Benzz schreef:Alleen is de uitstoot van verkeer vele malen minder als de intensieve veeteelt. En de economische bijdrage van die veeteelt is maar 2%.
In 1965 is er al gewaarschuwd, in 2000 ook en de boeren ploegten maar voort. Henk Bleker kan wel als de grootste schavuit gezien worden inclusief Carola Schouten. De kop in t zand steken ondanks alle adviezen en rapporten en blijven lobbyen voor intensieve landbouw en de grote jongens in de vleesindustrie, laat ik de Rabobank niet vergeten. Vergeet ook niet hoe de boeren zelf altijd hebben gelobbyd en ook de bedreigingen met de tractoren. Het moet anders en het kan anders.
Overigens Hulde aan de boeren zoals Kinke, Rebecca en Dagheera ( zeg ik dat goed? Ik doel op de dame met de 25 mrij koeien). Als we de helft van de veeteelt verminderen en dit soort boeren de kans geven, dan zijn we op de goede weg. Moeten wij als consument wel wat meer betalen, zodat ze wel een goede boterham hebben. Dat is mijn doel!
Je vergeet ook dat er aan de uitstoot van het verkeer ook wat aan gedaan wordt, Schiphol moet ook mee doen en de industrie ook. Iedereen moet de riem aantrekken.
Alleen de boeren die protesteren gaan op de emotie spelen op een vieze manier: Anders heb je geen eten, wat een onzin!!! Met 70% export kan het echt wel een tandje minder en hebben we allemaal eten.
Amen, ben aan het meelezen (en een paar pagina’s te laat) maar exact dit. En dat is poedersuiker voor de boeren, dat doet hartstikke veel pijn en de politiek heeft zeker hard zitten falen jarenlang met beleidsmaken. Maar we moeten er simpelweg wel wat mee.
En inderdaad, wij moeten, vind ik, met z’n allen accepteren dat vlees weer een beetje duurder wordt. Geen kiloknallers meer, geen megastallen en eerlijke prijzen voor de eerlijk ondernemende boer. Voor de politiek ligt er een rol kleinschaligere, stikstofvriendelijkere manier van ondernemen te bemoedigen en intensieve veehouderij te ontmoedigen.