Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:22

Loretta schreef:
Benzz schreef:
Ik ben een D66 mens. En als de VVD de PVV niet zou uitsluiten had ik op Pvda/GL strategisch gestemd.
Nu kan ik weer gewoon D66 stemmen :D

Zoiets geeft weer een dynamiek op de peilingen.
Ik ben wel benieuwd wat dit met de peilingen gaat doen.

De PVV achterban is helemaal klaar om hun hokje rood te kleuren en nu de VVD heeft aangegeven niet meer met de PVV te willen,, zijn ze er nog meer klaar voor.

X is mij een beetje te riolerig, maar ik kijk wel veel talkshows en ook VI om te horen hoe de andere kant van Nederland erover denkt en praat. Wat talkshows betreft hoop ik dat Pauw nog een keer terugkomt en ons naar de verkiezingen helpt.

Dat FB is soms net een soort trollenbos, net als X.

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:27

Grote voordeel van FB is dat er ook nog heel veel echte mensen opzitten. Waarvan je een enkele ook nog persoonlijk kent.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 20:57

Nadeel is dat het in handen is van Meta, waarvan de eigenaar tegen Trump aan schurkt , er midner wordt gemodereerd en niet meer wordt gefactchecked en het dus een stukje minder leuk en veilig is geworden. Ik heb het vrij rigoreus verwijderd. De socials zijn lang niet zo social meer…

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:07

Loretta schreef:
Grote voordeel van FB is dat er ook nog heel veel echte mensen opzitten. Waarvan je een enkele ook nog persoonlijk kent.

Ik zit ook op FB omdat wij veel (schoon)familie en vrienden in het buitenland hebben.
Meestal gebruik ik Messenger om elkaar foto's te sturen of persoonlijke dingen te vertellen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:09

Ik heb Facebook ook verwijderd, kon er niet meer achter staan. Twitter / X nooit gehad.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:13

Ik heb FB voor werk, daar wil ik nog weleens adverteren voor bepaalde functies.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:29

nps schreef:
Nadeel is dat het in handen is van Meta, waarvan de eigenaar tegen Trump aan schurkt , er midner wordt gemodereerd en niet meer wordt gefactchecked en het dus een stukje minder leuk en veilig is geworden. Ik heb het vrij rigoreus verwijderd. De socials zijn lang niet zo social meer…

Daar heb je zeker een heel goed punt. Die socials zijn ook wel een heel groot onderdeel van het huidige probleem.
En Facebook is ook lang niet zo leuk meer als vroeger.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:54

Benzz schreef:
Loretta schreef:
VVD sluit PVV alsnog uit.

https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politi ... %2Fcolumns

Blijft merkwaardig op een klungelige manier. En tegelijkertijd denk ik, voor zoveel het waard is.
Omtzigt wilde ook niet met de PVV regeren. Maar na de verkiezingen maakte hij er een compleet papieren circus van met afspraken en stapte uiteindelijk in een coalitie met de PVV.

Maar goed, het geeft wel weer wat hoop dat we niet een nog dieper dieptepunt gaan krijgen.

Ik denk dat dit wel blijft staan. De achterban van de VVD heeft hard geroepen, met open brieven en van alles.

Ik ben er in ieder geval heel blij mee. Ondanks dat ik er niet op stem. Weg met die wilders

Mooi nieuws en ik denk ook niet dat VVD hier op terug komt. De achterban heeft gesproken en die zegt luid en duidelijk: Nee! Wat er met een partij gebeurt als deze niet naar de achterban luistert, is overigens wel goed te zien aan NSC...
Wilders heeft ook gezegd nu wel voor het premierschap te gaan en ik vermoed dat zelfs Dilan dat een brug te ver vind. :)

Ik ben benieuwd waar dit naar toe gaat. Gaan mensen nu toch nog stemmen op PVV? Of gaat de VVD hiermee veel stemmen terug halen? Een proteststem op PVV is in elk geval minder zinvol, nu vrijwel elke partij van betekenis samenwerking met PVV uitsluit. Het zou mij niets verbazen als ook partijen als CDA en D66 hiervan gaan profiteren. Ben erg benieuwd naar de volgende peilingen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:01

D66? Lijkt me niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:04

Loretta schreef:
nps schreef:

Daar heb je zeker een heel goed punt. Die socials zijn ook wel een heel groot onderdeel van het huidige probleem.

Mijn FB wel hoor, je kan best een beetje sturen wat je wel en wat je niet te zien krijgt. Geen doom scrolling op FB voor mij, dat doe ik wel elders.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 23:09

Veronica2 schreef:
Loretta schreef:

Mijn FB wel hoor, je kan best een beetje sturen wat je wel en wat je niet te zien krijgt. Geen doom scrolling op FB voor mij, dat doe ik wel elders.

Jij wel misschien, maar mensen klikken graag op de meest controversiele, spraakmakende koppen. Social media wordt actief door bijv rusland ingezet als propagandamiddel. Door het minder modereren en fact checken van de content zet dat de poorten weer wat meer open voor kwaadwillenden.

Goh, VVD sluit PVV uit, en GL/PvdA ook? Gaan ze dan in de oppositie zometeen, of samen met CDA? Ben benieuwd wat dit voor gevolgen gaat hebben.. merk ook dat ik alweer wat minder zijn heb in een protessttem :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 23:17

nps schreef:
Veronica2 schreef:

Jij wel misschien, maar mensen klikken graag op de meest controversiele, spraakmakende koppen. Social media wordt actief door bijv rusland ingezet als propagandamiddel. Door het minder modereren en fact checken van de content zet dat de poorten weer wat meer open voor kwaadwillenden.

Goh, VVD sluit PVV uit, en GL/PvdA ook? Gaan ze dan in de oppositie zometeen, of samen met CDA? Ben benieuwd wat dit voor gevolgen gaat hebben.. merk ook dat ik alweer wat minder zijn heb in een protessttem :)

Volgens mij ben ik niet uit op sensatie, ik zie liever een breder beeld. Dat kan op allerlei plekken en ik doe dat dus niet op FB. Afgezien daarvan ben ik niet zo bevattelijk voor propaganda, ik weet vrij goed wat ik wel en wat ik niet geloof.

De VVD gaat niet met de PVV en vanaf nu is het dus voor iedereen in Den Haag en de rest van het land afwachten wat de peilingen en uitslagen gaan brengen. Het lijkt er echter wel al op de PVV in de oppositie belandt en daar kunnen ze ook een rol spelen. We kunnen pas echt gaan rekenen als we iets aan resultaat hebben. Tot die tijd is het voluit campagne.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 08:56

het worden sowieso weer interessante verkiezingen. Ik vrees dat van bbb weinig overblijft.
Middenpartijen zullen het vast weer goed gaan doen. CDA in een linkse of rechtse coalitie lijkt me een zekerheid als ik de peilingen nu zie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 08:57

nps schreef:

Nou, in coronatijd werd er op fb ook alles wat anders was dan wat de msm zei verwijderd. En dat had niets met het echte factchecken te maken, er werd gewoon, net als op bokt, verwacht dat je de msm mening aannam. En de rest werd als fake nieuws weggezet. Ik heb juist in die tijd geleerd dat de msm echt niet altijd de waarheid verspreid. Al die maatregelen hebben meer kwaad dan goed gedaan. En ik bepaal graag zelf wat fake is en wat niet. Ik ben niet iemand die alles maar goedgelovig volgt, niet van de msm, en zeker ook niet van de alternatieve kanalen. Maar ik volg graag wel alles om zo zelf een echte mening te kunnen vormen i.p.v. maar na te blaten.
Nu zijn er tenminste wat meer meningen daar mogelijk. En dat vind ik wel fijn. Ik zit dus nog op fb en blijf er ook wel op.
Trouwens, de politieke partijen zitten ook gewoon op social media, inclusief facebook. Voor mij is facebook nog steeds een medium wat me heel veel gebracht heeft. Zo ben ik wel eens uitgenodigd bij facebookvrienden die ik nog nooit in real life ontmoet had en heb dus wel eens een vlucht geboekt om ze echt te ontmoeten. Dat was zonder facebook nooit gelukt. Dus facebook heeft me ook wat gebracht. Door facebook had ik de kans om de eerste CCR cave instructeur van Nederland te worden.

Ik zie net dat ik op de dag van de verkiezingen niet zelf kan stemmen. Moet dus even iemand machtigen dan waarvan ik weet dat die op de juiste partij stemt. Voor mij is niet groen heel belangrijk.

Volgens Maurice blijft de pvv op dit moment nog wel de grootste, wel flink stuk kleiner dan eerder. De FVD groeit iets, en NSC is weg. CDA groeit, BBB valt ook weg:
https://maurice.nl/2025/06/08/media-oph ... t-stabiel/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:05

PVV is wel echt heel minimaal de grootste. Het kan ook maar zo de andere kant op slaan, dat GL/PvdA de grootste wordt.

Ik ben echt benieuwd tzt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:05

juval schreef:
het worden sowieso weer interessante verkiezingen. Ik vrees dat van bbb weinig overblijft.

Terecht, wat mij betreft. Ze hebben de boeren alleen maar verder in de problemen gebracht met hun nep-oplossingen.
https://nos.nl/artikel/2570555-milieuor ... m-stikstof

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:07

Lieser schreef:
juval schreef:

Terecht, wat mij betreft. Ze hebben de boeren alleen maar verder in de problemen gebracht met hun nep-oplossingen.
https://nos.nl/artikel/2570555-milieuor ... m-stikstof

En het blokkeren van een hele goede uitkoopregeling :=.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:07

Nou inderdaad. Alleen maar sprookjes verkocht, totaal onrealisme en de boeren schieten er geen reet mee op. @Juval, zou jij nog eens BBB stemmen denk je? Oprecht nieuwsgierig..

@san87 - ook nog eens! Met de bijbehorende verwarring en zelfs protest bij de uitvoerenden, die ineens een haalbaar en goed plan niet meer konden uitvoeren.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:11

Germie,
De msm volgen en alles voor zoete koek slikken is niet nodig. Maar jouw mening is geen feit en je zegt hier letterlijk...ik bepaal zelf wel wat fake is en wat niet. De meeste msm gaan uit van wat wetenschappelijk bewezen is. Ik weet niet of jij in de wetenschap werkt, maar "zelf onderzoek doen" valt daar niet onder.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:12

Wat een ontwikkelingen! Door het uitsluiten van VVD met PVV trekt een deel van de PVV-ers weer naar VVD denk ik. Dat geeft meer zekerheid om rechts te handhaven.
De CDA terug, dat zou wat zijn zeg. Bontebal heeft goed voorwerk gedaan, is in zijn rol gegroeid, en alhoewel het niet mijn keuze partij is zou het land er volgens mij wel bij gebaat zijn als hij met zijn partij in de coalitie komt.
Hopelijk gaat NL laten zien aan de rest van Europa dat er van PVV achtige partijen niks terechtkomt van landsbestuur. Hopelijk komt er weer rust en stabiliteit in de politiek in NL en in de hele EU de komende jaren, zodat we verstandige keuzes gaan maken nu dat op zoveel vlakken zo nodig is!

Wat betreft de BBB, ik denk wel dat het goed is als die blijven bestaan, als kleinere partij. Beter dat, dan dat PVV die stemmen weer kaapt door ook dingen te gaan roepen die in het straatje van de boeren passen (maar dan zonder enige affiniteit ermee, en zonder daar dan mee aan de slag te gaan).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:13

nps schreef:
Nou inderdaad. Alleen maar sprookjes verkocht, totaal onrealisme en de boeren schieten er geen reet mee op. @Juval, zou jij nog eens BBB stemmen denk je? Oprecht nieuwsgierig..

ik twijfel. Er is geen alternatief volgens mij voor wat betreft het opkomen voor de boeren.
maar aan de andere kant ben ik ook wel teleurgesteld op een aantal punten die ik toch ook wel belangrijk vind, Israel, vuurwerk ..

dus ja, twijfelend.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:26

juval schreef:
nps schreef:

ik twijfel. Er is geen alternatief volgens mij voor wat betreft het opkomen voor de boeren.
maar aan de andere kant ben ik ook wel teleurgesteld op een aantal punten die ik toch ook wel belangrijk vind, Israel, vuurwerk ..

dus ja, twijfelend.

Maar, opkomen voor de boeren doet als het goed is jullie belangenorganisatie, toch? Het is de taak van de politiek de boerenbelangen om te zetten naar uitvoerbaar en realistisch beleid, en daar schortte het bij BBB nogal aan. Ik snap het dilemma hoor, en ook echt je positie als melkveehouder... niet fijn, deze onzekere tijden.

@Marigold -een gedeelte van de BBB lijkt weer terug te gaan naar CDA, wat volgens mij eerder de agrarische partij bij uitstek was. OVer het lerend vermogen van Nederlanders? Bestaat niet. PVV nog steeds de grootste, VVD levert ook weinig in.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:38

juval schreef:
geen alternatief volgens mij voor wat betreft het opkomen voor de boeren.

dus ja, twijfelend.

Ik begrijp best dat je er als melkveehouder niet in gelooft dat de overheid in staat is om te zorgen dat je een verdienmodel overhoudt met de helft van de koeien. Daar zijn heel veel hervormingen voor nodig.

Ik had ook nooit veel vertrouwen toen de kabinetten Rutte bezig waren met verduurzamen. En datgene wat ik toen al aan zag komen is daadwerkelijk waarheid geworden. Ze hebben het stroomnet helemaal niet uitgebreid.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 10:08

Loretta schreef:
juval schreef:
geen alternatief volgens mij voor wat betreft het opkomen voor de boeren.

dus ja, twijfelend.

Ik begrijp best dat je er als melkveehouder niet in gelooft dat de overheid in staat is om te zorgen dat je een verdienmodel overhoudt met de helft van de koeien. Daar zijn heel veel hervormingen voor nodig.

Ik had ook nooit veel vertrouwen toen de kabinetten Rutte bezig waren met verduurzamen. En datgene wat ik toen al aan zag komen is daadwerkelijk waarheid geworden. Ze hebben het stroomnet helemaal niet uitgebreid.

Het is diezelfde staat die het verdienmodel voor de (kleine) boer karig heeft gemaakt, steeds heeft ingezet op schaalvergroting en efficiëntie en zo het concurreren van de kleine met de grote bedrijven zeer lastig heeft gemaakt, de marges klein, en de export groot.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 10:10

VVD in een notendop.