Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:51

Knakker schreef:
oh ja, en dan te denken aan de mensen die het allemaal in de kisten moeten doen...

....of eruithalen en identificeren.
Fijn dat deze ook worden genoemd! Voor ons staat het ook heel dichtbij, mijn partner zit in een van de teams in Hilversum. We praten er veel over maar er zijn dingen die zo ontzettend heftig zijn. Dat moet ook verwerkt worden. Gelukkig vangen de mannen onderling elkaar ook op, ik begreep dat ze hun mannetje best goed staan. Maar leuk is anders....ik kom zelf ook uit de hulpverlening maar dit vergt gewoon zo veel van iedereen die hierbij betrokken is. Op de crash site lijkt het nu wel redelijk te vlotten, zo ook de media. De locale bevolking zorgt daar zelf voor eten en water. Dat is wel weer mooi.

PowerReiner

Re: Boeing 777 neergestort in de Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:44

Wat mij betreft maakt het weinig uit, alle hulpverleners hebben het zwaar!
Enerzijds lijkt het me wel een eer te mogen werken aan zoiets, anderzijds denk ik niet dat je er hetzelfde uitkomt als dat je voorheen was, en dat het echt een stempel op je drukt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:46

Ik vind het sowieso ontzettend knap van alle hulpverleners, op welke manier hun bijdrage ook is. Ik zou het niet kunnen en ben erg blij dat er mensen zijn die dit wel willen doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:48

Ik denk dat je stevig in je schoenen moet staan, een sterke maag moet hebben, en je emoties een beetje uit moet kunnen schakelen om dit soort dingen (langdurig) vol te kunnen houden zonder dat je er een stevige tik van krijgt.

Het lijkt me ook een naar idee als je een partner hebt die tussen die gruwelijkheden rondloopt en daarna bij jou op de bank neerploft :=

Erg knap en fijn dat mensen dit kunnen en vooral ook WILLEN doen +:)+

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:55

Hi. Ik kan zeggen dat mijn partner echt heel rationeel is ingesteld maar hier echt moeite mee had... dit blijft op je netvlies staan. Zijn collegas zijn veelal veel jonger met gezinnen. Maar ze hielden zich goed. Toch is het hier thuis echt praten en emotie. Geef mij maar een uitzending zei hij. Dan heeft hij al een aantal uitzendingen gehad. Maakt niet uit, ongeacht rang of wat dan ook, het is zwaar. Juist de waardering van de mensen die kaartjes brachten naar de kazerne om hun sterkte te wensen, die maakte wel indruk. Echt ongeloofelijk. Ik hoop dat ze het gezamelijk tot een " goed " einde kunnen brengen, want de kisten moeten naar huis. Daar waar ze horen te zijn. Bij hun naasten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:58

BootsScoot schreef:
Knakker schreef:
oh ja, en dan te denken aan de mensen die het allemaal in de kisten moeten doen...

....of eruithalen en identificeren.
Fijn dat deze ook worden genoemd! Voor ons staat het ook heel dichtbij, mijn partner zit in een van de teams in Hilversum. We praten er veel over maar er zijn dingen die zo ontzettend heftig zijn. Dat moet ook verwerkt worden. Gelukkig vangen de mannen onderling elkaar ook op, ik begreep dat ze hun mannetje best goed staan. Maar leuk is anders....ik kom zelf ook uit de hulpverlening maar dit vergt gewoon zo veel van iedereen die hierbij betrokken is. Op de crash site lijkt het nu wel redelijk te vlotten, zo ook de media. De locale bevolking zorgt daar zelf voor eten en water. Dat is wel weer mooi.

En dat vind ik zo erg; wie zorgt er nu voor die bevolking? Wie praat er met hun over de lichamen die uit de wolken komen vallen? Je leeft in een oorlogsgebied en hebt maar te dealen met deze collateral damage om het maar oneerbiedig te zeggen.
In Nederland is er hulp gelukkig voor de mensen die het nodig hebben hier.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:00

pmarena schreef:
Ik denk dat je stevig in je schoenen moet staan, een sterke maag moet hebben, en je emoties een beetje uit moet kunnen schakelen om dit soort dingen (langdurig) vol te kunnen houden zonder dat je er een stevige tik van krijgt.

Het lijkt me ook een naar idee als je een partner hebt die tussen die gruwelijkheden rondloopt en daarna bij jou op de bank neerploft :=

Erg knap en fijn dat mensen dit kunnen en vooral ook WILLEN doen +:)+

Pmarena ja de gedachte te weten wat voor een taakhij nu heeft was heftig. Maar ik kan dat best goed relativeren, was zelf VPK tijdens kosovo/srebrenica en daarnaast later werkzaam in de palliatieve zorg. Wat je niet moet doen is personificeren, een gezicht eraan geven of emotie. En met al die kinderen van mh17 is dat verrekte moelijke, zelfs voor deze kerels!

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:02

Vuurneon jouw woorden zijn mijn gedachten! Voor deze mensen is er geen hulp. Dat was voor hun net de jongste dag! Plus dat er oorlog is. Enige wat hun geluk is dat het veelal hechte gemeenschappen zijn die elkaar opvangen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:06

Wie zegt dat die mensen geen hulp hebben? Wie zegt dat Oekraïne dat niet zelf geregeld heeft?

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:08

PowerReiner schreef:
Wie zegt dat die mensen geen hulp hebben? Wie zegt dat Oekraïne dat niet zelf geregeld heeft?

Omdat dat zo is. Collega zit daar ook.
Ik heb ook veel gewerkt in deze hoeken maatschappelijke zorg zit daar niet echt op de toppunt.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:11

Dat is inderdaad wel klote dan.
Maar ik vraag mij af of de hulpverleners in NL nog wel een baan hebben als hier ooit onverhoops een oorlog uitbreekt. In oorlog zien zoveel mensen zoveel, dat de aandacht daar niet meer naartoe gaat denk ik

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:15

Ja de oostblok moet je deels zijn als een wat beter ontwikkelingsland. Daar is nog best wat tijd nodig dat ze daar groeien.

Ik ga er niet van uit dat in Nl een oorlog uitbreekt maar ik denk dat er altijd wel hulpverleners te pas komen hoor.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:21

PowerReiner: Er is geen hulp. Zodra je verder leest dan de mainstream media hier in Nederland, zul je al snel ontdekken dat de Oekraïne op velen plaatsen verscheurd is door oorlog, en dat het juist de regering is die iedere vorm van hulp weigert.

Eén plaatsje is al wekenlang afgesloten van de buitenwereld, als daar een grote delen van de Boeing neerstorten. De regering in Kiev is gecontacteerd om te vragen wat de bedoeling was, maar men kreeg geen response. Omdat de middelen niet voor handen zijn, hingen daar 2 weken later nog steeds complete wrakstukken tussen de bomen, en menig lichaam(sdeel) dat dus niet geborgen kon worden en inmiddels ook een gevaar vormde voor de volksgezondheid.
Las elders ook een interview met een bewoner in hetzelfde plaatsje die vertelde hoe diverse kinderen en dorpsbewoners zwaar geshockeerd waren door de plotselinge regen van koffers, goederen en lichaamsdelen die op of naast hun neervielen.

Denk je eens in... Ik vind dat echt bijzonder triest, en ben dankbaar dat er hier in NL in ieder geval landelijk support en slachtofferhulp is voor alle nabestaanden die hun dierbare moeten missen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:25

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:54

Pinda diepje goed verwoordt! Dat Yt filmpje is zeker een goede film om daar over na te denken. +:)+ ik had m al gezien in kader van de oostblok hulpgroep.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:03

Pinda_Dipje schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=NE18iPQ1Euk Documentaire van de Oekraïne (gemaakt op 14 juli) zoals wij dat in onze media eigenlijk niet te zien krijgen.

Even een waarschuwing hierbij voor schokkende beelden!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:11

Kan mijn post helaas niet meer aanpassen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:49

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:01

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:17

ceasario schreef:
Annemiek80 schreef:

Even een waarschuwing hierbij voor schokkende beelden!

Is niet zo schokkend..Je hebt in de west oekraine met o.a. "fascisten" te maken

Voor dit gajes komt het westen op. :(

https://www.youtube.com/channel/UCtvrV_ ... hmPPRl7adQ

Nou... ik zette hem dus aan en na 4 min. kwamen de eerste verbrande lichamen voorbij, een waarschuwing is daarbij op zijn plaats naar mijn mening

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:20

Cesario iedereen zijn mening
Ik laat de media graag in het midden als je dat niet erg vindt. Want die gaan echt helemaal nergens over meer. Of vrijwel meestal.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:06

Eerlijk gezegt was deze reactie van poetin te verwachten. En eerlijk? De sancties opleggen hadden ze mss net ff mee moeten wachten tot dat het onderzoek edg rond was.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:08

De sancties waren al onderdeel van een pakket wat eerder was aangekondigd. Dat heeft met de krim te maken.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:24

Pinda_Dipje schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=NE18iPQ1Euk Documentaire van de Oekraïne (gemaakt op 14 juli) zoals wij dat in onze media eigenlijk niet te zien krijgen.

Dank voor deze link, dit zie je op de NOS niet. Het wordt voor mij steeds aannemelijker dat Ukraine hier zelf loopt te fiets, als je ziet hoeveel zij bombarderen op burgers, waar geen separatist te bekennen is. Ik snap alleen niet welk doel dit dient, angst aanjagen? Die mensen worden toch alleen maar meer pro Rusland als je onschuldigen aanvalt?