steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:40

juval schreef:
chanicha schreef:

visserij zit helaas al heel lang in het verdomhoekje, ook door het kabinet erg in de kou gezet mbt pulsevissen, aanlandplicht, alle windmolenparken en natuurgebieden op zee... er is haast geen visgebied meer over. Brexit was ook slecht voor de vissers. Ze willen zich zeker aansluiten. Ik volg actiegroep EMK op facebook en lees daar echt schrijnende verhalen.

Het kabinet heeft juist zijn uiterste best gedaan de pulsvisserij erdoor te krijgen, maar de EU heeft het onder druk van Frankrijk getorpedeerd..

mysa
correspondent/vertaler

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:44

Nou, inderdaad. Liep bijna uit op een diplomatieke rel tussen nl en Fr.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:48

Kinke schreef:
tuurlijk. Maar hier sta je al direct op de lijst. Maar goed, ik ben zo langzamerhand zat van dit topic helaas.
Gemekker over onze export...kan Nederland zonder al die miljarden? En geen export, dan ook geen import meer. Geen fruit en groente meer van over de grens. Geen electronica onderdelen uit China (en wat daar nog zoal meer vandaan komt). Alleen nog auto's geproduceerd in Nederland met onderdelen uit Nederland etc.etc.
Gelijke monniken, gelijke kappen

Goede column :)

https://www.powned.tv/artikel/boeren-do ... wPhcETpjKk

"De boeren hoeven niet voor de export te produceren heet het. Oké prima, Nederland wordt een zelfvoorzienend dorp, dat werkt ook zo goed in Engeland. En die afhankelijkheid van Russisch gas is ook al zo lekker, waarom zouden we dat niet kopiëren? Waarom produceren bloemtelers nog voor de export? Of kaasboeren? KLM kunnen we ook opdoeken want buitenlandse vliegtuigmaatschappijen kunnen ons wel naar het buitenland vliegen. Schiphol sluiten we want de vliegvelden in de regio zijn meer dan voldoende als we geen hub meer hebben in Nederland. Ja, nee, laten we voortaan álle export stoppen – waarom alleen die van de boeren?"

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:11

martichr schreef:
juval schreef:

visserij zit helaas al heel lang in het verdomhoekje, ook door het kabinet erg in de kou gezet mbt pulsevissen, aanlandplicht, alle windmolenparken en natuurgebieden op zee... er is haast geen visgebied meer over. Brexit was ook slecht voor de vissers. Ze willen zich zeker aansluiten. Ik volg actiegroep EMK op facebook en lees daar echt schrijnende verhalen.

Het kabinet heeft juist zijn uiterste best gedaan de pulsvisserij erdoor te krijgen, maar de EU heeft het onder druk van Frankrijk getorpedeerd..

mwah... dat klopt niet helemaal... er zijn veel te veel vergunningen voor pulsevisserij verleend, waardoor er heel veel vissers in de problemen zijn gekomen toen bleek dat het niet mocht. Dus dat is zeker wel overheidsfalen.

nog een goeie column:

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:45

Spenk schreef:
elnienjo schreef:
Of zondag al die richting op rijden en een hotelletje pakken.

Ja leuk idee met een paard in de trailer...

Het is onzin om te denken dat het allemaal zo makkelijk is.

Water en evt appelsap in een jerrycan + emmer mee nemen, hooi genoeg in een net....

Of je verzet je afspraak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:46

Dat is toch idioot dat dat moet? Het wordt hier 25 graden in de brandende zon wordt dat dus een sauna. Ik heb inderdaad de afspraak maar verzet bijna iedereen had afgezegd voor maandag kliniek vond het ook te zot voor woorden maar het stond daar in de omgeving vorige week ook al vast.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:48

Ja het is ook idioot en jammer maar je kunt nu beter even aan jezelf en je paard denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 20:09

Daar heb je zeker gelijk in! Dus hopelijk is het donderdag rustig op de weg.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 20:26

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 20:51

martichr schreef:
juval schreef:

mwah... dat klopt niet helemaal... er zijn veel te veel vergunningen voor pulsevisserij verleend, waardoor er heel veel vissers in de problemen zijn gekomen toen bleek dat het niet mocht. Dus dat is zeker wel overheidsfalen.

nog een goeie column:

Afbeelding[/quote]

Mwah, ook een manier om je ondernemers risico af te schuiven..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 20:51

Loretta schreef:
Blijkbaar mogen de boeren alles en iedereen blokkeren. Zolang het Schiphol maar niet is.

https://www.ad.nl/binnenland/pantservoe ... ~ad5ee2f4/

Mag nooit alleen is Schiphol te belangrijk. Heel Nederland kun je nooit beschermen. Mooi dat ze dit statement maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 21:35

Heel eerlijk, van mij mogen ze Schiphol wel een dag blokkeren.
Het is nu wel zo een beetje bij iedereen bekend en dus kunnen mensen die hierdoor getroffen zouden worden, hoe zuur ook hun maatregels nemen.

Ik denk ook dat je met het verbieden er van juist het t.o gestelde in de hand gaat werken.
Ze gaan er dan nog harder er tegen in of tegen aan.

Ik hoop dat het niet vreselijk uit de hand gaat lopen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 21:37

bettyvn schreef:
Ik kan voor de veehouderij niet helemaal spreken maar voor tuin/akkerbouw betekent bio gaan juist heel veel meer arbeid.

Klopt.
Dat zie je terug in de prijs.
Citaat:
Biologisch betekent niet 'geen gewasbeschermingsmiddelen'.

Het betekent nog wel wat meer.
Citaat:
De werkzame stoffen in dat ‘gif’ wat genoemd wordt, moet binnen 2 dagen afgebroken worden.

... als voormalig inwoner van de bollenstreek: geen enkele bollenboer werd gezond oud.

Ik praat sinds de begrafenis van buurman 'twee' gewoon over gif.
Citaat:
Dat bio het risico op honger verhoogt is uitgesproken

Ja, professor Akkermans, de naam is genoemd...!
Of het waar is, is een tweede.
Louise Fresco denkt inmiddels dat het wel kan.
Citaat:
En dat is ook de kern van dit hele verhaal, dat idealisten ontzettend mooie dingen kunnen verzinnen, maar dat maakt het consumenten (... ) gedrag van de gemiddelde burger niet anders.

Wat noem jij idealisme?

Ik noem de bestaande 'groene' landbouw een realiteit.

En de gebruikelijke landbouw zit op een doodlopende weg.
Citaat:
Want weet je, allemaal bio & korte ketens is op heel veel vlakken achteruitgang voor onze maatschappij.

Achteruitgang voor wie...?
Voor A- ware omdat er geen miljard winst per jaar gemaakt wordt...? (Zielig voor ze, hoor!)

Citaat:
Dat alles in NL logistiek zo ingedeeld is dat je ook om 8u avonds in de supermarkt je boodschappen voor het avond eten kan halen maakt dat in veel gezinnen 2 verdieners de standaard word.

Beetje kort door de bocht, en ook niet waar.
Alsof vrouwen zijn gaan werken 'omdat het kon, want de winkel bleef langer open'.
(En sorry, ik heb persoonlijk de tijd meegemaakt dat die winkels om 18.00 allemaal sloten en ook op zondag dicht waren. En ik gun het de kleine middenstand van harte dat het weer zo wordt.
Citaat:
Hoeveel tijd kost het als je op je fietsje 8 boerderijen langs moet voor je je wekelijkse boodschappen hebt.

Kul.
(Ooit gedacht aan locale klusters?)

Citaat:
'Kan Nederland zonder al die miljarden?'.

Welke miljarden?
Die winst van A-ware zal mij aan de bips oxideren.
Net als Schiphol: schaf die hub maar af.

En er zijn meer waarden in het leven dan de meeste neo-leberalen weet van hebben.

Chief Seattle:'Als de laatste boom gestorven is, dan pas zal de witte man zich realiseren dat hij geen geld kan eten.'

Citaat:
Zeker kijkend naar het feit dat zowel onze overheid als Europees beleid al sinds de start van de EU gericht is op schaalvergroting, en dat dat is waar het businessmodel van gross van onze boeren op gebouwd over een periode van 70(!) jaar. Je snapt dat dat in 10 jaar omturnen nogal wat moet kosten.

Ja, dat snap ik.
Ik vind 24 miljard veel geld, zeker als er in de sector (.. niet door de boeren...) geld als water is verdienf.

Maar kom mij niet aanzetten met flauwigheden als 'zo was het de afgelopen jaren, dus zo is het goed'.
Het is niet goed, en na meer dan dertig jaar wegkijken en heel veel overheids/ gemeenschapsgeld dat naar de sector ging is mijn geduld met dit soort kapitalisme op.

Citaat:
Want eigenlijk is het gewoon terug naar boeren en leven zoals ze dat in de jaren 30/40 deden. Toen mensen gemiddeld 15 jaar eerder doodgingen en de helft van onze bevolking fysiek op het land aan het werken waren, ja ook de kinderen.

Sorry, maar ik begin dit minder serieus te nemen.
Groene landbouw is toch echt geen retro.
En de jaartallen lijken nergens naar.
Citaat:
En het gevolg was dat er in de hongerwinter ruim 20.000 mensen stierven, en toen was onze bevolking al met een goeie 200.000 gekrompen door de oorlog.

En dit neem ik niet alleen niet serieus, ik neem je deze flagrante leugen kwalijk.
De hongerwinter was een oorlogsmisdaad: er was voedsel genoeg maar de bezetter hield het tegen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 22:39

Ik ga hier maar even kletsen, want het gaat me nogal aan het hart wat er allemaal gebeurt!

Popstra schreef:
Het is nu wel zo een beetje bij iedereen bekend en dus kunnen mensen die hierdoor getroffen zouden worden, hoe zuur ook hun maatregels nemen.

Ik denk ook dat je met het verbieden er van juist het t.o gestelde in de hand gaat werken.
Ze gaan er dan nog harder er tegen in of tegen aan.

Ik hoop dat het niet vreselijk uit de hand gaat lopen...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook vanuit boerenorganisaties contact is met grote spelers voor de boeren... For Farmers, Friesland Campina, A-Ware, Arla, Two Sisters, Vion, Dalco, Agrifirm, De Heus, CRV noem het allemaal maar op...

Want volgens mij kan je heel eenvoudig aantonen hoe groot de sector is door allerlei bedrijven te vragen om 1 à 2 uur stil te gaan staan op/langs de snelweg/provinciale weg, maar net waar je in de buurt bent.

Dat zou ook heel rap de impact tonen van maatregelen als er geen sprake is van natuurlijke krimp.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 00:59

En dat ons voedselsysteem geen rozengeur en maneschijn is ben ik het ook mee eens. En dat er dingen beter kunnen ook.

Ik heb ook niets tegen de alternatievere/groene/bio landbouw, begrijp me niet verkeerd. Voor heb die dat past om dat uit te voeren en voor hen die dat past om de prijs te betalen, graag zelfs! Ik denk namelijk echt dat dat hele mooie initiatieven zijn die net zo goed bestaansrecht hebben gecreëerd voor zichzelf.

Maar Janneke2, je kunt toch zeker ook niet ontkennen dat het voedsel systeem niet door toedoen van boeren alleen geworden is zoals het nu is?
Je wilt toch geen systeem creëren waarin een overheid subsidie die sector overeind houd, dat moet marktwerking toch doen? Dat kan toch niet als de consument de prijs niet wil/kan betalen?

Zonder gewasbeschermingsmiddelen op kleinere schaal boeren is wel degelijk hoe het 100 jaar geleden ook ging. En dan vervolgens allemaal naar de markt om het te verkopen.
Dat lokaliseren waar jij het over hebt is gedaan, dat zijn onze tussenhandelaren ect.

We zullen nu allicht grotere machines tot onze beschikking hebben en hooien zal niet met de hand hoeven, maar het wieden ect wel. Wie gaat dat doen dan? Kunnen verdorie niet eens genoeg nederlanders vinden om appels te plukken…

Tis allemaal een ver van je bed show als je als consument in de supermarkt/groenteboer/whatever staat, maar de realiteit is dat voedsel zoveel meer is als een product. Iedereen heeft het nodig, en wat je eet word bepaald door je cultuur, geografische ligging, je levensfase, wat je te besteden hebt ect ect.
Het is lekker makkelijk om de hele pestbende op een groep boeren te schuiven, maar vervolgens is er een veel grotere groep consumenten die om dit systeem vraagt. Die gewoon niet meer kan betalen voor zijn/haar eten in tijd, of geld.

Enneh wat mij betreft gaan we allemaal klein schalig bio en korte ketens. Als de overheid die regels dan gelijk trekt voor dat wat geïmporteerd zodat concurrerende positie word gewaarborgd word vind ik het allemaal helemaal prima. Dan hebben we arbeidsprobleem maar laten we hopen dat de technische ontwikkeling dan een stap zet om dat op te vangen. En de prijzen zullen dan wel door het dak schieten, dus dan kan het uit. Dan zijn het niet de boeren die aan het kortste eind trekken, maar de middenklasse waarschijnlijk wel. (Net als 100 jaar geleden)

Daarmee zeg ik niet dat het niet van deze tijd is, maar daarmee zeg ik wel dat je kritisch moet kijken naar hoe een voedselsysteem verschillende aspecten van jou leven maar ook het leven van anderen beïnvloed. Ik maak die vergelijking met vroeger omdat kleinschalig, bio, korte keten toen eigenlijk de norm was, en je dus wel duidelijk kunt zien dat een ander voedselsysteem wel degelijk invloed heeft op je maatschappij, en andersom.

Want een voedselsysteem maak je niet met alleen boeren, niet met alleen regeltjes, die maak je door met z’n allen structureel keuzes te maken met portemonnee.

Ps. Waar ik woon is ook alles dicht op zondag, hadden we in de oorlog logistiek gezien echt niet het netwerk wat we toen hadden, en werden zat boeren hun land onteigend. Dus als dat een oorlogsmisdaad is dan prima, maar tis ook wat veel boeren vandaag de dag boven hun hoofd hebben hangen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 08:03

De overheid heeft de taak voedsel (en energie en zorg) betaalbaar te houden zodat er ook nog iets te genieten valt van ons inkomen. Dus niks mis met subsidies.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 10:57

Opzich niet, maar als die subsidies als enige een sector overeind houden krijg je straks weer een boterberg…

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 11:29

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 11:55

Citaat:

Ja graag!

Een ruime maand geleden deed ik dat per fiets, maar het kan ook met trekkers.

En Schiphol denkt al tientallen jaren boven de wet te staan, dus het wordt tijd dat het aantal "vliegbewegingen" wordt ingeperkt.

Citaat:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook vanuit boerenorganisaties contact is met grote spelers voor de boeren... For Farmers, Friesland Campina, A-Ware, Arla, Two Sisters, Vion, Dalco, Agrifirm, De Heus, CRV noem het allemaal maar op...

Want volgens mij kan je heel eenvoudig aantonen hoe groot de sector is door allerlei bedrijven te vragen om 1 à 2 uur stil te gaan staan op/langs de snelweg/provinciale weg, maar net waar je in de buurt bent.

Dat zou ook heel rap de impact tonen van maatregelen als er geen sprake is van natuurlijke krimp.

Ik hoef niet zo nodig te zien 'hoe groot de sector is'.
Wat mij zorgen baart, is hoe beroerd de sector is.

Zoals een vriend zich uitdrukte: boeren zijn als arbeiders zonder vakbond.
LTO - driekwart voelt zich niet vertegenwoordigd.
... wie doet de onderhandelingen met de provincies?

En dan het gesappel van de boeren tegenover de miljarden winst (per jaar en vaak per bedrijf) van de agroboys.

Nee, dat zijn géén spelers "voor" de boeren.
De boeren zijn het verdienmodel voor de agroboys.

... en alsof dat nog niet erg genoeg is: er gaat al jaren standaard gigantisch veel gemeenschapsgeld de sector in,
terwijl de milieuvervuiling in het "gangbare", gesubsidieerde deel van de sector wel iets afneemt
(... boer betaalt zich blauw aan luchtwasser -
en qua milieuwinst doet het gekke ding niet echt wat beloofd was...)
maar niet genoeg.

Tijd voor een reorganisatie.
En graag grondig.

Wat mij betreft: veel boeren erbij.
Gezinsbedrijven, en de agroboys er uit, driedubbel opgekochte bedrijven graag weer splitsen.
En nee, dat is niet eens idealisme: het bestaat al.
Het kan.
(De agroboys zijn er vast niet blij mee - maar dat kan mij weer niet schelen.)
(En doorgaan op oude voet kan niet.)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 12:08

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ik hoef niet zo nodig te zien 'hoe groot de sector is'.
Wat mij zorgen baart, is hoe beroerd de sector is.

Zoals een vriend zich uitdrukte: boeren zijn als arbeiders zonder vakbond.
LTO - driekwart voelt zich niet vertegenwoordigd.
... wie doet de onderhandelingen met de provincies?

En dan het gesappel van de boeren tegenover de miljarden winst (per jaar en vaak per bedrijf) van de agroboys.

Nee, dat zijn géén spelers "voor" de boeren.
De boeren zijn het verdienmodel voor de agroboys.

... en alsof dat nog niet erg genoeg is: er gaat al jaren standaard gigantisch veel gemeenschapsgeld de sector in,
terwijl de milieuvervuiling in het "gangbare", gesubsidieerde deel van de sector wel iets afneemt
(... boer betaalt zich blauw aan luchtwasser -
en qua milieuwinst doet het gekke ding niet echt wat beloofd was...)
maar niet genoeg.

Tijd voor een reorganisatie.
En graag grondig.

Wat mij betreft: veel boeren erbij.
Gezinsbedrijven, en de agroboys er uit, driedubbel opgekochte bedrijven graag weer splitsen.
En nee, dat is niet eens idealisme: het bestaat al.
Het kan.
(De agroboys zijn er vast niet blij mee - maar dat kan mij weer niet schelen.)
(En doorgaan op oude voet kan niet.)

Wie zijn de agroboys?

Waarom niet duiden hoe groot de sector is? Naar mijn gevoel is dat in Den Haag niet duidelijk, misschien wel omdat boeren zoals jij het zo mooi zegt 'arbeiders zonder vakbond' zijn.
Wellicht wordt de omvang van de impact een beetje meer duidelijk als we die laten zien. Dat geblokkeer zegt mij vrij weinig en gaat irritant worden. Het appje dat ik vanochtend ook ontving (t.a.v. komende protestacties) klinkt veel agressie in door, ik geloof dat dat averechts gaat werken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 12:13

spijker op de kop artikel

https://www.ed.nl/opinie/mening-praat-n ... ~aa568d4c/

Citaat:
Mening | Praat niet over natuur als je het hebt over ‘wensnatuur’; meeste ammoniak slaat neer op grond van de boer
INGEZONDEN OPINIE EERSEL - Helaas wordt stikstof nog steeds gezien als kwaadaardig. Altijd gaat het over de stikstof uit de veehouderij (NH3) en zelden over die uit industrie en (vlieg)verkeer (NOx).

Henk Peters 02-07-22, 07:00
Zo ook in het artikel met Rob Aarts van Vogelnetwerk de Kempen en de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging (ED 27-6). Hij komt al 60 jaar op de Leenderheide. En in al die jaren heeft hij het zien veranderen. Dan denk ik goh! Volgens mij is de hele wereld in 60 jaar veranderd. Alleen in Nederland al is in die tijd het aantal inwoners met 60% gegroeid. Het aantal auto’s nam toe van 522.000 in 1960 naar 8.941.000 vandaag de dag. Een groei van ruim 1500%!

Kijken we naar de Leenderheide dan zien we dat deze omsloten wordt door snelwegen A67 en de A2 en wordt doorkruist door de N69, een belangrijke ontsluitingsroute vanuit België. Je hebt er weinig fantasie voor nodig om te begrijpen dat al dit verkeer enorm veel NOx uitstoot.

De veehouderij als boosdoener
We weten dat NH3 (amoniak) voor 80% neerslaat (depositie) binnen 200 meter van de bron. Vrij vertaald; het grootste deel van de NH3 komt terecht op de weilanden en akkers van deze agrarische bedrijven. NOx echter draagt kilometers ver. Het is dus logisch dat juist deze vorm van stikstof neerslaat op de Leenderheide. Helaas wordt dit door Aarts niet benoemd. Maar dat is iets wat je hem niet kwalijk kunt nemen, daar de overheid al jarenlang de veehouderij als boosdoener noemt. Zelden gaat het over de NOx, overigens een stikstofvorm die behalve zuurstof ook fijnstof en zware metalen aan zich bindt, alvorens neer te slaan op onze natuur.

Wanneer je de heide aan haar lot zou overlaten zou de hele heide dichtgroei­en met berken en eikenbomen

Aarts noemt heide een halfnatuurlijk landschap. Ik durf daar zelfs een stapje verder in te gaan. Heide is niet natuurlijk. Wanneer je de heide aan haar lot zou overlaten zou de hele heide dichtgroeien met berken en eikenbomen. Dát is namelijk wat er in de natuur gebeurt. Heide is ontstaan door menselijk ingrijpen. Het oudste oorspronkelijke heideplantje is overigens het pijpenstrootje. Een hard grasachtig plantje dat juist verfoeid wordt door de ‘natuurkenners’. Juist door dat pijpenstrootje werden vroeger schaapskuddes over de heide gedreven. En passant vraten de schapen ook de jonge boompjes mee af. Hierdoor ontstond de heide zoals de meeste mensen hem kennen. En die is inderdaad prachtig. Maar het is niet natuurlijk maar gevormd door menselijk handelen.

Zij wensen de natuur van vroeger
De verslaggever van het genoemde artikel wijst Aarts op een mooi bloempje. Echter past deze helmbloem niet in het plaatje dat Aarts als natuur wenst te zien. Dus vindt hij dit bloempje per definitie lelijk. Nu zijn we meteen bij het heikele punt. Praat niet over natuur wanneer je het feitelijk hebt over ‘wensnatuur’. Want dat is wat er aan de hand is. In 60 jaar is de wereld enorm veranderd. Dat de natuur meegaat in dit patroon wil er niet in bij de natuurmensen. Zij wensen namelijk de natuur van vroeger. Zij gruwen van de grassen op de heide. Wat ze chronisch negeren is het feit dat er nog amper schaapskuddes op de heide lopen. Hierdoor krijgen het pijpenstrootje en andere grasachtigen volop de kans zich te ontwikkelen. En dat geldt ook voor de berk en de eik.

En dát is echte natuur! De hedendaagse natuur die zich heeft aangepast aan de huidige tijd. Een tijd waarin we dagelijks met miljoenen auto’s over de wegen rijden langs sterk uitdijende industrieterreinen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 12:18

Opiniestuk is mooi maar de achteruitgang van de natuur gast hand in hand met de insectenwereld. Zonder insecten is er geen natuur meer, de kringloop wordt dan zo verstoord dat wij, de mens ook wel in kunnen pakken. En dat gebeurd wereldwijd. We hoeven niet in alles koploper te zijn toch? Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 12:29

Citaat:
Helaas wordt stikstof nog steeds gezien als kwaadaardig. Altijd gaat het over de stikstof uit de veehouderij (NH3) en zelden over die uit industrie en (vlieg)verkeer (NOx).

Het zou idd veel eleganter zijn geweest als Schiphol en Tata eerst waren aangepakt - maar inmiddels heeft dit kabinet Schiphol een strobreedte in de weg gelegd. (En er schijnt nog meer te komen - eerst zien, dan geloven.)

Ondertussen is het spul helaas niet onschuldig.
Citaat:
Zij wensen de natuur van vroeger
De verslaggever van het genoemde artikel wijst Aarts op een mooi bloempje. Echter past deze helmbloem niet in het plaatje dat Aarts als natuur wenst te zien. Dus vindt hij dit bloempje per definitie lelijk.

?
Dat mag deze meneer best vinden.

En ik zeg het : niet alleen de Leendertseheide, ook het Dwingelderveld is een cultuurgebied.

Noem het hoe je het noemen wil - er zijn redenen om het als heideveld te bewaren.
(Dat is geen boertje pesten, trouwens - in Drenthe is het harde economie.)
Citaat:
In 60 jaar is de wereld enorm veranderd. Dat de natuur meegaat in dit patroon wil er niet in bij de natuurmensen.

??
Alsof verandering per definitie verbetering zou zijn.

Citaat:
De hedendaagse natuur die zich heeft aangepast aan de huidige tijd. Een tijd waarin we dagelijks met miljoenen auto’s over de wegen rijden langs sterk uitdijende industrieterreinen.

Chief Seattle zei het al: 'Pas als de laatste boom verdwenen is, zal de witte man zich realiseren dat hij geen geld kan eten.'

Ja, "natuurlijk" reageert de natuur op milieuvervuiling.
Daarmee is milieuvervuiling nog niet goed, en het verdwijnen en allerlei soorten is ook echt niet hetzelfde als 'wensnatuur'.

En ik zou willen dat de boeren uit de wurggreep van de agroboys komen. (Nu zijn ze als 19e eeuwse arbeiders zonder vakbond.)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 17:38

bigone schreef:
Opiniestuk is mooi maar de achteruitgang van de natuur gast hand in hand met de insectenwereld. Zonder insecten is er geen natuur meer, de kringloop wordt dan zo verstoord dat wij, de mens ook wel in kunnen pakken. En dat gebeurd wereldwijd. We hoeven niet in alles koploper te zijn toch? [ [url=m/l43Oev.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben niet zo goed in tekenen, maar dit tekeningetje als primaire veroorzaker van de insecten afname inzetten is natuurlijk bullshit.
Ik mis minstens een snelweg, een flat en een industrieterrein van tig hectare naast een weiland..

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:32

julius_juut schreef:
Zo'n grote post quoten durf ik niet aan met mijn lompe vingers dus even zonder quote reactie op het laatste stukje uit Tiepfoudt's bericht:

Zou de vraag naar melk niet dalen wanneer de prijzen omhoog gaan? Want dat zal toch gewoon moeten gaan gebeuren wanneer er minder aanbod is doordat alles over moet op biologisch/kringloop/weinig uitstoot. Mits er niets aan vervanging uit het buitenland gehaald wordt, maar daar los je sowieso niets mee op qua milieu, dan kan je net zo goed hier de boel laten zoals het is.

Als de boer dan ook werkelijk meer per liter krijgt en het niet allemaal verderop in de keten blijft hangen kán er ook met minder dieren een volwaardige boterham op tafel komen.

Je slaat zelf al precies de spijker op zijn kop. We hebben te maken met een wereldmarkt, of mensen het nu leuk vinden of niet. En er zijn grote delen van de wereld (denk aan China) waar de economie nu pas begint te draaien en waar de vraag naar zuivel toeneemt. Het is ook niet verrassend dat het juist deze landen zijn die helemaal niet bezig zijn met klimaat, milieu en dierenwelzijn, tenminste niet op het niveau waarop we daar in Nederland mee bezig zijn.

Dat is op zich niet erg. Ik vind het absoluut een goede ontwikkeling dat klimaat, milieu en dierenwelzijn hoog op de agenda staan. Maar het betekent ook dat als Nederland minder zuivel produceert, dat er gewoon andere landen in het ontstane gat springen. Want de vraag is er en in dergelijke landen heeft met het, gok ik maar zo eigenlijk, niet over stikstof of over nitraat.

Enkel op een gesloten markt zal een daling in aanbod hand in hand gaan met een stijging van de prijs.

julius_juut schreef:
En cru als het klinkt: Het is gewoon efficiënter om je producten niet eerst om te zetten in melk of spierweefsel maar om die planten zelf op te eten.

Dit is te algemeen/makkelijk gesteld, denk ik.

Zo zegt dr. Peter de Jong (Van Hall Larenstein) in onderstaand interview dat momenteel de voedingswaarde en nutriënten niet worden meegenomen als producten worden vergeleken op het gebied van duurzaamheid.

Citaat:
Je ziet dat bedrijven zich proberen te onderscheiden op bijvoorbeeld de CO2- emissie per kilogram product. De betekenis van deze indicator is echter zeer beperkt, want de waarde van een voedingsmiddel wordt in belangrijke mate bepaald door de nutriënten die erin zitten. En daar
houdt die indicator geen rekening mee. Bronwater kan bijvoorbeeld een lage CO2-emissie hebben, maar je kunt er niet van leven. Er zitten geen of nauwelijks nutriënten in. Het heeft dus ook geen zin om de CO2-emissie per kilogram product van bijvoorbeeld cola te vergelijken met die van melk. Of die van bananen met die van vlees.”

Citaat:
“De logica van dit verhaal kun je het beste begrijpen aan de hand van figuren 1, 2 en 3. Figuur 1 is de ‘ouderwetse’ manier van productvergelijkingen, op basis van CO2 per kilogram product. Je ziet dat melk ten opzichte van plantaardige dranken een hogere CO2-voetafdruk heeft. Dit beeld verandert zodra je met de voedingswaarde en dus gezondheidsaspecten van een voedingsmiddel rekening gaat houden. In de figuren 2 en 3 zijn een aantal NRF-scores weergegeven van melk en plantaardige alternatieven.
Wanneer de ecologische voetafdruk wordt gerelateerd aan de NRF-scores dan blijkt dat de plantaardige alternatieven voor melk een minder gunstig beeld geven van de ecologische footprint. Natuurlijk zijn hierbij allerlei nuanceringen te maken, maar het maakt duidelijk dat de voedingswaarde en (micro) nutriënten meegenomen moeten worden bij de vergelijking van producten op het gebied van duurzaamheid.”

Citaat:
Plantaardige eiwitten hebben vaak een lagere verteerbaarheid dan melkeiwitten. Je moet
er dus meer van eten om dezelfde opname in het lichaam te kregen. Dat heeft natuurlijk ook consequenties voor de footprint.

https://www.zuivelengezondheid.nl/wp-co ... Jong-1.pdf

bigone schreef:
Het is ook wel een beetje krom dat voor één kilo dierlijk eiwit ong zes kilo plantaardig eiwit naar binnen moet.

Waarbij je vergeet te vermelden dat plantaardige eiwitten vaak een lagere verteerbaarheid hebben dan dierlijke eiwitten en je er dus méér van nodig hebt. Je kunt de vergelijking dus niet 1:1 maken, het is echt complexer dan dat. Zie bijvoorbeeld het artikel die ik hierboven heb geplaatst.

irmaz schreef:
Misschien moeten we in Nederland helemaal geen aardappels willen verbouwen? Andere rassen, of misschien kan een combinatie-teelt helpen.

Als we in Nederland geen aardappels meer kunnen telen, dan kan het werkelijk nergens. Het lijkt wel alsof je denkt dat de sector hier helemaal niet mee bezig is maar (en, sorry dat ik het zeg) je bent het spreekwoordelijke wiel opnieuw aan het uitvinden.

Fijn overigens dat er mensen zijn die meer verstand hebben van aardappels telen dan ik, en die hun kennis daarover willen delen +:)+

irmaz schreef:
En misschien moeten we het gewoon accepteren dat er jaren zijn dat de aardappels schaars zijn en nauwelijks te betalen omdat de oogst mislukt is. Dit zijn typische vragen voor innovatieve landbouw lijkt mij.

Werkelijk fascinerend om te lezen hoe makkelijk de welgestelde Hollander denkt over het produceren van voedsel. De welgestelde Hollander die zich niet bezig hoeft te houden met voedselproductie, omdat een hele kleine minderheid zorgt voor het (betaalbare) voedsel van de overgrote meerderheid. Alsof het allemaal vanzelf gaat en ach, als het een keer niet vanzelf gaat, dan zijn de aardappels gewoon even schreeuwend duur. Niet zo piepen. Fijne bijkomstigheid is trouwens dat echte voedselschaarste en honger ons vreemd blijft, omdat arme landen de klappen van mislukte oogsten wel op zullen vangen.

irmaz schreef:
Wanneer je biologisch gaat boeren ga je terug in het aantal dieren, dus niet meer land nodig.

Dat is niet waar, minder dieren is één optie om biologisch te worden. Je kunt ook biologisch worden door meer grond te kopen. Onbetaalbaar, maar als we in de termen van Jesse Klaver blijven praten dan hebben we het toch echt over een dergelijk scenario. Minder dieren betekent per definitie minder boeren. Of moeten wij 2 collega-boeren in de maatschap nemen en naar een 20-urige werkweek? :D

Het is zó onlogisch wat er steeds verteld wordt (minder dieren, niet minder boeren of zelfs juist meer boeren) en toch neemt een beschamend groot deel van de Nederlanders dit gewoon voor waarheid aan _O-

irmaz schreef:
Als we nog minder dieren houden blijft er meer land over voor het produceren van voedsel voor mensen.

Dat zal. Laten we dan wel eerst even plantaardig en dierlijk eiwit op een eerlijke manier met elkaar vergelijken als het gaat om duurzaamheid. Want daar schort ook nog wel het een en ander aan.

irmaz schreef:
Van mij hoeft niet iedereen biologisch hoor, dat is ook maar een stikkertje om te laten zien dat je op een bepaalde manier en volgens regels boert. Maar wat ik zo links en rechts hoor worden er in de traditionele landbouw relatief veel kosten gemaakt omdat we nu landbouw bedrijven op het scherpst van de snede (eigenlijk roofbouw). Bij biologische landbouw mag er minder en moet er daarom meer rekening gehouden worden met de natuur. Hierdoor heb je welliswaar minder opbrengst maar ook minder kosten. Gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest zijn niet gratis en gaan in de toekomst zeker niet goedkoper worden.

Yep, maar je gaat zo'n 30% terug in dieren, dus minder werk, minder kosten, minder reteduur personeel. Wellicht heb je dan je businessmodel al te pakken, misschien moet je dan nog een toegevoegde waarde van 15% op je liter melk zien te krijgen. Wellicht wordt dit geregeld door de overheid door een andere manier van de kosten/baten in de keten te leggen of je hebt wel tijd over om (een deel) zelf in de markt te zetten, zuivel produkten te maken, of een ander goed idee uit te voeren.

Je ziet het denk ik (veel) te rooskleurig. In dit filmpje legt RTLZ op eenvoudige manier uit waarom meer verdienen met minder dieren alleen maar mogelijk is als de consument 85% meer gaat betalen.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/tv/vi ... n-landbouw

irmaz schreef:
Ze hebben nogal de kans gehad om acties te nemen >;)

Ehm, ik lees overal de populaire one-liner dat de overheid 30 jaar heeft weggekeken en aan het lijntje heeft gelopen van de 'lobbyisten'. Dus hebben ze al 30 jaar de tijd gehad om acties te nemen en zich van het lijntje los te maken.

Wat vind jij er trouwens van dat de man die nu het hardste schreeuwt om een halvering van de veestapel omdat de natuur er anders aan gaat, tien jaar geleden nog pleitte voor uitbreiding melkproductie want er was voldoende ruimte in Nederland. Dat waren zijn woorden tegen de melkveehouders die zijn dikke salaris als NZO-directeur betaalden.

Dat past toch werkelijk op geen enkele manier binnen een betrouwbare overheid, wat jij?

irmaz schreef:
Ik ben het met iedereen eens dat het allemaal super onhandig is aangekondigd hoor. Maar op het moment zijn er veel krachten aan het werk die het voor iedereen verpesten en dat zijn m.i. niet degenen die met de boodschap kwamen.

De aankondiging is helemaal niet zo onhandig gedaan, vind ik. Hierdoor is juist de agenda van het kabinet open en bloot gelegd. Ze hebben zichzelf in de nesten gewerkt door onhaalbare doelen te stellen, en de boeren mogen het oplossen. Ze dachten wellicht dat dat de makkelijkste optie was, maar komen van de koude kermis thuis.

En, met die vele krachten die het verpesten, bedoel je dan de heksenjacht die geopend is op Caroline van der Plas? Dat begint serieus uit de hand te lopen:

Erik van Muiswinkel vanmorgen op Twitter:
Citaat:
Caroline van de Plas is een malafide zuivel- en vleesmarionet, een opportunist die niet geïnteresseerd is in oplossingen voor wat dan ook, en wier eventuele zetelwinst de zoveelste rem gaat worden op alles wat er met grote spoed moet gebeuren in Nederland. Maar: zo’n leuk mens!

Hubert Smeets, columnist in het NRC, ik geloof op 30 juni 2022:
Citaat:
Naast gewone politici heb je in de politiek ook pyromanen en bloedhonden. Caroline van der Plas van de BoerBurgerBeweging is zo'n pyromaan. (...)

Jesse Klaver die haar woorden vergif noemt in het stikstofdebat op 23 juni 2022.

En dan heb je nog de hele horde die haar telkens beticht betaald te worden door de agro-industrie. Vandaag in het AD stond een interessant artikel daarover, mocht het iemand interesseren.

Janneke2 schreef:
Louise Fresco is inmiddels 'om' : biologische landbouw betekent niet per definitie een lagere opbrengst.

Inderdaad, zoals Juval zegt, leuk dat je haar noemt. Want het zou fantastisch zijn als we zover zouden komen dat biologisch geen lagere opbrengst per ha betekent. Echt hoor, dan ben ik ook (bijna) om. Op het moment is het alleen nog niet zo en ik denk dat het onverstandig is om op de (gedroomde) zaken vooruit te lopen.

Zie ook het artikel dat Juval plaatst, waarin Fresco haar mening geeft over de natuur in Nederland.

Janneke2 schreef:
Trouwens, zelfs al zou je grond tekort komen (want te lage opbrengst) - hoezo zou je boeren moeten verplichten te stoppen?

Zie poepsimpel rekensommetje. Leg mij uit wat daar niet aan klopt.

Janneke2 schreef:
Idem.
Die drie procent is een schandaal.

Daar zijn de meningen over verdeeld :)

Janneke2 schreef:
Ja, en...?
De landbouw is zo'n 7000 jaar oud en dit soort rampen gebeurt.

Ik spreek je graag weer na een hongersnood. Oh nee, die komt er niet want we hebben (vooralsnog) een mix van gangbare en biologische landbouw :+ Waarin overigens gangbaar langzaam maar zeker richting biologisch beweegt. Goede ontwikkeling hoor, als je het mij vraagt.

Janneke2 schreef:
"Het staat al in de bijbel" (met de oplossing erbij: voorraden aanleggen en handelen met de buren.
Verder is het aan te bevelen om meerdere voedselgewassen te verbouwen.

Wijze raad. Is er ook een nieuwe bijbel die rekening houdt met de ontplofte wereldbevolking die gevoed moet worden?

Janneke2 schreef:
Ik heb in de bollenstreek gewoond, en geen enkele bollenboer werd gezond oud. |(
Gif. |(
Een of andere afgod schijnt dat voor te schrijven ofzo... %)

Bollen zijn iets anders dan voedsel, tenzij in geval van een hongersnood.

Janneke2 schreef:
Moraal van het verhaal : met gif heb je misschien voedselzekerheid,
maar ook de zekerheid van een nare ziekte waar je zelf aan sterft.

Grappige tegenstelling. Ik vraag me af hoeveel anti-gif mensen er zijn in delen van de wereld waar honger aan de orde van de dag is.

Janneke2 schreef:
Dat boeren moeten sappelen terwijl A-ware in zijn eentje per jaar meer dan een miljard winst boekt vind ik sowieso van de zotte.

Friesland Campina boekt miljoenen winst en ik vind het werkelijk top. Het is een sterke coöperatie waarmee wij al decennia een redelijk stabiel inkomen kunnen genereren. Er zijn mindere jaren en betere jaren. We redden het er prima mee, we worden niet rijk, hoeft ook niet, kunnen ons gezond voedsel veroorloven, hebben een klein appeltje voor de dorst.

Janneke2 schreef:
En er zijn wel politieke partijen die al jaren zeggen dat de kartelwaakhond anders afgeregeld moet worden zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen dit soort zaken - maar mainstream is het niet geworden.
(Ik vind het de hoogste tijd.)

Diezelfde politieke partijen hebben het over minder dieren en meer boeren, leuk sprookje maar daar geloof ik al een tijdje niet meer in _O-

bigone schreef:
Ik zou willen dat er veel meer boeren dit zouden ondernemen, vooral om uit de wurggreep van de ahold en jumbo en Friesland Campina te komen. Op het moment dat deze het gaan voelen gaan ze waarschijnlijk een betere prijs betalen:
https://www.dekortsteweg.nl/kleine-coop ... cesvoller/

Wij voelen ons totaal niet in de wurggreep van Friesland Campina gehouden. Maar blijkbaar weten mensen die er helemaal buiten staan dat beter, wonderlijk :D

kamsel schreef:
Ik mis minstens een snelweg, een flat en een industrieterrein van tig hectare naast een weiland..

A-men _/-\o_