Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:43

_chou schreef:
En die gaan al bijna met pensioen (of in ieder geval véél sneller dan iemand die net van zijn/haar studie komt). Ook niet fijn voor de werkgever dat je al weet dat het snel geminderd wordt. Dus ergens is het ook wel logisch, maar natuurlijk niet leuk voor de mensen die op die leeftijd naar een nieuwe baan zoeken.

Die pensioenleeftijd is nu 67 jaar. Als je een 50plusser aanneemt en het klikt dan heb je meer kans dat die je bedrijf trouw blijft en meer dan 10jaar blijft, dan wanneer je een heel jong iemand aanneemt die vaak om diverse redenen al gauw weer gaat opstappen\van baan wil veranderen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:45

Klopt. Jongeren gaan hoppen. En terecht. Kijken wat er bestaat. Oudere zijn honkvaster.
Dus een bedrijf is eigenlijk niet slim de oudere niet aan te nemen.

Maar goed. Wie had daar de oplossing?

Ophogen van pensioen leeftijd is iig niet de oplossing.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 18:56

Bij ons bedrijf zijn recent flink wat 50 plussers aangenomen, het kan op sommige plekken dus gelukkig wel :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:13

BigOne schreef:
Van de huidige coalitie is er 1 partij die z’n programma heeft laten doorberekenen. De vvd en daaruit bleek al dat de armeren er niet op vooruit zouden gaan en de begrotingsschuld het meest zou stijgen. De andere drie hebben niets laten berekenen ( let wel , is ook zeker niet verplicht) maar ik heb liever een realistisch plaatje dan gouden bergen.

Die gouden bergen moeten immers ergens van betaald worden en je moet wel weten hoe dat in elkaar steekt. De verkiezingsbeloftes van de PVV klinken mooi, maar linksom of rechtsom moet het ook weer door de burger betaald worden en die schiet er dan niks mee op. Het is jammer dat mensen dat niet inzien en dat de overheid niet zonder onze centjes kan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:02

Er zijn best wel wat zorgelijke punten: Ik haal er even een paar uit.

1. Voor de boeren is het verschrikkelijk, hun lot wordt volledig in handen van Brussel gelegd.

2 Bezuinigen op de ambtenaren, maar wie gaat al die nieuwbouw realiseren qua vergunningen? Externe inhuur moet op bezuinigd worden, maar er zijn uberhaupt al weinig mensen en externe inhuur is tenminste iets wat vaak op korte termijn ingezet worden. En bezuinigen op de communicatie afdelingen, nee die functioneren al zo goed.....NOT

3. Ambtenaren op de nullijn. Alsof het Rijk een aantrekkelijke werkgever is. Politie, Defensie enz hebben grote tekorten en niet de beste salarissen.

4. Brede brugklassen worden opgeheven, fijn voor de kansenongelijkheid. Hoe krijg je het verzonnen?
HBO en Universiteiten worden gekort. Tuurlijk, weinig investeren in de toekomst: iets met de jeugd heeft de toekomst vergeten?

5. Het extra budget om de zorg op MBO niveau aantrekkelijker te maken wordt ook ingetrokken. Er was extra budget om daar veel leerlingen op te krijgen. Maar ook weg.

Ik begrijp het echt niet, dit is een kabinet voor RIJK Rechts.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 16-05-24 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:04

Ik begrijp trouwens dat ze die spreidingswet willen terugtrekken, als die spreidingswet wel door zou gaan, zou gaan opvallen dat we een opvangcrisis hebben en geen asielcrisis. Misselijke manier van populistisch je burgers voor de gek houden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:11

Toch is het krom. Defensie moet er 3 miljard bijkrijgen, maar verder moet er bezuinigd worden op de overheid. Er verder meer blauw, maar dat staat imo in contrast met bezuinigingen op de overheid.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 16-05-24 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:12

...en voor steun aan Oekraïne is precies nul euro begroot.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:13

Avalanche schreef:
Toch is het krom. Defensie moet er 3 miljard bijkrijgen, maar verder moet er bezuinigd worden op de overheid.

Heel krom, want 3 miljard erbij is omdat de EU dat wil en daar kan ik achter staan. Maar er is groot tekort aan medewerkers bij Defensie en die salarissen zijn niet hoog en die krijgen dus ook geen jaarlijkse indexatie erbij.

Ik mis in alles de vertaling naar de praktische werkelijkheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 20:25

prompter schreef:
Verbaast het je nog, MvdEnde :) ? Zo ging Geert de vorige keer ook te werk, na 10 minuten onderhandelen was "aow leeftijd blijft 65 jaar' al bij hem van tafel. Tot zover de beloften, je stem is binnen en bekijk het nu maar verder.

... het was nog erger.
Er werd nog niet eens onderhandeld.

De stembus was net een half uurtje dicht, zelfs van dat ene dorp in de Betuwe was er nog geen uitslag.

"De heilige belofte" van GW "pensioen blijft op 65" ging zonder slag of stoot de prullebak in.

Gewoon omdat GW dat leuk ofzo vond...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:35

Benzz schreef:
Avalanche schreef:
Toch is het krom. Defensie moet er 3 miljard bijkrijgen, maar verder moet er bezuinigd worden op de overheid.

Heel krom, want 3 miljard erbij is omdat de EU dat wil en daar kan ik achter staan. Maar er is groot tekort aan medewerkers bij Defensie en die salarissen zijn niet hoog en die krijgen dus ook geen jaarlijkse indexatie erbij.

Ik mis in alles de vertaling naar de praktische werkelijkheid.

Ik ook. Ik vind het allemaal erg onlogisch.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:48

Het komende kabinet gaat precies niets oplossen, maar maakt de problemen alleen nog maar erger. De meeste plannen zijn gewoon niet te realiseren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:50

Loretta schreef:
Het komende kabinet gaat precies niets oplossen, maar maakt de problemen alleen nog maar erger.

En gaat daar de rechters en de EU de schuld van geven om nog meer polarisatie in NL te verkrijgen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 22:59

_San87_ schreef:
Ik vind het juist wel fijn dat er ook weer naar de middeninkomens gekeken wordt. Juist ook de inkomens die alleen maar betalen maar nergens recht op hebben qua subsidies, tegemoetkomingen e.d. en die het moeilijker en moeilijker hebben de broek op te houden. Ik denk dat die groep best groot is.

Ik weet niet wat ik vind van de halvering van het eigen risico. Dat geld moet ergens vandaan gehaald worden, en de zorgverzekering is al zo duur.

Maar goed, we gaan het zien :).

Dit dus, de mensen die geen toeslagen ontvangen. Betalen wel voor de toeslagen. Deze mogen ook wel eens een voordeel hebben.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 23:05

Janneke2 schreef:

Die heeft nu wel eens genoeg geld gehad.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 23:16

OleJon schreef:
Janneke2 schreef:

Spreek en schrijf je al goed Russisch?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 07:27

Benzz schreef:
Loretta schreef:
Het komende kabinet gaat precies niets oplossen, maar maakt de problemen alleen nog maar erger.

En gaat daar de rechters en de EU de schuld van geven om nog meer polarisatie in NL te verkrijgen.

Ja, precies. De inkt was nog niet droog toen die geluiden al uit Brussel kwamen.

Momenteel staat NL nog in hoog aanzien binnen de Europese politiek. En GW roept dan wel dat NL met asiel en migratie de gekke Henkie van de EU is. Maar met deze plannen wordt NL idd dadelijk de gekke Henkie van de EU.

De nieuwe coalitie wil veel van Brussel maar zal weinig krijgen -
https://nos.nl/l/2520735

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:02

Wilders heeft zijn Nexit zogenaamd laten varen, maar probeert het dan maar op deze manier. Wat een ramkoers, kijk naar de UK, hier wordt ons land niet beter van :n

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:08

goedemorgen, wat een positiviteit weer hier :)

De steun aan Oekraïne is al door de kamer goedgekeurd toch? dat wordt niet meer teruggedraaid.

Over het geld naar defensie, dat is toch de NAVO afspraak, niet van EU? of heb ik het mis?

wel bijzonder dat Plasterk excuses aanbiedt aan Omtzigt, hoorde ik net op de radio. Ging om het akkefietje met de dienstauto.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:21

Nee dat excuses aanbieden is zeker niet raar want Plasterk heeft negatief zich uitgelaten over Omzigt ook al leek het of dat niet zo was. Dat is een informateur onwaardig.

Oekraïne krijgt gelukkig meer geld. Als Oekraïne valt dan hebben we hele grote problemen in Europa. Oekraïne vecht ook voor onze veiligheid. Het kost het westen alleen maar geld. Daar kost het veel levens.

Ook fijn dat Nederland aan de NAVO norm gaat voldoen en opschalen.

De middenklasse ondersteunen door belasting verlichting en gratis kinderopvang is heel hard nodig. Bijkomend voordeel is dat het meer mensen gaat geven die zullen gaan werken, vaak is dat nu te duur .

Al een toeslag die niet meer uitbetaald hoeft te worden en dan scheelt heel veel werk en arbeidskrachten bij de belastingdienst.

Er zijn echt wel goede plannen maar of het ook betaalbaar is dat is de vraag. En treurig maar ik vrees dat de boeren blij gemaakt worden met een dode mus. Nederland heeft heel lang de uitzondering gehad met allerlei stikstof uitzonderingen. Als boeren verstandig zijn stoppen ze zoveel mogelijk met het giftige spuiten want Parkinson is een hele nare ziekte die je niet wil.

Het Milieu ligt in de wc. Dat was te verwachten.
Ik vrees dat de emigranten overlast gaat oplopen ook al zal er wel een afschrikkende werking vanuit gaan ook.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-05-24 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:30

Meer werkgelegenheid als voordeel? Er is al een schreeuwend tekort aan mensen en ivm de vergrijzing gaat dat alleen maar verder oplopen… ik ben heel benieuwd hoe ze dit voor zich zien. Toen ik voor een Kinderopvangorganisatie werkte was er al een schreeuwend tekort aan personeel. Dat is sindsdien enkel opgelopen.

Zelfde geldt voor het invoeren van een nullijn voor rijksambtenaren. Daar vallen penitentiair inrichting werkers ook onder (bewaarders). Momenteel worden straffen niet uitgevoerd door een schreeuwend personeelstekort. Hoe denken ze dat personeelstekort aan te pakken als er bezuinigd wordt op ambtenaren?
Laatst bijgewerkt door 996981 op 17-05-24 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:35

OleJon schreef:
Janneke2 schreef:

Gosh, beetje achter in de berichtgeving?
Kan gebeuren, maar wegens gebrek aan munitie is er terreinverlies.

(En dat pro Russische gekletst van sommige politici tijdens een botte agressie oorlog "jouw land bestaat niet eens, dit is van mij" daar moet ik niets van hebben.)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:40

Ik ben het wel met je eens Pien. als het om middeninkomens gaat. Erg jammer dat het ten koste gaat van een een veel kwetsbaardere groep. En wie er pas echt op vooruit gaan, dat zijn de rijken. Al met al blijft er niet heel veel over om positief over te zijn.

Wat betreft de boeren, Nederland gaat daar niet over. De komende Europese verkiezingen zijn wat dat betreft heel spannend. Als ik boer was, zou ik nog maar even wachten met juichen.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... -de-agenda

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:43

996981 schreef:
Meer werkgelegenheid als voordeel? Er is al een schreeuwend tekort aan mensen en ivm de vergrijzing gaat dat alleen maar verder oplopen… ik ben heel benieuwd hoe ze dit voor zich zien. Toen ik voor een Kinderopvangorganisatie werkte was er al een schreeuwend tekort aan personeel. Dat is sindsdien enkel opgelopen.

Zelfde geldt voor het invoeren van een nullijn voor rijksamber. Daar vallen penitentiair inrichting werkers ook onder (bewaarders). Momenteel worden straffen niet uitgevoerd door een schreeuwend personeelstekort. Hoe denken ze dat personeelstekort aan te pakken als er bezuinigd wordt op ambtenaren?

Ik heb me ongelukkig uitgedrukt en ik heb het verbetert in mijn post. Nu gaan veel mensen niet extra werken oa vanwege de hogere kinderopvang kosten. Dus het is goed voor de werkgelegenheid want er komen meer arbeidsuren. Sorry.
Dat geldt ook voor minder belasting betalen middenklasse want nu waren ze vaak duurder uit of het leverde te weinig op als ze meer gingen werken.
We hebben in Europa meer arbeidskrachten nodig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:49

pien_2010 schreef:
N
Er zijn echt wel goede plannen maar of het ook betaalbaar is dat is de vraag. En treurig maar ik vrees dat de boeren blij gemaakt worden met een dode mus. Nederland heeft heel lang de uitzondering gehad met allerlei stikstof uitzonderingen. Als boeren verstandig zijn stoppen ze zoveel mogelijk met het giftige spuiten want Parkinson is een hele nare ziekte die je niet wil.

Het Milieu ligt in de wc. Dat was te verwachten.

derogatie en gifspuiten heeft totaal niets met elkaar te maken.

dit zijn de plannen:
Afbeelding

dat het milieu in de wc ligt? er staat toch duidelijk natuurbehoud, dat is ook wat Europa wil. Geen achteruitgang. En dat kan op verschillende manieren bereikt worden. Dat hoeft niet persé via stikstof. (en dan kom ik weer met het verschil tussen boerenstikstof en industrie/verkeerstikstof)