_San87_ schreef:VVD in een notendop.
Niet alleen vvd, de bbb is hier ook een voorbeeld van gezien hun acties en gewenste beleid.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:nps schreef:Nou inderdaad. Alleen maar sprookjes verkocht, totaal onrealisme en de boeren schieten er geen reet mee op. @Juval, zou jij nog eens BBB stemmen denk je? Oprecht nieuwsgierig..
ik twijfel. Er is geen alternatief volgens mij voor wat betreft het opkomen voor de boeren.
maar aan de andere kant ben ik ook wel teleurgesteld op een aantal punten die ik toch ook wel belangrijk vind, Israel, vuurwerk ..
dus ja, twijfelend.
dems75 schreef:Germie,
De msm volgen en alles voor zoete koek slikken is niet nodig. Maar jouw mening is geen feit en je zegt hier letterlijk...ik bepaal zelf wel wat fake is en wat niet. De meeste msm gaan uit van wat wetenschappelijk bewezen is. Ik weet niet of jij in de wetenschap werkt, maar "zelf onderzoek doen" valt daar niet onder.
nps schreef:Ik zou bijna een soort stemhulpkaart willen maken merk ik. Gaat me niet eens om dat mensen "mijn" partijtje stemmen, maar gewoon een fatsoenlijke partij met normale mensen die niet continu lopen ruzie te maken. Zonder extreme standpunten die polarisatie en tegenstellingen alleen maar groter maken. Maak Nederland weer fijn.
nps schreef:Ik zou bijna een soort stemhulpkaart willen maken merk ik. Gaat me niet eens om dat mensen "mijn" partijtje stemmen, maar gewoon een fatsoenlijke partij met normale mensen die niet continu lopen ruzie te maken. Zonder extreme standpunten die polarisatie en tegenstellingen alleen maar groter maken. Maak Nederland weer fijn.
germie schreef:nps schreef:Ik zou bijna een soort stemhulpkaart willen maken merk ik. Gaat me niet eens om dat mensen "mijn" partijtje stemmen, maar gewoon een fatsoenlijke partij met normale mensen die niet continu lopen ruzie te maken. Zonder extreme standpunten die polarisatie en tegenstellingen alleen maar groter maken. Maak Nederland weer fijn.
Doe je nu een aanname dat ik op niet fatsoelijke partijen stem? Ik meld meestal helemaal niet waar ik op stem of gestemd heb.
Ik vul meestal wat stemwijzers in en kies dan, maar niet blindelings degene die het meest bij me aan zou sluiten. Ik kijk wel echt naar hele specifieke punten. Want uiteindelijk kies je voor jezelf natuurlijk.
En soms is ruzie niet te voorzien. De NSC had veel stemmen, maar wie had verwacht dat de topman er mee zou stoppen? Hoe voel je je dan als kiezer? Bedrogen?
germie schreef:nps schreef:Ik zou bijna een soort stemhulpkaart willen maken merk ik. Gaat me niet eens om dat mensen "mijn" partijtje stemmen, maar gewoon een fatsoenlijke partij met normale mensen die niet continu lopen ruzie te maken. Zonder extreme standpunten die polarisatie en tegenstellingen alleen maar groter maken. Maak Nederland weer fijn.
Doe je nu een aanname dat ik op niet fatsoelijke partijen stem? Ik meld meestal helemaal niet waar ik op stem of gestemd heb.
Ik vul meestal wat stemwijzers in en kies dan, maar niet blindelings degene die het meest bij me aan zou sluiten. Ik kijk wel echt naar hele specifieke punten. Want uiteindelijk kies je voor jezelf natuurlijk.
germie schreef:En soms is ruzie niet te voorzien. De NSC had veel stemmen, maar wie had verwacht dat de topman er mee zou stoppen? Hoe voel je je dan als kiezer? Bedrogen?
nps schreef:germie schreef:Doe je nu een aanname dat ik op niet fatsoelijke partijen stem? Ik meld meestal helemaal niet waar ik op stem of gestemd heb.
Spreek voor jezelf. Ik kies niet alleen voor mezelf, maar wat ik denk dat voor heel Nederland (en alle natuur en mensen erin) op lange termijn beter is. Economisch gezien soms zelfs wat tegen mijn eigen belang in. Je stemde eerder op PVV meldde je zelf (toch? als ik dat verkeerd gelezen heb, excuus). Weinig inhoud, veel beloften, geen doorgerekend programma...germie schreef:En soms is ruzie niet te voorzien. De NSC had veel stemmen, maar wie had verwacht dat de topman er mee zou stoppen? Hoe voel je je dan als kiezer? Bedrogen?
Iedereen die ietsjes verder kijkt dan zijn neus lang is, met alle respect. De man had al eens een burnout gehad, stond bekend als persoon die totaal niet makkelijk is om mee te werken (hoe ik dat weet? Googelen!). Dat zijn niet de meest ideale eigenschappen voor de leider van een partij. De man had al 30 zetels in de kamer voordat ie een programma had. En dat zeggende hebben ga ik m'n stem advies lijstje nog uitbreiden met stem op een programma, en niet op een persoon. Personen komen en gaan, een programma blijft.
nps schreef:Germie, een paar tips en handigheidjes (voor de stemmende Nederlander):
- Geen enkele partij kan zijn beloften volledig waarmaken. Partijen zijn gebonden aan coalities en wetgeving, dus er moet altijd water bij de wijn worden gedaan. Dat is niet het breken van verkiezingsbeloften, maar simpelweg hoe het werkt in Nederland. Hoe groter de beloften zijn, en hoe verder ze weg staan van wetten en regels, hoe groter de kans is dat de beloftes niet kunnen worden omgezet in realistisch beleid.
- Als een verhaal te mooi is om waar te zijn, is het waarschijnlijk te mooi om waar te zijn. Er bestaan geen simpele oplossing voor moeilijke problemen.
- Kies voor een partij met een doorgerekend programma. Wil je meer geld in je portemonnee? Let bij de doorberekeningen op koopkracht - oftewel het vermogen met hetzelfde geld X dingen te kopen.
- Stem op een programma, niet op een persoon. Personen komen en gaan, het programma en de basiswaarden van een partij blijven. Politiek is geen Idols.
Ik zou bijna een soort stemhulpkaart willen maken merk ik. Gaat me niet eens om dat mensen "mijn" partijtje stemmen, maar gewoon een fatsoenlijke partij met normale mensen die niet continu lopen ruzie te maken. Zonder extreme standpunten die polarisatie en tegenstellingen alleen maar groter maken. Maak Nederland weer fijn.
_San87_ schreef:Sorry, maar achteraf kijk je een koe in de kont, natuurlijk. De NSC an sich was niet verkeerd, het ging imo vooral helemaal mis toen ze met PVV in een coalitie gingen zitten. Dat werkt gewoon niet, beide staan te lijnrecht tegenover elkaar wat bepaalde zaken betreft. Dat houdt niemand vol. Helemaal niet wanneer je al een burn-out hebt gehad.
Maar gelukkig zag jij dat allemaal aankomen.
Tango1979 schreef:Goede post nps.
Als je een goede keuze wil maken kijk dan alsjeblieft naar het programma (is dit relastisch) en de doorberekeningen. Zijn die er niet, dan weet je eigenlijk al voldoende.
nps schreef:En benoem de dingen zoals ze zijn. Autocratie is autocratie, extreemrechts is extreemrechts, racisme is racisme. Niet gaan doen alsof dat hele redelijke dingen zijn, waar best een gesprekje mee gevoerd kan worden. Een beetje racisme is niet oké, een beetje dictatueer is niet oké, een beetje journalistiek of rechststaat slopen is níet oké. Al is het al flink meer oké geworden wereldwijd.
Electra63 schreef:Dat is ook niet gek.
Wilders komt ook oorspronkelijk uit de VVD. Een links-sociaal beleid is niet geloofwaardig.
nps schreef:Germie, een paar tips en handigheidjes (voor de stemmende Nederlander):
- Geen enkele partij kan zijn beloften volledig waarmaken. Partijen zijn gebonden aan coalities en wetgeving, dus er moet altijd water bij de wijn worden gedaan. Dat is niet het breken van verkiezingsbeloften, maar simpelweg hoe het werkt in Nederland. Hoe groter de beloften zijn, en hoe verder ze weg staan van wetten en regels, hoe groter de kans is dat de beloftes niet kunnen worden omgezet in realistisch beleid.
- Als een verhaal te mooi is om waar te zijn, is het waarschijnlijk te mooi om waar te zijn. Er bestaan geen simpele oplossing voor moeilijke problemen.
- Kies voor een partij met een doorgerekend programma. Wil je meer geld in je portemonnee? Let bij de doorberekeningen op koopkracht - oftewel het vermogen met hetzelfde geld X dingen te kopen.
- Stem op een programma, niet op een persoon. Personen komen en gaan, het programma en de basiswaarden van een partij blijven. Politiek is geen Idols.
Ik zou bijna een soort stemhulpkaart willen maken merk ik. Gaat me niet eens om dat mensen "mijn" partijtje stemmen, maar gewoon een fatsoenlijke partij met normale mensen die niet continu lopen ruzie te maken. Zonder extreme standpunten die polarisatie en tegenstellingen alleen maar groter maken. Maak Nederland weer fijn.