Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 15:46

Als niemand z'n mening neer zou typen zou er geen discussie mogelijk zijn dus die is denk ik altijd waardevol om te delen :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 15:46

Het gaat over stelen en mensen die bezig zijn met een verblijfsvergunning..

Er zijn genoeg situaties waarin mensen anders beoordeeld worden.

Als het zo is dat iemand die bezig is met een verblijfsvergunning niet genoeg basis voorzieningen heeft en daardoor zou moeten stelen (wat mij wat onwaarschijnlijk lijkt maar met de drukte in de azcs zou dat kunnen) dan is er iets anders mis.

Maar als je niet 5 jaar kunt uitzingen zonder een fiets te jatten, dan denk ik dat je terug kan. En daarover kunnen meningen verschillen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 15:48

Moet een mening altijd iets toevoegen dan? Dat hoeft toch niet? En waarom zou t niets toevoegen, het is toch een idee ergens over.. precies, zonder meningen heb je geen discussie . Meldt t dan helemaal niet

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 15:49

karuna schreef:
Citaat:
Dat we zelf niet in een oorlog zitten betekent niet dat we niet bij een oorlog betrokken zijn. Oekraïne is het paradepaardje van onze regering en de EU en daar gaat gigantisch veel van ons belasting geld heen! Naar het meest corrupte land van het oostblok! De energie crisis is niet begonnen met Iran maar met het opblazen van de gasleiding in de oostzee! En dat is door Oekraïne met behulp van Amerika onder de demente (p)resident Biden! Maar blijf rustig de linkse klets programma's kijken zoal WNL op zondag en al die andere bagger die het vooral moeten hebben van het demoniseren van Trump, Putin en Orban. Kritisch denken is een luxe die nog maar weinig mensen bezitten!

Ik kwam dit stuk text tegen. Het is een deel van een langer geheel. Wat me hieraan opvalt is dat wnl links genoemd wordt. :? Voor zover ik weet is het afkomstig van de toch normaal aardig rechts georienteerde omroep wnl. Als zij al als links gezien worden kennelijk door iemand. Wat is dan wel rechts? En wat wil deze persoon dan wel aan nieuws horen en door wie?

Ik reageer overigens bewust niet op de discussie mbt asielzoekers en straffen hierboven. Ik kan er niks nuttigs aan bijdragen. Heb mijn mening maar die neertypen voegt niks toe.

Dit is een complotdenker Karuna, hierbij een feitelijk punten op zijn betoog:

1. Steun aan Oekraïne is geen ‘links’ project
Zowel linkse als rechtse regeringen in Europa steunen Oekraïne.

Ook landen met conservatieve regeringen (Polen, Tsjechië, de Baltische staten) behoren tot de grootste voorstanders van steun.

Het is dus geen “links paradepaardje”, maar een breed gedragen geopolitieke keuze: voorkomen dat een buurland wordt binnengevallen zonder consequenties.

2. “Ons belastinggeld gaat naar het meest corrupte land” is een halve waarheid
Oekraïne was een van de meest corrupte landen van Europa.

Precies daarom wordt vrijwel alle Europese steun gekoppeld aan strenge voorwaarden, audits en toezicht.

Bovendien is het grootste deel van de steun militair materieel, niet cash dat zomaar verdwijnt.

3. De energiecrisis begon niet met de Nord Stream-explosie
De energieprijzen stegen al in 2021 door wereldwijd herstel na corona.

Rusland draaide de gaskraan geleidelijk dicht vóór de explosie.

De Nord Stream-explosie kwam pas later en was niet de start van de crisis.

4. De dader van de Nord Stream-explosie is niet vastgesteld
Er is geen officieel, internationaal erkende conclusie over wie het heeft gedaan.

Verschillende onderzoeken wijzen in verschillende richtingen, maar geen enkel land heeft sluitend bewijs gepresenteerd.

De stelligheid dat “Oekraïne en Amerika het deden” is dus een aanname, geen feit.

5. Media bekritiseren is prima, maar “alles is links” klopt niet
WNL is juist opgericht als rechtse omroep.

In Nederland bestaan meerdere omroepen met verschillende politieke kleuren.

Kritiek op Trump, Poetin of Orbán komt niet alleen van “links”, maar van een breed spectrum van analisten, juristen en internationale organisaties.

6. Kritisch denken betekent óók kritisch zijn op informatie die je eigen wereldbeeld bevestigt
Kritisch denken is niet hetzelfde als wantrouwen richting één kant.

Het betekent dat je alle claims — ook die van alternatieve media of sociale media — toetst aan feiten, bronnen en logica.

Zeker bij geopolitiek is nuance belangrijker dan simpele verklaringen.

karunaJarig
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 15:52

Het ging mij om het feit dat zelfs wnl linkse klets wordt genoemd. Alleen ongehoord nederland is rechtser dan dat. Verder is de mening van deze dame nogal tjsa 8)7 in meer dingen. Ik zie en hoor haar reacties nogal eens en rol dan zachtjes met de ogen. Maar de vraag ga dan naar rusland of verhuis naar een land dat je aanstaat dat wil ze dan ook weer niet :+

Ik ben nogal rechtlijnig. Blijf met je poten van andermans spul/goed/levend wezen af en maak het ook niet stuk. Dan maakt het me niks uit wie dat doet of waarom. Of dat nu een geboren en getogen nederlander m/v is, stautushouder, arbeidsmigrant of asielzoeker. Je doet het gewoon niet. Met als kanttekening mocht je nog niet officieel hier wonen om welke reden ook maar je wilt het wel. Bewezen licht strafbaar feit (vernieling, brandstichting zinder letsel enz) drie keer slag is uit. Bewezen serieuze sjit als mensen in elkaar slaan of erger :evaw: zwaai zwaai kans verkeken. Kom over een jaar nog maar eens terug en probeer het opnieuw.

Maar dat is voor mij ook als nederlanders op wintersport mensen in elkaar trappen met de apres ski, of in spanje dergelijke delicten doen, een jaar verboden in dat land te komen en na een jaar probeer het nog maar eens opnieuw.
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-04-26 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 15:53

MarlindeRooz schreef:
We hebben toch ook afgesproken dat we niet discrimineren? Waarom mag dat wel in de rechtszaal en mag er geen oog zijn voor persoonlijke omstandigheden.

Ik vind het nog steeds geen discriminatie maar een voorwaarde om in een land te kunnen blijven die je heeft opgevangen. Waar je geld krijgt, een dak boven je hoofd, geen angst voor de dood vanwege je geloof, seksualiteit, wat dan ook. Daar mag best wat tegenover staan. Als je je dan gaat misdragen, is dat echt je eigen keus en kun je wat mij betreft vertrekken.

Dat iemand met een permanent ID hetzelfde kan doen zonder dezelfde gevolgen vind ik nog steeds triest gedrag maar die zijn hier als Nederlander geboren of hebben zich minimaal 5 jaar goed gedragen, anders krijg je geen permanente verblijfsvergunning.

Je kunt niet voorkomen dat mensen op het slechte pad terecht komen ergens in hun leven maar ik vind dat op een tijdelijke verblijfsvergunning echt niet acceptabel.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 15:56

karuna schreef:
Het ging mij om het feit dat zelfs wnl linkse klets wordt genoemd. Alleen ongehoord nederland is rechtser dan dat. Verder is de mening van deze dame nogal tjsa 8)7 in meer dingen. Ik zie en hoor haar reacties nogal eens en rol dan zachtjes met de ogen. Maar de vraag ga dan naar rusland of verhuis naar een land dat je aanstaat dat wil ze dan ook weer niet :+

Ik ben nogal rechtlijnig. Blijf met je poten van andermans spul/goed/levend wezen af en maak het ook niet stuk. Dan maakt het me niks uit wie dat doet of waarom. Of dat nu een geboren en getogen nederlander m/v is, stautushouder, arbeidsmigrant of asielzoeker. Je doet het gewoon niet. Met als kanttekening mocht je nog niet officieel hier wonen om welke reden ook maar je wilt het wel. Bewezen licht strafbaar feit (vernieling, brandstichting zinder letsel enz) drie keer slag is uit. Bewezen serieuze sjit als mensen in elkaar slaan of erger :evaw: zwaai zwaai kans verkeken. Kom over een jaar nog maar eens terug en probeer het opnieuw.

Maar dat is voor mij ook als nederlanders op wintersport mensen in elkaar trappen met de apres ski, of in spanje dergelijke delicten doen, een jaar verboden in dat land te komen en na een jaar probeer het nog maar eens opnieuw.

Fijn dat je je mening toch hebt willen delen! Over dat laatste ook eens. Idioot gedrag.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 16:34

Gnome schreef:
Ik vind het nog steeds geen discriminatie maar een voorwaarde om in een land te kunnen blijven die je heeft opgevangen. .

Maar dat jij het geen discriminatie vind, betekent niet dat het geen discriminatie is!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 16:40

Is het discriminatie als het een voorwaarde is om ergens aan te voldoen?

Je mag alleen autorijden als je je rijbewijs gehaald hebt. Bijvoorbeeld?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 16:46

Alleen is autorijden geen mensenrecht en zonder rijbewijs loop je geen levensgevaar?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 16:46

Als je als niet-Nederlander zwaarder gestraft wordt dan een Nederlander, is dat discriminatie.
Daarbij moet het strafrecht aangepast worden, lijkt mij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 16:47

Electra63 schreef:
Als je als niet-Nederlander zwaarder gestraft wordt dan een Nederlander, is dat discriminatie.
Daarbij moet het strafrecht aangepast worden, lijkt mij.

Wat overigens de afgelopen 80 jaar in bijv. de USA aan de lopende band gebeurde.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 17:46

Tijdens de procedure voor asiel aanvraag

Als je gedurende die periode iets doet wat voor de meeste mensen tér wereld strafbaar is, ook daar waar je vandaan komt, (het is geen ingewikkeld concept) dan gelden er regels ..

Er wordt van alles bijgehaald.. maar goed, meningen verschillen.. ik vind t een prima uitgangspunt.

Ik denk dat ik als niet-Engelse/zwitserse/franse iets strafbaars doe, dat ik dan ook t land uit moet (maar dat weet ik niet zeker, dat zou ik moeten googlen)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 17:57

Dat is geen vergelijkbare situatie omdat jij niet uit een land komt waar je gevaar loopt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 18:02

Cer schreef:

Als het zo is dat iemand die bezig is met een verblijfsvergunning niet genoeg basis voorzieningen heeft en daardoor zou moeten stelen (wat mij wat onwaarschijnlijk lijkt maar met de drukte in de azcs zou dat kunnen) dan is er iets anders mis.

Maar als je niet 5 jaar kunt uitzingen zonder een fiets te jatten, dan denk ik dat je terug kan. En daarover kunnen meningen verschillen.

Nee, we hebben het over mensen die al een verblijfsvergunning hebben.
De eerste 5 jaar een tijdelijke en die kan daarna worden op omgezet naar permanent als je aan de voorwaarden voldoet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 18:10

Ik ben het wel volledig eens met de laatste zin van het citaat over kritisch denken van Karuna :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 18:18

Heeft iemand een idee hoe vaak het voorkomt dat iemand met een verblijfsvergunning een misdaad begaat en de vergunning niet wordt verlengd?

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 18:20

Electra63 schreef:
Of worden statushouders gewoon als tweederangsburgers beschouwd?

Dat zijn ze niet want anders zouden ze ook geen voorrang krijgen op woningen.

Wat betreft wat je zei over fietsen zonder licht. Dat is niet iets waar je een taakstraf of gevangenisstraf voor krijgen zou. Dat is iets waarvoor je een bekeuring zou krijgen. Dat moet voor iedereen hetzelfde zijn.
Zwaardere vergrijpen als je hier ‘te gast’ bent daar kijk ik anders tegenaan. Maar in die zin trek in toeristen en asielzoekers wel gelijk. Kan je je niet gedragen, wegwezen. Als Nederlander zijnde; kan je je niet gedragen, straffen erover. Welke naar mijn inziens sowieso zwaarder mogen in Nederland.
Met veel dingen sta je met een taakstrafje weer buiten, wat ik echt onbegrijpelijk vind. Maargoed, dat is ook weer een discussie an sich.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 18:28

fransje23 schreef:
Heeft iemand een idee hoe vaak het voorkomt dat iemand met een verblijfsvergunning een misdaad begaat en de vergunning niet wordt verlengd?
Het wordt niet standaard geregistreerd, maar ik heb gevonden dat het in 190 gevallen is gebeurd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 18:31

Ok “ het gaat over stelen en mensen die bezig zijn met een permanente verblijfsvergunning”

Ik blijf dan bij mijn mening :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 18:31

Eretria schreef:
Electra63 schreef:
Of worden statushouders gewoon als tweederangsburgers beschouwd?

Dat zijn ze niet want anders zouden ze ook geen voorrang krijgen op woningen.

Voorrang op woningen is geen teken van hogere status, maar een wettelijke noodmaatregel. In de praktijk ervaren veel statushouders juist discriminatie en sociale uitsluiting. Dat is precies wat mensen bedoelen met tweederangsbehandeling.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 18:52

Benzz schreef:
Gnome schreef:
Ik vind het nog steeds geen discriminatie maar een voorwaarde om in een land te kunnen blijven die je heeft opgevangen. .

Maar dat jij het geen discriminatie vind, betekent niet dat het geen discriminatie is!

Zijn de huidige voorwaarden van het behouden of verlengen van je asielvergunning dan ook discriminatie? Lijkt me stug.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 18:54

MarlindeRooz schreef:
Dat is geen vergelijkbare situatie omdat jij niet uit een land komt waar je gevaar loopt.

Maar dat zou toch JUIST reden moeten zijn om je normaal te gedragen? Als je ze anders gaat straffen omdat ze anders geen recht hebben op asiel, is het juist discriminatie als ik jullie theorie moet volgen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 18:55

fransje23 schreef:
Cer schreef:

Nee, we hebben het over mensen die al een verblijfsvergunning hebben.
De eerste 5 jaar een tijdelijke en die kan daarna worden op omgezet naar permanent als je aan de voorwaarden voldoet.

Daar heeft Cer het ook over toch?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 19:00

Gnome schreef:
MarlindeRooz schreef:

Maar dat zou toch JUIST reden moeten zijn om je normaal te gedragen? Als je ze anders gaat straffen omdat ze anders geen recht hebben op asiel, is het juist discriminatie als ik jullie theorie moet volgen.

Maar dat is natuurlijk beredeneerd vanuit jou. Een gezond persoon zonder heftige oorlogstraumas. Ik geloof best dat alles bij elkaar, zeker als het een groep jonge jongens is, je best narigheid kan uithalen.

Zeg niet dat we ze een dikke knuffel moeten geven. Er zijn grenzen, en die mogen ze best weten. Maar denk dat de psychologie van eens mens soms complex is, en jouw/onze manier van redeneren niet altijd opgaat.

Gevoelsmatig zou ik ook zeggen: ophoepelen met die handel. Maar verstand bemoeit zich er dan helaas mee. En iemand anders berechten obv paspoort is soms een spannend gebied.

Ben er nog niet helemaal uit. Welk recht gaat voor? Kan ook stellen, dat gevoel van veiligheid afneemt door toedoen van iemand die steelt. Gevoel van veiligheid is ook een mensenrecht. Het is niet heel zwart wit vrees ik.