Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:18

:knuffel: lp lp
_San87_ schreef:
VVD in een notendop.

Niet alleen vvd, de bbb is hier ook een voorbeeld van gezien hun acties en gewenste beleid.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:31

Maar dan begrijp ik wel de angst van kleine boeren als Juval wel. Het is een heel onzeker avontuur waarvan je niet weet of het goed gaat. Juval en andere boeren proberen dan ook maar zolang mogelijk de status quo te handhaven. Wetende dat dat uiteindelijk ook doodloopt. Maar ja, dan kunnen ze nog even genieten van het "boerenleven"
Laatst bijgewerkt door Loretta op Gisteren, 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:36

snap het beter sinds ik de woorden van Dijkhoff (link eerder in dit topic) beter lees
De tegestelling in Nederland is - en ook in andere landen - niet meer links tegen rechts.
Het is veel meer democratie versus - niet democratie, autocratie, dictatuur
Er is iets fundamenteel verschoven, namelijk dat het om die tegenstelling gaat, om democratische vrijhede, de waarden die onder onder onze samenleving liggen

En vervolgns wat P.J.Hagens erover zegt.

Wie ik dan ga stemmen??
Die er voor zorgt dat onze democratische waarden niet onder onze samenleving LAGEN, maar blijven liggen

Alhoewel ik toegeef dat ik direct ben begonnen met vooruitkijken, hoe verder als..........
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 10:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:37

juval schreef:
nps schreef:
Nou inderdaad. Alleen maar sprookjes verkocht, totaal onrealisme en de boeren schieten er geen reet mee op. @Juval, zou jij nog eens BBB stemmen denk je? Oprecht nieuwsgierig..

ik twijfel. Er is geen alternatief volgens mij voor wat betreft het opkomen voor de boeren.
maar aan de andere kant ben ik ook wel teleurgesteld op een aantal punten die ik toch ook wel belangrijk vind, Israel, vuurwerk ..

dus ja, twijfelend.

Doet het CDA dat niet? Misschien in mindere mate, maar wel realistischer?
(Oprechte vragen, geen retorische)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:38

BigOne schreef:
:knuffel: lp lp
_San87_ schreef:
VVD in een notendop.

Niet alleen vvd, de bbb is hier ook een voorbeeld van gezien hun acties en gewenste beleid.

Eigenlijk Rechts in een notendop, idd :j.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:58

dems75 schreef:
Germie,
De msm volgen en alles voor zoete koek slikken is niet nodig. Maar jouw mening is geen feit en je zegt hier letterlijk...ik bepaal zelf wel wat fake is en wat niet. De meeste msm gaan uit van wat wetenschappelijk bewezen is. Ik weet niet of jij in de wetenschap werkt, maar "zelf onderzoek doen" valt daar niet onder.

Ben inderdaad wetenschappelijk opgeleid. Maar weet ook dat gelden soms bepalen wat een uitkomst moet zijn.
Dus ik lees ook graag de minder bekende onderzoeken, of waarvan de uitkomsten niet door de msm worden opgepakt omdat ze wat minder gewenst zijn.

Maar waar je nu op moet stemmen? Geen idee. De pvv heeft werkelijk niets waargemaakt van hun beloftes (nou ja, alleen dat ministukje waar je weer 130 mag). En zo gaat dat eigenlijk met elk kabinet, dingen beloven en dan niet nakomen. Eigenlijk is het geen wonder dat mensen niet meer in de politiek geloven.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:08

Germie, een paar tips en handigheidjes (voor de stemmende Nederlander):

- Geen enkele partij kan zijn beloften volledig waarmaken. Partijen zijn gebonden aan coalities en wetgeving, dus er moet altijd water bij de wijn worden gedaan. Dat is niet het breken van verkiezingsbeloften, maar simpelweg hoe het werkt in Nederland. Hoe groter de beloften zijn, en hoe verder ze weg staan van wetten en regels, hoe groter de kans is dat de beloftes niet kunnen worden omgezet in realistisch beleid.
- Als een verhaal te mooi is om waar te zijn, is het waarschijnlijk te mooi om waar te zijn. Er bestaan geen simpele oplossing voor moeilijke problemen.
- Kies voor een partij met een doorgerekend programma. Wil je meer geld in je portemonnee? Let bij de doorberekeningen op koopkracht - oftewel het vermogen met hetzelfde geld X dingen te kopen.
- Stem op een programma, niet op een persoon. Personen komen en gaan, het programma en de basiswaarden van een partij blijven. Politiek is geen Idols.

Ik zou bijna een soort stemhulpkaart willen maken merk ik ;). Gaat me niet eens om dat mensen "mijn" partijtje stemmen, maar gewoon een fatsoenlijke partij met normale mensen die niet continu lopen ruzie te maken. Zonder extreme standpunten die polarisatie en tegenstellingen alleen maar groter maken. Maak Nederland weer fijn.
Laatst bijgewerkt door nps op Gisteren, 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:10

nps schreef:
Ik zou bijna een soort stemhulpkaart willen maken merk ik ;). Gaat me niet eens om dat mensen "mijn" partijtje stemmen, maar gewoon een fatsoenlijke partij met normale mensen die niet continu lopen ruzie te maken. Zonder extreme standpunten die polarisatie en tegenstellingen alleen maar groter maken. Maak Nederland weer fijn.

ja, die, daar zou ik graag op willen stemmen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:18

nps schreef:

Doe je nu een aanname dat ik op niet fatsoelijke partijen stem? Ik meld meestal helemaal niet waar ik op stem of gestemd heb.
Ik vul meestal wat stemwijzers in en kies dan, maar niet blindelings degene die het meest bij me aan zou sluiten. Ik kijk wel echt naar hele specifieke punten. Want uiteindelijk kies je voor jezelf natuurlijk.

En soms is ruzie niet te voorzien. De NSC had veel stemmen, maar wie had verwacht dat de topman er mee zou stoppen? Hoe voel je je dan als kiezer? Bedrogen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:23

germie schreef:
nps schreef:

Doe je nu een aanname dat ik op niet fatsoelijke partijen stem? Ik meld meestal helemaal niet waar ik op stem of gestemd heb.
Ik vul meestal wat stemwijzers in en kies dan, maar niet blindelings degene die het meest bij me aan zou sluiten. Ik kijk wel echt naar hele specifieke punten. Want uiteindelijk kies je voor jezelf natuurlijk.

En soms is ruzie niet te voorzien. De NSC had veel stemmen, maar wie had verwacht dat de topman er mee zou stoppen? Hoe voel je je dan als kiezer? Bedrogen?

ik denk dat alle stemmers op de coalitiepartijen zich op een of andere manier wel 'bedrogen' voelen (behalve misschien vvd).

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:24

Alleen als je hebt gestemd op de PVV, dan had je het kunnen weten. ;)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:25

germie schreef:
nps schreef:

Spreek voor jezelf. Ik kies niet alleen voor mezelf, maar wat ik denk dat voor heel Nederland (en alle natuur en mensen erin) op lange termijn beter is. Economisch gezien soms zelfs wat tegen mijn eigen belang in. Je stemde eerder op PVV meldde je zelf (toch? als ik dat verkeerd gelezen heb, excuus). Weinig inhoud, veel beloften, geen doorgerekend programma...

germie schreef:

Iedereen die ietsjes verder kijkt dan zijn neus lang is, met alle respect. De man had al eens een burnout gehad, stond bekend als persoon die totaal niet makkelijk is om mee te werken (hoe ik dat weet? Googelen!). Dat zijn niet de meest ideale eigenschappen voor de leider van een partij. De man had al 30 zetels in de kamer voordat ie een programma had. En dat zeggende hebben ga ik m'n stem advies lijstje nog uitbreiden met stem op een programma, en niet op een persoon. Personen komen en gaan, een programma blijft.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:27

ik ben benieuwd naar je lijstje nps!! lijkt me een gat in de markt!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:30

nps schreef:
germie schreef:

Spreek voor jezelf. Ik kies niet alleen voor mezelf, maar wat ik denk dat voor heel Nederland (en alle natuur en mensen erin) op lange termijn beter is. Economisch gezien soms zelfs wat tegen mijn eigen belang in. Je stemde eerder op PVV meldde je zelf (toch? als ik dat verkeerd gelezen heb, excuus). Weinig inhoud, veel beloften, geen doorgerekend programma...

germie schreef:

Iedereen die ietsjes verder kijkt dan zijn neus lang is, met alle respect. De man had al eens een burnout gehad, stond bekend als persoon die totaal niet makkelijk is om mee te werken (hoe ik dat weet? Googelen!). Dat zijn niet de meest ideale eigenschappen voor de leider van een partij. De man had al 30 zetels in de kamer voordat ie een programma had. En dat zeggende hebben ga ik m'n stem advies lijstje nog uitbreiden met stem op een programma, en niet op een persoon. Personen komen en gaan, een programma blijft.

Dus eigenlijk zeg je vooral dat men moet doen wat jij doet.

Sorry, maar achteraf kijk je een koe in de kont, natuurlijk :). De NSC an sich was niet verkeerd, het ging imo vooral helemaal mis toen ze met PVV in een coalitie gingen zitten. Dat werkt gewoon niet, beide staan te lijnrecht tegenover elkaar wat bepaalde zaken betreft. Dat houdt niemand vol. Helemaal niet wanneer je al een burn-out hebt gehad.

Maar gelukkig zag jij dat allemaal aankomen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:31

nps schreef:

- Geen enkele partij kan zijn beloften volledig waarmaken. Partijen zijn gebonden aan coalities en wetgeving, dus er moet altijd water bij de wijn worden gedaan. Dat is niet het breken van verkiezingsbeloften, maar simpelweg hoe het werkt in Nederland. Hoe groter de beloften zijn, en hoe verder ze weg staan van wetten en regels, hoe groter de kans is dat de beloftes niet kunnen worden omgezet in realistisch beleid.
- Als een verhaal te mooi is om waar te zijn, is het waarschijnlijk te mooi om waar te zijn. Er bestaan geen simpele oplossing voor moeilijke problemen.
- Kies voor een partij met een doorgerekend programma. Wil je meer geld in je portemonnee? Let bij de doorberekeningen op koopkracht - oftewel het vermogen met hetzelfde geld X dingen te kopen.
- Stem op een programma, niet op een persoon. Personen komen en gaan, het programma en de basiswaarden van een partij blijven. Politiek is geen Idols.

Men stemt niet op basis van ratio, veelal onderbuikgevoel. De hele "asielcrisis" is verzonnen, de cijfers laten dit nergens zien namelijk.
In Polen is de conservatieve partij wederom de grootste geworden. Stop met dit soort theaterartiesten een podia te geven en ze te schetsen als die leuke gezellige mensen. Ze zijn her vast, maar ze kunnen geen land besturen en het programma slaat vaak politiek gezien nog geen deuk in een pakje boter.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:39

_San87_ schreef:
Sorry, maar achteraf kijk je een koe in de kont, natuurlijk :). De NSC an sich was niet verkeerd, het ging imo vooral helemaal mis toen ze met PVV in een coalitie gingen zitten. Dat werkt gewoon niet, beide staan te lijnrecht tegenover elkaar wat bepaalde zaken betreft. Dat houdt niemand vol. Helemaal niet wanneer je al een burn-out hebt gehad.

Maar gelukkig zag jij dat allemaal aankomen.

Ja, ik snap hoe het overkomt, maar het is wel waar - ik zag het inderdaad al aankomen, ik vind het dus heel lastig dat mensen het níet zien ;). Er zijn echt wel een paar indicatoren, of rode vlaggen die kunnen helpen om te kijken hoe een partij of persoon het in de toekomst gaat doen. Een daarvan is een zeer snelle opkomst (want, binnen no time een partij bij elkaar schrapen - zie dan maar eens competentie en kwaliteit te bewaken), een andere is afsplitsing (kan niet met de rest van de partij), en nog een is gebrek aan programma. Ik krijg een enorme hate to say i told you so vibe, maar dat helpt natuurlijk ook niet. Ik kan er ook niks aan doen....

@raineri - amen. En benoem de dingen zoals ze zijn. Autocratie is autocratie, extreemrechts is extreemrechts, racisme is racisme. Niet gaan doen alsof dat hele redelijke dingen zijn, waar best een gesprekje mee gevoerd kan worden. Een beetje racisme is niet oké, een beetje dictatueer is niet oké, een beetje journalistiek of rechststaat slopen is níet oké. Al is het al flink meer oké geworden wereldwijd.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:48

Goede post nps.

Als je een goede keuze wil maken kijk dan alsjeblieft naar het programma (is dit relastisch) en de doorberekeningen. Zijn die er niet, dan weet je eigenlijk al voldoende.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

Tango1979 schreef:
Goede post nps.

Als je een goede keuze wil maken kijk dan alsjeblieft naar het programma (is dit relastisch) en de doorberekeningen. Zijn die er niet, dan weet je eigenlijk al voldoende.

Je kunt ook nog kijken naar het stemgedrag van de afgelopen periode. Dan is meteen duidelijk dat de PVV wel linkse standpunten in het verkiezingsprogramma heeft staan, maar in de Tweede Kamer bij moties en wetsvoorstellen eigenlijk altijd rechts stemt.

https://decorrespondent.nl/6208/de-pvv- ... 55d3e03328

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

Dat is ook niet gek.
Wilders komt ook oorspronkelijk uit de VVD. Een links-sociaal beleid is niet geloofwaardig.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

nps schreef:
En benoem de dingen zoals ze zijn. Autocratie is autocratie, extreemrechts is extreemrechts, racisme is racisme. Niet gaan doen alsof dat hele redelijke dingen zijn, waar best een gesprekje mee gevoerd kan worden. Een beetje racisme is niet oké, een beetje dictatueer is niet oké, een beetje journalistiek of rechststaat slopen is níet oké. Al is het al flink meer oké geworden wereldwijd.

Amen....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

Electra63 schreef:
Dat is ook niet gek.
Wilders komt ook oorspronkelijk uit de VVD. Een links-sociaal beleid is niet geloofwaardig.

Nou, na zoveel jaren rechts beleid en de problemen die het heeft veroorzaakt ben ik geneigd te denken dat rechts ook zeker niet geloofwaardig is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:20

Electra63 schreef:
Dat is ook niet gek.

Zomaar een voorbeeld. Het is slechts 1 van de vele voorbeelden.

https://www.openkamer.org/kamerstuk/36679/7/

Ook NSC, had trouwens de mond vol van bestaanszekerheid. En natuurlijk kun je daarin zeggen dat ze in een coalitie zaten. Maar je mag als kiezer best kijken wat jouw partij daarin heeft waargemaakt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:51

nps schreef:

Mag ik daar aan toevoegen: bekijk hoe de partij de afgelopen 4 jaar gestemd heeft in 2e/1e kamer, zodat je naast hun woorden, ook hun daden goed voor ogen hebt (met als bijkomend voordeel dat het zo heel duidelijk wordt wiens woorden en daden niet overeenkomen en op welke onderwerpen). Inclusief link naar stemuitslagen per thema.

*edit* wat Lieser hierboven ook gezegd heeft

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:17

De laatste peilingen. Deze keer eenvandaag.
De PVV stijgt flink.

https://eenvandaag.avrotros.nl/peilingt ... oor-160080

Het is mooi dat geen partij met de PVV wil regeren, maar dat neemt niet weg dat er iets gigantiscch mis is dat zo'n anti democratische partij overal bovenuit steekt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:25

En het illegale grenscontrole circus gaat ook verder. Ze willen ,eer omder de radar opereren waardoor de politie niet weet waar de controles plaatsvinden.

En Jan Huzen moedigt zijn volgelingen actief aan om zelf ook maar grenscontroles dus los van Jan Huzen te organiseren door het hele land.

Inmiddels stromen er ook al donaties op zijn prive bankrekening binnen. Dus ook dat gaat lekker.

En vanavond om 20 uur gaat Jan Huzen met zijn kompanen vergaderen en iedereen die er bij wil zijn moet hem maar een PM sturen voor het adres. En misschien als het meezit gevolgd door een gezellige grenscontrole. Maar daarover moeten ze vanavond nog besluiten.

Verder beweren ze dat er vanuit Duitsland snacht's complete busladingen asielzoekers vaak via binnenweggetjes worden gedumpt in Nederland. Ging het verhaal eerst over een enkele asielzoeker, inmiddels zijn het bussen vol.

Jan Huzen noemt het visuele grenscontroles. Wat zal die daar mee bedoelen? Is iedereen met een kleurtje nu opeens een asielzoeker ofzo?

Wat zijn we toch een gezellig landje met zijn allen.
Laatst bijgewerkt door Loretta op Gisteren, 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt