Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 09:30

Zichtmelding Gieten Dr
Citaat:
Gieten Drenthe
03-02-2025
08.05 uur

Wolf gezien terwijl ik over de n33 reed. Voor afslag 34 Gieten in het weiland.

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18LSY7RuN5/?
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 03-02-25 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 09:32

REWILDING deel 2, link staat in de quote.
Citaat:
REWILDING (deel 2)

Het is even wat leeswerk, maar dit artikel uit De Correspondent, een platform dat bekend staat vanwege grondig research, geeft een goed beeld van wat er zoal speelt op het gebied van rewilding.
Vriendelijk verzoek om geen speculaties over het uitzetten van wolven in Nederland te plaatsen naar aanleiding van dit bericht. Omdat daar (nog) geen sluitend bewijs voor is willen wij voorkomen dat jullie geblokt worden door Facebook vanwege verspreiding van Fake nieuws. Dat geldt overigens ook voor andere ongenuanceerde opmerkingen over illegale acties. Onze pagina ligt nu eenmaal onder een vergrootglas. Wij plaatsen alleen geverifieerde informatie. Maar willen jullie wel op de hoogte brengen van wat er achter de schermen gebeurt aan (onterechte) meldingen.

Nic, deze bedoel je denk ik?
https://decorrespondent.nl/15852/voor-i ... hweGvg1CRQ

Bron stichting wijs met wolven.
https://www.facebook.com/share/p/1Dd3pYiErz/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 09:39

Zichtmelding Vlagtwedde Gr
Citaat:
Vlagtwedde Groningen
03-02-2025
07.05 uur

Wolf gezien naast de N365 thv Smeerling.

Betrouwbaarheid laag

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1H4dRnJ9Ms/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 10:29

Dierhouders in provincie Utrecht kunnen maximaal € 20.000,- tegemoetkoming voor de aanleg van wolfwerende rasters krijgen.
Dit kan ook met terugwerkende kracht vanaf 26 mei 2023 aangevraagd worden.

Citaat:
Utrecht - Dierhouders in provincie Utrecht kunnen in 2025 aanspraak maken op maximaal 20.000 euro voor wolfwerende maatregelen. De provincie opende hiervoor op 1 februari een nieuwe provinciale subsidieregeling.

03.02.2025
De provinciale subsidie is bedoeld voor de aanschaf en aanleg van een vaste of verplaatsbare wolfwerende afrastering. Ook is er subsidie voor een automatisch oprolsysteem voor een verplaatsbare afrastering. Deze subsidie maakt met ingang van dit jaar deel uit van de subsidieregeling Leefomgeving Landelijk Gebied. Hierin zijn meerdere subsidieregelingen voor het landelijk gebied opgenomen, die allemaal sinds 1 februari open zijn.

De regeling voor wolfwerende rasters is versimpeld ten opzichte van de regeling in 2024. Zo hoeven er bijvoorbeeld geen stallijsten en overzichtskaarten meer bij de aanvraag gevoegd worden. Tegelijkertijd wordt advisering voorafgaand aan plaatsing van de rasters versterkt door de gratis wolvenconsulent. Dat komt de effectiviteit van de rasters ten goede, verwacht de provincie.

Met terugwerkende kracht

Er kunnen ook nog aanvragen worden ingediend voor rasters die geplaatst zijn in 2023, 2024 en januari 2025. Dit kan volgens de provincie zowel voor als na plaatsing van het raster, mits de kosten hiervoor zijn gemaakt op of na 26 mei 2023. De hoogte van de subsidie hangt onder andere af van het aantal gehouden dieren en het soort raster. Het maximale subsidiebedrag is 20.000 euro per dierhouder.

Daarnaast kunnen professionele hoefdierhouders zich inschrijven voor een subsidie die tegemoetkomt in de kosten van aanschaf en aanleg van wolfwerende maatregelen. Daarbij gaat het om de regeling 'Productieve investeringen groenblauw en dierenwelzijn' die bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland aangevraagd kan worden.

Hiermee kan niet alleen tegemoetkoming aangevraagd worden bij aanschaf van wolfwerende maatregelen, maar ook bij de aanleg ervan. De hoogte van deze subsidie is maximaal 40 procent van de kosten van de investering. Jonge landbouwers kunnen zelfs tot 55 procent van de totale investering als subsidie aanvragen.

Bron WenN
https://www.facebook.com/share/p/19rToCekic/?

Bron Nieuwe Oogst
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/ ... in-utrecht

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 10:36

Zichtmelding Leersum U
Citaat:
Leersum Utrecht
03-02-2025
9.15 uur
Net een wolf gesignaleerd door het land, stak Darthuizerweg over het bos in. Auto's moesten afremmen.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/14w91F ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 12:12

Zichtmelding Ermelo Gld roedel van meer dan 10 wolven
Citaat:
Ermelo Gelderland
03-02-2025
08.45 uur

Mijn man kwam tijdens uitlaten hond een roedel van meer dan 10 wolven tegen. Waren over de hei aan het springen. Hij is samen met trimster met hond omgekeerd en naar de auto gevlucht. Hei naast zandpad parallel aan Flevoweg tussen KNHS en Koningsweg.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/17NmXU4t5s/?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:17

Holy moly! Dat is een flink roedel!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 13:14

Zichtmelding Heensche Molen NB
Citaat:
Heensche molen Noord Brabant
03-02-2025
Rond 08.00 uur

Mogelijk een wolf gezien thv rijksweg nr 15 liep richting Steenbergen.

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19qmzpyogC/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 13:32

Niet schuwe wolf bij Wageningen Gld.
Citaat:
2 februari 2025/Wageningen/Gelderland
Net in het bos een heel eind achtervolgd door een wolf Hij staat niet op de foto, daar had ik geen tijd voor. Ik was niet bang voor mezelf, maar wel voor mijn honden. Het enge was dat die wolf nergens van onder de indruk was - ook niet toen ik naar 'm schreeuwde - en de hele tijd op 50 meter afstand achter me aan bleef lopen. Uiteindelijk kwam ik gelukkig twee meiden op paarden tegen die verder met me meegelopen zijn Maar er loopt dus een niet erg schuwe wolf in de bossen bij Wageningen, het lijkt mij een goed plan om je hond daar aangelijnd te houden!!!

Afbeelding
Bron geen wolf cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1WJDWXr6N5/?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:33

Ook weer lekker dichtbij hier. Leersum en Wageningen

Nog mensen die woensdag naar Arnhem gaan? Ik moet helaas werken. Anders had ik best aan willen sluiten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 14:09

Aanval Jipsinghuizen Gr schaap gedood
Citaat:
Jipsinghuizen Groningen
03-02-2025

Een schaap gedood bij wolven aanval in Natuurgebied Breedwisch.
Hele kudde nog onrustig.

Sterkte voor de eigenaar.

Zekerheid hoog.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19yHMc ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 14:12

Bericht van eigenaar, vanaf afgelopen zaterdag.
Tekst komt wel binnen, het gaat over de aanvallen in Groningen.
Citaat:
1 februari 2025
De wolf houdt hier in de buurt een ware slachttocht. Gisteren in Bourtange, Vlagtwedde en op twee plekken in/rondom Sellingen. Op al deze plekken heeft hij aardig wat schapen gedood zonder er nou echt van te eten.
Elk gepakt schaap is natuurlijk even naar maar als het je eigen schaap is, is het net toch even anders.

Vanochtend kwam ik door een stukje natuurgebied waar ik twee schapen heb lopen. Deze schapen zijn met de fles groot gebracht en kwamen altijd direct naar je toe. Ik zag ze niet lopen en ben uit de auto gestapt en naar ze op zoek gegaan. Helaas heb ik ze levenloos in de Ruiten Aa teruggevonden. Allebei met bijtwonden in de hals.
Bij12 was al bij de andere melding hier in het dorp en kon deze meteen meenemen.
Dus helaas is Bor ook niet aan mijn huisje voorbij gegaan.

Ik zie al genoeg dode schapen op FB dus heb er maar 2 mooie foto's bijgedaan van het natuurgebied waar ze liepen.
https://www.facebook.com/share/p/18jPiBPgjq/

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1A7k3WaG3x/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 14:20

Wie weet hoe het met aansprakelijkheid is geregeld als iemand zich te pletter rijdt op jouw huisdier, paard, rund, schaap vanwege de wolf.
Of arbeidsongeschikt raakt door dat jouw dier ontsnapt of uitbreekt omdat die achtervolgt wordt of schrikt vanwege een wolf?
Of iemand kan langere tijd zijn vak niet uit oefenen?
Wordt de geleden schade en inkomstenderving dan op de eigenaar van het uitgebroken of ontsnapte dier verhaald?

Ik weet wel als je een wolf of ander wild aanrijdt dat het schade is voor je eigen rekening of je moet je auto all risk verzekerd hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 14:39

Aanval kootwijkerbroek Gld, 13 schapen gedood, meerdere vermist.
Citaat:
Kootwijkerbroek/ Barneveld Gelderland
03-02-2025

Aanval op schapen, 13 gedood en meerdere vermist.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19zufR ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 03-02-25 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:46

tienus63 schreef:
Wie weet hoe het met aansprakelijkheid is geregeld als iemand zich te pletter rijdt op jouw huisdier, paard, rund, schaap vanwege de wolf.
Of arbeidsongeschikt raakt door dat jouw dier ontsnapt of uitbreekt omdat die achtervolgt wordt of schrikt vanwege een wolf?
Wordt de geleden schade en inkomstenderving dan op de eigenaar van het uitgebroken of ontsnapte dier verhaald?

Ik weet wel als je een wolf of ander wild aanrijdt dat het schade is voor je eigen rekening of je moet je auto all risk verzekerd hebben.

Als eigenaar ben je altijd verantwoordelijk voor wat je dier aan schade maakt, hoeveel hiervan financieel te verhalen is door een slachtoffer is afhankelijk van bijv. de staat en soort van omheining, mate van verkeersmak (o.a. bij paarden) etc. Hierbij kan een rechter worden ingeschakeld die een uitspraak doet.
Het is raadzaam om hiervoor verzekerd te zijn...al sluit dat niet uit dat er altijd wordt uitgekeerd als de verzekering vindt dat er 'eigen schuld' is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 14:48

Ik denk dat het sowieso raadzaam is om het voor eigenaren en pensionhouders is om het eens na te vragen bij hun verzekering, effe een mailtje er aan wagen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:51

tienus63 schreef:

Als ik het goed heb, ben jij als eigenaar aansprakelijk en aangezien het problematisch is om te bewijzen dat de wolf de oorzaak is EN die geen verzekering heeft om dit soort schade op te verhalen ...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 15:14

En als je paard dan onverhoopt niet onder je WA verzekering valt, heb je een groot probleem….
De ene maatschappij ziet een paard als een huisdier en valt onder je standaard WA verzekering.
Andere maatschappijen zien een paard niet als huisdier.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:02

tienus63 schreef:
En als je paard dan onverhoopt niet onder je WA verzekering valt, heb je een groot probleem….
De ene maatschappij ziet een paard als een huisdier en valt onder je standaard WA verzekering.
Andere maatschappijen zien een paard niet als huisdier.

Plus zijn er steeds meer mensen die niet wa verzekerd zijn, tegenwoordig heet het avp . Aansprakelijkheid voor particulieren - die sluit niet iedereen af

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:30

@tamary: er is een wettelijk verschil tussen aansprakelijk zijn en verantwoordelijk zijn.
Je bent voor de dier altijd verantwoordelijk, maar zeker niet altijd 100% aansprakelijk!!

@knollentuin: de AVP zoals de WA tegenwoordig idd heet is niet wettelijk verplicht, maar zeker wel aan te raden want je kunt diep in de oliebol komen als je hem niet/niet betaald hebt....al valt er van een 'kale kip niet te plukken'...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:07

Wintu schreef:
https://designrr.page/?id=161361&token= ... oK2f3gD4WA

Iemand dit al gelezen? Wolfwerende maatregelen voor paarden, door oa werkgroep Wolf

Al even terug gepost, maar ik loop wat achter en lees nu in het boekje dat (ik parafraseer) ‘een wolf niet geneigd is om ergens overheen te springen’. En verderop staat dat het hek 1,20m voldoende hoog is. Niet erg feitelijke of nuttige informatie dus, helaas.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:39

Zorgen voor de juiste AVP is gewoon altijd belangrijk. Of er nou een wolf meespeelt of niet. Dan hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken om de kosten. Blijk je aansprakelijk dan vergoed de verzekering dat en is een andere partij aansprakelijk dan zal die de verzekering moeten aanspreken.

Maar inderdaad wel goed je polis nakijken, zeker rondom paarden.

Die roedel van 10.. Mijn hemel, je zou het maar tegenkomen. :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:06

https://www.weertdegekste.nl/2025/02/ge ... pen-broek/

Helemaal gek geworden

Citaat:
Het college van burgemeester en wethouders (B&W) van Weert heeft gereageerd op de schriftelijke vragen van de CDA-fractie. De fractie vroeg naar mogelijke plannen om wolven naar Kempen-Broek te halen. In de beantwoording stelt het college dat hierover geen gesprekken zijn gevoerd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 19:29

Is 1 april vroeg dit jaar in die hoek of zo?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:33

Ze mogen van mij Bram wel komen halen! :j :D