Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:42

Geruchten zijn dat hij opnieuw een lichte stroke heeft gehad. Feit is wel dat de berichten op z’n truth social zeker niet door hem zijn gemaakt. Totaal andere manier van schrijven de laatste twee dagen. Van mij mag tie gaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:43

MarlindeRooz schreef:
Dus moeten er nieuwe wetten komen om meer te discrimeren want het gebeurt toch wel?

Dan ga ik denk ik maar wat fietsen stelen vanmiddag. Want dat wordt toch genoeg gedaan.

Scheelt je wel kosten voor een nieuwe fiets :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:45

purny schreef:
MarlindeRooz schreef:
Dus moeten er nieuwe wetten komen om meer te discrimeren want het gebeurt toch wel?

Dan ga ik denk ik maar wat fietsen stelen vanmiddag. Want dat wordt toch genoeg gedaan.

Scheelt je wel kosten voor een nieuwe fiets :+

Heb net een nieuwe gekocht. _O-

Maar vanuit de onderbuik snap ik het gevoel dat je criminele asielzoekers of statushouders uitzet. Alleen juridisch en kijkend naar mensenrechten, is dat niet oké.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:56

BigOne schreef:
Geruchten zijn dat hij opnieuw een lichte stroke heeft gehad. Feit is wel dat de berichten op z’n truth social zeker niet door hem zijn gemaakt. Totaal andere manier van schrijven de laatste twee dagen. Van mij mag tie gaan.

Deze moet denk ik in het Trump topic?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:59

Gnome schreef:
Tijdelijke, max 5 jaar. Daarna vind ik dat de voorwaarden zodanig zijn dat je je wel bewezen moet hebben voor de maatschappij dat je een goede instelling hebt en je steentje wil bijdragen. Je kunt iemand niet de rest van z'n leven boven het hoofd houden dat ie weg gestuurd kan worden als ie later toch een strafblad ofzo zou krijgen.

Hebben we het nu over tijdelijk of permanent?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 13:00

MarlindeRooz schreef:
Je weet dat in de rechtspraak gekeken wordt naar de gevolgen van een straf voor de dader?

Daar wordt rekening mee gehouden in de strafmaat. Zo zie je bijvoorbeeld dat jeugd en bejaarden kortere straffen krijgen. Iemand zijn omstandigheden worden meegenomen in de strafmaat.

Iemand terugsturen met gevaar voor eigen leven is een hele zware straf.

Wat mij betreft zou dit niet mee gewogen moeten worden. Tenminste niet anders dan wat er anders meegewogen wordt bij iemand van die leeftijd. Ik vind het echt heel erg als je iemand hier opvangt en die vervolgens crimineel gedrag gaat vertonen. Dan was je leven eerder blijkbaar niet erg genoeg om daar nooit meer naar terug te moeten.

Zware straf zeker, maar dat hebben ze dan aan zichzelf te danken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 13:02

Cer schreef:
Gnome schreef:
Tijdelijke, max 5 jaar. Daarna vind ik dat de voorwaarden zodanig zijn dat je je wel bewezen moet hebben voor de maatschappij dat je een goede instelling hebt en je steentje wil bijdragen. Je kunt iemand niet de rest van z'n leven boven het hoofd houden dat ie weg gestuurd kan worden als ie later toch een strafblad ofzo zou krijgen.

Hebben we het nu over tijdelijk of permanent?

Tijdelijk. Volgens mij is tijdelijk nu nog max 5 jaar. Bij het omzetten naar permanent wordt er ook gekeken naar het hebben van een strafblad.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 13:41

purny schreef:
Voor mij zijn er geen witte mensen. Wel blanke en gekleurde mensen.

Wit ben je als je ziek bent.

Voor mij zijn er alleen mensen :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 13:51

Gnome schreef:
Tijdelijk. Volgens mij is tijdelijk nu nog max 5 jaar. Bij het omzetten naar permanent wordt er ook gekeken naar het hebben van een strafblad.

Tijdelijk is minimaal 5 jaar, daarna kan pas een permanente vergunning worden aangevraagd.

Als iemand betrapt wordt op fietsen zonder licht of te hard rijden moeten ze dan ook terug?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 13:52

Wel, ik zie wel degelijk verschil tussen mensen, net doen alsof dat niet zo is is ook een beetje gek

@gnome: is het nu dan niet zo dat een vergrijp waar politie bij betrokken is / zou moeten zijn (tijdens de tijdelijke verblijfsvergunning) leidt tot uitzetting?

Wordt diefstal hetzelfde bestraft als te hard rijden / fietsen zonder licht?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 13:57

Maar dan mogen ze van mij er wel inzetten dat als diegene zich misdraagt en in aanraking komt met justitie het een enkeltje land van herkomst wordt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 14:02

Cer schreef:
Wel, ik zie wel degelijk verschil tussen mensen, net doen alsof dat niet zo is is ook een beetje gek

@gnome: is het nu dan niet zo dat een vergrijp waar politie bij betrokken is / zou moeten zijn (tijdens de tijdelijke verblijfsvergunning) leidt tot uitzetting?

Wordt diefstal hetzelfde bestraft als te hard rijden / fietsen zonder licht?

Ik probeerde onderscheid te maken tussen 2 dingen. Als je iets doet waar politie bij betrokken is, zoals in je voorbeeld fiets zonder licht, dat dat 2x you're out is.

Als je iets doet waar je een strafblad van krijgt zoals diefstal, dan vind ik dat je direct uitgezet moet kunnen worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 14:06

Cer schreef:

Ieder mens is uiteraard een individu en heeft een eigen afkomst dus er is verschil.

Maar ik sorteer mensen niet op kleur.

Al hoewel... De ontevreden rijke witte man wekt wel vaak mijn irritatie :Y)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 14:07

fransje23 schreef:
Gnome schreef:

Tijdelijk is minimaal 5 jaar, daarna kan pas een permanente vergunning worden aangevraagd.

Als iemand betrapt wordt op fietsen zonder licht of te hard rijden moeten ze dan ook terug?

Ah check. Daarna kunnen ze inderdaad ook tijdelijk verlengen maar dan moet je je in de eerste 5 jaar ook niet misdragen hebben, lees ik in de voorwaarden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 14:13

De voorwaarden zijn al met al best streng.
Zou volgens sommige mensen misschien nog strenger mogen maar het is niet zo dat het simpel en zonder voorwaarden is om hier te mogen blijven.
Dat laatste wordt weleens zo gebracht door de politiek.

Net als het gescherm met gelukszoekers uit veilige landen. Ongeveer 5% van de asielaanvragen in 2024 waren van mensen uit veilige landen.
Maar ook daar kan het onveilig zijn voor bepaalde mensen.
Homoseksualiteit kan een reden zijn voor strenge straffen en dus ook een reden om te vluchten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 14:16

Ja volgens mij hebben ze nu al goede voorwaarden maar mag dus wat mij betreft strenger op het gebied van directe gevolgen bij crimineel gedrag. Als je zo bang bent voor je leven, laat je het wel uit je hoofd om je te misdragen in het land dat je opvangt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 14:22

Vraag mij af in hoeverre het ook daadwerkelijk voorkomt dat mensen zich zo misdragen dat hun vergunning niet verlengd wordt of ingetrokken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 14:24

fransje23 schreef:
Vraag mij af in hoeverre het ook daadwerkelijk voorkomt dat mensen zich zo misdragen dat hun vergunning niet verlengd wordt of ingetrokken.

Ik denk dat het wel ontmoedigd en anders zijn wij er in ieder geval vlot van verlost. Links is rechtsom, prima. Moet je natuurlijk wel ook doorpakken en daadwerkelijk uitzetten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 15:05

Bizar, 2 x fietsen zonder licht, is out.

Kom ff hier bij mij kijken, al de schooljeugd, die vaak zonder licht fiets. Wat doen we daarmee? 2 x fietsen zonder licht dan maar een taakstraf of gevangenisstraf ?

Dat je wil uitzetten bij ernstige delicten, maar dit soort flauwekul?

En dan blijft nog steeds de vraag, mag je onderscheid maken in strafmaat ?
Of worden statushouders gewoon als tweederangsburgers beschouwd?
Beetje zoals Israel omgaat met Palestijnen? Gewoon de doodstraf inzetten voor Palestijnen, maar Israëliërs en Kolonisten gewoon laten plunderen en mishandelen en erger ?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 15:14

Wordt diefstal hetzelfde veroordeeld als fietsen zonder licht?

Voor diefstal kan je wat mij betreft gewoon vertrekken, maar mischien is die regel nu ook al zo

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 15:22

Cer schreef:

Voor diefstal kan je wat mij betreft gewoon vertrekken, maar mischien is die regel nu ook al zo

En als een vrouw nu maandverband steelt omdat dit te duur is? Of eten?

Je snapt dat dit soort regels niet te handhaven zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 15:33

Electra63 schreef:
Sowieso vind ik "ondankbaar" altijd een achterlijke benaming.
Hoe lang moet je dankbaar blijven? En onder welke omstandigheden?

Precies!

En daarbij: Ze moeten vluchten omdat het westen hun land platbombardeert en dan gaan wij bepalen of ze moeten blijven en of ze dankbaar genoeg zijn.

Hoe arrogant wil je het hebben......

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 15:39

MarlindeRooz schreef:
Cer schreef:

En als een vrouw nu maandverband steelt omdat dit te duur is? Of eten?

Je snapt dat dit soort regels niet te handhaven zijn.

Spullen die niet van jou zijn, blijf je af. Er zijn andere manieren dan stelen …

Dat is wat we hier met elkaar afgesproken hebben.. meen ik

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 15:41

We hebben toch ook afgesproken dat we niet discrimineren? Waarom mag dat wel in de rechtszaal en mag er geen oog zijn voor persoonlijke omstandigheden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 15:42

Citaat:
Dat we zelf niet in een oorlog zitten betekent niet dat we niet bij een oorlog betrokken zijn. Oekraïne is het paradepaardje van onze regering en de EU en daar gaat gigantisch veel van ons belasting geld heen! Naar het meest corrupte land van het oostblok! De energie crisis is niet begonnen met Iran maar met het opblazen van de gasleiding in de oostzee! En dat is door Oekraïne met behulp van Amerika onder de demente (p)resident Biden! Maar blijf rustig de linkse klets programma's kijken zoal WNL op zondag en al die andere bagger die het vooral moeten hebben van het demoniseren van Trump, Putin en Orban. Kritisch denken is een luxe die nog maar weinig mensen bezitten!

Ik kwam dit stuk text tegen. Het is een deel van een langer geheel. Wat me hieraan opvalt is dat wnl links genoemd wordt. :? Voor zover ik weet is het afkomstig van de toch normaal aardig rechts georienteerde omroep wnl. Als zij al als links gezien worden kennelijk door iemand. Wat is dan wel rechts? En wat wil deze persoon dan wel aan nieuws horen en door wie?

Ik reageer overigens bewust niet op de discussie mbt asielzoekers en straffen hierboven. Ik kan er niks nuttigs aan bijdragen. Heb mijn mening maar die neertypen voegt niks toe.