steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:02

bigone schreef:
Opiniestuk is mooi maar de achteruitgang van de natuur gast hand in hand met de insectenwereld. Zonder insecten is er geen natuur meer, de kringloop wordt dan zo verstoord dat wij, de mens ook wel in kunnen pakken. En dat gebeurd wereldwijd. We hoeven niet in alles koploper te zijn toch? [ [url=m/l43Oev.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is hier ook alleen maar groen... Weinig diversiteit. Ik zie veel bermen..rotondes die niet meer gemaaid (mogen)worden. Dat zijn vele, vele kilometers. Zou daar graag mooi zaaigoed zien bloeien, interessant voor verschillende insecten ipv enkel uitgebloeid gras en jacobskruid.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:14

Popstra schreef:
bigone schreef:
Opiniestuk is mooi maar de achteruitgang van de natuur gast hand in hand met de insectenwereld. Zonder insecten is er geen natuur meer, de kringloop wordt dan zo verstoord dat wij, de mens ook wel in kunnen pakken. En dat gebeurd wereldwijd. We hoeven niet in alles koploper te zijn toch? [ [url=m/l43Oev.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is hier ook alleen maar groen... Weinig diversiteit. Ik zie veel bermen..rotondes die niet meer gemaaid (mogen)worden. Dat zijn vele, vele kilometers. Zou daar graag mooi zaaigoed zien bloeien, interessant voor verschillende insecten ipv enkel uitgebloeid gras en jacobskruid.

Jkk is ingezaaid in bermranden..

Popstra

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:32

Oh, onze rivieren zijn ook het smerigst van heel europa...

Wat doen we het toch slecht.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:02

Popstra schreef:
Oh, onze rivieren zijn ook het smerigst van heel europa...

Wat doen we het toch slecht.

We krijgen dan ook alle rotzooi omdat we qua rivieren een afvoerputje zijn.

Verder weet ik niet hoeveel mensen hier ervaring hebben met hoe het werkt met bermen ed. Maar agressieve rotplanten die juist andere verdringen en giftig zijn voor veel dieren wordt hier niets aan gedaan want die zijn 'inheems' en kwamen hier altijd al voor. :roll:
Dat die hele gebieden overwoekeren is bijzaak. Tenzij dat bij een boer is natuurlijk.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:15

Ook is ontgassen op bepaalde stukken toegestaan, waardoor Duitse schepen maar een klein stukje door hoeven te varen om fijn in natura 2000 gebied legaal te ontgassen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 21:43

Plus de chemische bedrijven die vergunningen krijgen om direct te lozen!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 09:16

Popstra schreef:

Die krijgen ze niet zo maar hoor, daar zitten een hoop regels bij en daar komt vaak allerlei meet- en regeltechniek en continu monitoring bij kijken.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 09:28

Heeft iemand het schema voor morgen, waar en hoe demonstreren en de tijden?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 10:21

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 10:39

Citaat:
Maar agressieve rotplanten die juist andere verdringen en giftig zijn voor veel dieren wordt hier niets aan gedaan want die zijn 'inheems' en kwamen hier altijd al voor. :roll:
Dat die hele gebieden overwoekeren is bijzaak. Tenzij dat bij een boer is natuurlijk.

Heb je een concreet voorbeeld...?

Als bioloog zeg ik dat deze combinatie zeldzaam is.
Exoten woeketen, en de inheemse planten 'hebben met elkaar een dynamisch evenwicht'. (Ook JKK.)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 11:06

irmaz schreef:
Popstra schreef:

Die krijgen ze niet zo maar hoor, daar zitten een hoop regels bij en daar komt vaak allerlei meet- en regeltechniek en continu monitoring bij kijken.
maar uiteindelijk kunnen ze het wel lozen!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 11:40

Benzz schreef:
Alleen is de uitstoot van verkeer vele malen minder als de intensieve veeteelt. En de economische bijdrage van die veeteelt is maar 2%.

In 1965 is er al gewaarschuwd, in 2000 ook en de boeren ploegten maar voort. Henk Bleker kan wel als de grootste schavuit gezien worden inclusief Carola Schouten. De kop in t zand steken ondanks alle adviezen en rapporten en blijven lobbyen voor intensieve landbouw en de grote jongens in de vleesindustrie, laat ik de Rabobank niet vergeten. Vergeet ook niet hoe de boeren zelf altijd hebben gelobbyd en ook de bedreigingen met de tractoren. Het moet anders en het kan anders.

Overigens Hulde aan de boeren zoals Kinke, Rebecca en Dagheera ( zeg ik dat goed? Ik doel op de dame met de 25 mrij koeien). Als we de helft van de veeteelt verminderen en dit soort boeren de kans geven, dan zijn we op de goede weg. Moeten wij als consument wel wat meer betalen, zodat ze wel een goede boterham hebben. Dat is mijn doel!

Je vergeet ook dat er aan de uitstoot van het verkeer ook wat aan gedaan wordt, Schiphol moet ook mee doen en de industrie ook. Iedereen moet de riem aantrekken.

Alleen de boeren die protesteren gaan op de emotie spelen op een vieze manier: Anders heb je geen eten, wat een onzin!!! Met 70% export kan het echt wel een tandje minder en hebben we allemaal eten.

Amen, ben aan het meelezen (en een paar pagina’s te laat) maar exact dit. En dat is poedersuiker voor de boeren, dat doet hartstikke veel pijn en de politiek heeft zeker hard zitten falen jarenlang met beleidsmaken. Maar we moeten er simpelweg wel wat mee.

En inderdaad, wij moeten, vind ik, met z’n allen accepteren dat vlees weer een beetje duurder wordt. Geen kiloknallers meer, geen megastallen en eerlijke prijzen voor de eerlijk ondernemende boer. Voor de politiek ligt er een rol kleinschaligere, stikstofvriendelijkere manier van ondernemen te bemoedigen en intensieve veehouderij te ontmoedigen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 12:40

Morris schreef:

Er wordt geen schema bekend gemaakt.
Per provincie wordt een verzamelplaats bekend gemaakt en dan weet je pas wat er gaat gebeuren.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:46

nps schreef:
Benzz schreef:
Alleen is de uitstoot van verkeer vele malen minder als de intensieve veeteelt. En de economische bijdrage van die veeteelt is maar 2%.

In 1965 is er al gewaarschuwd, in 2000 ook en de boeren ploegten maar voort. Henk Bleker kan wel als de grootste schavuit gezien worden inclusief Carola Schouten. De kop in t zand steken ondanks alle adviezen en rapporten en blijven lobbyen voor intensieve landbouw en de grote jongens in de vleesindustrie, laat ik de Rabobank niet vergeten. Vergeet ook niet hoe de boeren zelf altijd hebben gelobbyd en ook de bedreigingen met de tractoren. Het moet anders en het kan anders.

Overigens Hulde aan de boeren zoals Kinke, Rebecca en Dagheera ( zeg ik dat goed? Ik doel op de dame met de 25 mrij koeien). Als we de helft van de veeteelt verminderen en dit soort boeren de kans geven, dan zijn we op de goede weg. Moeten wij als consument wel wat meer betalen, zodat ze wel een goede boterham hebben. Dat is mijn doel!

Je vergeet ook dat er aan de uitstoot van het verkeer ook wat aan gedaan wordt, Schiphol moet ook mee doen en de industrie ook. Iedereen moet de riem aantrekken.

Alleen de boeren die protesteren gaan op de emotie spelen op een vieze manier: Anders heb je geen eten, wat een onzin!!! Met 70% export kan het echt wel een tandje minder en hebben we allemaal eten.

Amen, ben aan het meelezen (en een paar pagina’s te laat) maar exact dit. En dat is poedersuiker voor de boeren, dat doet hartstikke veel pijn en de politiek heeft zeker hard zitten falen jarenlang met beleidsmaken. Maar we moeten er simpelweg wel wat mee.

En inderdaad, wij moeten, vind ik, met z’n allen accepteren dat vlees weer een beetje duurder wordt. Geen kiloknallers meer, geen megastallen en eerlijke prijzen voor de eerlijk ondernemende boer. Voor de politiek ligt er een rol kleinschaligere, stikstofvriendelijkere manier van ondernemen te bemoedigen en intensieve veehouderij te ontmoedigen.

Ik lees hier voornamelijk de consument moet meer gaan betalen. Maar hoe zit het met de supermarkt etc? Hebben die ook niet een gigantische marge? (Oprecht geen idee)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 13:47

loriene schreef:
Morris schreef:

Er wordt geen schema bekend gemaakt.
Per provincie wordt een verzamelplaats bekend gemaakt en dan weet je pas wat er gaat gebeuren.

Ah ok, even afwachten dus.
Ik ben met name geïnteresseerd in de acties in Gelderland

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:11

Wanneer boeren 30 ct de liter melk krijgen en je gemiddeld een euro betaald in de winkel dan weet je dat anderen fiks verdienen aan de melk. Wanneer de boeren geen subsidie kregen kon 60 % wel stoppen .

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:16

Dan zou die tussenhandel een stuk minder moeten verdienen waardoor de boer een eerlijke opbrengst heeft en het betaalbaar blijft voor de consument.
Echter de boerderijwinkels zijn ook behoorlijk aan de prijs.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:24

Ik heb liever de melk van de boerderij ipv bij elkaar gevoegde melk stromen uit de fabriek. Het verschil proef je heel goed. En kwaliteit kost nu eenmaal wat meer ipv voor de goedkoopste optie te
gaan. Ik kan het gelukkig betalen, besef heel goed dat velen dat niet kunnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:29

elnienjo schreef:
Dan zou die tussenhandel een stuk minder moeten verdienen waardoor de boer een eerlijke opbrengst heeft en het betaalbaar blijft voor de consument.
Echter de boerderijwinkels zijn ook behoorlijk aan de prijs.

Ik denk dat met de stijgende zuivelprijzen dit aardig rechtgetrokken wordt. Simpelweg omdat ook deze producten een plafond hebben.

Wil je blijven verkopen moet je weten wat de elasticiteit van het product is en niet hoger dan de elasticiteit laten betalen voor een product.
Momenteel brengt een liter melk circa 60 cent op, afhankelijk van het bedrijf waar de boer is aangesloten.

Voordat het in de winkel ligt worden er toch diverse processen op los gelaten, omdat er in Nederland in supermarkten (correct me if I'm wrong) geen rauwe melk verkocht mag worden. Ook geen rauwe melkproducten.
De melk die het dichtst bij rauwe melk ligt in de supermarkt is verse melk, dit is alleen gepasteuriseerd (tot 72 graden verhit). Houdbare melk wordt gesteriliseerd (100 graden of hoger)
Deze processen zijn niet kosteloos natuurlijk.

Toegevoegde waarde tussen boer en distributiecentrum zit in dit proces, het verpakken en het transporteren. Geen idee wat de kostprijs is, maar daar bovenop zal de distributeur nog wat rekenen.

Onlangs hoorde ik van iemand die 200 gram jonge komijnkaas kocht á 7/8 euro. Ik haal een kilo van het zelfde spul bij ons in de winkel voor net aan 6 euro... Iets waar ik wel heel erg van schrok en wat mij laat gokken dat in bovenstaande rekensom ook aardig wat voor de distributeur zit, aangezien een liter verse volle melk van Campina bij Jumbo 1,60 kost...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:30

bigone schreef:
Ik heb liever de melk van de boerderij ipv bij elkaar gevoegde melk stromen uit de fabriek. Het verschil proef je heel goed. En kwaliteit kost nu eenmaal wat meer ipv voor de goedkoopste optie te

Bij elkaar gevoegde stromen? Leg eens uit?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:41

bigone schreef:
Wanneer boeren 30 ct de liter melk krijgen en je gemiddeld een euro betaald in de winkel dan weet je dat anderen fiks verdienen aan de melk. Wanneer de boeren geen subsidie kregen kon 60 % wel stoppen .

En al die rechtse kabinetten die we hebben gehad (inclusief Rutte II) geloven heilig in de markt.

Het lijkt mij glashelder dat de markt dit niet oplost.

Ik stel voor dat geen enkele tussenhandelaar melk onder de 1 euro mag aankopen = minimum prijs voor de boer.
Ze moeten tenslotte met een gezinsbedrijf van extensieve veeteelt kunnen leven.

Daarna mogen de luitjes netjes pasteuriseren etc onder toezicht van de inspectie - en zelf zo goedkoop mogelijk werken, want de concurrent wil ook verkopen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:50

Janneke2 schreef:
Daarna mogen de luitjes netjes pasteuriseren etc onder toezicht van de inspectie - en zelf zo goedkoop mogelijk werken, want de concurrent wil ook verkopen.

Oh, dat doen we op dit moment geheel zonder toezicht? Enlighten me...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:16

Janine1990 schreef:
bigone schreef:

Bij elkaar gevoegde stromen? Leg eens uit?

Melk van verschillende boeren die in de tankwagen al bij elkaar komt en in de fabriek gaan al die tankwagens ook in dezelfde silo's leeg.

Elke boer voert zijn koeien anders en de melk is dus ook anders van smaak.
En bijvoorbeeld de melk van de jerseys smaakt ook weer anders.

Verse melk van de boer is gewoon veel voller van smaak.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:27

Kaas van de Jersey-koe :9

In de fabriek wordt de melk ook afgeroomd. Dat doet ook veel met de smaak.
Zo vers van de boer scheelt zoveel!
Hier is het trouwens niet duurder dan de supermarkt. 1€ per liter vragen ze. Betaal de in de supermarkt ook. Volgens mij haalt hier bijna het hele dorp bij een boerderij, dus die vangt zo wel de volle mep voor die melk. Anders krijgen ze maar 30ct de liter en dat is minder dan het überhaupt kost om een liter melk te produceren :\

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:29

Gelukkig is de melkprijs deze maand gestegen naar 60 cent per liter,echt uniek maar veel meer verdien je er niet aan want de voerkosten zijn ook enorm veel hoger geworden en de diesel voor de trekkers ook gigantisch gestegen.
Dus al met al,niet veel mee opgeschoten.