Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 08:46

mysa schreef:
Dat laatste: heeft zo'n man bijna 70 jaar geleefd en nog steeds niets geleerd..
Zo zinloos allemaal.

Dat hangt van het doel af. Een Caesar, Stalin, Napoleon, Genghis Khan of Catharina de Grote hebben ook ontzettend veel leed veroorzaakt, maar we kennen nu wél hun naam. Degenen die onder hen geleden hebben zijn we allemaal allang vergeten.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 08:52

De nachtupdate

Citaat:
⚡️ Nieuwsoverzicht voor de nacht:

▪️De gebeurtenissen in Bucha, Irpen en Kramatorsk overschaduwden onze inspanningen om de door Rusland gelanceerde oorlog tegen Oekraïne – Erdoğan, vreedzaam op te lossen. Hij onderstreepte ook de bereidheid om onderhandelingen te organiseren tussen de presidenten van Oekraïne en Rusland.

▪️Het Ministerie van Defensie van Rusland noemde de raketaanvallen op burgers en burgerobjecten in Lviv de vernietiging van "grote zendingen westerse wapens".

▪️De Verenigde Staten hebben een speciale status (tijdelijk beschermde status) ingevoerd voor Oekraïense burgers die in het land verblijven. Met een tijdelijke beschermingsstatus kunnen Oekraïners maximaal 18 maanden in de VS blijven en ook werken. — Yermak.

▪️Europa is afhankelijk van Russisch gas, maar Frankrijk heeft het niet nodig, - Macron. Hij zei dat Frankrijk zou blijven aandringen op sancties tegen de Russische gasleveringen.

▪️ De wereld gaat een nieuwe "Koude Oorlog" in en daarom is het tijd om ons voor te bereiden op de gevolgen ervan, met name in de voedselzekerheid, energie en cyberbeveiliging, - zei de woordvoerder van de Turkse president Ibrahim Kalin.

▪️Vijandelijke schepen zijn bijna 200 km verwijderd van de Oekraïense kusten. Maar het blokkeren van de navigatie en de dreiging van raketaanvallen blijven bestaan ​​- Operationeel Commando "Zuid".

▪️De Verenigde Staten zullen zich concentreren op sancties tegen het Russische militair-industriële complex om elke kans voor Rusland om zijn potentieel te herbouwen tijdens de oorlog in Oekraïne teniet te doen, — de Amerikaanse plaatsvervangend minister van Financiën Wally Adeyemo.

▪️De Wereldbank heeft haar prognose voor de wereldwijde economische groei verlaagd als gevolg van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en bereidt een hulppakket van $ 170 miljard voor, rekening houdend met de gevolgen van de oorlog in Oekraïne.

▪️Vanwege de staat van beleg zullen binnenlands ontheemde kinderen zonder papieren ook worden opgenomen in de eerste klassen van de middelbare scholen.

▪️Er zijn enkele honderden veroordeelden en gevangenen in voorlopige hechteniscentra en penitentiaire inrichtingen in beslag genomen door het Russische leger. We hebben het in de eerste plaats over Cherson en Melitopol - Malyus'ka.

▪️De voormalige vice-president van de Russische Gazprombank, zijn vrouw en dochter werden dood aangetroffen in Moskou.

Citaat:
Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne: In de richtingen Donetsk en Tavriya voerden de Russische indringers de aanvalsoperaties op langs de hele conflictlijn.

▪️De vijand probeert volledige controle te krijgen over het grondgebied van de regio's Donetsk en Loehansk, en ook om de landcorridor met de tijdelijk bezette Krim te behouden.

▪️De afgelopen dag werden raketaanvallen op objecten in de westelijke regio's geïntensiveerd.

▪️De vijand gaat door met het overbrengen van wapens en militaire uitrusting naar Oekraïne vanuit de centrale en oostelijke regio's van Rusland. De indringers zetten ook logistieke centra in en creëren veldbases voor het repareren en renoveren van de beschadigde apparatuur.

▪️De vijand zet de gedeeltelijke blokkade van Charkov voort. Om een ​​luchtverdedigingssysteem te organiseren voor een groepering van aanvalsoperaties, stuurt de vijand extra luchtafweerraketbataljons van het "Tor" luchtverdedigingssysteem naar de regio Charkov. Tegelijkertijd werden S-400 en S-300 luchtafweerraketbataljons ingezet in de gebieden van de Belgorod-regio grenzend aan Oekraïne om de belangrijkste commandoposten en de achterste gebieden te dekken.

▪️In de richting van Izyum voert de vijand aanvalsoperaties uit op de linkeroever van de Siverskiy Donets-rivier.

▪️In de regio Zaporizja gaat de concentratie van eenheden van de binnenvallende troepen in bepaalde gebieden door.

▪️De Russen concentreren hun inspanningen op de weg naar de administratieve grens van de regio Cherson. Ze proberen aanvalsoperaties uit te voeren in de buurt van Oleksandrivka. De vijand houdt niet op met het beschieten van burgerobjecten in Mykolaiyv.

▪️Wit-Rusland blijft zijn grondgebied beschikbaar stellen voor luchtaanvallen op het grondgebied van Oekraïne en verkenning van objecten op ons grondgebied.

▪️De verliezen van de indringers van de 126e Kustwachtbrigade van de Zwarte Zeevloot bedroegen 75%. De 810e afzonderlijke brigade van de Zwarte Zeevloot verliest: 158 militairen gedood, ongeveer 500 gewond en 70 mensen worden vermist. Een aanzienlijk deel van de militairen van deze brigades schreef rapporten waarin ze weigerden deel te nemen aan de zogenaamde 'speciale operatie'.

▪️Op het grondgebied van de regio's Donetsk en Luhansk hebben de verdedigers van Oekraïne 7 vijandelijke aanvallen afgeslagen, 10 tanks, 18 gepantserde eenheden en 8 eenheden voertuigen, 1 artilleriesysteem en een vijandelijke mortel vernietigd.

▪️De afgelopen dag heeft de luchtmacht van de strijdkrachten van Oekraïne zeven luchtdoelen geraakt: één vliegtuig, vier UAV's en twee kruisraketten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:12

Daks schreef:
De nachtupdate

Citaat:
⚡️ Nieuwsoverzicht voor de nacht:

▪️Er zijn enkele honderden veroordeelden en gevangenen in voorlopige hechteniscentra en penitentiaire inrichtingen in beslag genomen door het Russische leger. We hebben het in de eerste plaats over Cherson en Melitopol - Malyus'ka.

▪️De voormalige vice-president van de Russische Gazprombank, zijn vrouw en dochter werden dood aangetroffen in Moskou.

Ik vind vooral deze 2 opvallend!

Zou je dat zo moeten zien dat de Russen nu de Ukraïnse "boeven" meegenomen hebben om ze aan hun kant mee te laten vechten ofzo.... :?

En wat zou er achter dat verhaal van die Gazprom mensen zitten.....

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:20

De oud Gazprom baas heeft volgens zeggen zijn vrouw en dochter doodgeschoten en daarna zelfmoord gepleegd. Familieleden hadden al even geen contact kunnen krijgen en hebben ze gevonden in hun woning. Maar dit zijn altijd berichten die je met argwaan moet bekijken, in Rusland te minste. Deze man was een van de verantwoordelijke personen om de betalingen in roebels te ontvangen en dat is niet gelukt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:38

Zo dan....

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:49

Pmarena ik denk dat die gevangenen inderdaad zijn "bevrijd" onder het mom van in ruil voor vrijlating moet je je achter de Russen scharen.

Dat is wat ik denk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:52

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:43

Ah!! Aankomende december 100 jaar geleden dat de USSR werd opgericht. Tja het stond niet op mijn verjaardags kalender. En ineens valt alles op zn plek. Die wil alles ingelijfd hebben vóór december incl. Wit Rusland en oud Transkaukasi. Denk dat we Poetins decemberfeestje een beetje moeten gaan verstoren. Arme Russen na enkele decennia van relatieve vrijheid weer terug naar af. Back to great USSR...

Maar volgens mij was het een voormalig acteur die het voor elkaar kreeg de USSR zichzelf te laten ontmantelen. Laten we hopen dat nu een voormalig acteur het voor elkaar krijg de wedergeboorte te doen laten falen. Met een beetje hulp van ...

Thanks Bigone voor deze video. Was voor mij even de missing link. Wat een datum verheldering kan geven.. :D
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 19-04-22 10:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:44

bigone schreef:
De oud Gazprom baas heeft volgens zeggen zijn vrouw en dochter doodgeschoten en daarna zelfmoord gepleegd. Familieleden hadden al even geen contact kunnen krijgen en hebben ze gevonden in hun woning. Maar dit zijn altijd berichten die je met argwaan moet bekijken, in Rusland te minste. Deze man was een van de verantwoordelijke personen om de betalingen in roebels te ontvangen en dat is niet gelukt.

Ja alles beter dan in handen van Poetins folteraars te vallen. Hoe triest ook ik begrijp zijn daad wel..Jammer dat ie Poetin niet heeft meegenomen. En zo zie je maar weer hoe de schrik erin zit bij de Russen zelfs aan top.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:01

Het is maar de vraag of hij de hand aan zichzelf heeft geslagen of dat ze een beetje hulp hebben gehad, daar kom je gewoon niet achter, deze man zat tot voor kort bij Putin aan tafel en heeft gefaald.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:06

Pareltjes schreef:
Ah!! Aankomende december 100 jaar geleden dat de USSR werd opgericht. Tja het stond niet op mijn verjaardags kalender. En ineens valt alles op zn plek. Die wil alles ingelijfd hebben vóór december incl. Wit Rusland en oud Transkaukasi. Denk dat we Poetins decemberfeestje een beetje moeten gaan verstoren. Arme Russen na enkele decennia van relatieve vrijheid weer terug naar af. Back to great USSR...

Maar volgens mij was het een voormalig acteur die het voor elkaar kreeg de USSR zichzelf te laten ontmantelen. Laten we hopen dat nu een voormalig acteur het voor elkaar krijg de wedergeboorte te doen laten falen. Met een beetje hulp van ...

Thanks Bigone voor deze video. Was voor mij even de missing link. Wat een datum verheldering kan geven.. :D

De oorlogsrhetoriek is erg genoeg zonder er zelf van alles bij te gaan verzinnen...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:29

bigone schreef:
Video hoe ze in Rusland denken, ook Belarus Moldavië willen ze erbij :

https://twitter.com/juliadavisnews/stat ... GYcw1a2w3Q

Dat zeggen ze volgens mij niet persé. Ze zeggen zoiets van dat de huidige regeringen van Moldovië en de Baltische staten hun geschiedenis vergeten. Mogelijk bedoelen ze verloochenen, helemaal begrijpen doe ik het niet.
Wat ze wel zeggen is dat het de bedoeling is dat Ukraïne van de kaart wordt geveegd.

Putin is niet op weg naar een nieuwe USSR maar naar het oude Russische rijk. Wel heeft hij, voorzover ik het terug kan vinden, met de USSR-motivatie diverse mensen (oligarchen) aan zich gebonden.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:47

Kuggur schreef:
Pareltjes schreef:

De oorlogsrhetoriek is erg genoeg zonder er zelf van alles bij te gaan verzinnen...

Ik vrees helaas dat Poetin de afgelopen tijd hier zo vaak op heeft gezinsspeelt dat ik er niet meer omheen kan. Dat het in december 100 jaar geleden is dat de USSR is opgericht vind ik meer dan toevallig. Maar iedereen mag er uit maken wat ze willen...

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:26

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 14:54

Enigste uitweg die Putin had was een dode Zelensky .
Over het aan zich binden van de oligarchen, dat heeft hij middels gigantische fortuinen gedaan die ze ongestoord mochten binnen harken mits ze zich niet met zijn beleid zouden bemoeien.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 15:00

Bigone heb je daar een bron van?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 15:04

Van dat gedogen van de oligarchen? Daar zijn honderden bronnen van, hij heeft ze dat volgens mij zelfs en plein public verteld, niet lang na zijn eerste ambtsaanvaarding. Wie zich daar niet aan hielden, zoals bijv. Berezovski en chodorkovski, werden resp. vermoord of jarenlang opgesloten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 15:32

Daks schreef:
Pmarena ik denk dat die gevangenen inderdaad zijn "bevrijd" onder het mom van in ruil voor vrijlating moet je je achter de Russen scharen.

Dat is wat ik denk.

Dat zijn hele betrouwbare bondgenoten.....

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:07

Hier een stukje van de NOS over de Russische doctrine en het succes ervan. Het is ook exact wat er nu in Oekraïne gebeurt.
Citaat:
De Russische doctrine: geen 'hearts and minds', wel effectief
Volgens Provoost maken de Russen gebruik van twee methodes om verzet tegen hun gezag te breken. "Als ze geen militair overwicht hebben, grijpen ze terug op massaal, niet-discriminerend geweld. Denk aan de inzet van artilleriesystemen, bombardementen, raketaanvallen. Zowel het gewapend verzet als de burgerbevolking wordt dan als militair doelwit gezien, zoals in Marioepol."

Als de Russen wel een militair overwicht hebben en enige mate van controle kunnen uitoefenen, passen ze een vorm van collectief straffen toe, zegt Provoost. "Dan wordt bijvoorbeeld de burgerbevolking gedeporteerd en eventueel elders in de Russische federatie herplaatst. Het doel daarvan is enerzijds om in dat gebied alleen nog gewapend verzet over te houden, anderzijds is het een waarschuwing aan de rest van de bevolking."

Zo intens triest dit, geen woorden voor ;( ;(
Citaat:
Vluchten voor de dood om rustig te kunnen sterven
In de regio Donetsk is een hospice met stervende mensen ontruimd omdat de veiligheidssituatie verslechtert door de Russische beschietingen in de buurt. De stervende mensen worden van hun bed gelicht om met een bus in veiligheid te worden gebracht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:51

Vreselijk

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 18:55

En hierom heb je niet zo veel aan tanks en pantservoertuigen in steden: naar buiten stappen, schieten, terug naar binnen en verdwenen in 5 seconden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 22:33

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:52

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:55

Hmmm, hangen hier 10 straaljagers en een USA tanker in de lucht nu.wel heel erg veel ineens....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:58

Sizzle schreef:
Voor degenen die makkelijk Duits kunnen lezen, een redelijk uitgebreid stuk over de „denazificatie“ van Ukraine:
https://www.nzz.ch/amp/meinung/snyder-e ... ld.1678933

Goed artikel. Verklaart ook de toekomst: een Nazi is iedereen die geen Rus is. Dat betekent dat van Russische kant dit niet stopt zolang er Nazis zijn. Wij noemen ze overigens Oekraïners.

Dat betekent ook dat de Oekraïners niet vechten voor Oekraïne. Ze vechten voor hun bestaan als etniciteit. Daarom stopt dit ook niet, zelfs als Rusland Oost Oekraïne pakt. De Russen stoppen niet en de Oekraïners al helemaal niet. Dit heeft alles in zich voor een nimmer eindigende strijd ben ik bang.