Alles wat je wil, doet en besluit in de politiek heeft een financiële impact op de burgers.

Absoluut! En daarom vind ik doorberekeningen van de verkiezingsplannen zo belangrijk.

Roeptoeteren is makkelijk, fatsoenlijk beleid maken wat minder.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:39

Petpa schreef:

Er zijn vast wel fiscaal interessante regelingen te bedenken waardoor de ouders bij leven kunnen schenken.
We hebben in ons land fantastische sociale voorzieningen, en ja, dat kost (veel) geld, dus ik vind het niet erg als daar (vermogens/erf) belasting voor betaald wordt. Dat is ook de sterkste schouders die de hoogste lasten moeten betalen, dat willen we toch?

nps schreef:

dit klinkt wel een beetje als eigen volk eerst, dat we alleen voor Nederland en de Nederlanders mogen produceren? Niet heel sociaal :) ;) .. voedsel in het buitenland geproduceerd is niet persé minder vervuilend denk ik.

Maar eens dat onderwijs en zorg ook heel belangrijk is en meer waardering (financieel) verdient!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:29

juval schreef:
Petpa schreef:

Er zijn vast wel fiscaal interessante regelingen te bedenken waardoor de ouders bij leven kunnen schenken.
We hebben in ons land fantastische sociale voorzieningen, en ja, dat kost (veel) geld, dus ik vind het niet erg als daar (vermogens/erf) belasting voor betaald wordt. Dat is ook de sterkste schouders die de hoogste lasten moeten betalen, dat willen we toch?

Eens! @Petpa - Ik heb jarenlang belasting betaald (en betaal zelfs nog steeds belasting over mijn inkomen én mijn vermogen). Ik maak het zelfs zelf braaf over naar de belastingdienst, ben ZZP'er krijg dus geen loon waarop het ingehouden wordt. Ik krijg het eerst op mijn rekening, en dan zegt de belastingdienst - nee hoor - dit deel is van mij! En dan moet ik het zelf overmaken. En het is serieus geld. Nog los van de BTW afracht en de zorgverzekeringsbijdrage trouwens. Ik heb met mijn man een koophuis, wij ergens de komende decennia twee huizen te erven van ouders beide kanten, en ons kindje krijgt ons huis te erven. En dan nog ben ik er helemaal oke mee om erfbelasting te betalen.

juval schreef:
nps schreef:

dit klinkt wel een beetje als eigen volk eerst, dat we alleen voor Nederland en de Nederlanders mogen produceren? Niet heel sociaal :) ;) .. voedsel in het buitenland geproduceerd is niet persé minder vervuilend denk ik.

Het klopt dat het in het buitenland even vervuilend is, maar daar hebben wij als Nederland geen last van. Wij hebben weinig oppervlak - in andere landen kan (agrarische) industrie meer gespreid worden, waardoor het minder impact heeft op de bodemgesteldheid en de natuur. Dat maakt dat bedrijven die hier niet kunnen elders wel kunnen. En dan gaan we er ook nog eens van uit dat we helemaal nooit iets kunnen veranderen aan ons eetpatroon. Al meerdere keren uitgelegd hier.

Nee hoor, helemaal niet eigen volk eerst. Vooral een beetje minder ander volk óók nog eens. Waarom moeten we in vredesnaam zoveel produceren voor de export, als die productie zo'n grote impact heeft op onze eigen, Nederlandse natuur?

@san_87 - excuses voor het woordgebruik - laat ik het anders zeggen. Ik vind er wat van als je zo geprivelegeerd ben dat je een paar ton krijgt, en dan nog ontevreden bent omdat je vind dat je eigenlijk nog meer had moeten krijgen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:45

Petpa schreef:
Er is jarenlang belasting betaald aan "de BV Nederland" waardoor bijvoorbeeld uitkeringen betaald kunnen worden.
Waarom moet er dan bij overdracht van dat vermogen aan de kinderen nogmaals belasting betaald worden?

Jij als ouder hoeft helemaal niet 'nogmaals' belasting te betalen. Jouw kinderen wel, en dat is terecht want die hebben nooit eerder belasting betaald over dat vermogen.

Bovendien, waarom zou erfbelasting niet mogen en elke andere vorm van schenkingsrecht wel? Daar is door de gever toch ook al belasting over betaald?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:54

Lieser schreef:
Petpa schreef:

Jij als ouder hoeft helemaal niet 'nogmaals' belasting te betalen. Jouw kinderen wel, en dat is terecht want die hebben nooit eerder belasting betaald over dat vermogen.

Bovendien, waarom zou erfbelasting niet mogen en elke andere vorm van schenkingsrecht wel? Daar is door de gever toch ook al belasting over betaald?

"Jij als ouder" "jouw kinderen".
De situatie is niet op mij van toepassing; ik spreek vanuit de positie van de ouders, dus in het algemeen.

En over schenk- en erfbelasting heb ik eenzelfde visie.
Dubbele belastingbetaling vind ik onredelijk mede gezien het feit dat indien er aan een ANBI instelling geld geschonken / nagelaten wordt er geen belastingplicht is.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:59

Van mij mag er ook fors erfbelasting betaald worden. Bevoorrechte kinderen uut welgestelde gezinnen zijn zonder die belasting weer bevoordeeld. Gat tussen rijk en arm wordt groter enz enz. Offff boven een bepaald bedrag flink belasten vind ik ook goed!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:07

Als je dubbele belasting betalen onzin vind, zullen we dan box 3 en btw dan ook maar afschaffen? En dan alleen nog maar inkomen uit werk belasten?

Dat betaalt niemand meer dubbele belasting en wordt de kloof tussen rijk en arm groter en groter.

Of hoe wilde je anders NL draaiende houden?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:09

Tango1979 schreef:
Als je dubbele belasting betalen onzin vind, zullen we dan box 3 en btw dan ook maar afschaffen? En dan alleen nog maar inkomen uit werk belasten?

Dat betaalt niemand meer dubbele belasting en wordt de kloof tussen rijk en arm groter en groter.

Precies. Weg met de BTW, accijns, overdrachtsbelasting, de OZB en de wegenbelasting want alles wordt betaald met loon waar ik al eens inkomstenbelasting over betaald heb.
}>

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

Petpa schreef:
Dubbele belastingbetaling vind ik onredelijk mede gezien het feit dat indien er aan een ANBI instelling geld geschonken / nagelaten wordt er geen belastingplicht is.

Want jouw (spreekwoordelijke) kind is een goed doel?
_/-\o_

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:18

Lieser schreef:
Petpa schreef:

Want jouw (spreekwoordelijke) kind is een goed doel?
_/-\o_

Ik heb geen kind op deze wereld gezet...

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:19

Lieser schreef:
Tango1979 schreef:

Precies. Weg met de BTW, accijns, overdrachtsbelasting, de OZB en de wegenbelasting want alles wordt betaald met loon waar ik al eens inkomstenbelasting over betaald heb.
}>

Nooit meer boodschappen doen!! *\o/* **\O/**

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:20

Tango1979 schreef:

Onzin is wat anders dan onredelijk.

NL kan op een andere manier gefinancierd worden, zoals alle toeslagen afschaffen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:23

Petpa schreef:
Tango1979 schreef:

NL kan op een andere manier gefinancierd worden, zoals alle toeslagen afschaffen.

Daar zul je dan iets voor terug moeten geven.
Woningen en zorg worden dan zeker onbetaalbaar voor mensen met een laag inkomen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:29

Petpa schreef:
Ik heb geen kind op deze wereld gezet...

Dus je kunt wel spreken 'vanuit de positie van de ouders' maar niet omgaan met een spreekwoordelijk kind? Klinkt alsof je aan het trollen bent.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:34

Petpa schreef:
Tango1979 schreef:

En wat denk je dan dat er gaat gebeuren? Dan wordt de minst welvarende 10 a 20% van de bevolking maar zwerver op straat? De kinderen hebben pech, mogen in een kartonnen doos slapen voortaan? Krijgen geen gezondheidszorg? Kunnen niet fatsoenlijk eten? Misschien ook niet naar school?

De mensen met Aow:dikke pech hoor ga maar weer aan het werk.

Maar dat maakt niets uit want o nee ik wil geen belasting betalen over mijn inkomen uit vermogen/erfenissen?
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op Gisteren, 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:36

Doelt petpa niet simpelweg op een basisinkomen, wat kennelijk een stukgoedkoper is dan de rompslomp rondom toeslagen :)