Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Landbroek/ Doorn Utrecht
04-02-2025
Aanval op schapen, 5 gedood en 2 geëuthanaseerd.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:4 februari 2025/DvhN
“ Veluwemeer is een veelgenoemde dumpplek waar gedode wolven verzwaard zouden verdwijnen”
Veluwemeer, Koffeman het Veluwemeer kan je overlopen, het water komt daar nog niet eens tot aan je middel
———————————————-
Faunabescherming beticht zonder enig bewijs bewoners wolvengebied van stroperij. ‘Maar er wordt wel van alles geroepen’
De Faunabescherming stelt op X dat er appgroepen actief zijn die oproepen tot klopjachten op wolven die gedood en begraven zouden worden. De woordvoerder van de stichting zegt echter geen bewijs te hebben.
‘In wolvengebieden zijn appgroepen actief waarin wolvenhaters elkaar informeren zodra er een wolf gesignaleerd is, bijvoorbeeld op illegale camera’s op ecoducten’ aldus de Faunastichting op X. ‘Via de app worden klopjachten per auto/motor/brommer georganiseerd.
Dode wolven worden gedumpt of begraven.’
De Faunabescherming voegt nog een detail toe: ‘Veluwemeer is een veelgenoemde dumpplek waar gedode wolven verzwaard zouden verdwijnen’.
Scheldende mensen
Gevraagd naar bewijs van deze stelling (bijvoorbeeld in de vorm van screenshots), geeft woordvoerder Harm Niessen van de Faunabescherming toe geen bewijs van deze stelling te hebben. „Ik heb al meerdere malen scheldende mensen aan de telefoon gehad, die aankondigen iedere wolf dood te rijden als ze de kans krijgen.”
Sinds een week gonst het van de geruchten over wolvenstroperij. Dit begon met berichtgeving bij de NOS, het Algemeen Dagblad en De Volkskrant waarin (meest anonieme) ecologen stellen dat er meer dan twintig wolven verdwenen zouden zijn. Stroperij zou de verklaring zijn. Een ecoloog wees naar onder meer jagers die achter stroperijen zouden zitten.
Zoals gemeld herkennen Bij 12, het instituut dat namens de provincies de wolvenstand bijhoudt en de Dierenbescherming het door de ecologen geschetste beeld niet. De Jagervereniging wijst erop dat jagers juist de oren en ogen in het veld zijn bij het tegengaan van stroperij.
Wetenschappelijk onderbouwd
Voorzitter van de Faunabescherming is Niko Koffeman, lid van de Eerste Kamer voor de Partij van de Dieren. De Faunabescherming zegt te strijden voor een ‘wetenschappelijk onderbouwd’ faunabeleid. Niessen: „Ik ben ervan overtuigd dat er heel veel illegaal worden gedood. Maar bewijzen heb ik niet.”
https://dvhn.nl/drenthe/assen/Faunabesc ... 94509.html
Citaat:Jipsingboertange Groningen
04-02-2025
15.30 uur
Gisteravond om 22.00 uur wolf gezien op veld en fietspad tegenover nr 134/136 jipsingboertangerweg. Ook vanmiddag rond 15.30 hier gezien.
Betrouwbaarheid hoog
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:Voor geïnteresseerden
Nieuw webinar over de wolf: hoe nu verder?
Door Horses 04.02.2025
<<Bijna dagelijks zijn wolven in het nieuws en houden ze de gemoederen bezig. Ook paardenhouders maken zich grote zorgen, blijkt uit de enquête die we onlangs plaatsten op Horses.nl. In de politiek gebeurt van alles, maar hoe staat het er nu precies voor? Welk beleid kunnen we verwachten en wanneer? Wat zijn de laatste inzichten rond het beschermen van vee, en paarden? In het webinar ‘De wolf is er- en nu?’ op donderdag 20 februari proberen we duidelijkheid te verschaffen
Aan tafel twee gasten die dagelijks bezig zijn met de wolf in Nederland:
Harold Zoet, BBB-gedeputeerde in de Provincie Gelderland en in zijn vrije tijd Welshfokker, praat ons bij over de politieke ontwikkelingen in Nederland en Europa.
�Johan Wesselink, wolvenconsulent in Gelderland, vertelt over zijn ervaringen in de raktijk. Wat weten we echt van wolfwerende rasters (hoeveel aanvallen zijn er binnen of buiten een raster geweest), hoeveel subsidie is vergeven en welke ervaringen heeft hij met het beschermen van paarden en pony’s?
Veel ruimte voor vragen
Het webinar wordt live uitgezonden vanuit de studio. Na een korte presentatie van de twee sprekers is er veel ruimte voor het stellen van vragen.
In het kort
Datum: donderdag 20 februari 2025�Tijdstip: 19.30 uur�Duur: circa een uur�Terugkijken: Het webinar is live. Op een later tijdstip terugkijken is echter ook mogelijk. Iedere aanmelder ontvangt een terugkijklink.
�Prijs: Het webinar is gratis voor abonneesvan de Paardenkrant en Horses Premium. Niet-abonnees kunnen het webinar los aanschaffen in de webshop voor €7,50>>
Aanmelden kan via de link
https://www.horses.nl/webinar/nieuw-web ... nu-verder/
tienus63 schreef:Citaat:4 februari 2025/DvhN
“ Veluwemeer is een veelgenoemde dumpplek waar gedode wolven verzwaard zouden verdwijnen”
Veluwemeer, Koffeman het Veluwemeer kan je overlopen, het water komt daar nog niet eens tot aan je middel
———————————————-
Faunabescherming beticht zonder enig bewijs bewoners wolvengebied van stroperij. ‘Maar er wordt wel van alles geroepen’
De Faunabescherming stelt op X dat er appgroepen actief zijn die oproepen tot klopjachten op wolven die gedood en begraven zouden worden. De woordvoerder van de stichting zegt echter geen bewijs te hebben.
‘In wolvengebieden zijn appgroepen actief waarin wolvenhaters elkaar informeren zodra er een wolf gesignaleerd is, bijvoorbeeld op illegale camera’s op ecoducten’ aldus de Faunastichting op X. ‘Via de app worden klopjachten per auto/motor/brommer georganiseerd.
Dode wolven worden gedumpt of begraven.’
De Faunabescherming voegt nog een detail toe: ‘Veluwemeer is een veelgenoemde dumpplek waar gedode wolven verzwaard zouden verdwijnen’.
Scheldende mensen
Gevraagd naar bewijs van deze stelling (bijvoorbeeld in de vorm van screenshots), geeft woordvoerder Harm Niessen van de Faunabescherming toe geen bewijs van deze stelling te hebben. „Ik heb al meerdere malen scheldende mensen aan de telefoon gehad, die aankondigen iedere wolf dood te rijden als ze de kans krijgen.”
Sinds een week gonst het van de geruchten over wolvenstroperij. Dit begon met berichtgeving bij de NOS, het Algemeen Dagblad en De Volkskrant waarin (meest anonieme) ecologen stellen dat er meer dan twintig wolven verdwenen zouden zijn. Stroperij zou de verklaring zijn. Een ecoloog wees naar onder meer jagers die achter stroperijen zouden zitten.
Zoals gemeld herkennen Bij 12, het instituut dat namens de provincies de wolvenstand bijhoudt en de Dierenbescherming het door de ecologen geschetste beeld niet. De Jagervereniging wijst erop dat jagers juist de oren en ogen in het veld zijn bij het tegengaan van stroperij.
Wetenschappelijk onderbouwd
Voorzitter van de Faunabescherming is Niko Koffeman, lid van de Eerste Kamer voor de Partij van de Dieren. De Faunabescherming zegt te strijden voor een ‘wetenschappelijk onderbouwd’ faunabeleid. Niessen: „Ik ben ervan overtuigd dat er heel veel illegaal worden gedood. Maar bewijzen heb ik niet.”
https://dvhn.nl/drenthe/assen/Faunabesc ... 94509.html
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/14rkNX4EJB/?
tienus63 schreef:SusanH schreef:Ook weer lekker dichtbij hier. Leersum en Wageningen
Nog mensen die woensdag naar Arnhem gaan? Ik moet helaas werken. Anders had ik best aan willen sluiten.
Misschien ga ik.
Ik vraag nu na bij gemeente Arnhem hoe het zit met ontheffing mileuzone als je mee doet met een demonstratie.
Blijkbaar verrassende vraag, sta lang in de wacht.
Emissie klasse 4 en hoger mogen Arnhem sowieso in.
En diesel voertuigen ouder dan 40 jaar.
Citaat:4 februari 2025/Update BIJ12
18 januari 2025 t/m 29 januari 2025
Aantal gedode schapen: 213
Aantal gedode pony's: 2
Citaat:4 februari 2025/Sellingen/Groningen
En de volgende zogenaamde expert die een balletje opgooit:
Helaas zien we dat in Duitsland veel wolven illegaal worden afgeschoten
Ook hier geen bewijs, je kan tegenwoordig alles beweren zonder bewijs te overleggen.
---
Reeks mogelijke wolvenaanvallen in omgeving Sellingen
In de omgeving van Sellingen en op andere plekken in de provincie is de afgelopen twee weken sprake van een reeks aanvallen op schapen, mogelijk door een wolf. De afgelopen drie dagen was het zelfs elke dag raak. Het gaat om het grootste aantal aanvallen in zo'n korte tijd in Groningen, sinds de wolf terug is van weggeweest.
De eerste aanval vond plaats op 22 januari in Overschild. Daarna zijn schapen gedood in Vlagtwedde, Lageland, Schildwolde, Bourtange en Sellingen. Volgens de appgroep Wolf Alert gaat het om tien aanvallen. Bij BIJ12, die de schadeafhandeling voor de provincies uitvoert, zijn op dinsdag zeven meldingen bekend.
Schapenhouder aangeslagen
'Het gaat je door merg en been als je je schapen uit de Ruiten Aa moet takelen met alleen een bijtwond. Het is zo nutteloos. Als de wolf nou af en toe een schaap pakt en met huid en haar op zou eten, dan zou ik er nog mee kunnen leven. Maar de wolf doet als een vos in het kippenhok en dat is wel heel lastig', zegt schapenhouder Edwin, die natuurgebied Ter Borg laat begrazen door 52 Drentse heideschapen. Uit angst voor negatieve reacties wil de schapenhouder liever niet dat zijn achternaam genoemd wordt.
Afgelopen weekend doodde vermoedelijk een wolf twee van zijn schapen. Bij zijn buurman was het in hetzelfde weekend twee keer raak en in de nacht van maandag op dinsdag nog een keer. In drie dagen tijd gaat het in totaal om zeventien dode schapen, drie dode lammeren en een gewond lam dat moest worden afgemaakt.
Zwervende wolf
Volgens wolvenkenner Egbert Post uit Groningen komt de wolf mogelijk uit de wolvenroedel in Midden-Drenthe, het Drents-Friese Wold, of vlak over de grens in Duitsland. 'Helaas zien we dat in Duitsland veel wolven illegaal worden afgeschoten. Dat verstoort de sociale structuur van de roedel. Ze gaan dan, onervaren, eerder het nest verlaten om een eigen plek te zoeken. Dan kunnen aanvallen zoals deze gebeuren. Uiteindelijk moet dna-onderzoek uitwijzen om wat voor wolf het precies gaat.'
Het gaat er volgens Post niet om voor of tegen de wolf zijn. 'We moeten mét de wolf zijn. De wolf is hier en gaat niet meer weg. We moeten ons aanpassen en ermee leren leven.'
Natuurgebied afsluiten geen optie
De schapen van Edwin stonden niet achter een wolfwerend raster. 'Het is een heel groot natuurgebied waar paden doorheen lopen. Dat is niet hermetisch af te sluiten. Het zou bovendien ook heel kostbaar zijn om daar een wolfwerend raster omheen te zetten', aldus de schapenhouder.
Volgens Post zijn er ook andere mogelijkheden om schapen in een natuurgebied te beschermen, zoals met een kraal. Dan wordt een klein deel van het gebied omheind met netten die onder stroom staan. Daar kan de kudde dan overnachten.
Andere mogelijkheden onderzoeken
Edwin is in overleg met Staatsbosbeheer en de provincie over een oplossing. 'Er staat hier nog een oude schaapskooi. Misschien mag ik die gebruiken. Die is alleen wel heel vervallen en moet eerst worden opgeknapt. Ik hoop dat dit dit jaar gebeurt.'
Hij wijst er ook op dat het extra tijd kost om de schapen 's nachts in een schaapskooi te zetten. 'Soms ben ik uren op zoek naar de schapen. Met mijn border collies moet ik ze dan iedere ochtend de heide op drijven en iedere avond weer naar de schaapskooi', aldus Edwin.
Ik voorspel het einde van de professionele schapenhouderij door de komst van de wolf
Schapenhouder Boelo Rotgers
Een andere schapenhouder die recent een wolvenaanval heeft gehad is Boelo Rotgers uit Harkstede. Hij is al 55 jaar schapenhouder. Twee van zijn schapen die in Overschild stonden, zijn gedood. Ook hij had geen wolfwerend raster. 'Ik voorspel het einde van de professionele schapenhouderij door de komst van de wolf. Het lukt me al niet om een afrastering met twee draden goed te houden; het is niet te doen. Ik ben teruggegaan van duizend naar zeshonderd schapen en dan nog moet ik de hele dag van perceel naar perceel om alles langs te lopen', zegt Rotgers.
Nog geen subsidieregeling
De provincie Groningen zegt in een reactie te gaan nadenken over een subsidieregeling voor wolfwerende rasters. 'De aantallen dode dieren waren tot nu toe te klein om apart beleid op te maken', zo meldt een woordvoerder. De provincie Zeeland, waar zich nog geen wolven hebben gevestigd en waar ook regelmatig zwervende wolven doorheen gaan, heeft al wel zo'n subsidieregeling.
Schapenhouders kunnen na een aanval door (vermoedelijk) een wolf kosteloos een verplaatsbaar raster lenen via de provincie Groningen. De provincie overweegt om in de toekomst ook preventief zo'n raster beschikbaar te stellen.
https://nos.nl/regio/groningen/artikel/ ... -sellingen
SusanH schreef:En die in Overberg heb ik ook gemist. Ik begin me steeds meer af te vragen in hoeverre de app groep volgen nog zinvol is. Er wordt steeds minder gemeld bij geen wolf.
Citaat:Jubbega / BontebokFriesland.
04-02-2025
Rond 16.45 vermoedelijk drie of vier wolven gezien in de weilanden aan âld Singel tussen Jubbega en Bontebok.
Zekerheid gemiddeld.
#geenwolf
Citaat:Goedenavond! Ik heb helaas geen whatsapp, maar ik hoorde om 19.20 overduidelijk wolvengehuil op de verlengde slotlaan (vlakbij Tennisclub Shot) in Zeist. Mijn hond reageerde vrij hevig, en het klonk als meer dan 1 wolf.
Citaat:Borger Drenthe
04-02-2025
Vanavond rond 20.50 op de Strengenweg in Borger een wolf zien oversteken. Bleef aan de andere kant van de weg langs een akker staan kijken
#geenwolf
Citaat:3 rammen gedood, 4-2-2025 Weerwille Dr
Citaat:Schoonloo Drenthe
05-02-2025
00.50 uur
Wolf stak de N376 over richting papenvoort
Betrouwbaarheid laag
#geenwolf