Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ladyingreen schreef:Wat PvdA/Groenlinks mij bied is sociaal beleid, het doorbreken van de macht van grote bedrijven, vervuiling moet keihard worden aangepakt. Plus Nederland heeft een heel groot ruimtelijk ordeningsvraagstuk en ik zie daarin PvdA/GL veel meer opkomen voor burgers, ipv VVD voor de economie. Voor mij zitten er grenzen aan het kapitalisme: onbeperkte groei is niet goed, we hebben al veel te laat aan de rem getrokken.
Veronica2 schreef:Welke subsidies bedoel je precies Loretta? Als ik om me heen kijk dan zie ik daar weinig van.
_San87_ schreef:BigOne schreef:Landen mogen van de EU hun staatsschulden op laten lopen voor bestedingen mbt defensie.
Nederland heeft een staatsschuld van 43 %, bijna het laagste van de hele eu dus waar hebben we het over.
Het is natuurlijk wel belangrijk goed na te denken of en hoeveel de staatsschuld mag stijgen, als je daar voor kiest.
Hoewel ik vind dat dat het voor bepaalde doelen okay is, vind ik niet dat zo'n beslissing met een air van 'waar hebben we het over' genomen moet worden. Het gaat om erg veel geld en heeft mogelijk risico's voor de kreditstatus, wat weervs invloed is op de rentes.
nps schreef:_San87_ schreef:
- Ik vind dat arbeid met waardevolle maatschappelijke impact (zorg, onderwijs) meer beloond mag worden. Ik zit in een beroepsgroep waar het makkelijk veel geld verdienen is, maar die niet altijd waarde toevoegt. Ik kies zelf zoveel mogelijk voor opdrachtgevers met maatschappelijke impact, maar het is schrijnend om te merken dat beroepsgroepen die veel meer waarde toevoegen veel minder worden beloond.
Loretta schreef:Heel erg treurig voor de boeren die het treft. Aan de andere kant, het kabinet heeft er werkelijk helemaal niets en dan ook niets aan gedaan. In 2019 speelde de stikstofzaak al. In 2025 is er nog niets concreets gedaan. En de BBB heeft zijn eigen achterban gewoon voor de bus gegooid. Met dank aan de BBB is er nu geen geld om deze boeren te helpen en wordt het waarschijnlijk gewoon een failissement.
https://archive.is/ujXhc
nps schreef:_San87_ schreef:
Het is natuurlijk wel belangrijk goed na te denken of en hoeveel de staatsschuld mag stijgen, als je daar voor kiest.
Hoewel ik vind dat dat het voor bepaalde doelen okay is, vind ik niet dat zo'n beslissing met een air van 'waar hebben we het over' genomen moet worden. Het gaat om erg veel geld en heeft mogelijk risico's voor de kreditstatus, wat weervs invloed is op de rentes.
Echt fijn altijd, deze economisch onderbouwde uitleg, dank! In Amerika is de kredietstatus verslechterd, toch?
Voor mij voelt het alsof het voor nu oké is om de staatsschuld op te laten lopen omdat we in geopolitiek nogal woelige tijden leven. Investeren in een sterk EU met eigen defensie, plus eigen EU cloud- en techoplossingen heeft voor mij meer noodzaak dan de staatschuld.
BigOne schreef:Erfbelasting is voor een zoon of dochter van een boer vaak geen probleem, indien ze de regels volgens zijn ze vaak vrijgesteld van erfbelasting bij overname.
_San87_ schreef:Ik vind de erfbelasting sowieso hoog genoeg, als ik eerlijk moet zijn. De rijken pak je toch niet met de huidige regels.
CharleyT schreef:BigOne schreef:Erfbelasting is voor een zoon of dochter van een boer vaak geen probleem, indien ze de regels volgens zijn ze vaak vrijgesteld van erfbelasting bij overname.
Klopt dat wel? Dit vond ik:Conclusie:
De erfbelasting voor een boer als erfgenaam wordt dus bepaald door de algemene vrijstellingen en tarieven, en niet door het beroep van de erfgenaam. De hoogte van de erfbelasting hangt af van de waarde van de erfenis en de relatie van de erfgenaam tot de overledene.
IMANDRA schreef:_San87_ schreef:Ik vind de erfbelasting sowieso hoog genoeg, als ik eerlijk moet zijn. De rijken pak je toch niet met de huidige regels.
Maar modaal is de erfbelasting iets van 25k. Dus de helft van alle erfenissen zijn minder. De belastingvrije voet in het programma van PVDA/GL is 27k. Dus de meeste mensen zouden niet eens met die erfbelasting te maken krijgen —die belastingvrije voet willen ze namelijk met 4k verhogen.
Dus deze erfbelasting raakt wel de mensen die meer vermogend zijn. Als partner heb je er verder ook weinig last van als je niet veelvermogend bent (omdat die belastingvrije voet veel hoger ligt daar, ik meen dat dat 700.000 was of zo). Als kind wel, maar is het echt zo vreselijk om over 'gratis geld' belasting te moeten betalen? Als je een ton erft krijg je alsnog € 81.750 op je rekening gestort, als kind zijnde. Modaal huis is € 472.054 waard —daar betaal je dan zo'n 170k over (als ik het goed heb berekend) en hou je dus zo'n 3 ton over. Is dat nu zo'n probleem, als zo'n constructie wel ruimte geeft om Nederland op (andere) sociale vlakken beter te maken?
_San87_ schreef:Ja, vind ik ergens wel. Over dat geld is al meermaals belasting betaald (inkomstenbelasting, vermogensbelasting ieder jaar) en dan zou je wat erfen van je ouders, gaat er wéér belasting naar de staat.
Er zijn mensen die met hard werken een spaarcentje voor hun kinderen sparen, moet daar dan nog weer een flinke hap van naar de staat?
Ik ben niet tegen erfbelasting. Ik vind m alleen te hoog. Helemaal wanneer je een huis erft. Veel mensen kunnen die belasting niet ophoesten en moeten dus verkopen terwijl ze er wellicht zelf graag waren gaan wonen. Ik vind daar wel wat van, ja.
Tango1979 schreef:Ik vind dat bezwaar belasting over belasting altijd zo'n apart bezwaar.
Als ik van mijn spaargeld een auto van een ton koop, betaal ik ook gewoon btw.
Terwijl ik al inkomstenbelasting in box 1 (Loon) en 3 (vermogen) heb betaald. Ik hoor weinig voorstanders van afschaffen btw. Waarom is erfbelasting anders?
_San87_ schreef:- Ik vind dat arbeid met waardevolle maatschappelijke impact (zorg, onderwijs) meer beloond mag worden. Ik zit in een beroepsgroep waar het makkelijk veel geld verdienen is, maar die niet altijd waarde toevoegt. Ik kies zelf zoveel mogelijk voor opdrachtgevers met maatschappelijke impact, maar het is schrijnend om te merken dat beroepsgroepen die veel meer waarde toevoegen veel minder worden beloond.
nps schreef:_San87_ schreef:Ja, vind ik ergens wel. Over dat geld is al meermaals belasting betaald (inkomstenbelasting, vermogensbelasting ieder jaar) en dan zou je wat erfen van je ouders, gaat er wéér belasting naar de staat.
Er zijn mensen die met hard werken een spaarcentje voor hun kinderen sparen, moet daar dan nog weer een flinke hap van naar de staat?
Ik ben niet tegen erfbelasting. Ik vind m alleen te hoog. Helemaal wanneer je een huis erft. Veel mensen kunnen die belasting niet ophoesten en moeten dus verkopen terwijl ze er wellicht zelf graag waren gaan wonen. Ik vind daar wel wat van, ja.
Maar is dat zo? Want het gaat af van iets wat je krijgt, toch? Dus je krijgt extra geld of extra bezit, bovenop wat je al had, en je moet daar belasting over betalen.
Het idee is niet dingen belasten die al belast zijn, maar een stukje gelijkheid. Een zomaar uit de lucht gegrepen voorbeeld - een paar mét koophuis erft van hun ouders twee koophuizen bij overlijden. Die hebben in 1 keer een dikke smak geld en bezit erbij. Mensen die altijd hebben gehuurd of wiens ouders huren hebben helemaal niks te erven. Waar je wordt geboren en wat je ouders wel of niet hebben maakt uit voor je financiele gezondheid. Ik vind hoe vaak ergens belasting over is betaald minder relevant dan de gevolgen die het heeft voor degenen die het ontvangen, en vooral degenen die het nooit ontvangen.
juval schreef:_San87_ schreef:- Ik vind dat arbeid met waardevolle maatschappelijke impact (zorg, onderwijs) meer beloond mag worden. Ik zit in een beroepsgroep waar het makkelijk veel geld verdienen is, maar die niet altijd waarde toevoegt. Ik kies zelf zoveel mogelijk voor opdrachtgevers met maatschappelijke impact, maar het is schrijnend om te merken dat beroepsgroepen die veel meer waarde toevoegen veel minder worden beloond.
Mee eenshelaas is er dan weer een discussie, wat is waardevolle maatschappelijke impact. Ik denk dat ik nuttig bezig ben met voedselproductie, maar dat wordt helaas vaak anders gezien.
Over erfbelasting, prima dat het er is. Een erfenis is een kadootje waar je niets voor hoeft te doen. Daar mag best een beetje van terugvloeien naar de maatschappij.
Swah schreef:Je betaalt toch ook btw met je inkomen waarover al loonbelasting is geheven, dat is echt geen argument. Bovendien is de belastingdruk op werk vele malen hoger. Wat NPS al zegt, de gevolgen van gevoerd beleid zijn veel belangrijker.