steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:01

Tiepfoudt schreef:
Dat vind ik oprecht heel fijn voor je overbuurman. Maar hoe zie je dat voor je als een complete sector, i.p.v. de enkeling, moet overschakelen naar biologisch? Dan kom je grond tekort, tenzij je boeren verplicht om te stoppen.

Daar komt bij dat het biologisch marktaandeel in Nederland slechts 3,3% is, dat is echt niet veel. Wil je dat verhogen naar 100%? Hoe zie je dat voor je? GLB-subsidies alleen nog maar naar biologische landbouw? Oké, hoe zorg je er dan voor dat de voedselzekerheid op peil blijft? Vorig jaar (warme, natte zomer) ging 75% van de biologische aardappeloogst in Nederland verloren door phytophthora.

Misschien moeten we in Nederland helemaal geen aardappels willen verbouwen? Andere rassen, of misschien kan een combinatie-teelt helpen. En misschien moeten we het gewoon accepteren dat er jaren zijn dat de aardappels schaars zijn en nauwelijks te betalen omdat de oogst mislukt is. Dit zijn typische vragen voor innovatieve landbouw lijkt mij.
Tiepfoudt schreef:
Begrijp mij niet verkeerd, ik zie de grote voordelen die biologisch met zich meebrengt. Maar het is volgens mij allesbehalve heilig en ik voorzie (grote) problemen door het feit dat er meer land nodig is (vraag naar voedsel stijgt) én ik denk dat de voedselzekerheid onder serieuze druk komt te staan. Het risico zit hem in het feit dat wij westerlingen niet meer weten wat voedselschaarste is en denken dat het afschaffen van gewasbeschermingsmiddelen (of gif, hoe je het ook wilt noemen) geen gevolgen heeft.

Wanneer je biologisch gaat boeren ga je terug in het aantal dieren, dus niet meer land nodig.
Als we nog minder dieren houden blijft er meer land over voor het produceren van voedsel voor mensen.

Van mij hoeft niet iedereen biologisch hoor, dat is ook maar een stikkertje om te laten zien dat je op een bepaalde manier en volgens regels boert. Maar wat ik zo links en rechts hoor worden er in de traditionele landbouw relatief veel kosten gemaakt omdat we nu landbouw bedrijven op het scherpst van de snede (eigenlijk roofbouw). Bij biologische landbouw mag er minder en moet er daarom meer rekening gehouden worden met de natuur. Hierdoor heb je welliswaar minder opbrengst maar ook minder kosten. Gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest zijn niet gratis en gaan in de toekomst zeker niet goedkoper worden.

Tiepfoudt schreef:
irmaz schreef:
Om je inkomsten te verhogen kun je bijvoorbeeld ook denken aan extra toegevoegde waarde aan je produkt, dus maak er iets van.

Als we daar aan willen beginnen moeten we personeel in dienst nemen, want wij tikken met gemak een 50-60-urige werkweek aan. Personeel is reteduur en schaars, dus ik vraag me af wat er onder aan de streep overblijft.

Yep, maar je gaat zo'n 30% terug in dieren, dus minder werk, minder kosten, minder reteduur personeel. Wellicht heb je dan je businessmodel al te pakken, misschien moet je dan nog een toegevoegde waarde van 15% op je liter melk zien te krijgen. Wellicht wordt dit geregeld door de overheid door een andere manier van de kosten/baten in de keten te leggen of je hebt wel tijd over om (een deel) zelf in de markt te zetten, zuivel produkten te maken, of een ander goed idee uit te voeren.

Tiepfoudt schreef:
irmaz schreef:
Daarnaast heeft de politiek het er ook over om het verdienmodel van de keten anders te maken. Dus wellicht mag de supermarkt geen, of een vast percentage, winst maken op onbewerkte voedingsmiddelen. Dus meer geld van de consument naar de producent en minder naar de leverancier. En zo zijn er nog meer knoppen waar aan gedraaid kan worden zodat de boer meer voor zijn produkt krijgt en het nog steed betaalbaar voor de consument blijft.

Dat zou mooi zijn. Maar vooralsnog zijn dit vooral veel woorden en weinig daden vanuit de overheid. Gelukkig is de melkprijs op het moment goed (60 cent) en zelfs bijna net zo hoog als biologisch (62 cent). Is dat gelukkig één zorg minder.

Ze hebben nogal de kans gehad om acties te nemen >;)
Ik ben het met iedereen eens dat het allemaal super onhandig is aangekondigd hoor. Maar op het moment zijn er veel krachten aan het werk die het voor iedereen verpesten en dat zijn m.i. niet degenen die met de boodschap kwamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:02

Pinacolada schreef:
Je hoeft niet over de snelweg… er zijn meer wegen..

En die staan niet vast wou je zeggen? Dat was ook 1 en al file.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:10

Spenk schreef:
Pinacolada schreef:

En die staan niet vast wou je zeggen? Dat was ook 1 en al file.

_O- discussiëren over wegen met mensen die van het pad af zijn….

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:27

Pinacolada schreef:

Mag ik van jou Ff mijn route voor maandag: Rotterdam Venlo VV ?

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:28

irmaz schreef:
Misschien moeten we in Nederland helemaal geen aardappels willen verbouwen? Andere rassen, of misschien kan een combinatie-teelt helpen. En misschien moeten we het gewoon accepteren dat er jaren zijn dat de aardappels schaars zijn en nauwelijks te betalen omdat de oogst mislukt is. Dit zijn typische vragen voor innovatieve landbouw lijkt mij.

We hebben alleen wel ideale omstandigheden en grond om aardappels te verbouwen.. Althans, als ik naar onze aardappels kijk, doen ze het erg goed :j

Innovatie is prima, wij zijn ook over gegaan op planet proof telen. De eisen daaraan zijn streng, maar het is nét niet biologisch. Maar phytophthora is echt problematisch.. Gelukkig zijn ze inmiddels steeds verder met het ontwikkelen van resistente rassen. Hier gaat uiteraard wel wat tijd over heen voordat het zo ver is, en tot die tijd moeten we nog even roeien met de riemen die we hebben. Maar het is volop in ontwikkeling, gelukkig :)

Exitium

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:32

loriene schreef:
Spenk schreef:
Door die idiote blokkeer acties kan je geen kant op. Zou maandag naar de kliniek moeten maarja als ze de boel vast zetten en je urenlang met je paard in de kar in de zon in de hitte staat zonder water. Er is geen boer die rekening met je houdt daarme ze laten je gewoon staan.

dat is niet waar!
Wanneer je gewoon naar een boer stapt en uitlegt mag je gewoon door.

En hoe wil je dat doen als je ergens twee kilometer verderop in de file staat?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:41

Citaat:
Maar hoe zie je dat voor je als een complete sector, i.p.v. de enkeling, moet overschakelen naar biologisch? Dan kom je grond tekort, tenzij je boeren verplicht om te stoppen.

Louise Fresco is inmiddels 'om' : biologische landbouw betekent niet per definitie een lagere opbrengst.

Trouwens, zelfs al zou je grond tekort komen (want te lage opbrengst) - hoezo zou je boeren moeten verplichten te stoppen?

Citaat:
het biologisch marktaandeel in Nederland slechts 3,3% is, dat is echt niet veel. Wil je dat verhogen naar 100%? Hoe zie je dat voor je? GLB-subsidies alleen nog maar naar biologische landbouw? Oké, hoe zorg je er dan voor dat de voedselzekerheid op peil blijft?

Idem.
Die drie procent is een schandaal.
Citaat:
Vorig jaar (warme, natte zomer) ging 75% van de biologische aardappeloogst in Nederland verloren door phytophthora.

Ja, en...?
De landbouw is zo'n 7000 jaar oud en dit soort rampen gebeurt.
"Het staat al in de bijbel" (met de oplossing erbij: voorraden aanleggen en handelen met de buren.
Verder is het aan te bevelen om meerdere voedselgewassen te verbouwen.

Ik heb in de bollenstreek gewoond, en geen enkele bollenboer werd gezond oud. |(
Gif. |(
Een of andere afgod schijnt dat voor te schrijven ofzo... %)

Moraal van het verhaal : met gif heb je misschien voedselzekerheid,
maar ook de zekerheid van een nare ziekte waar je zelf aan sterft.

irmaz schreef:
Daarnaast heeft de politiek het er ook over om het verdienmodel van de keten anders te maken. Dus wellicht mag de supermarkt geen, of een vast percentage, winst maken op onbewerkte voedingsmiddelen. Dus meer geld van de consument naar de producent en minder naar de leverancier. En zo zijn er nog meer knoppen waar aan gedraaid kan worden zodat de boer meer voor zijn produkt krijgt en het nog steed betaalbaar voor de consument blijft.
[/quote]
+:)+

Dat boeren moeten sappelen terwijl A-ware in zijn eentje per jaar meer dan een miljard winst boekt vind ik sowieso van de zotte.

En er zijn wel politieke partijen die al jaren zeggen dat de kartelwaakhond anders afgeregeld moet worden zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen dit soort zaken - maar mainstream is het niet geworden.
(Ik vind het de hoogste tijd.)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:47

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:47

Pinacolada schreef:

Klopt, er zijn een heleboel wegen zelfs, maar die zorgen voor net zoveel vertraging want je bent niet de enige op de weg.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 13:59

rien10 schreef:
Pinacolada schreef:

Mag ik van jou Ff mijn route voor maandag: Rotterdam Venlo VV ?

Snelwegen vermijden invoeren op je googlemaps.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:06

Simpel toch? Wat denk je wat andere weggebruikers doen?
Wij wonen achteraf aan een smal straatje maar hadden vorige week beduidend meer verkeer tijdens de blokkades.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:13

Of zondag al die richting op rijden en een hotelletje pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:14

elnienjo schreef:

Ja leuk idee met een paard in de trailer...

Het is onzin om te denken dat het allemaal zo makkelijk is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:31

Ik zou willen dat er veel meer boeren dit zouden ondernemen, vooral om uit de wurggreep van de ahold en jumbo en Friesland Campina te komen. Op het moment dat deze het gaan voelen gaan ze waarschijnlijk een betere prijs betalen:
https://www.dekortsteweg.nl/kleine-coop ... cesvoller/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:34

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:39

Citaat:
Een dag later staat Hoogeveen opnieuw op de stoep van het cellencomplex in Groningen, waar hij een nacht doorbracht. Niet met een ronkende trekker, maar met drie dozen gebak voor de politie. "Ik ben hier woensdagavond en donderdag goed verzorgd", vertelt hij in een filmpje op Facebook. "En ik wil de ME'er bedanken die mijn tractor heeft meegenomen naar het politiebureau in Emmen. Ik ben er enorm blij om dat het zo is verlopen."

Vind ik leuk :D Zal niet vaak voorkomen dat de politie gebak krijgt nadat ze iemand een dag vastgezet hebben :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 14:58

en toch wordt men hier in eerste instantie afgemaakt met opmerkingen over 'agressieve' boeren, terroristen etc etc

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:05

Dat gaat niet over álle boeren, maar agressieve boeren zitten er zeker bij. Daar hebben we de beelden ook van gezien.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 15:15

tuurlijk. Maar hier sta je al direct op de lijst. Maar goed, ik ben zo langzamerhand zat van dit topic helaas.
Gemekker over onze export...kan Nederland zonder al die miljarden? En geen export, dan ook geen import meer. Geen fruit en groente meer van over de grens. Geen electronica onderdelen uit China (en wat daar nog zoal meer vandaan komt). Alleen nog auto's geproduceerd in Nederland met onderdelen uit Nederland etc.etc.
Gelijke monniken, gelijke kappen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:05

Exitium schreef:
Dat gaat niet over álle boeren, maar agressieve boeren zitten er zeker bij. Daar hebben we de beelden ook van gezien.

Ik hoorde gister tijdens het debat een opmerking: niet alle boeren zijn relschoppers en niet alle relschoppers zijn boeren.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:13

Laat ik nou net in het aardappelwereldje zitten

Kunnen nergens op de wereld zo concurrerend aardappels telen als Nederland, België en delen van Duitsland. Wij zitten al jaren te wachten tot de frietaardappel markt keldert, maar de fabrieken zeggen, als we morgen 2x zo groot worden heb ik overmorgen de friet verkocht. De vraag is er, en de omstandigheden zijn er ook voor. Aardappels is niet voor niets een product die voor veel Nederlanders vast in hun dieet zitten sinds de VOC-tijd.

Ik kan voor de veehouderij niet helemaal spreken maar voor tuin/akkerbouw betekent bio gaan juist heel veel meer arbeid.

Biologisch betekent niet 'geen gewasbeschermingsmiddelen'. Je zult boeren hebben die dat principieel aanhouden maar de regels voor bio laten middelen toe waar gangbaar al sinds de jaren 80 niet aan mag komen.

De werkzame stoffen in dat ‘gif’ wat genoemd wordt, moet binnen 2 dagen afgebroken worden. Maar rustig doorgaan met importeren van producten die niet aan deze eisen voldoen. Om nog maar te zwijgen waar 80% van de oh zo kankerverwekkende roundup naartoe ging zelfs toen de boeren het nog wel mochten gebruiken...

Dat bio het risico op honger verhoogt is uitgesproken, dat het marktaandeel te laag is ook. En dat is ook de kern van dit hele verhaal, dat idealisten ontzettend mooie dingen kunnen verzinnen, maar dat maakt het consumenten (of voortplanting :Y) ) gedrag van de gemiddelde burger niet anders.

Want weet je, allemaal bio & korte ketens is op heel veel vlakken achteruitgang voor onze maatschappij. Dat alles in NL logistiek zo ingedeeld is dat je ook om 8u avonds in de supermarkt je boodschappen voor het avond eten kan halen maakt dat in veel gezinnen 2 verdieners de standaard word. Hoeveel tijd kost het als je op je fietsje 8 boerderijen langs moet voor je je wekelijkse boodschappen hebt. Dan heb je weer een fulltimebaan aan je huishouden, en ik hoop het niet, maar denk dat vrouwen dan toch weer aan het kortste eind trekken. Leuk ook trouwens, als je in je eentje je gezin moet voeden.

En kinke geeft me hier al een voorzetje, 'Kan Nederland zonder al die miljarden?'. Het antwoord is gewoon nee, zeker niet als je kijkt wat het ze gaat kosten om dit idealistische voedselsysteem te financieren. Zeker kijkend naar het feit dat zowel onze overheid als Europees beleid al sinds de start van de EU gericht is op schaalvergroting, en dat dat is waar het businessmodel van gross van onze boeren op gebouwd over een periode van 70(!) jaar. Je snapt dat dat in 10 jaar omturnen nogal wat moet kosten.

En dan is die visie idealistisch noemen eigenlijk nog aardig uitgedrukt. Want eigenlijk is het gewoon terug naar boeren en leven zoals ze dat in de jaren 30/40 deden. Toen mensen gemiddeld 15 jaar eerder doodgingen en de helft van onze bevolking fysiek op het land aan het werken waren, ja ook de kinderen. En het gevolg was dat er in de hongerwinter ruim 20.000 mensen stierven, en toen was onze bevolking al met een goeie 200.000 gekrompen door de oorlog.

De eerste herinneringen van mijn opa waren dat de Duitsers kwamen vertellen dat ze morgen konden vertrekken want de boerderij ging onder water. Maakt mijn broertje straks hetzelfde mee?

Nou goed, we zullen maar niet automatisch uitgaan van oorlog, even positief blijven. Geeft Nederland massaal z’n kantoorbaantje op om bij al die boeren te helpen wieden voor minimumloon? Moet je wel naast je 60 uur werkweek nog naar al die losse boerderijen om je maaltje bij elkaar te kopen. :)* gewoon weer allemaal gemengde bedrijven dat je op 1 boerderij weer alles kunt kopen. Uitdaging wel, je zou maar alle kennis van kippen, koeien, varkens, aardappelen, tomaten, appels & aardbijen in huis moeten hebben.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:31

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:39

De visserij zou zich aan moeten sluiten bij de boerenprotesten. Elke burger die van vlees,zuivel en vis houdt eveneens. Onze voedselvoorziening wordt stelselmatig afgebroken door dit rampen kabinet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:18

chanicha schreef:

visserij zit helaas al heel lang in het verdomhoekje, ook door het kabinet erg in de kou gezet mbt pulsevissen, aanlandplicht, alle windmolenparken en natuurgebieden op zee... er is haast geen visgebied meer over. Brexit was ook slecht voor de vissers. Ze willen zich zeker aansluiten. Ik volg actiegroep EMK op facebook en lees daar echt schrijnende verhalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:34

elnienjo schreef:

Wahahaha natuurlijk gaat mijn man al zondag naar Amsterdam om daar te overnachten om op tijd op zijn werk te zijn :+
En dan maar de hele week blijven slapen want je weet niet wanneer de boel weer vast komt te staan.
Gelukkig kosten hotels geen geld.

Vorige week stond mijn dochter stil op de A28 en collega's ook, waarvan er meerdere ook in het buitengebied stilstonden omdat veel mensen de file wilde vermijden.