Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:41

Die wolf bij Soest, die is toch gewoon van die grote roedel? Ik geloof niet in een solitaire wolf zo dichtbij een gevestigde roedel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 12:58

tienus63 schreef:
Aanval Kallenkote Ov, 4 schapen gedood
Citaat:
Kallenkoten Overijssel
01-02-2025

Aanval op schapen, 4 schapen gedood.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1MY25HUPXT/?

Alweer?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:10

SusanH schreef:
Die wolf bij Soest, die is toch gewoon van die grote roedel? Ik geloof niet in een solitaire wolf zo dichtbij een gevestigde roedel.

Dat lijkt mij ook.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 13:17

Aanval Sellingen 2 schapen gedood
Citaat:
Sellingen Groningen
01-02-2025

Aanval op schapen, 2 schapen gedood

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15bKVfyszc/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 13:19

Aanval Drijber Dr 2 schapen gedood
Citaat:
Drijber Drenthe
01-02-2025

Aanval op schapen, 2 ooien gedood.

Sterkte voor de eigenaar!

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BUKQMjzC2/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 13:20

Leuke opkomst Emmen!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:28

Waar zie je dat Tienus?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:23

Ik krijg achter elkaar meldingen in de noordelijke provincies via de app groep.
Zowel zichtmeldingen als aanvallen. Veel meldingen van 1 wolf per keer.
Is de paartijd begonnen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 00:52

Syrianda schreef:
Waar zie je dat Tienus?

Ik was aanwezig.

Leuke reacties onderweg tegen gekomen. En ook reacties van mensen die de afbeeldingen op de voertuigen liever niet wilden zien.
Maar ook reacties van mensen tumbs op.

Een kleine 30 voertuigen schat ik.

Complimenten aan organisatie die korte lijntjes met handhaving en politie had.

Ik ben langs plekken gekomen waar ik geen weet van had. Leuke rondrit door zuidoost en midden Drenthe.

Via wolf en paard
https://www.facebook.com/share/p/12EcW7 ... tid=wwXIfr

Citaat:
1 februari 2025
Tientallen demonstranten verzamelen zich in Emmen tegen de wolf: 'Dit is pure horror'
Tientallen mensen zijn in Emmen bijeen gekomen om te protesteren tegen de wolf. De groep reed daarna in een colonne over de N381.
"Dit is een actie om begrip te kweken. Want onze dieren worden heel vaak door de wolf gepakt, ondanks de wolfwerende hekken", zegt organisator Jessica Klasens. Volgens haar heeft ze de demonstratie op persoonlijke titel georganiseerd.
"De experts zitten er flink naast. Het kan niet zo zijn dat onze dieren met doodsangst in het weiland staan. De wolf is een mooi dier, maar hoort niet in Nederland", aldus Klasens.
Dierenleed
"Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dit dierenleed goedkeuren. Dit hoort niet bij de natuur, want in de natuur rent zo'n kudde weg. Hier kunnen de dieren niet wegrennen door de wolfwerende rasters. Het is pure horror."
De actievoerders waren volgens Klasens vooral boeren en paardenliefhebbers. De deelnemers kwamen uit verschillende delen van het land. Ze hadden spandoeken meegenomen en opgehangen in Emmen.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/171980 ... 47sefUpjXg

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1BNgKyGASz/?
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 02-02-25 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 00:57

Zichtmelding Hollandscheveld Dr
Citaat:
Hollandscheveld Drenthe
1-2-2025
14.30 uur

1 wolf gezien liep dwars het bos door.

Betrouwbaarheid gemiddeld

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19unpBNVsQ/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 00:59

Zichtmelding Elim Dr
Citaat:
Elim Drenthe
1-2-2025
18.45 uur

1 wolf gezien liep in het bouwland tegenover de ponyclub aan de Martenkuilerweg in Elim

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15xqsazCRM/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 01:01

Zichtmelding Zorgvlied/Elsoo Dr/Frl
Citaat:
Elsloo/Zorgvlied Friesland
1-2-2025
19.30 uur

1 wolf gezien stak de Monden (straat) over. Looprichting onbekend

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BeSdvxh2o/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 01:03

Zichtmelding Nieuwlands Dr
Citaat:
Nieuwlande Drenthe
1-2-2025
21.00 uur

Vermoedelijk wolf gezien in weiland achter de Brugstraat. Looprichting naar Steigerwijk

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Gs7rzh3yq/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 01:04

Zichtmelding Emmen Dr
Citaat:
Emmen Drenthe
01-02-2025
18.30 uur
Zichtmelding van vermoedelijk 2 Wolven
Overzijde vijver valtherlaan

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Eopm19Zjy/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 01:06

Zichtmelding Welsum Ov, twee wolven
Citaat:
Welsum Overijssel
01-02-2025
22.00 uur
2 Wolven aanwezig in de omgeving van reepad/Menkveld, houtweg en weer terug.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1C2PRZxN9H/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 01:09

Update BIJ12 op ver 2024
Citaat:
Bij12 update 30.01.2025 tabel faunaschade wolf

01.02.2025
In het kalenderjaar 2024 zijn 897 meldingen gedaan over vermoedelijke wolvenschade. Met update 30.01.2025 is bekend gemaakt dat van de 897 meldingen in 730 gevallen zeker of vrijwel zeker wolven de daders waren. 21 keer heeft de DNA-analyse geen resultaat opgeleverd, op basis van het volledige schade dossier kan hier alsnog een schadeveroorzakende diersoort worden vastgesteld. 76 meldingen zijn nog in onderzoek. 59 keer waren het honden die (landbouw)huisdieren hebben aangevallen. 9 keer kon geen schadeveroorzakende diersoort worden vastgesteld, drie keer kon geen predatie worden vastgesteld.

Van de 730 aanvallen op (landbouw)huisdieren waren de slachtoffers in 672 gevallen niet beschermd, 23 keer niet voldoende en 25 keer waren de dieren goed beschermd door zogenaamd wolfwerend raster. 17 keer zijn in Drenthe en Friesland, tot de maand mei, goed beschermde dieren aangevallen, merendeels door wolven van het Drents-Friese roedel. In 16 van de 17 gevallen waren de schapen beschermd door een mobiel raster met stroomvoerende draden. Van de 8 tot nu toe bekende gevallen in Gelderland is bij ons helaas nog niet bekend welke maatregelen waren genomen, door ons zijn WOO-verzoeken ingediend om daarachter te komen.

Bron WenN
https://www.facebook.com/share/p/15rYbLmuhy/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 01:13

Citaat:
1 februari 2025
Nederwolf regelrechte plaag? ‘Als we nu niet kiezen voor ingrijpen, worden we straks gedwongen’
Is de wolf in Nederland zo langzamerhand een plaag of de kroon op het natuurbeleid? Oswin Schneeweisz en Wouter Roorda onderzoeken het in hun boek Nederwolf.

Een interview.
In een paar dagen tijd meer dan zestig door de wolf gedode schapen. In Nederland (enkele weken geleden ten oosten van Assen in dit geval) kan het. Waar een bijtgrage hond subiet wordt afgemaakt, kan de wolf ongebreideld z’n gang gaan. Hoe kan dat eigenlijk?

Oswin Schneeweisz (jager en journalist) en Wouter Roorda (econoom en ex-Haags ambtenaar) onderzochten hoe Nederland omgaat met de wolf en ze hebben wel een antwoord op die vraag. Het korte antwoord: de Habitatrichtlijn.

Ver van mijn bed-show
Het iets langere antwoord: „De afspraken in die Europese richtlijn zijn in in de jaren tachtig voorbereid en uiteindelijk in 1992 vastgelegd”, legt Schneeweisz uit. „Nederland heeft toen getekend voor de strikte bescherming van de wolf. Dat was toen een ver-van-mijn-bedshow. De wolf leefde achter het IJzeren Gordijn en in Zuid-Europa.”

Inmiddels hangt de vlag er anders bij. „Het eerste nestje was in 2019, nu zitten we rond de 124 wolven”, rekent Roorda voor. „Niemand had bedacht dat het zo snel zou gaan met de Nederwolf.”

Het hoeft geen verbazing te wekken dat dit tot problemen leidt, aldus Schneeweisz. „Als het zo doorgaat, zitten we over een aantal jaren met 300 wolven. Dat is de grens die Zweden stelt aan afschot. Zweden is elf keer groter dan Nederland en er wonen veel minder mensen. Het landschap is veel minder dooraderd met huizen, bebouwing en infrastructuur.”
Experiment over rug platteland

„Eigenlijk zijn we in Nederland bezig met een experiment. We weten niet precies hoe de wolf zich gedraagt in zo’n klein gebiedje als Nederland. Je ziet dat er steeds meer interacties zijn tussen mens en wolf. Dan raken wolven over hun schuwheid heen en kunnen ze een keer aanvallen.”

Dit experiment wordt, meent Schneeweisz, wel uitgevoerd over de rug van veel inwoners van (onder meer) Drenthe en het Drents-Friese Wold. Daar worden schapen gedood, durven sommige inwoners de hond niet meer uit te laten en worden campinghouders geconfronteerd met afzeggingen. „Er is veel te weinig aandacht voor de mensen die problemen ondervinden met de wolf. Zij worden een beetje weggelachen. De angst voor de wolf wordt ook weggelachen.”
Idealistische rewilders

De vraag is: wie hebben er belang bij dit ‘experiment’? Beide auteurs wijzen op idealistische rewilders, die Nederland het liefst grotendeels teruggeven aan de natuur. De wolf kan enorm behulpzaam zijn, want volgens Europese regels wordt een gebied beschermd, tien jaar nadat de wolf zich er heeft gevestigd.
Roorda: „Er is dan meteen niks meer mogelijk. Geen woningbouw, geen bedrijvigheid. Zo’n gebied gaat dan op slot. Dat hangt ons per 2029 boven het hoofd. Er zijn veel natuurbeschermers en activistische dierenclubs die de wolf als kroon op hun werk zien.”

Deze clubs zijn mordicus tegen elk beheer van de wolf. Volgens Roorda en Schneeweisz gaat dat een keer verkeerd. Ze verwijzen naar de damherten die in steeds grotere getale de Amsterdamse Waterleidingduinen afgraasden. „GroenLinks heeft afschot heel lang tegengehouden zodat uiteindelijk veel méér dieren afgeschoten moesten worden.” Met de bever is het al weinig beter: deze dieren knagen zoveel bomen om en veroorzaken zoveel schade aan natuur, dijken en watersystemen dat waterschappen inmiddels wel moeten ingrijpen.
Dierenleed en schade aan natuur

Overeenkomst tussen het beleid ten aanzien van de wolf, het damhert en de bever, aldus Roorda en Schneeweisz: groen idealisme kan op een gegeven moment uitmonden in dierenleed en schade aan de natuur. „Die dieren veroorzaken in ons land inmiddels jaarlijks miljoenen euro’s schade. En vergis je niet over de wolf: die eet echt alles wat hij tegenkomt.”

En dan heb je nog de dierenhouders, die hun schapen, koeien en pony’s inmiddels liever binnenhouden. Het welzijn van het ene dier gaat zo ten koste van dat van andere dieren, menen de auteurs.

„We zullen ervoor moeten kiezen om de wolf te beheren, anders worden we straks gedwongen tot beheer”, voorspelt Roorda. Kiezen voor beheer van de wolf is dit moment onmogelijk. Voorstanders van dit beheer vinden onherroepelijk gestaalde ecologen, natuurorganisaties en gesubsidieerde dierenclubs op hun weg, beschrijven de auteurs in hun boek.

De lobby is uitstekend georganiseerd, stellen Roorda en Schneeweisz vast in Nederwolf. „Ze hebben uitstekende advocaten die optimaal gebruik maken van de juridische bescherming van de wolf. Ze dienen bijvoorbeeld handhavingsverzoeken in tegen schapenhouders van wie ze vinden dat die hun dieren onvoldoende beschermen.”

Een georganiseerd tegengeluid ontbreekt, aldus de auteurs „Daardoor sneeuwen de belangen van de mensen die op het platteland met de wolven moeten zien te leven onder. En dan gaat het niet alleen om de schapenhouders, maar ook mensen die hun hond niet meer uit durven laten of bewoners van een wijk waar de wolf doorheen loopt.”

Draagvlak
De vraag is of de wal het schip keert, zeggen Roorda en Schneeweisz. „Op een gegeven moment komen er zoveel wolven en zoveel confrontaties tussen wolf en mens dat het maatschappelijk draagvlak afneemt. De politiek zal dan in moeten grijpen.”

https://dvhn.nl/drenthe/Nederwolf-regel ... 47929.html

https://www.facebook.com/share/p/1B76LWvenR/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 01:19

Citaat:
1 februari 2025/DVHN
Tientallen demonstreren vanuit Emmen tegen wolf in Nederland. ‘Ons land is er gewoon te klein voor’
„We zijn niet tegen de wolf, maar wel tegen de wolf in Nederland. Ons land is er gewoon te klein voor.” Dat zegt organisator Jessica Klasens (Klazienaveen) van een demonstratie die zaterdagmiddag begon in Emmen.
Met twintig tot dertig auto’s maken medestanders ‘s middags een toertocht door Drenthe. Veel van die wagens zijn volgeplakt met bloedige foto’s van dieren die slachtoffer zijn geworden van wolvenaanvallen.

„Vanochtend nog was het bij ons in de buurt van Steenwijk weer raak”, zegt Hillie Piepot, die een spandoek vasthoudt met de boodschap ‘De wolf die hier veel bloed vergiet hoort hier niet’. „Weer vier schapen gedood. Het houdt gewoon niet op. Ik durf haast mijn hond niet meer uit te laten. Mijn man is twee meter lang, maar ook hij is bang voor de wolf.”
Veel schade

De actievoerders zijn volgens haar vooral boeren en paardenliefhebbers. „Paarden slaan op de vlucht voor wolven, met alle gevolgen van dien. Er is inmiddels al zo veel schade aangericht in Nederland.”
Klasens zegt de demonstratie op persoonlijke titel te hebben georganiseerd. „Maar we zijn wel bezig om een organisatie op te richten. Ik hoop dat deze actie navolging krijgt in Nederland.”
5000 volt

Wolfwerende hekken zouden dieren als schapen en pony’s moeten beschermen. „Dat denken de experts”, zegt Klasens. „Maar tot nu toe zijn hun beweringen telkens weerlegd. Wolven trekken zich weinig aan van hoge hekken. Zelf woon ik naast een wandelpad. Moet ik op het hek rond het weiland waar onze pony staat stroom zetten van 5000 volt? Dat kan toch niet, met al die kinderen die er ook langs lopen?”
https://dvhn.nl/drenthe/emmen/Tientalle ... 44907.html

https://www.facebook.com/share/p/1EagWJi3yQ/?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 08:19

Op Facebook kwam ik een bericht tegen over aangevallen schapen nabij oud valkeveen/huizen en dat het niet de eerste keer was. Er wordt om getuigen gevraagd maar vervolgens meteen heel hard geroepen dat het loslopende honden zijn en geen wolven.
Weet iemand hier toevallig iets van meldingen uit die regio?
Heb evt screenshot/linkje naar het bericht.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 08:48

Ik las gisteren dat stuk in nrc, het is echt heel goed en herkenbaar, het zou zomaar door de posters in dit topic geschreven kunnen zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 09:49

Over hondenloosloopgebieden waar wolven gevestigd zijn: ik geloof werkelijk niet dat er ook maar één gemeente zal zijn die geld uit gaat geven om losloopgebieden te omheinen (ten koste van leefgebied voor de wolf, ik kan de bezwaren al uittekenen). Het meest voor de hand liggend is dat gemeenten simpelweg besluiten die losloopgebieden op te heffen. Simpel en doeltreffend zeg maar. Dat dat voor de honden (en eigenaren) niet bepaald leuk is doet er niet toe.

BrankaZ schreef:
Door deze opmerking herinner ik mij een situatie van een aantal jaar geleden. Ik reed vanuit het noorden naar de KNHS in Ermelo en zag op het laatste stuk overal auto’s en fietsen staan van mensen die met camera of telefoon in de struiken stonden om de wolf die daar was gespot ook te kunnen zien. Bizar beeld en ook bizar dat ze dachten dat een wolf zich zou vertonen bij zo’n drukte.

Toch niet zo bizar helaas, bij wolven in Nederland. Een groep uitgelaten kinderen met volwassenen is toch een behoorlijke drukte maar daar kwam die wolf in Den Treek gewoon op af en ertussen lopen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 10:41

Citaat:
01-02-2025 "Na 2 jaar: Murauer paardenfokker geeft strijd tegen de wolf op".

WeN: <<Simon Johann Zuchi is een van de meest succesvolle springruiters en jonge paardentrainers van Oostenrijk.

Op zijn stoeterij worden niet alleen paarden getraind en geschoold. Paarden die hun prestaties allang hebben geleverd, mogen hier ook genieten van hun welverdiende "pensioen"

2 jaar geleden werd de jonge veelbelovende springmerrie "Insomnia" door wolven de afgrond in gejaagd (zie foto 2). Dit werd door DNA op het paard bewezen. Simon ging de strijd aan met de staat, onder andere (!) over de belachelijke " vergoeding " voor dit dure sportpaard. Nu geeft hij op; 2 jaren van strijd, haat en nijd eisen haar tol. R.I.P. Insomnia; ook jouw dood was een nutteloos gevolg van onbegrijpelijk beleid.....>>

Link naar een eerder bericht over de merrie "Insomnia":

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 4474041994
.

KLEINE ZEITUNG SCHRIJFT:

<<Simon Zuchi uit Oberwölz (in district Murau, in Oostenrijk) verloor in 2023 een van zijn sportpaarden aan een wolvenaanval en vecht sindsdien voor zijn rechten. Nu trekt hij zich terug - de wolvenkwestie ontwikkelt zich in de verkeerde richting, zegt hij.

Twee jaar lang vocht sportpaardenfokker Simon Zuchi voor gerechtigheid voor zijn merrie, die aantoonbaar doodgejaagd werd door een wolf. "Ik beloofde mijn merrie dat haar dood niet tevergeefs zou zijn. Helaas kon ik die belofte niet houden," schrijft Zuchi nu in een emotionele post op Facebook.>>

.

Link naar dat FB berich van Zuchi 28-01-2025:

https://www.facebook.com/photo?fbid=994 ... 4214542103

.

Link artikel "Kleine Zeitung" 01-02-2025 I(betaald lezen)

https://www.kleinezeitung.at/steiermark ... n-wolf-auf

.

Volg "Wolf en paard" op Facebook.

Bron wolf en paard
https://www.facebook.com/share/p/15aHkE ... tid=wwXIfr

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 11:03

Ik heb nu al 2 nachten gedroomd over wolven. Ik weet soms ook niet goed meer waar ik dan goed aan doe, kop in het zand steken is toch ook niet nuttig. Maar schreeuwend wakker worden is nou ook niet echt tof.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 11:19

Update van melding 29 januari jl, Nieuwehorne Frl.
Waar wolven zich pas lieten verjagen nadat boer er met de trekker op in reed.
30 schapen gedood, ongeveer 30 dieren gewond.
Citaat:
1 februari 2025
Update oudere melding
Oude melding (29 januari 2025)
Uit betrouwbare bron gehoord dat er 30 dood en +/_ 30 gewond
Eigenaar heel veel sterkte

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/156yqMMb6X/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 11:22

Artikel over Soest en de wolf
Citaat:
Gewapend met fluitjes en een vuvuzela de hond uitlaten: in Soest zit de schrik er goed in na de aanval van een wolf

SOEST - De een durft zijn honden ’s avonds helemaal niet meer uit te laten, de ander gaat alleen nog gewapend met fluitjes, een persoonsalarm en een extra grote zaklamp op pad.

De Volkskrant 02.02.2025
<<Nummer drie neemt een vuvuzela mee als ze de hond uitlaat – lawaai maken helpt tegen wolven- en weer een ander houdt een brandende fakkel in haar hand als ze ’s avonds laat in de tuin nog even gaat roken.
De mens moet aan de wolf wennen en ieder doet dat op zijn eigen manier.

De wolf sloeg vorige week in de nacht van dinsdag op woensdag toe in het weiland bij de woning van Lia van den Heuvel aan de Wieksloterweg, op de rafelrand van Soest en de bossen van Hees en Pijnenburg. Het kostte een van haar schapen het leven. Volgens Van den Heuvel zou het gaan om een jonge wolf.

Dat is althans wat de deskundigen haar hebben verteld, op basis van wat er is gebeurd. Er is DNA afgenomen, de uitslag komt in maart. Het was de eerste keer in de recente historie dat een wolf in Soest toesloeg. Voor zover bekend is het dier niet op beeld vastgelegd. (Ja wel, maar niet via het officiële monitoring, er was idd een wolf in de buurt van Soest)

Dat er wolven in de bossen rond Soest lopen mag voor niemand een verrassing zijn. Er leeft een roedel op de Leusderheide en Den Treek bij Amersfoort en Leusden.
Wolven lopen tientallen kilometers per nacht, en via de vliegbasis Soesterberg en de Soester duinen zit een wolf zo op de Wieksloot, op landgoed Pijnenburg en bij de Vuursche. Maar die theoretische kennis wordt ineens wel heel concreet nu er echt een schaap is gedood aan de Wieksloterweg. Het verandert de zaak nogal.

,,Ik ga ’s avonds niet meer alleen op pad met onze twee jack russells”, vertelt buurtbewoonster Anja de Jong. ,,Dat vond ik vroeger geen probleem, maar nu moet mijn man mee. En als hij niet thuis is pak ik de auto en rij ik naar de Boerenstreek, de woonwijk even verderop. Dan laat ik de honden daar uit.”

Halve militair

Ze gaat tegenwoordig als ’een halve militair’ op pad als ze een rondje met de honden doet. ,,Ik heb een extra sterke zaklamp gekocht. En ik heb een scheidsrechtersfluit, nog een andere fluit en een persoonsalarm dat half Soest kan horen als het afgaat.” Ondanks alle voorzorgsmaatregelen voelt ze zich niet prettig. ,,Ik kijk nu steeds achterom, ben heel alert.”

Of de angst terecht is? Waarschijnlijk niet, want de kans dat een wolf een volwassen mens aanvalt is minimaal. Aldus de deskundigen. Maar dat kan je verstandelijk wel weten, het voelt duidelijk anders.
Het is een beeld dat de Soesterse nooit meer zal vergeten. ,,Ik doe de schapen nu ’s avonds naar binnen, net als de buren trouwens, maar ik denk er nu ook heel serieus aan om de schapen weg te doen. Hoe jammer ik dat ook vind want ik ben echt gek op die dieren. Maar ik wil dit niet nog eens meemaken.”

Naar aanleiding van het blauwtongvirus had ze vorig jaar al besloten haar schapen niet meer te laten dekken. De opkomst van de wolf is een nieuwe domper.

Lammetjes

,,Het is jammer dat schapen uit het landschap gaan verdwijnen omdat de wolvenpopulatie zich steeds meer uitbreidt”, treurt ze. ,,En daarmee ook de lammetjes waar iedereen in het voorjaar juist zo blij.>>

Bron WenN
https://www.facebook.com/share/p/1EPqsR ... tid=wwXIfr