Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:31

Loretta schreef:
De laatste peilingen. Deze keer eenvandaag.
De PVV stijgt flink.

https://eenvandaag.avrotros.nl/peilingt ... oor-160080

Het is mooi dat geen partij met de PVV wil regeren, maar dat neemt niet weg dat er iets gigantiscch mis is dat zo'n anti democratische partij overal bovenuit steekt.

PVV twee zetels gestegen vergeleken de laatste peiling van Maurice de hond. (is dat flink gestegen?), maar dat geld ook voor D66, VVD en CDA heeft er ook 1 zetel bij. Maar gl/PvdA lijkt 5 zetels kwijt? Dat is dan wel pittig.

Maar goed, het kan natuurlijk nog steeds alle kanten op. Ligt er naar net aan hoe goed de partijen zichzelf straks nog kunnen 'verkopen'.

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:59

Ik weet het niet hoor maar hoezo “wat zijn we…met z’n allen”.. dat ben jij dan ook, maar jij staat daar toch ook niet?

Wat iemand anders al zei, die man heeft een populariteits/verdienmodel en verzamelt allemaal mensen om zich heen die zich door hem laten “leiden” zeg maar. Een soort cult.. dat gebeurt overal

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:02

Ik hoop toch zo dat er straks heel veel mensen heel strategisch gaan stemmen! Je kunt wel geen fan van bvb Timmermans Bontenbal of andere partij zijn maar we moeten echt terug naar een kabinet die het land en z’n inwoners boven haat en verderf zet!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:07

Cer schreef:
Ik weet het niet hoor maar hoezo “wat zijn we…met z’n allen”.. dat ben jij dan ook, maar jij staat daar toch ook niet?

Het was meer een sarcastische ondertoon aan het slot van mijn bericht. Evenals dat ik alle afzomderlijke punten met een sarcastische ondertoon heb opgeschreven. Omdat ik die hele grenscontrole poppenkast een grote schertsvertoning vind.

Aan de andere kant vind ik het ook zorgelijk als rasistische dioten opeens overal douaniertje gaan spelen kunnen er nare ongelukken gebeuren. En als ze tegen de verkeerde aanlopen dan zijn ze zelf ook de pineut.
Laatst bijgewerkt door Loretta op Gisteren, 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:09

BigOne schreef:
Ik hoop toch zo dat er straks heel veel mensen heel strategisch gaan stemmen! Je kunt wel geen fan van bvb Timmermans Bontenbal of andere partij zijn maar we moeten echt terug naar een kabinet die het land en z’n inwoners boven haat en verderf zet!

Ik ben zelf inmiddels wel zover. Mijn voorkeur gaat uit naar Timmermans. Maar deze verkiezingen ben ik ook in staat Jette of zelfs Bontebal te stemmen. Ook om te voorkomen dat Yesilgoz eventueel premier wordt. Want na alle gebeurtenissen vertrouw ik haar die functie niet toe.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:14

Ah zo Loretta, ja eens :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

Loretta schreef:
BigOne schreef:

Ik ben zelf inmiddels wel zover. Mijn voorkeur gaat uit naar Timmermans. Maar deze verkiezingen ben ik ook in staat Jette of zelfs Bontebal te stemmen. Ook om te voorkomen dat Yesilgoz eventueel premier wordt. Want na alle gebeurtenissen vertrouw ik haar die functie niet toe.

+ 1

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:11

Aan strategisch stemmen heb je niets, je kan het beste stemmen op een partij waar je achter staat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:41

Ik vind strategisch stemmen, een prima idee.

Ik hoop eigenlijk dat VVD en PvdA beiden een nieuwe, frisse partijleider kiezen/krijgen.
Want Timmermans zijn imago is echt kapot gemaakt. Ook Yesilgoz zegt nog steeds, dat PvdA/GL te ver van de VVD staat.
En Wilders snoept toch stemmers bij de VVD weg met zijn leus: bij de VVD krijg je Timmermans er bij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:04

Electra63 schreef:
Ik hoop eigenlijk dat VVD en PvdA beiden een nieuwe, frisse partijleider kiezen/krijgen.
Want Timmermans zijn imago is echt kapot gemaakt.

Ik vraag me af of dat veel zal helpen. Elke linkse partijleider met potentie om de grootste te worden wordt vakkundig afgebrand. Er wordt echt alles uit de kast getrokken om het imago van zo'n persoon om zeep te helpen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:14

Electra63 schreef:

Maar ga je dan zelf stemmen op een partij waar je niet achter staat of vind je dat ànderen op de partij moeten stemmen waar je juist wel achter staat?
Naar mijn idee is het echt het handigste om te stemmen op de partij die je eigen politieke ideeën het best vertegenwoordigt.
Loretta schreef:
Ik vraag me af of dat veel zal helpen. Elke linkse partijleider met potentie om de grootste te worden wordt vakkundig afgebrand. Er wordt echt alles uit de kast getrokken om het imago van zo'n persoon om zeep te helpen.

Is dat zo? Gisteravond zag ik op NPO1 de talkshow waar Marjolein Moorman (PvdA wethouder Amsterdam en niet beschikbaar voor landelijke politiek) aan tafel zat en die gleed ook uit over een losliggend tapijtje. Over de vraag waaruit de hogere defensie-uitgaven betaald moeten worden, raakte ze aardig in de knoop en had niet echt een beter antwoord dan dat dan maar met een hogere schuld opgelost moest worden. Ze probeerde wel om aan te geven dat ze vond dat de sociale zekerheid en onderwijs er niet onder mochten lijden, maar daar bleef het bij. Hogere staatsschuld is dus kennelijk het plan van GL/PvdA en dat vertelde TImmermans ook al eerder. Niet om het een of ander, maar met dit soort media-optredens komen ze niet verder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

Ik denk er ook over om strategisch te stemmen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:40

Normaal ben ik zelf ook niet zo van het strategisch stemmen. Maar de huidige situatie is zo extreem dat ik bereid ben strategisch te stemmen om te voorkomen dat de VVD het initatief krijgt.

Ik ben nooit fan van de VVD geweest. Maar nadat eerst Rutte het kabinet opblies op bijna dezelfde wijze als Wilders nu flikt. En vervolgens Yesilgoz met haar nareis, op mareis. Om daarna de deur wagenwijd open te zetten voor extreem rechts en vervolgens zichzelf en de partij te besmeuren met extreemrechts.

En nu bij het uitsluiten van Wilders toont de VVD ook niet echt afkeer van de bruine gal van Wilders. Maar meer omdat Wilders nu hetzelfde flikt als dat Rutte bij het vorige kabinet geflikt heeft. Namelijk een kabinet laten vallen op migratie.

Mijn belangrijkste thema bij verkiezingen is altijd sociaal economish en dat vind je veel meer bij PVDA/GL dan bij D66 of CDA. Maar gezien de huidige fasistische dreiging ben ik echt bereid om daarvoor strategisch te gaan stemmen. Want of dat veilig is bij de VVD met Yesilgoz daar heb ik heel sterk mijn twijfels over.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:43

Veronica2 schreef:
Electra63 schreef:

Maar ga je dan zelf stemmen op een partij waar je niet achter staat of vind je dat ànderen op de partij moeten stemmen waar je juist wel achter staat?
Naar mijn idee is het echt het handigste om te stemmen op de partij die je eigen politieke ideeën het best vertegenwoordigt.
Loretta schreef:

Is dat zo? Gisteravond zag ik op NPO1 de talkshow waar Marjolein Moorman (PvdA wethouder Amsterdam en niet beschikbaar voor landelijke politiek) aan tafel zat en die gleed ook uit over een losliggend tapijtje. Over de vraag waaruit de hogere defensie-uitgaven betaald moeten worden, raakte ze aardig in de knoop en had niet echt een beter antwoord dan dat dan maar met een hogere schuld opgelost moest worden. Ze probeerde wel om aan te geven dat ze vond dat de sociale zekerheid en onderwijs er niet onder mochten lijden, maar daar bleef het bij. Hogere staatsschuld is dus kennelijk het plan van GL/PvdA en dat vertelde TImmermans ook al eerder. Niet om het een of ander, maar met dit soort media-optredens komen ze niet verder.

Ik stem natuurlijk wel op een partij waar ik achter staat. Alleen er is geen partij waar ik 100% achter sta.
Ik stem meestal PvdA of D66.
Voor mij hoeft er geen fusie te komen met GL, al vind ik dat GL zeker bestaansrecht heeft.
Maar als ik twijfel en het gaat tussen PVV, PvdA/GL en VVD, dan stem ik zeker op de PvdA.
Niet voor mij persoonlijk de beste partij, maar wel voor het land, naar mijn mening.

Ik hoop gewoon op zo iemand als Bos, Samsom of bijvoorbeeld Pechteld.
Iemand die lef heeft en scherp is.
Pechteld kon altijd heel goed de discussie aan met Wilders.

Net werd nog door Royce de Vries aangegeven dat de rechtse partijen altijd moord en brand schreeuwen over de demonstranten op de A12, maar nu er illegale grenscontroles zijn, is er een excuus, de mensen zijn bezorgd en de mensen willen dat er wat gedaan moet worden.
En de oplossing van Van der Plas en Wilders, meer grenscontroles, dat kan niet; er is een tekort aan personeel. Dan is het antwoord van Van der Plas, dat maakt niet uit, mensen willen zien, dat we er mee bezig zijn......

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:57

Veronica2 schreef:

Tja, andere partijen willen het geld juist bij sociale zekerheid wegjhalen. Dat is duidelijk een andere keuze en daar kun je het mee eens zijn of niet.

Ik ben benieuwd naar de doorrekening van hun programma straks. Bjj de vorige verkiezkngen was het programma van PVDA/GL zeer goed onderbouwd. Dat kan dit keer natuurlijk anders zijn. Dat is nog afwachten.

En dat iemand over een kleedje struikelt vind ik ejgenlijk totaal niet boeiend.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:02

Electra63 schreef:
Net werd nog door Royce de Vries aangegeven dat de rechtse partijen altijd moord en brand schreeuwen over de demonstranten op de A12, maar nu er illegale grenscontroles zijn, is er een excuus, de mensen zijn bezorgd en de mensen willen dat er wat gedaan moet worden.

Een dubbele moraal. Je kunt ook zeggen XR maakt zich ook zorgen.

Maar die illegale grenscontroles zijn best wel een ding dat nog heel erg uit de hand kan gaan lopen. Het is idioot dat ze dat zo slap aanpakken. Zo laten ze het voortmodderen totdat het uit draait op nog veel erger.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:12

Loretta schreef:
Normaal ben ik zelf ook niet zo van het strategisch stemmen. Maar de huidige situatie is zo extreem dat ik bereid ben strategisch te stemmen om te voorkomen dat de VVD het initatief krijgt.

Maar dat bereik je al door op iets anders te stemmen dan de VVD (of PVV). Je kan ook je stem aan een partij geven waar je achter staat zodat de kiezerswil duidelijk blijft. Ergens snap ik wel dat je vreest dat je stem verdampt als je op een kleine partij stemt die 'toch niet' in de coalitie komt. Maar dan heb je wel je wil laten zien.

Electra63 schreef:
.
Loretta schreef:

Ik stem natuurlijk wel op een partij waar ik achter staat. Alleen er is geen partij waar ik 100% achter sta.
Ik stem meestal PvdA of D66.
Voor mij hoeft er geen fusie te komen met GL, al vind ik dat GL zeker bestaansrecht heeft.
Maar als ik twijfel en het gaat tussen PVV, PvdA/GL en VVD, dan stem ik zeker op de PvdA.
Niet voor mij persoonlijk de beste partij, maar wel voor het land, naar mijn mening.

Ik hoop gewoon op zo iemand als Bos, Samsom of bijvoorbeeld Pechteld.
Iemand die lef heeft en scherp is.
Pechteld kon altijd heel goed de discussie aan met Wilders.

En de oplossing van Van der Plas en Wilders, meer grenscontroles, dat kan niet; er is een tekort aan personeel. Dan is het antwoord van Van der Plas, dat maakt niet uit, mensen willen zien, dat we er mee bezig zijn......[/quote]

Met je eens dat er geen fusie zou moeten komen tussen GL en PvdA, mijn motivatie is dat het niet lekker samen kleurt en eigenlijk net geen match is. PvdA kan je nog zien als midden-links maar GL absoluut niet.

Het lijkt me niet dat er mensen zijn die twijfelen tussen PVV, VVD of PvdA :D. Wel tussen PVV en VVD, maar de PvdA is wel echt andere koek.

Maar waarom denk je dat GL/PvdA een goede partij is voor ons land? We hebben niet echt veel goede voorbeelden van deze partij(en) in een coalitie (GL natuurlijk nooit gedaan). Het lijkt mij juist een goede partij voor de oppositie, het tegenwicht, de luis in de pels zijn.

Het is inderdaad behoorlijk krom hoe er tegen de burgerlijke grenscontroles wordt aangekeken tov demonstraties. Het lijkt mij nogal inbreuk om burgers burgers te laten controleren. Maar goed, ik heb er al een hekel aan als ergens op een doorgaande weg opeens een braderie staat en er mensen met hesjes lopen te gebaren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:14

Loretta schreef:
Veronica2 schreef:

Tja, andere partijen willen het geld juist bij sociale zekerheid wegjhalen. Dat is duidelijk een andere keuze en daar kun je het mee eens zijn of niet.

Ik ben benieuwd naar de doorrekening van hun programma straks. Bjj de vorige verkiezkngen was het programma van PVDA/GL zeer goed onderbouwd. Dat kan dit keer natuurlijk anders zijn. Dat is nog afwachten.

En dat iemand over een kleedje struikelt vind ik ejgenlijk totaal niet boeiend.

Dat laatste is een beeldspraak, maar ik weet nu niet zeker of je dat begreep.

En waar kan ik vinden dat andere partijen juist wel geld willen ophalen bij sociale zekerheid, heb je een link?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:19

Veronica2 schreef:
En waar kan ik vinden dat andere partijen juist wel geld willen ophalen bij sociale zekerheid, heb je een link?

Ik weet niet meer waar. Maar ik had de VVD erover gehoord
Is natuurlijk wel een totaal andere partij

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:39

Veronica2 schreef:
Maar waarom denk je dat GL/PvdA een goede partij is voor ons land? We hebben niet echt veel goede voorbeelden van deze partij(en) in een coalitie (GL natuurlijk nooit gedaan). Het lijkt mij juist een goede partij voor de oppositie, het tegenwicht, de luis in de pels zijn.
.

Voor mij gaat dat voor een belangrijk deel om hun sociaal economische agenda bij hun vorige verkiezingsprogramma.
Minder neo liberaal met andere keuzes maar wel met een realistische onderbouwing.

En je hebt gelijk qua besturen. Ze hebben landelijk niet veel bestuurlijke ervaring op dit moment Gelukkig wel provinciaal en lokaal. Timmermans heeft dan wel weer een pak bestuurlijke ervaring in Brussel. Uiteindelijk kun je ook niet zeggen dat ze het helemaal niet hebben. Maar landelijk heeft D66 vrij recentelijk mee geregeerd. Alleen op sociaal economisch vlak vind ik D66 te neo liberaal.

SP heb ik veel sympathie voor en heb er in jet verleden veel op gestemd. Maar op dit moment vind ik hun Europa kritische houding een beetje te onverantwoord gezien de huidige situatie. Want ook dat is een thema die je op dit moment niet moet bagataliseren.

En nee, geen enkele partij is perfect. En er zijn altijd minder goede standpunten bij elke partij. Ik zeg dan ook altijd, je kiest de minst slechte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:47

Landen mogen van de EU hun staatsschulden op laten lopen voor bestedingen mbt defensie.
Nederland heeft een staatsschuld van 43 %, bijna het laagste van de hele eu dus waar hebben we het over.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:53

@veronica2,

Er zijn gewoon verschillende redenen.
PvdA/GL had een goed doorgerekend programma, bij de laatste verkiezingen. Dat vind ik eigenlijk al een verplichting. Partijprogramma's moeten doorberekend worden.
We willen allemaal wel minder belasting betalen en bijvoorbeeld geen ER in de zorg, maar hoe wordt dit betaald ?
Ik ben voor de sterkste schouders, dragen de zwaarste lasten.
Ik ben voor uitsluiting van regeren met de PVV.
Ik ben voor druk/maatregelen tegen Israël i.v.m. de situatie in Gaza en Westbank en ik ben geen antisemiet.
Zij (met name PvdA) hebben een hoop goede, fatsoenlijke, ervaren en diverse bestuurders.
Ook over Marjolijn Moormans (ik ben geen Amsterdammer) lees ik goede berichten, zeker op het gebied van onderwijs en bestaanszekerheid, ondanks haar uitglijder gisteren.
Al vond ik haar prima over de bezuinigingen in het onderwijs en over de illegale, gevaarlijke grenscontroles.

En zo kan ik nog een hele riedel opnoemen. Iedereen heeft zijn eigen punten die belangrijk zijn voor hem of haar.

Ik vind de VVD onder Yesilgoz veel te veel naar rechts opgeschoven.
Ik zou veel meer vertrouwen hebben in een leider als Klaas Dijkhof voor de VVD.

Je kunt bij een regering niet om de rechterkant van de samenleving heen, maar daarom dan graag in samenwerking met een sociaal/democratische partij, zoals de PvdA/GL het liefst samen met D66, maar dat zal de VVD niet doen.
Ik wil graag een brede coalitie, waar veel burgers in zijn vertegenwoordigd, behalve racisten en populisten, met ervaren en fatsoenlijke bestuurders, die ons land internationaal kunnen vertegenwoordigen en het landsbelang voorop hebben staan op ieder gebied en niet alleen asielstroom of de boeren. Die kunnen samenwerken, nationaal en internationaal om problemen op te lossen en draagvlak te creëren en niet zaken te laten escaleren, zoals het afgelopen jaar.

Ik ben benieuwd straks naar de partijprogramma's; ik lees deze nl. wel bijna allemaal of in ieder geval op de belangrijkste punten voor mij.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:22

BigOne schreef:
Landen mogen van de EU hun staatsschulden op laten lopen voor bestedingen mbt defensie.
Nederland heeft een staatsschuld van 43 %, bijna het laagste van de hele eu dus waar hebben we het over.

Tja, waar hebben we het over, maar zo'n 500 miljard staatschuld met een jaarlijkse rente van 7,3 miljard, welke in 2025 naar verwachting gaat oplopen tot 8,6 miljard en ook in de jaren hierop waarschijnlijk zal blijven stijgen vanwege stijgende rente kosten. :)

Maar zelfs als iedereen zich diep in de schulden steekt omdat ze hun financiën niet op orde hebben, lijkt mij dat om één of andere reden niet een heel goed argument om hun voorbeeld te volgen. :+

Of de overheid nu jaarlijks 7 of 8 of 10 miljard weggooit maakt in mijn optiek wel degelijk uit. Als we zorgen dat de staatsschuld zo klein mogelijk wordt, heeft de overheid jaarlijks een paar miljard extra die aan iets beters dan weggegooide rente kan worden besteed. Dat lijkt mij persoonlijk dan weer veel verstandiger.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:33

BigOne schreef:

Het is natuurlijk wel belangrijk goed na te denken of en hoeveel de staatsschuld mag stijgen, als je daar voor kiest.

Hoewel ik vind dat dat het voor bepaalde doelen okay is, vind ik niet dat zo'n beslissing met een air van 'waar hebben we het over' genomen moet worden. Het gaat om erg veel geld en heeft mogelijk risico's voor de kreditstatus, wat weervs invloed is op de rentes.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:30

Heel erg treurig voor de boeren die het treft. Aan de andere kant, het kabinet heeft er werkelijk helemaal niets en dan ook niets aan gedaan. In 2019 speelde de stikstofzaak al. In 2025 is er nog niets concreets gedaan. En de BBB heeft zijn eigen achterban gewoon voor de bus gegooid. Met dank aan de BBB is er nu geen geld om deze boeren te helpen en wordt het waarschijnlijk gewoon een failissement.

https://archive.is/ujXhc