Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 11:24

Citaat:
Ziet u het al voor zich, de wolf in de Krimpenerwaard of bij de Nieuwkoopse Plassen?
OPROEPDe wolf is allang niet schuw meer als hij in de buurt van mensen komt en daardoor is het wellicht verstandiger om het roofdier in een dichtbevolkte provincie als Zuid-Holland niet te veel ruimte te geven. Afschieten dus, zodra blijkt dat het beest ook hier veel schapen ‘pakt’, zoals eerder ook in provincies als Gelderland en Drenthe. Zo staat BBB in Provinciale Staten van Zuid-Holland erin, bleek vorige week bij een debat(je) in het provinciehuis.

Bron AD.nl
https://www.facebook.com/share/p/17xbcT ... tid=wwXIfr

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 13:16

Dit is dus mijn straat, de Wieksloterweg, het leeft enorm hier in de buurt, en logisch ook als het ineens zo dichtbij komt. Natuurlijk wisten we dat ze in de buurt zaten, maar zo'n aanval maakt het echt heel concreet. Merk toch dat ik heel veel meer op mijn hoede ben en vind het ontzettend jammer dat dat nodig is.

tienus63 schreef:
Artikel over Soest en de wolf
Citaat:
Gewapend met fluitjes en een vuvuzela de hond uitlaten: in Soest zit de schrik er goed in na de aanval van een wolf

SOEST - De een durft zijn honden ’s avonds helemaal niet meer uit te laten, de ander gaat alleen nog gewapend met fluitjes, een persoonsalarm en een extra grote zaklamp op pad.

De Volkskrant 02.02.2025
<<Nummer drie neemt een vuvuzela mee als ze de hond uitlaat – lawaai maken helpt tegen wolven- en weer een ander houdt een brandende fakkel in haar hand als ze ’s avonds laat in de tuin nog even gaat roken.
De mens moet aan de wolf wennen en ieder doet dat op zijn eigen manier.

De wolf sloeg vorige week in de nacht van dinsdag op woensdag toe in het weiland bij de woning van Lia van den Heuvel aan de Wieksloterweg, op de rafelrand van Soest en de bossen van Hees en Pijnenburg. Het kostte een van haar schapen het leven. Volgens Van den Heuvel zou het gaan om een jonge wolf.

Dat is althans wat de deskundigen haar hebben verteld, op basis van wat er is gebeurd. Er is DNA afgenomen, de uitslag komt in maart. Het was de eerste keer in de recente historie dat een wolf in Soest toesloeg. Voor zover bekend is het dier niet op beeld vastgelegd. (Ja wel, maar niet via het officiële monitoring, er was idd een wolf in de buurt van Soest)

Dat er wolven in de bossen rond Soest lopen mag voor niemand een verrassing zijn. Er leeft een roedel op de Leusderheide en Den Treek bij Amersfoort en Leusden.
Wolven lopen tientallen kilometers per nacht, en via de vliegbasis Soesterberg en de Soester duinen zit een wolf zo op de Wieksloot, op landgoed Pijnenburg en bij de Vuursche. Maar die theoretische kennis wordt ineens wel heel concreet nu er echt een schaap is gedood aan de Wieksloterweg. Het verandert de zaak nogal.

,,Ik ga ’s avonds niet meer alleen op pad met onze twee jack russells”, vertelt buurtbewoonster Anja de Jong. ,,Dat vond ik vroeger geen probleem, maar nu moet mijn man mee. En als hij niet thuis is pak ik de auto en rij ik naar de Boerenstreek, de woonwijk even verderop. Dan laat ik de honden daar uit.”

Halve militair

Ze gaat tegenwoordig als ’een halve militair’ op pad als ze een rondje met de honden doet. ,,Ik heb een extra sterke zaklamp gekocht. En ik heb een scheidsrechtersfluit, nog een andere fluit en een persoonsalarm dat half Soest kan horen als het afgaat.” Ondanks alle voorzorgsmaatregelen voelt ze zich niet prettig. ,,Ik kijk nu steeds achterom, ben heel alert.”

Of de angst terecht is? Waarschijnlijk niet, want de kans dat een wolf een volwassen mens aanvalt is minimaal. Aldus de deskundigen. Maar dat kan je verstandelijk wel weten, het voelt duidelijk anders.
Het is een beeld dat de Soesterse nooit meer zal vergeten. ,,Ik doe de schapen nu ’s avonds naar binnen, net als de buren trouwens, maar ik denk er nu ook heel serieus aan om de schapen weg te doen. Hoe jammer ik dat ook vind want ik ben echt gek op die dieren. Maar ik wil dit niet nog eens meemaken.”

Naar aanleiding van het blauwtongvirus had ze vorig jaar al besloten haar schapen niet meer te laten dekken. De opkomst van de wolf is een nieuwe domper.

Lammetjes

,,Het is jammer dat schapen uit het landschap gaan verdwijnen omdat de wolvenpopulatie zich steeds meer uitbreidt”, treurt ze. ,,En daarmee ook de lammetjes waar iedereen in het voorjaar juist zo blij.>>

Bron WenN
https://www.facebook.com/share/p/1EPqsR ... tid=wwXIfr

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 14:11

Zichtmelding Doornspijk Gld
Citaat:
Doornspijk Gelderland
02-02-2025
9.00 uur

Wolf gezien liep van de Oude Molenweg richting de Van Norelsweg.

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15tTKhyBKy/?

Naskur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:31

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:33

Even een vraag tussendoor, ik kan me niet herinneren of het wel eens gemeld was dat je ruikt of er wolven ergens zijn geweest.

Zwijnen kan je ruiken, maar die hebben wij hier niet.
Liep net in het bos en ik rook ineens een geur die ik niet gewend ben hier.
Zag ook wolvensporen van de week op dit pad.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 14:54

Aanval Sellingen Gr twee schapen gedood
Citaat:
Sellingen Groningen
02-02-2025

Opnieuw aanval op schapen in Sellingen. 2 gedood

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15B6XUegyy/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 14:55

Vossen kun je wel ruiken. Die markeren.

Een wolf markeert door midden op een pad te schijten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 15:22

Zichtmelding Sibculo Ov
Citaat:
Sibulo Overijssel
02-02-2025
10.10 uur

Wolf gezien thv de paterswal in Sibculo.

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15EKFL ... tid=wwXIfr

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 15:24

Citaat:
Ze gaat tegenwoordig als ’een halve militair’ op pad als ze een rondje met de honden doet. ,,Ik heb een extra sterke zaklamp gekocht. En ik heb een scheidsrechtersfluit, nog een andere fluit en een persoonsalarm dat half Soest kan horen als het afgaat.” Ondanks alle voorzorgsmaatregelen voelt ze zich niet prettig. ,,Ik kijk nu steeds achterom, ben heel alert.”

Of de angst terecht is? Waarschijnlijk niet, want de kans dat een wolf een volwassen mens aanvalt is minimaal. Aldus de deskundigen. Maar dat kan je verstandelijk wel weten, het voelt duidelijk anders.

Ik heb er eigenlijk geen woorden voor maar doe toch maar een poging. Wat een k#topmerking/k#tvisie van die 'deskundigen' -:(- . Mevrouw hoeft helemaal niet als een halve militair erbij te lopen want ZIJ wordt waarschijnlijk niet aangevallen... die JR's waar die vrouw mee loopt zijn blijkbaar totaal niet van belang ofzo? Wat zijn dat voor mensen die dit roepen (of schrijven, het kan natuurlijk ook gewoon heel slecht geschreven zijn), die hebben geen idee dat je verknocht bent aan je huisdieren en je ze veilig wil houden?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 16:16

Wat een domme opmerking. Nee voor mezelf ben ik niet bang. Wel voor mijn hond. En ik zal de enige niet zijn.

Vanmorgen twijfel of ik wolven gehoord heb. De honden gingen zo hard tekeer dat ik het niet goed meer kon beoordelen. Wat ik op zich ook opvallend vond want kom er bijna dagelijks en heb ze nog nooit zo hard horen blaffen. Honden zitten op hemelsbreed 1,5 a 2 km van waar ik liep. Er zijn daar vaker wolven gezien, Egelmeer bij landgoed Prattenburg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 16:19

Genoeg veehouders in het verleden die zijn aangevallen door wolven omdat ze tussen wolf en prooi instonden. Daarnaast waren vrouwen en kinderen ook onder de slachtoffers wegens makkelijke prooi. Hier combi van beide is die zorg niet vreemd, maar getuigd van stukje historisch besef.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 16:22

Aanval Holthone Ov, schaap gedood
Citaat:
Holthone Overijssel
02-02-2025

Aanval op schaap, 1 dood in de wei.

Sterkte voor de eigenaar!

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 16:23

Citaat:
REWILDING

Onder het artikel uit HP De Tijd dat wij gisteren deelden, plaatste Erwin van Maanen interessante informatie over (de historie van) rewilding. Tezamen met een artikel waarin nog meer te lezen valt. Wij vinden dit zeer informatief, maar kunnen ons voorstellen dat niet iedereen deze reactie onder de betreffende post gelezen heeft. Daarom delen wij het even in een nieuwe post op onze pagina. Zodat iedereen die geïnteresseerd is er kennis van kan nemen:

De zogenaamde ‘rewilders’ of de kapers van de oorspronkelijke Noord-Amerikaanse visie op rewilding, die in het artikel in HP De Tijd genoemd, worden door voorstanders van die oorspronkelijke stroming worden vaak aangeduid als “the dark side of rewilding” of “refarming Europe”.
Rewilding Europe draagt in werkelijkheid weinig bij aan echt rewilding en profiteert vooral van het natuurlijke herstel van verlaten gebieden. In feite is het een organisatie die vooral geld verdient, veel loze beloftes doet en de oorspronkelijke visie van anderen heeft overgenomen en verdraaid. Met andere woorden: het ene rewilding is het andere niet.

De grondleggers van rewilding

De term rewilding werd in de jaren 1990 geïntroduceerd door Dave Foreman, een Amerikaanse milieuactivist en medeoprichter van de radicale natuurbeschermingsgroep Earth First!. Foreman en anderen zagen rewilding als een manier om grote stukken natuur te herstellen door onder andere de terugkeer van grote roofdieren en het verbinden van natuurgebieden via ecologische corridors.

Een belangrijke wetenschappelijke basis voor rewilding werd gelegd door Michael Soulé en Reed Noss, twee ecologen die in 1998 het invloedrijke artikel “Rewilding and Biodiversity: Complementary Goals for Continental Conservation” publiceerden. Zij stelden dat effectieve rewilding drie pijlers heeft: grote kerngebieden, ecologische verbindingen en de aanwezigheid van grote roofdieren (ook wel bekend als de “drie C’s”: Cores, Corridors, Carnivores).

Hoewel de oorspronkelijke rewilding-visie sterk gericht was op de Verenigde Staten, werd het concept later ook in Europa opgepakt. Organisaties zoals Rewilding Europe begonnen initiatieven in verlaten landbouwgebieden, maar hun aanpak wordt door critici gezien als een verwatering van het oorspronkelijke idee, meer gericht op economisch gewin dan op ecologisch herstel.

https://conbio.onlinelibrary.wiley.com/ ... 8qE7frswAw
Bron stichting wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/1693Yv4FxJ/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 16:27

Citaat:
2 februari 2025
Mysterieuze verdwijning van wolven? Op de Utrechtse Heuvelrug zijn ze er nog

Provincie Utrecht - Op de Utrechtse Heuvelrug leven nog altijd vijf of zes wolven. De Volkskrant schreef eerder dat in Nederland ongeveer een kwart van de geregistreerde wolven spoorloos is, vermoedelijk door stroperij. Er zijn geen concrete aanwijzingen dat ook in de provincie Utrecht wolven op mysterieuze wijze verdwijnen.

De Volkskrant schreef deze week dat van de 91 wolven die in Nederland bekend zijn er 22 plotseling van de radar zijn gegaan. Ecologen en wolvenexperts kunnen daar geen natuurlijke verklaring voor geven. Ze vrezen dat stroperij, illegale jacht op wolven, een rol speelt. De wolf is wettelijk streng beschermd, maar uit verschillende hoeken — zoals sommige boeren en jagers — wordt openlijk vijandigheid tegen het dier geuit.

"Zes wolven"
De Utrechtse Heuvelrug werd in 2023 voor het eerst in eeuwen weer een wolventerritorium. Sinds vorig jaar heeft de provincie ook een eigen roedel van gevestigde wolven. De familie bestond in het voorjaar nog uit een ouderpaar en vijf welpen. Onlangs werd duidelijk dat een van de jongen bij Leersum is doodgereden. Hoeveel wolven er nu nog in Utrecht zijn is niet met volledige zekerheid te zeggen. De Zoogdiervereniging monitort de wolven met wildcamera's, dna-profielen, uitwerpselen en andere sporen. Het beeld dat daaruit ontstaat wordt regelmatig bijgesteld.
De provincie Utrecht redeneert dat er nu nog zes gevestigde wolven in de regio moeten leven. De Zoogdiervereniging heeft aan ambtenaren gemeld dat op de Leusderheide recent vijf wolven bij elkaar zijn gezien. "Dat sluit aan bij het bestaande beeld", zegt een woordvoerder tegen RTV Utrecht. "We gaan uit van een roedel van zeven, minus één verongelukte wolf."

Ecoloog Erwin van Maanen zag recent vijf wolven langs een wildcamera op landgoed Den Treek lopen.

"Vijf wolven"
Ecoloog Erwin van Maanen, die de roofdieren monitort in opdracht van landgoed Den Treek in Leusden, houdt het op vijf wolven. De wolvenexpert bestudeert camerabeelden en sporen in het territorium dat zich grofweg uitstrekt tussen Amersfoort, Scherpenzeel en Maarsbergen. Van Maanen is voorzichtiger met het interpreteren van data. Hij trekt zijn conclusies liever uit wat hij daadwerkelijk waarneemt. Tot voor kort telde hij hooguit vier wolven bij elkaar. Vorige week zag hij vijf wolven achter elkaar langs een wildcamera lopen. Daarom gaat hij nu uit van een ouderpaar en drie inmiddels groot geworden welpen.
Aan de telling van Van Maanen ontbreekt behalve de doodgereden wolf dus nóg een welp. Daarvoor heeft hij geen verklaring, maar hij acht het onwaarschijnlijk dat het dier door stropers is gedood. Ook de provincie Utrecht en ecoloog Glenn Lelieveld, die de provincie adviseert, zien geen signalen van wolvenjacht.

Bewijzen ontbreken
De verdwijningen waar de Volkskrant over schrijft concentreren zich vooral op de Veluwe en in Zeeland. Sommige roedels daar verliezen opvallend veel dieren. In enkele gebieden wordt het monitoren van wolven zelfs bemoeilijkt. Deskundigen vermoeden dat jonge wolven en welpen worden gestroopt voordat ze genetisch geregistreerd kunnen worden. Er zijn ook getuigenverklaringen over illegale jacht, maar concrete bewijzen ontbreken.

Ecoloog Lelieveld zegt dat stroperij een verklaring kan zijn voor het verdwijnen van zoveel wolven in Nederland. "Soms hebben wolven vette pech en gaan ze op een afgelegen plek dood door een trap van een edelhert of door ernstige schurft, maar dat is zeldzaam. Dan gaat het om enkele dieren, en niet om een kwart van alle wolven. Menselijk handelen is daarom logischer. De Nederlandse cijfers liggen ook in lijn met wat we, helaas, in heel Europa zien", aldus Lelieveld. Ook andere landen kampen met het probleem. Van Maanen maakte in Duitsland zelfs mee dat een complete roedel van de aardbodem verdween.

BIJ12
Binnenkort verschijnt weer een voortgangsrapportage van BIJ12, de instantie die de Nederlandse wolvenpopulatie voor de twaalf provincies volgt. Het rapport zal waarschijnlijk niet ingaan op de berichtgeving in de media. Wel vermeldt BIJ12 daarin wat er sinds de vorige rapportage is veranderd in de Nederlandse wolvenpopulatie en mogelijk ook wat de verklaringen daarvoor zijn.
Over hoe mensen en wolven in Nederland naast elkaar kunnen leven denken de provincies nog na. Een nieuw gezamenlijk wolvenplan had afgelopen maand al gereed moeten zijn. De provinciebestuurders hebben aangegeven dat ze daar toch meer tijd voor wilden nemen. Ze willen de voorstellen van staatssecretaris Jean Rummenie (Landbouw en Natuur) in het plan inpassen. Wanneer het nieuwe wolvenplan wordt gepresenteerd is nog niet bekend.

Bijschrift video: Wolven op landgoed Den Treek, januari 2025
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/384762 ... -ze-er-nog

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1A8Q7H5Hwy/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 16:31

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 19:27

Aanval Oosterbeek Gld
Citaat:
Oosterbeek Gelderland
02-02-2025

2 rammen gedood in Oosterbeek

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DyGU1U2f8/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 19:32

Zichtmelding Wijk bij Duurstede U
Citaat:
Wijk bij Duurstede Utrecht
02-02-2025
Tijd onbekend

Vanochtend is er een wolf gezien bij de landscheidingsweg, bij het oude zwembad in Wijk bij Duurstede.

Betrouwbaarheid laag

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1EJEokmc1U/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 19:42

Ernstig ongeval Italië als gevolg van uitgebroken paarden door wolf.
Automobilist zwaargewond, twee paarden overleden.
Citaat:
2 februari 2025/Piemonte/Italië
Piemonte: het gevolg van de wolven

"Een wolvenaanval vanmorgen bij zonsopgang heeft een ernstig ongeluk veroorzaakt en nu ligt een 26-jarige jongen uit Murisengo in ernstige toestand opgenomen in het ziekenhuis.
"Een 26-jarige raakt twee paarden op de vlucht voor wolven in Asti, een ernstige toestand
Het ongeval gebeurde om 5 uur 's morgens tussen de provincies Asti en Alexandrië. Het alarm werd gegeven door het horloge dat door de jongeman werd gedragen
Paolo Viarengo
02 februari 2025
Een wolvenaanval vanmorgen bij zonsopgang heeft een ernstig ongeval veroorzaakt en nu ligt een 26-jarige jongen uit Murisengo onder ernstige omstandigheden opgenomen.
Het gebeurde allemaal langs de provinciale weg 590 van Valcerrina, rond 5 uur 's morgens. Uit een eerste reconstructie lijkt het erop dat een kudde, die aan de grens tussen Robella en Montiglio graaisde, door wolven is aangevallen. Tijdens het gevecht zouden de dieren een naburige boerderij hebben bereikt en de wolven zouden ook opgesloten paarden hebben aangevallen. Om aan de roofdieren te ontsnappen, zouden zij gevlucht zijn en op de provinciale weg terechtgekomen zijn.
Helaas op dat moment kwam de jongen van Murisengo die naar huis ging, de aanwezigheid van de twee paarden niet opmerken en reed ze met zijn auto hard aan. De botsing was erg heftig. Beide paarden stierven op slag terwijl de jongen gewond raakte.
Het noodalarm werd geactiveerd dankzij het aangesloten horloge van de 26-jarige man. Operatiecentrum 118 gevestigd in Cerrina en de geavanceerde posten van Moncalvo en Chivasso zijn ter plaatse aangekomen. De gewonde man is met een code rood naar het ziekenhuis gebracht. Het verkeer werd twee uur stilgelegd.
https://www.lastampa.it/alessandria/202 ... i3bofEeP-A

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/15BEjp ... tid=wwXIfr

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:44

Wow, oke meneer van Manen heeft dus ergens gelogen.

Afgelopen maandag zei hij dat er een wolf was aangereden. Ze hebben gezocht maar niks kunnen vinden.
Conclusie was toen (aanrijding was ergens in december) dat het een welp was van Bram en inmiddels overleden ten gevolge van de aanrijding. Dus van de 5 welpen zijn er nog 3 over.

Waarom wordt nu het stropen ineens genoemd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:16

Omdat er geen andere reden kan zijn dat de wolf hier dodelijk in de problemen komt, zoals stomweg teveel wolven te dicht op elkaar en geen wild genoeg? Iemand doet zijn huiswerk niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 21:29

Aanval Drijber Dr, 5 drachtige schapen dood
Citaat:
Drijber Drenthe
02-02-2025

Aanval op drachtige schapen. 1 direct gedood 4 schapen in laten slapen

Totaal: 5 dode schapen

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1B472Yc5fP/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 21:43

Citaat:
Ik kreeg net een hartverscheurend bericht via messenger. En hoe verschrikkelijk ik het ook vind, goed dat deze foto is gemaakt, zodat iedereen de realiteit onder ogen kan zien!

Hoi Annemieke, ik ben groot fan van je en ben ontzettend blij met alles wat je doet! Het volgende wil ik graag even met je delen. De schapen bij mijn broer in Eexterzandvoort lopen achter een gesubsidieerde wolvenraster. Regelmatig vinden wij er egeltjes dood tegengaan. Ook hebben we een aantal malen gezien dat reeen er net niet overheen kunnen springen. Ze blijven dan haken en rollen en paar keer over de kop. Ook hebben we al een dode ree achter het net gevonden. Die had door zo’n koprol zijn nek gebroken. Afgelopen week is er een jonge reebok (2jr) in het net verstrikt geraakt. Dat moet een horrordood geweest zijn. Elke x die stroomschokken en niet weg kunnen. Daarna moet je zo’n dode ree los peuteren uit het net. Ik hoef jou niet te vertellen hoe intens verdrietig wij hiervan worden. En al helemaal als je die achterlijke reacties leest ‘een boer moet zijn vee beschermen’. Ze houden geen rekening met de rest van de natuur.

Dank u wel voor het sturen! Vreselijk! Foto is van afgelopen woensdag 29 januari 2025.

Lezen en kijken jullie ook even mee wolvenknuffelaars en Staatsbosbeheer en alle andere natuurorganisaties die het zogenaamd zo goed voor hebben met de natuur? Oh ja en Staatsbosbeheer hebben jullie hier al een list op verzonnen? Zie in reacties het bekende Woo-document van Staatsbosbeheer.
#wolf

Spoiler:
Afbeelding

Bron stichting Annemieke
https://www.facebook.com/share/p/1HAGGD ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 21:53

Zichtmelding Westervoort Gld
Citaat:
Westervoort Gelderland
02-02-2025
13.30 uur

Mogelijk een wolf gezien thv de pleijdijk. Liep richting de nederrijn, niet bekend of hij daar overgestoken is.

Betrouwbaarheid gemiddeld

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1WgXmh ... tid=wwXIfr

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 22:15

Hier ook een dood egeltje dat vastzat onder de onderste draad. Vre-se-lijk! En ook een muis die zich op de een of andere manier heeft weten klem te zetten tussen paal/isolator en draad.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:18

Net gezien in het weiland langs de N33 thv Gieten een flinke wolf! Echt een joekel.