Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 07:46

Veronica2 schreef:
Het is vanavond een interessante tafel bij Op1, oa met Arnoud Boot die het ongetwijfeld over het economisch financiële effect gaat hebben die dit akkoord gaat veroorzaken.

Dit heb ik, denk ik, gezien.
Was een interessante uiteenzetting van wat halvering van het eigen risico in de zorg doet.
1. Die halvering moet betaald worden. (Ook van degenen die het nu niet gebruiken).
2. Mensen gaan dan (veel) meer zorg consumeren. (Schijnt onderzoek naar te zijn gedaan). Die zorg moet betaald worden.
3. Vanwege punt 2 is er (veel) meer zorgpersoneel nodig, die moeten ook betaald worden. (En zijn nu al niet te vinden.)

Het is daarmee een maatregel die al snel financieel en organisatorisch gierend uit de bocht vliegt.
En eea moet wel betaald worden. Dus mogelijk een (forse) verhoging van de zorgpremie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 07:50

pien_2010 schreef:
996981 schreef:
En dan wordt beweerd dat rechtse stemmers angstig zijn :=

Linkse kiezers waaronder ik, hebben iets arrogants. Een bepaalde air van het beter weten.
Plakshot bracht dat heel goed en hilarisch in beeld. Ze waren incognito op het Boekenbal en hadden het over de DaVinci code met beroemde Nederlanders. Zo dat was natuurlijk niet Intelligent genoeg. Hahahahaha hilarische TV en ik vond het een hele goede spiegel voor ons zelf.

Die arrogantie, jij noemt het angst, zie ik ook terug bij mezelf en anderen linkse rakkers.

Dat doet (waarschijnlijk onbedoeld) mee aan de polarisering.

Ik vroeg me gisteravond af, gaan we hier nu echt elke keer zo verbaasd en verontwaardigd reageren als er voorstellen komen die bij links niet passen.
De kiezer heeft gesproken en we hebben het er maar mee te doen. Ik ben niet blij met dit kabinet maar ik heb geloof in de tweede kamer, in Omzigt, dat die de democratie hoog weet te houden.

Het Milieu zal in mijn ogen de grootste verliezer zijn en dat spijt me zeer voor de generaties na ons en ook voor de aarde, de biodiversiteit
. Het ziet er niet naar uit dat de mens ook maar iets geleerd heeft van zijn/haar gedrag van het verleden.

Maar verder geef ik dit kabinet mijn zegen en ga ik eens rustig bekijken wat dit nu werkelijk gaat betekenen voor Nederland in de toekomst. De kiezer krijgt waar het om vroeg (behalve links) en het is wat het is.
Mijn leven zal er geen seconde minder om zijn. En of mijn bezorgdheid terecht is ,ik hoop oprecht van niet.

Mooie post pien :j

Ik denk dat veel linkse stemmers zich inderdaad 0 in rechtse stemmers (kunnen) verplaatsen. Dat er een enorme kloof zit in de manier van communiceren. Voor veel rechtse stemmers is het ondenkbaar dat men zich ontzettend druk maakt om zaken die voor hen ver van hun bed zijn. Even
gechargeerd; als jij niet weet hoe je de volgende warme maaltijd moet bereiden omdat er gewoonweg geen geld is zal het je reet roesten hoe het met de bijen op de Veluwe gaat.

Je ziet het nu ook. “Wij linkse stemmers zijn realistisch”. Alsof rechtse stemmers compleet buiten de realiteit staan… dat is gewoon een arrogante uitspraak. Dat het niet jouw realiteit is, betekent niet dat het dat voor anderen niet is.

We gaan zien hoe het loopt. We hebben er nu geen invloed meer op dus je er druk om maken heeft volgens mij heel weinig zin :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:06

juval schreef:
Ik heb het volgende artikel in de RTL app gezien: Opvallendste maatregelen uit het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... rd-van-het

Ik denk dat ik hier best blij mee ben als boerin zijnde.

Dat snap ik. Alleen zit er wel een addertje in het gras. De vraag is of de minister van landbouw, zal wel geleverd worden door de BBB het nu wel voor elkaar krijgt in Brussel om deze planner door te krijgen hetgeen vorig kabinet niet gelukt is.
Nederland is een land dat al uitzondering op uitzondering kreeg van Brussel in het verleden maar de situatie rondom stikstof in Europa en Nederland is wel echt zorgelijk.
Dus ook de EU heeft niet voor niets anders bepaald.

Bedankt 99..... Linkse stemmers zijn vaak politiek erg geëngageerd en volgen veel en zijn zeer goed op de hoogte en kunnen sterk discussiëren. Dat is niet altijd gemakkelijk voor mensen die het allemaal wat ver van hun bed vinden.
Dus het is meer als enkel arrogantie, maar ik wilde dat punt toch ook eens benoemen want ik begrijp dat PVV stemmers in dit topic niet meer mee doen. En dat is eigenlijk heel erg zonde.
Dus links mag van mij ook wel eens wat meer open staan voor want als mensen je " betweterig" vinden wordt er toch niet gelezen en dan heeft discussie geen enkele zin
Dus ik denk wel eens "beetje dimmen" geeft mee gehoor. Maar ik vind dat zelf ook moeilijk.
Want Juval is blij , de race is nog niet voorbij, en ik denk "o jée die natuur kan het schudde".
Maar dan is het ook wat het is denk ik maar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:29

pien_2010 schreef:
juval schreef:
Ik heb het volgende artikel in de RTL app gezien: Opvallendste maatregelen uit het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... rd-van-het

Ik denk dat ik hier best blij mee ben als boerin zijnde.

Dat snap ik. Alleen zit er wel een addertje in het gras. De vraag is of de minister van landbouw, zal wel geleverd worden door de BBB het nu wel voor elkaar krijgt in Brussel om deze planner door te krijgen hetgeen vorig kabinet niet gelukt is.
Nederland is een land dat al uitzondering op uitzondering kreeg van Brussel in het verleden maar de situatie rondom stikstof in Europa en Nederland is wel echt zorgelijk.
Dus ook de EU heeft niet voor niets anders bepaald.

Bedankt 99..... Linkse stemmers zijn vaak politiek erg geëngageerd en volgen veel en zijn zeer goed op de hoogte en kunnen sterk discussiëren. Dat is niet altijd gemakkelijk voor mensen die het allemaal wat ver van hun bed vinden.
Dus het is meer als enkel arrogantie, maar ik wilde dat punt toch ook eens benoemen want ik begrijp dat PVV stemmers in dit topic niet meer mee doen. En dat is eigenlijk heel erg zonde.
Dus links mag van mij ook wel eens wat meer open staan voor want als mensen je " betweterig" vinden wordt er toch niet gelezen en dan heeft discussie geen enkele zin
Dus ik denk wel eens "beetje dimmen" geeft mee gehoor. Maar ik vind dat zelf ook moeilijk.
Want Juval is blij , de race is nog niet voorbij, en ik denk "o jée die natuur kan het schudde".
Maar dan is het ook wat het is denk ik maar.

SGP-stemmers doen ook niet mee. De enige die zich hier nog af en toe tussenwaagt ben ik. Het is al een hele tijd een uitsluitend links onderonsje geworden. Een soort Groenlinks-D66 partijcongres waar je als andersdenkende niets te zoeken had.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:38

heel goed als we toch wat meer open staan voor de meningen van iedereen lijkt me. Ik heb interesse in de politiek, maar het topic toch ook een aantal maal ontstipt.. Maar ja, daar heb ik dan alleen mezelf weer mee, want het blijft natuurlijk altijd doorgaan.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:44

pien_2010 schreef:
996981 schreef:
En dan wordt beweerd dat rechtse stemmers angstig zijn :=

Linkse kiezers waaronder ik, hebben iets arrogants. Een bepaalde air van het beter weten.
Plakshot bracht dat heel goed en hilarisch in beeld. Ze waren incognito op het Boekenbal en hadden het over de DaVinci code met beroemde Nederlanders. Zo dat was natuurlijk niet Intelligent genoeg. Hahahahaha hilarische TV en ik vond het een hele goede spiegel voor ons zelf.

Die arrogantie, jij noemt het angst, zie ik ook terug bij mezelf en anderen linkse rakkers.

Dat doet (waarschijnlijk onbedoeld) mee aan de polarisering.

Ik vroeg me gisteravond af, gaan we hier nu echt elke keer zo verbaasd en verontwaardigd reageren als er voorstellen komen die bij links niet passen.
De kiezer heeft gesproken en we hebben het er maar mee te doen. Ik ben niet blij met dit kabinet maar ik heb geloof in de tweede kamer, in Omzigt, dat die de democratie hoog weet te houden.

Het Milieu zal in mijn ogen de grootste verliezer zijn en dat spijt me zeer voor de generaties na ons en ook voor de aarde, de biodiversiteit
. Het ziet er niet naar uit dat de mens ook maar iets geleerd heeft van zijn/haar gedrag van het verleden.

Maar verder geef ik dit kabinet mijn zegen en ga ik eens rustig bekijken wat dit nu werkelijk gaat betekenen voor Nederland in de toekomst. De kiezer krijgt waar het om vroeg (behalve links) en het is wat het is.
Mijn leven zal er geen seconde minder om zijn. En of mijn bezorgdheid terecht is ,ik hoop oprecht van niet.

Voor mijn gevoel is het zo dat de echte linkse kiezers veel sterke principes hebben, waar ook stevig aan vast wordt gehouden. Ik vind het ook heel mooi en bewonderingswaardig omdat men zich ook vol voor hun principes inzet en deze ook met veel inzet verdededigd. Toch betekent dit wel dat men vaak heel star is in hun denken en vaak minder flexibel met het accepteren van dingen die niet bij hun denkbeelden passen.

Veel linkse kiezers verwachten ook dat de echte rechtse stemmers met net zoveel overtuiging en ook uit principe stemmen op rechtse partijen. Voor hen is het namelijk onbegrijpelijk als mensen dit om een andere reden zouden doen. Toch stemmen rechtse kiezers vaak niet uit principiële overwegingen. Zo hebben veel PVV stemmers absoluut niet op de de partij gestemd omdat men het met al Wilders zijn ideeën eens is. Een meer rechtse stemmer is over het algemeen flexibeler in hun denkbeeld en schuiven dan ook makkelijker tussen partijen. Omdat hun eigen visie zich aanpast aan tijd en omstandigheden zijn ze ook minder geneigd om hun eigen denkbeelden te verdedigen of een ander van hun 'gelijk' te overtuigen. Terwijl een heel linkse kiezer juist graag heel fanatiek de juistheid van zijn of haar denkbeelden op andersdenkenden loslaat om deze van zijn of haar gelijk te overtuigen.

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat het bovenstaande op elke linkse of rechtse kiezer van toepassing is, maar dit is wel hoe ik het in veel gevallen heb ervaren.

Pien, ik denk dat jij zeker wel heb laten zien, dat sommige linkse kiezers (misschien ook door je levenservaring) best wel flexibel kunnen zijn in hun opstelling naar mensen met andere denkbeelden en dat siert jou als persoon!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:50

Ik ben zelf ook geen rechtse stemmer. Maar zelfs als je in dit topic ook maar probeert uit te leggen waarom anderen wellicht rechts stemmen (onderbouwt vanuit opgroeien in een “rechts mileu” én met wetenschappelijke onderbouwing over cognitieve bandbreedte) word je met de nek aangekeken. Ik snap héél goed dat de rechtse stemmers vertrokken zijn. Denken dat ze nu ineens terug zouden komen is voor mij óók een vorm van arrogantie. Nu we er écht niet omheen kunnen dat links niet gewonnen heeft “mag” rechts weer komen meepraten…. Fijn dat ”de linkse stemmer” op een openbaar forum, in een algemeen politiek topic, vindt dat rechts weer mag meepraten…

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:56

Geldt dat niet meer voor extreem rechts? Ik stem gewoon rechts, maar heb me geen moment onwelkom gevoeld.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 08:58

prompter schreef:
Geldt dat niet meer voor extreem rechts? Ik stem gewoon rechts, maar heb me geen moment onwelkom gevoeld.

Dan verzand je weer in de discussie over wat extreem rechts is….

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 09:11

Citaat:
De partijen komen met plannen als het verlichten van de lasten ’voor werkende middeninkomens’ met 2 miljard euro per jaar, sorteren voor op het bouwen van vier grote kerncentrales, willen structurele bezuinigingen van 2,4 miljard euro op ontwikkelingssamenwerking en beloven de ’veel te hoge instroom van asielzoekers en immigranten te keren’. Daar staat bijvoorbeeld tegenover dat de WW-uitkering mogelijk wordt ingekort van twee naar anderhalf jaar. Er gaat ook een streep door de salderingsregeling voor zonnepanelenbezitters.

Mm ik vond een andere opsomming met ook wat minder fijne punten. Ook geen minimum loon verhogen mogelijk geen regeling voor zware beroepen en ik ben een beetje bang voor de uitwerking van het werken moet lonen voor mensen met een uitkering ziekte of aow

Citaat:
In het pakket zitten ook lastenverzwaringen: zo gaat het btw-tarief op overnachtingen in bijvoorbeeld hotels (campings worden wel uitgezonderd) omhoog. Dat moet 1,2 miljard euro opleveren. Ook wordt het btw-tarief voor cultuur fiks verhoogd, waardoor de kaartjes voor bijvoorbeeld theaters, musea, kermisattracties en dierentuinen fors duurder worden. Hiermee hopen de vier partijen 950 miljoen euro extra op te halen

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 09:59

Weet iemand hier hoe dat gaat procedureel met het intrekken van een wet die al door de 1e en 2e Kamer is aangenomen?
Ik vind alleen maar informatie over wetten die nog in het proces zitten.

Overigens lijkt het intrekken van de spreidingswet mij onnodig.
Als ze zoals beloofd zeer succesvol de instroom sterk weten te beperken hebben we ruim voldoende opvangcapaciteit en hoeft er helemaal niet gespreid te worden.
#sarcasme uit

Ik begrijp de reden om te zeggen dat statushouders geen voorrang meer krijgen bij een huurwoning. Maar als ze moeten aansluiten in de rij zitten ze nog 10 jaar in een opvangcentrum. Ik ben ook benieuwd hoe het COA en vluchtelingenorganisaties tegen dat idee aankijken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:09

Ik vind een aantal punten helemaal prima en die geven ruimte aan echte verbeteringen. Wat ik wel vind is dat de punten

'De spreidingswet wordt ingetrokken.'
'Geen voorrang bij de toewijzing van sociale huurwoningen aan statushouders'

Een dikke middelvinger naar Ter Apel en Budel zijn. Er is een accuut probleem dat door deze twee punten samen tegelijkertijd in te voeren niet opgelost gaat worden maar eerst groter wordt.
Ik ben geen voorstander van voorrang van toewijzing van sociale huurwoningen aan statushouders op dit moment omdat er een enorme krapte is, maar zorg er alsjeblieft wel voor dat op korte termijn Ter Apel en Budel ointlast wordt! En dat kon dus met de spreidingswet.

Daarnaast lijkt me de 130 km/uur geen goed nieuws voor boeren wat dit neemt stikstofruimte in die elders teruggevonden moet worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:22

Met de verkorting van de ww uitkering kan er wel weer sneller nieuw personeel worden aangenomen. Nu zit je nog met de 2 jaar dat je als werkgever niet een nieuw iemand aan kan nemen.

En kinderopvang goedkoper tot gratis maken. Tja ik vind daar wat van...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:30

Verkorting WW heeft niets met aannemen te maken purdy , waar jij op wijst is een werknemer die twee jaar doorbetaald moet worden voor hij eventueel afgekeurd wordt .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 16-05-24 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:30

Versterkte gebeds oproepen worden beperkt.
:r
En reken maar dat mijn kerk gewoon mag blijven luiden.

Uit solidariteit kunnen we daar uiteraard mee stoppen.
Of alleen nog maar de zachte rouwklok gebruiken, dat is misschien nog wel het beste.

|( |( |(

Verschrikkelijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:31

BigOne schreef:
Verkorting WW heeft niets met aannemen te maken purdy , waar jij op wijst is een werknemer die twee jaar doorbetaald moet worden voor hij eventueel afgekeurd wordt .

Maar zolang die medewerker ziek is en doorbetaald moet worden, zal er niet snel een nieuwe medewerker aangenomen worden. Dat bedoelde ik ermee te zeggen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:34

...als je korter recht op WW hebt, vind ik het billijk als de premie omlaag gaat.
(Maar dat heb ik nog niet gelezen. Ik verwacht dit ook niet van een rechts kabinet. Ziekte, ontslag: "eigen schuld, dikke bult".)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:37

purny schreef:
BigOne schreef:

Maar zolang die medewerker ziek is en doorbetaald moet worden, zal er niet snel een nieuwe medewerker aangenomen worden. Dat bedoelde ik ermee te zeggen

Je haalt de ziektewet en de werkloosheidwet door elkaar.

Als je werkloos raakt heb je nu recht op max. 2 jaar WW-uitkering. Omdat deze 70% bedraagt van het laatst verdiende loon (of het max. dagloon) is deze meestal hoger dan een bijstandsuitkering.
Als je in die 2 jaar geen werk hebt gevonden val je terug op de bijstand.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 10:54

Bezuinigingen op onderwijs, stap naar bananenrepubliek. Het is al droevig gesteld met het onderwijs en dan ga je daar ook nog eens op bezuinigen. Geen of minder engelstalige opleidingen. Dan prijs je jezelf uit de markt. Het hoeft niet allemaal in het Engels maar sommige functies, bvb in de chemiesector zijn veel begrippen Engels. Wanneer je dat na je master nog moet leren sta je al met 5-0 achter.

Vraag me af wat de mensen in omgeving van asielzoekers centra nu denken, uit statistieken blijkt dat ze veel op pvv hebben gestemd en met het intrekken van de spreidingswet worden hun problemen de komende tijd nog veel groter .

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:11

Veel van deze plannen zijn imo niet haalbaar op landelijk & EU niveau. Dit gaat voor onderlinge strubbelingen zorgen waardoor we binnen een jaar weer nieuwe verkiezingen gaan krijgen, denk ik. Maar we gaan het zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:16

Roodvos schreef:
Veronica2 schreef:
Het is vanavond een interessante tafel bij Op1, oa met Arnoud Boot die het ongetwijfeld over het economisch financiële effect gaat hebben die dit akkoord gaat veroorzaken.

Was een interessante uiteenzetting van wat halvering van het eigen risico in de zorg doet.
1. Die halvering moet betaald worden. (Ook van degenen die het nu niet gebruiken).
2. Mensen gaan dan (veel) meer zorg consumeren. (Schijnt onderzoek naar te zijn gedaan). Die zorg moet betaald worden.
3. Vanwege punt 2 is er (veel) meer zorgpersoneel nodig, die moeten ook betaald worden. (En zijn nu al niet te vinden.)

Het is daarmee een maatregel die al snel financieel en organisatorisch gierend uit de bocht vliegt.
En eea moet wel betaald worden. Dus mogelijk een (forse) verhoging van de zorgpremie.

Ik ben ook benieuwd naar hoe het uitwerkt, maar daar zal ook best wat onderzoek naar gedaan worden.
De halvering van het eigen risico kan het effect hebben dat mensen meer zorg gaan gebruiken. Dat wordt al wel verwacht omdat bekend is dat mensen zorg mijden vanwege dat eigen risico.
Maar of het meer zorg consumeren ook leidt tot meer kosten in de zorg is ook maar de vraag. Want als mensen zorg gaan uitstellen kan dat ook weer leiden tot hogere kosten wegens ernstiger zorgproblematiek.
Ik vind dat hoge eigen risico vanuit het oogpunt mensen minder zorg te laten consumeren een perverse prikkel en discriminerend. De zorg is dan minder beschikbaar voor mensen met een laag inkomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:17

Janneke2 schreef:
Versterkte gebeds oproepen worden beperkt.
:r
En reken maar dat mijn kerk gewoon mag blijven luiden.

Maar die doet dat niet 5x per dag. :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:28

Ann, daar zeg je eens een waar woord.

Ik heb het niet zo op de strategie van 'laat ze maar proberen en falen', maar daar kan het wel op uitdraaien.

De optimist in mij hoopt ondertussen op veel ministers die verstand van zaken hebben en op afstand van de fracties staan - en gewoon zaken doen met verstandige Kamerleden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:32

996981 schreef:
Ik ben zelf ook geen rechtse stemmer. Maar zelfs als je in dit topic ook maar probeert uit te leggen waarom anderen wellicht rechts stemmen (onderbouwt vanuit opgroeien in een “rechts mileu” én met wetenschappelijke onderbouwing over cognitieve bandbreedte) word je met de nek aangekeken. Ik snap héél goed dat de rechtse stemmers vertrokken zijn. Denken dat ze nu ineens terug zouden komen is voor mij óók een vorm van arrogantie. Nu we er écht niet omheen kunnen dat links niet gewonnen heeft “mag” rechts weer komen meepraten…. Fijn dat ”de linkse stemmer” op een openbaar forum, in een algemeen politiek topic, vindt dat rechts weer mag meepraten…

zou het?

Ik heb mijzelf nooit een rechtse stemmer gevoeld, maar kennelijk is BBB in de rechtse hoek terechtgekomen. Ik zie het meer als een middenpartij.

Dat van de gebedsoproepen.. tja, als dat het enige is dat je uit het hele stuk haalt, dan valt het best mee toch? :)

dat luxe duurder wordt (hotel, theater, uitjes) daar kan ik mee leven als dat betekent dat er meer geld vrij komt om de andere plannen (ouderenzorg, woningbouw) uit te voeren.

Ik vind het heel mooi dat het ministerie van Landbouw ook weer voor de Visserij wordt!

Binnen een jaar nieuwe verkiezingen?? dat verwacht ik niet. Maar we zullen het zien. Ik denk dat de EU er na 6 juni ook iets anders uit zal zien.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:36

Roodvos schreef:
Veronica2 schreef:

Inderdaad en waarschijnlijk betaalt men op jaarbasis meer dan in de huidige situatie en het effect van jong naar oud zal daardoor ook wegvallen.