Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 10:53

Eretria schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar als iemand bijvoorbeeld een fiets jat. En dan teruggestuurd wordt naar een land waar zijn of haar leven in gevaar is. Dan vind ik dat geen passende straf.

Dan toont dat een behoorlijke ondankbaarheid naar het land waar hij of zij welkom werd geheten.

En dan krijgt Henk 3 maanden taakstraf en Mohammed mag terug naar een land waar hij gevaar loopt en mogelijk zelfs vermoord wordt?

Henk is ook ondankbaar. Geboren als witte Nederlandse man. Een zeer goede positie. En dan ook nog eens crimineel worden.

Waar je geboren wordt bepaalt dus je rechtspraak / straf in Nederland?

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 10:56

Sowieso vind ik "ondankbaar" altijd een achterlijke benaming.
Hoe lang moet je dankbaar blijven? En onder welke omstandigheden?

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 10:58

MarlindeRooz schreef:
Eretria schreef:

Dan toont dat een behoorlijke ondankbaarheid naar het land waar hij of zij welkom werd geheten.

En dan krijgt Henk 3 maanden taakstraf en Mohammed mag terug naar een land waar hij gevaar loopt en mogelijk zelfs vermoord wordt?

Henk is ook ondankbaar. Geboren als witte Nederlandse man. Een zeer goede positie. En dan ook nog eens crimineel worden.

Dat is wat jij er van maakt.

Persoonlijk vind ik wel dat dat mag gelden bij aanranding/verkrachting. Ik vind sowieso dat straffen daarop veel hoger mogen zijn. Het gebeurd steeds vaker in Nederland.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 10:58

MarlindeRooz schreef:
Je begint met “waarom niet”. Vandaar dat ik verward ben.

Ik vind niet dat je voor kleine vergrijpen waar Nederlandse mensen een beetje taakstraf voor krijgen een reden moet zijn om iemand zijn leven in gevaar te brengen.

En daarna staat “waar ligt dan de grens”

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 10:59

MarlindeRooz schreef:

Mohammed had ook gewoon geen fiets kunnen stelen dan hè

Als ik het goed lees gaat het over de periode van een tijdelijke vergunning ..
Laatst bijgewerkt door Cer op 05-04-26 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 11:00

Electra63 schreef:
Sowieso vind ik "ondankbaar" altijd een achterlijke benaming.
Hoe lang moet je dankbaar blijven? En onder welke omstandigheden?

Je hebt het hier toch over mensen die op de vlucht zijn? Die mogen best dankbaarheid tonen naar het land waar ze welkom geheten zijn door zich gewoon te gedragen naar de wetten en gebruiken van dat land. Kunnen ze dat niet moeten ze zich afvragen of ze het dan beter hadden waar ze vandaan gevlucht waren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 11:02

MarlindeRooz schreef:

Nee, in welke fase van de vergunning je zit, bepaald dat, in dit geval, als ik het bericht van Gnome goed lees

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 11:06

Op de vlucht of niet, jatten mag niet.
Dat is een algemene geldende regel wereldwijd.
En als daarbij hoort dat bij een voorlopige vergunning je niet met justitie in aanraking mag komen anders ga je terug, is dat toch heel duidelijk lijkt me.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 11:29

Lastig die grens te bepalen. Nou is het wel zo dat een relatief kleine groep voor problemen zorgt. En dat zijn zelden mensen die in familieverband zijn gekomen.

Het zijn vooral jonge mannelijke individuen, die terugsturen na herhaalde vergrijpen vind ik wel gerechtvaardigd. Komt nog bij dat die jongens vaak niet uit heel gevaarlijke landen komen.

Het is wel begrijpelijk overigens, dat zij het vaakst over de schreef gaan. Geen familie of ander sociaal verband dat hen op het rechte pad houdt. En daarbij worden ze van hot naar her gesleept, zodat ze ook door het hele land gelijkgestemden leren kennen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 11:36

mysa schreef:
Lastig die grens te bepalen. Nou is het wel zo dat een relatief kleine groep voor problemen zorgt. En dat zijn zelden mensen die in familieverband zijn gekomen.

Het zijn vooral jonge mannelijke individuen, die terugsturen na herhaalde vergrijpen vind ik wel gerechtvaardigd. Komt nog bij dat die jongens vaak niet uit heel gevaarlijke landen komen.

Het is wel begrijpelijk overigens, dat zij het vaakst over de schreef gaan. Geen familie of ander sociaal verband dat hen op het rechte pad houdt. En daarbij worden ze van hot naar her gesleept, zodat ze ook door het hele land gelijkgestemden leren kennen.

Alles start met een snelle screening en zodra bekend is dat iemand mag blijven, dan direct Nederlands leren en wet- en regelgeving, integreren, plaatsing in een stabiele omgeving, enz.

Dat geeft de meeste kans op succes.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 11:42

hebben jullie de reportages gezien van dutch travel maniac ? zijn fimpjes hoe het er aan toe gaat in de azc in nederland .. bizar. ook zijn fimpjes van de grote steden in europa .. diep triest hoe het er aan toe gaat . ben wel benieuwd naar jullie mening

https://www.youtube.com/@DutchTravelManiac

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 11:49

hakkipilke87 schreef:
hebben jullie de reportages gezien van dutch travel maniac ? zijn fimpjes hoe het er aan toe gaat in de azc in nederland .. bizar. ook zijn fimpjes van de grote steden in europa .. diep triest hoe het er aan toe gaat . ben wel benieuwd naar jullie mening

https://www.youtube.com/@DutchTravelManiac

Ik ken hem, maar ik vind zijn filmpjes niet objectief, hij is een sensatiezoeker.

Ik kijk liever naar een reportage gemaakt door journalisten.

hoe gaat het echt in een AZC https://share.google/SPQKRloR7yQmdxJ2j

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:05

haha niet objectief .. te confronterend voor je ? dat linkje van jou is verre weg van objectief.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:07

Ach ik volg lokale socials.. ook niet best hoor .. de kermis is weer hier.. altijd gezellig ‘s avonds 8-)

Maar ja daar zie je t 8 uur journaal niet

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:10

Voor mij zijn er geen witte mensen. Wel blanke en gekleurde mensen.

Wit ben je als je ziek bent.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:16

purny schreef:
Voor mij zijn er geen witte mensen. Wel blanke en gekleurde mensen.

Wit ben je als je ziek bent.

Oké? En waarom is dat relevant. :?

Ik noem mensen gewoon wit omdat blank een racistische ondertoon heeft. Het insinueert dat witte mensen (als enige) rein zijn.

Blank betekent trouwens “zonder kleur”. En ik ben toch echt niet doorzichtig. :?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:21

Cer schreef:
MarlindeRooz schreef:

Mohammed had ook gewoon geen fiets kunnen stelen dan hè

Als ik het goed lees gaat het over de periode van een tijdelijke vergunning ..

Dit. Je komt naar een land waar je dus niet vermoord of vervolgd wordt. En dan ga je daar spullen jatten in dit voorbeeld. Daar heb ik dan echt geen medelijden mee. Blijkbaar was je leven je dan minder waard dan hetgene dat je ging jatten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:24

Jullie begrijpen niet dat onderscheid maken in een strafmaat, valt onder discriminatie?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:24

Tja als jij vindt dat iemand uit een ander land een zwaardere straf verdient dan een “inheemse” Nederlander dan verschillen wij daarin van mening.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:27

Electra63 schreef:
Jullie begrijpen niet dat onderscheid maken in een strafmaat, valt onder discriminatie?

Het zijn voorwaarden die je kunt stellen aan het behouden van je verblijfsvergunning. Die zijn er nu ook al. Als je nu een strafblad krijgt tijdens je tijdelijke verblijfsvergunning, is dat ook grond om deze niet permanent te maken.

We zeggen niet dat een Nederlander taakstraf krijgt en iemand met een verblijfsvergunning de doodstraf. Het is alleen een voorwaarde waarop je verblijfsvergunning kan worden ingetrokken, niet verlengd of wat dan ook.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:30

De Nederlandse overheid maakt zich al jaren schuldig aan het schenden van artikel 1 van de grondwet. Dus er is al sprake van discriminatie

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:31

purny schreef:
De Nederlandse overheid maakt zich al jaren schuldig aan het schenden van artikel 1 van de grondwet. Dus er is al sprake van discriminatie

Dus nog meer discriminatie is dan gewenst? Nog een minderheid die gepakt mag worden?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:33

Gnome schreef:
Electra63 schreef:

Het zijn voorwaarden die je kunt stellen aan het behouden van je verblijfsvergunning. Die zijn er nu ook al. Als je nu een strafblad krijgt tijdens je tijdelijke verblijfsvergunning, is dat ook grond om deze niet permanent te maken.

We zeggen niet dat een Nederlander taakstraf krijgt en iemand met een verblijfsvergunning de doodstraf. Het is alleen een voorwaarde waarop je verblijfsvergunning kan worden ingetrokken, niet verlengd of wat dan ook.

Je weet dat in de rechtspraak gekeken wordt naar de gevolgen van een straf voor de dader?

Daar wordt rekening mee gehouden in de strafmaat. Zo zie je bijvoorbeeld dat jeugd en bejaarden kortere straffen krijgen. Iemand zijn omstandigheden worden meegenomen in de strafmaat.

Iemand terugsturen met gevaar voor eigen leven is een hele zware straf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:34

MarlindeRooz schreef:
purny schreef:

Dus nog meer discriminatie is dan gewenst? Nog een minderheid die gepakt mag worden?

Nee maar je gaat het niet zomaar kunnen stoppen.
Er zal altijd discriminatie blijven bestaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 12:36

Dus moeten er nieuwe wetten komen om meer te discrimeren want het gebeurt toch wel?

Dan ga ik denk ik maar wat fietsen stelen vanmiddag. Want dat wordt toch genoeg gedaan.