Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:44

Eerder te diep in het caravals glaasje gekeken

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:54

Wie gaat er woensdag naar Arnhem?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 20:00

Ik weet het nog niet. Sta in dubio.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 20:54

De aankondiging voor komende woensdag ochtend, Arnhem.
Citaat:
Aanvang: 10.30 uur

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/15jCVM ... tid=wwXIfr

NB;
Ik las ergens dat wanneer je kenbaar maakt op je voertuig die normaliter niet de milieuzones van Arnhem in mag, je een ontheffing hebt om in een bepaald tijdvak komende woensdag wel de stad in te mogen.
Dat heeft te maken met het recht om te demonstreren.

Maar check het gewoon vooraf om zeker te weten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 22:03

Zichtmelding Hengelo Gld
Citaat:
Hengelo Gelderland.
03-02-2025

Wolf gezien op de Ruurloseweg.

Zekerheid hoog.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Erd47 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 10:33

Citaat:
WOLVENRXPERIMENT

Onze adviseur Annet schreef het al in haar essay “(Over)leven met wolven” dat het laten rondlopen van wolven in Nederland een groot experiment is. Dat bracht een aantal wolvenliefhebbers op de achterste benen, want de wolf is hier (volgens hun) immers zelf naar toe gekomen en niet uitgezet als experiment.
Kijk…. Daar gaat het mank. Want ook als je iets bewust vanzelf laat gebeuren kan het experimenteel zijn. Annet had dat namelijk niet zelf verzonnen, maar gelezen in documenten van de WUR. En eveneens gehoord in een lezing van wetenschapper Hugh Jansman die hij hield voor het Wolves Refuge Centre. Internationaal wordt het wolvenexperiment in Nederland namelijk met grote belangstelling gevolgd. En wij, onze dieren en ook de wolven zelf zijn de proefkonijnen. Het DvhN plaatst vandaag dit artikel.

Afbeelding
Bron stichting Wijs met Wolven
https://www.facebook.com/share/p/15t92k ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:39

tienus63 schreef:
Citaat:
WOLVENRXPERIMENT

Onze adviseur Annet schreef het al in haar essay “(Over)leven met wolven” dat het laten rondlopen van wolven in Nederland een groot experiment is. Dat bracht een aantal wolvenliefhebbers op de achterste benen, want de wolf is hier (volgens hun) immers zelf naar toe gekomen en niet uitgezet als experiment.
Kijk…. Daar gaat het mank. Want ook als je iets bewust vanzelf laat gebeuren kan het experimenteel zijn. Annet had dat namelijk niet zelf verzonnen, maar gelezen in documenten van de WUR. En eveneens gehoord in een lezing van wetenschapper Hugh Jansman die hij hield voor het Wolves Refuge Centre. Internationaal wordt het wolvenexperiment in Nederland namelijk met grote belangstelling gevolgd. En wij, onze dieren en ook de wolven zelf zijn de proefkonijnen. Het DvhN plaatst vandaag dit artikel.

[ Afbeelding ]
Bron stichting Wijs met Wolven
https://www.facebook.com/share/p/15t92k ... tid=wwXIfr

Heeft iemand dat boek toevallig al gelezen?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:47

Ik niet, maar het heeft wel mijn interesse nadat ik las dat een kennis het heeft aangeschaft.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 10:48

Je bedoelt boek Nederwolf, ben er gisteravond in begonnen.

Ben tot stuk gekomen dat er veel aanvallen 1810-1811 rondom Roermond waren en dat men denkt dat die aanvallen door hybrides zijn gedaan.
Gezien de omschrijving van de dieren door ooggetuigen en dat er voorbeelden zijn dat een dier naast het slachtoffer werd genegeerd en de kleuters en jonge kinderen juist werden gepakt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 10:52

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:54

tienus63 schreef:

Ben tot stuk gekomen dat er veel aanvallen 1810-1811 rondom Roermond waren en dat men denkt dat die aanvallen door hybrides zijn gedaan.
Gezien de omschrijving van de dieren door ooggetuigen en dat er voorbeelden zijn dat een dier naast het slachtoffer werd genegeerd en de kleuters en jonge kinderen juist werden gepakt.

Als je dat leest vraag je je af hoe lang echt zuivere wolven al uitgestorven zijn. Want toen waren het dus waarschijnlijk al hybrides die problemen veroorzaakten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 10:58

Het boek Nederwolf is overigens ook E-book beschikbaar.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:01

tienus63 schreef:

Die kan ik tot nu toe nog niet vinden, dus als je mij aan een linkje kan helpen?

Het artikel dat je deelt trekt in ieder geval al mijn aandacht genoeg om het boek te willen lezen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:03

Mooi stuk! Vooral die opmerkingen over woningbouw en leefgebied kunnen wel eens een flinke hindernis worden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:11

Wat mij betreft mag dat gebeuren, maar ik hoop dat ze dan ook dat als reden benoemen. Tot nu toe lijkt bij alles waar de rem op moet worden gezet richting boeren gewezen te worden. Ik zie mijzelf niet als complotdenker, maar de wolf kan op dat gebied ook handig uitkomen. Boeren ruimte laten maken voor de wolf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:47

Minder boeren is ook minder McSchaap! En het echte wild zal ook niet toenemen zéker niet bij minder schapen (en andere dieren) .
Terwijl een nog grotere stop op de woningbouw wél een grote impact zal hebben en meer anti-geluid op zal roepen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 13:06

Zichtmelding Leersum U
Citaat:
Leersum Utrecht
04-02-2025
8.00 uur

Goedemorgen,
Wederom vanmorgen 8.00 een wolf in het land.. Stak Darthuizerweg over richting het bos net achter 2 fietsende schoolkinderen langs.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 13:51

Aanval Sellingen Gr 2 schapen gedood
Citaat:
Sellingen Groningen
04-02-2025

Wolven aanval op schapen Sellingen Breedwisch.

Vandaag opnieuw een aanval geweest gisteren was het hier ook al raak.
Voor nu bekend 2 schapen en 3 lammeren gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

Zekerheid hoog.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/12Bnax ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 14:14

Vrouw gebeten door wolven in Italië.
Citaat:
4 februari 2025/Apulië/Italië

Apulië: Een vrouw gewond door 2 wolven, de schaal van Geist schommelt tussen niveau 6 en 7...

"Trani, 60-jarige vrouw gebeten in haar achterste tijdens het joggen: misschien een ontmoeting met twee wolven
Gisterochtend was de vrouw aan het trainen in de omgeving van Capirro met een vriend.
Verzorging in het Andria Ziekenhuis: tanden die overeenkomen

4 februari 2025,
TRANI - "Twee wolven hebben me aangevallen, ik heb een heel slechte tijd gehad". Ze was er niet helemaal zeker van, maar ze was er sterk van overtuigd. En inderdaad, de testen die in het ziekenhuis zijn uitgevoerd hebben bevestigd: de bijtwonden op haar achterste waren verenigbaar met wolventanden.
Het ongeluk van een vrouw van zestig jaar uit Trani, die gisterenochtend rond 8.00 uur de hoofdrolspeler was, terwijl ze aan het joggen was langs de rue Duchessa d'Andria in de wijk Capirro met een man, was echt dramatisch.
Plotseling, van de kant, wat op het eerste gezicht niet alleen honden leken te zijn, maar wolven, die vooral omdat ze aangetrokken waren door het rennen van de twee personen (een zeer voorkomende omstandigheid ook voor honden van elk ras) , in de aanval zijn gegaan.

Het is de vrouw die het meest getroffen is, die meerdere beten van beide dieren op haar achterste heeft gekregen, terwijl haar loopmaatje niet in staat was hen af te leiden ondanks haar pogingen om ze bang te maken door te schreeuwen.
Hun geluk was dat net op dat moment een dienstvoertuig van de kazerne "Lolli Ghetti" van Trani, waarvan de schietbaan op een paar stappen afstand ligt, van de tegenovergestelde weg kwam. De soldaten, die zich bewust waren van de dramatische scène en het dreigende gevaar voor deze twee mensen, stapten uit het voertuig, slaagden er zo goed in de dieren bang te maken.

Kort daarna de oproep 118 en de eerste hulp ter plaatse, daarna de overplaatsing naar het ziekenhuis van Andria waar de vrouw in ieder geval snel werd geëvacueerd met verwondingen die in korte tijd zouden genezen.
De andere persoon die bij de vrouw was, raakte niet gewond: de wolven vielen alleen haar aan. De interventie van de militairen was zeker beslissend, want zij hadden natuurlijk ook rekening gehouden met hun zelfverdediging als de wolven van doelwit waren veranderd en hen aangevallen hadden. Het incident werd vervolgens gemeld op het politiebureau.

Dit is de eerste waarneming van wolven in de stad, wat leidt tot aanvallen op mensen. In deze gebieden zijn tot nu toe vaak wilde zwijnen waargenomen, steeds dichter bij de stad. Maar er was nog geen nieuws van de wolven en zoals we kunnen zien, vond de ontmoeting plaats in de ochtend en niet 's nachts, zoals blijkt uit scènes die in andere gemeenten zijn gefilmd, waarbij de wolven bijna altijd worden vastgelegd door camera's van bewakingscamera's. .
Een reden te meer voor voetgangers en joggers om buitengewoon voorzichtig te zijn als ze te ver weg zijn, maar ook om het gemeentebestuur aan te roepen om toezicht te houden op het gebied dat nu steeds ingewikkelder wordt door de ongewone aanwezigheid van dieren die op papier niet aanwezig in de stad zouden zijn. "
https://www.lagazzettadelmezzogiorno.it ... 41f-N-d6kw

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/156T2HVskE/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 14:22

Zichtmelding Exloërveen / Valthermond Dr
Citaat:
Exloërveen Drenthe
04-02-2025
8.30 uur

1 wolf gezien liep op het lege landbouwveld. Looprichting was het Zoerscheland/Valthermond.

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BHGeS ... tid=wwXIfr

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:20

tienus63 schreef:

In het vorige deel was er toch een melding vanuit Roemenië dat de wolven de schapen voorbij liepen om eerst de honden uit de tuin te trekken? En de confrontaties met groepen mensen (Italië) was ook de kleinste van de groep het doelwit.
Die voorkeur voor 2 dagen tot 6 maanden oud, of voorkeur voor kleinste prooi, makkelijkste mee te nemen en minste verdedigingsmogelijkheden. Dus wat voor dier liep er naast dat kind? Koe?
Als dit al hybridisatie is, praat je over gedragshybride, niet zo zeer papa/opa was een hond. Dan is drijfveer honger en die situatie zitten we nu weer.
Kan natuurlijk dat die paar hondengenen in de wolf genoeg angst onderdrukken om mensen op te zoeken, maar honger alleen heeft dat proces al eens in gang gezet ...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 16:08

In het boek Nederwolf wordt over die periode 1810-1811 over hybride als in een kruising gesproken.

Het gedrag wat jij beschrijft klinkt meer als opportunisme en lerend vermogen van een wolf.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 16:10

Zichtmelding Sellingen Gr
Citaat:
Sellingen Groningen
04-02-2025
13.45 uur

Wolf gezien in het bos op de lageweg in Sellingen

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1A12eR ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 16:22

BrankaZ schreef:
tienus63 schreef:

Die kan ik tot nu toe nog niet vinden, dus als je mij aan een linkje kan helpen?

Het artikel dat je deelt trekt in ieder geval al mijn aandacht genoeg om het boek te willen lezen.

Even voor je nagevraagd bij de uitgever, digitale versie is over twee weken beschikbaar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 16:47

SusanH schreef:
Ook weer lekker dichtbij hier. Leersum en Wageningen

Nog mensen die woensdag naar Arnhem gaan? Ik moet helaas werken. Anders had ik best aan willen sluiten.

Misschien ga ik.

Ik vraag nu na bij gemeente Arnhem hoe het zit met ontheffing mileuzone als je mee doet met een demonstratie.
Blijkbaar verrassende vraag, sta lang in de wacht.

Emissie klasse 4 en hoger mogen Arnhem sowieso in.
En diesel voertuigen ouder dan 40 jaar.