Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:01

Als het niet zo triest was, Anjali, zou ik er om lachen.

De protestanten zijn geëxcommuniceerd, vervolgd inclusief levend verbrand...
"...ach, geen aandacht voor, ze zijn zelf weggegaan."

Het is 500 jaar geleden, maar het is wel victim blaming.

En bevestigd mijn idee dat sommige Roomsen slechts de leuke dingen van het Christendom willen. ('Mooi weer'.)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:10

Electra63 schreef:
mvdende schreef:
Ben er niet blij mee!

Salderingsregeling eraf (was juist oa PVV die tegen afschaffing was)

En ik lees NIETS over maatregelen voor de minima en de mensen in de ziekteuitkering! Enigste wat ik lees zijn lastenverlichting voor de werkende middeninkomens.

Ben nu wel bang dat er dus helemaal niets voor de groep uitkeringsgerechtigden gedaan gaat worden kwa lastenverlichting...

Het zijn rechtse partijen; die zijn niet voor een eerlijke verdeling of lastenverlichting voor minima.

Het gros van de stemmers vond een streng asielbeleid belangrijk, maar dat is niet de oplossing voor de problemen in de zorg, het woningtekort of de duurdere kosten van levensonderhoud.

Als minima of uitkeringsgerechtigden op één van deze partijen hebben gestemd, niet klagen.
Dat had je allemaal kunnen weten.

Even het verkiezingsprogramma van de PVV erbij gepakt en daarin staan toch echt deze uitspraken:
Afbeelding

Afbeelding

O.a. dus verhoging minimumloon, verhoging huurtoeslag, afschaffen BTW op boodschappen. Dat zijn toch echt wel punten voor de minima.

Maar dáár is na de verkiezingen ineens niets meer van over!!!

En zo staan er nog wel een paar "beloften" in die de PVV helemaal niet waarmaakt.

Op papier een partij die er óók voor de minima zou zijn, achteraf alleen geld voor de middeninkomens ipv juist óók voor de minima.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:13

Verbaast het je nog, MvdEnde :) ? Zo ging Geert de vorige keer ook te werk, na 10 minuten onderhandelen was "aow leeftijd blijft 65 jaar' al bij hem van tafel. Tot zover de beloften, je stem is binnen en bekijk het nu maar verder.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:22

Ik denk dat de meeste christenen die nu op de aarde zijn vooral 'Mooi weer' wensen, als daarmee de goede zaken in het geloof worden bedoeld. Er zijn in het verleden veel misstanden gepleegd uit naam van het geloof, maar de kerk heeft hier inmiddels van geleerd en predikt nu saamhorigheid en vergeving in plaats van kruistochten tegen de 'ongelovigen'. De islam is nog relatief jong en is helaas nog niet overal zover. Daar wordt op sommige plaatsen nog wel voor een jihad opgeroepen. Moslims in Nederland hebben het geluk dat zij ook de keuze hebben om alleen het 'Mooi weer' gedeelte van hun geloof te omarmen. Helaas is dat zeker niet overal het geval.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:23

Ik vind het juist wel fijn dat er ook weer naar de middeninkomens gekeken wordt. Juist ook de inkomens die alleen maar betalen maar nergens recht op hebben qua subsidies, tegemoetkomingen e.d. en die het moeilijker en moeilijker hebben de broek op te houden. Ik denk dat die groep best groot is.

Ik weet niet wat ik vind van de halvering van het eigen risico. Dat geld moet ergens vandaan gehaald worden, en de zorgverzekering is al zo duur.

Maar goed, we gaan het zien :).

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:24

BigOne schreef:
Bezuinigingen op onderwijs, stap naar bananenrepubliek. Het is al droevig gesteld met het onderwijs en dan ga je daar ook nog eens op bezuinigen. Geen of minder engelstalige opleidingen. Dan prijs je jezelf uit de markt. Het hoeft niet allemaal in het Engels maar sommige functies, bvb in de chemiesector zijn veel begrippen Engels. Wanneer je dat na je master nog moet leren sta je al met 5-0 achter.

Ik kan niet anders zeggen dat dat ik het hier zo enorm mee eens ben. En dan keer de langstudeerderboete ook nog eens terug - aan de TU's studeren er weinig mensen nominaal af :') Wat een ramp

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:27

mvdende: Dàt is nou het populisme waar die linkse rakkers steeds voor waarschuwen: mensen boos maken over allerlei zaken, zeggen dat jij en alleen maar jij al die problemen voor ze op gaat lossen. Waarbij enige vorm van realisme niet echt nodig is, want een kniesoor die daar op let :=

Stemmen krijgen en vervolgens gewoon lekker doen wat je zelf wilt en wat jou persoonlijk het meeste oplevert *\o/*
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-05-24 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:28

prompter schreef:
Verbaast het je nog, MvdEnde :) ? Zo ging Geert de vorige keer ook te werk, na 10 minuten onderhandelen was "aow leeftijd blijft 65 jaar' al bij hem van tafel. Tot zover de beloften, je stem is binnen en bekijk het nu maar verder.

Ja, precies.
Juist daarom is het van belang om niet alleen naar het verkiezingsprogramma te kijken (papier is gewillig) maar ook naar het stemgedrag.
Bijvoorbeeld: https://www.partijgedrag.nl/partijgelijkenis.php

En daaruit blijkt dat de PVV meer rechts dan links stemt als het gaat om sociale zekerheid.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:29

Janneke2 schreef:
Als het niet zo triest was, Anjali, zou ik er om lachen.

De protestanten zijn geëxcommuniceerd, vervolgd inclusief levend verbrand...
"...ach, geen aandacht voor, ze zijn zelf weggegaan."

Het is 500 jaar geleden, maar het is wel victim blaming.

En bevestigd mijn idee dat sommige Roomsen slechts de leuke dingen van het Christendom willen. ('Mooi weer'.)

Jij wilt weer terug naar de tijd dat openlijk het RK geloof belijden verboden wordt begrijp ik. Is dat je sociale Calvinisische inslag? Klinkt bijzonder ruimhartig >;)

Of wil je het RK wel toestaan als ze maar de normen, waarden en manieren van de Calvinisten volgen?

Er hoeven geen 'niet leuke dingen' in een geloof te zijn, die zijn er gewoon bij bedacht om te laten zien hoe "goed" jij bezig bent. Dus ter meerdere eer en glorie van de "lijdenden".

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:49

pmarena schreef:
mvdende: Dàt is nou het populisme waar die linkse rakkers steeds voor waarschuwen: mensen boos maken over allerlei zaken, zeggen dat jij en alleen maar jij al die problemen voor ze op gaat lossen. Waarbij enige vorm van realisme niet echt nodig is, want een kniesoor die daar op let :=

Stemmen krijgen en vervolgens gewoon lekker doen wat je zelf wilt en wat jou persoonlijk het meeste oplevert *\o/*

Het is ook naïef om te denken dat een partij alle verkiezingsbeloftes zal kunnen houden. Met zoveel verschillende mensen en wensen is dat gewoon onmogelijk. Wel verwacht ik dat er in elk geval gedeeltelijk aan de verkiezingsbeloftes wordt voldaan en je ziet ook dat partijen zich zeker hebben ingezet voor de punten die zij belangrijk achten. In een coalitie met 4 verschillende partijen die qua mening op veel punten afwijkt, vind ik het zowiezo een hele prestatie als iedereen aan het einde van de dag op de hoofdlijnen nog zoveel voor elkaar heeft gekregen. Ook omdat men veel dingen kan willen, maar dit ook financieel mogelijk moet zijn.

Mochten er linkse partijen aan het roer hebben gestaan, dan was dit hetzelfde verhaal geweest. Ook zij zouden al hun verkiezingsbeloftes binnen een budget hebben moeten regelen. En roepen dat je het dan bij de 'rijken' gaat halen is leuk, maar ook gevaarlijk. Als het gras aan de overkant van de grens groener is, vertrekken alle rijke (bedrijven) naar het buitenland en waar ga je het geld dan vandaan halen? Dan is het verstandiger om te investeren in een goed draaiende economie, waarvan het geïnde belasting geld weer goed kan worden besteed in de samenleving.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:54

Echt, ik ben zo boos...

Afbeelding

Nu willen zo óók nog de onkostenvergoeding langdurige arbeidsongeschikten af gaan schaffen.

Hoe denk dit nieuwe kabinet dat arbeidsongeschikten met al deze maatregelen hun kop nog boven water kunnen houden?

Niet, denk ik. Want halvering eigen risico is misschien leuk, maar eerst maar eens zien dat de zorgpremie niet méér stijgt dan die €33 per maand dat het eigen risico nu kost. Zie het wel gebeuren dat die €33 straks €16,5 wordt, maar de premie stijging véél méér..... Dan ben je uiteindelijk alsnog per maand méér kwijt dan nu het geval is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:56

Ja, de zorgverzekering gaat omhoog hierdoor, dat is al duidelijk :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:58

Dat is toch ook een logisch gevolg? Je kunt niet het eigen risico halveren en verwachten dat dat niet elders gecompenseerd gaat worden. Daarom was ik ook niet meteen blij dat dat in het regeerakkoord staat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:03

Hoezo zijn we verontwaardigd dat de PVV niet alles uit het programma waar kan maken? Het is toch duidelijk dat een verkiezingsprogramma uitgaat van het voor de partij meest gunstige scenario? Het is toch logisch dat als meerdere partijen gaan regeren niet alles waargemaakt kan worden?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:11

Ja, dat weten jij en ik en een heleboel anderen, maar weer anderen dachten dat nu echt alles uit het partijprogramma gerealiseerd zou gaan worden, en dan kom je helaas bedrogen uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:12

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:18

Iedereen die zich nu zo pissed uitlaat over het programma , men had de keuze om voor een partij te gaan met een goed doorberekend programma of voor een partij met mooie beloftes.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:19

Ik word eigenlijk nergens echt blij van :=

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:20

Als ik kijk naar de reacties van diverse branche organisaties op het akkoord, vraag ik me hoe snel het schip gaat stranden. Kan me niet herinneren dat er eerder zoveel bedenkingen waren bij een akkoord?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:22

Ik ook niet Ann, het lijkt wel of er van tevoren niet bedacht is wat de eventuele gevolgen zullen zijn

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:24

Ann schreef:
Als ik kijk naar de reacties van diverse branche organisaties op het akkoord, vraag ik me hoe snel het schip gaat stranden. Kan me niet herinneren dat er eerder zoveel bedenkingen waren bij een akkoord?

Ik verwacht dat ze maar heel weinig waar kunnen maken en dat belangenclubs metrechtszaken heel veel plannen onderuit gaan halen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:33

Natuurlijk weet ik wel dat lang niet alles uit een verkiezingsprogramma waargemaakt kan / gaat worden.

Maar bij de PVV is het nu zo dat bijna niets wat in hun programma stond wat betreft bestaanszekerheid voor minima waargemaakt gaat worden.

Tuurlijk zou 0% belasting op boodschappen erg welkom zijn, maar dàt is echt een lokkertje geweest.

Maar de minimum lonen niet omhoog, salderingsregeling eraf, afschaffing tegemoetkoming arbeidsongeschikten had ik echt niet van de PVV verwacht.

PVV zegt vóór Nederland te zijn, maar gaat wél akkoord met verlaging lasten voor de grote internationale bedrijven en daarintegen lastenverzwaring voor de eigen burgers. Totaal 100% anders dan hun verkiezingsprogramma.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:35

De minimumlonen zijn recent nog omhoog gegaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:35

mvdende schreef:
Maar bij de PVV is het nu zo dat bijna niets wat in hun programma stond wat betreft bestaanszekerheid voor minima waargemaakt gaat worden.

De PVV heeft nog nooit aan hun stemgedrag in de kamer laten zien dat ze iets voor de minima over hadden.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:41

Nee inderdaad, daar heb ik tijdens het maken van mijn stem keuze ook op gelet.
Dat advies had ik hier toen al eerder geleerd gekregen. Ik ben zeer benieuwd naar hoe lang ze het vol houden en of waarmaken.