Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
OleJon schreef:Kennelijk snap je nog steeds niet.
Het is geen baan, maar een levenswijze.
Je moet het net zo zien, als je een zwaar gelovig iemand zijn geloof af pakt.
Het is hun kindje.
Tiepfoudt schreef:Voorbeeldje. Een biologisch melkveebedrijf heeft (naar mijn weten) 1,5 keer zoveel grond als een gangbare collega. Verdiensten zijn overigens om en nabij gelijk (als biologisch een goudmijntje was, waren we natuurlijk allang overgestapt). Neem ik 'voor het gemak' even aan dat er de komende jaren geen landbouwgrond bij komt, maar juist alleen ingeleverd wordt. Afname beschikbare landbouwgrond dus. Als we 'moeten' extensiveren betekent dat als 3 boeren biologisch moeten worden, er 1 de koeien in de wilgen kan hangen.
Even de rekensom om het duidelijker te maken: Drie gangbare melkveehouders met ieder 50ha moeten biologisch worden. Dat betekent van 3*50ha = 150ha naar 3*75ha = 225ha. Dat gaat niet passen zolang er niet meer landbouwgrond beschikbaar komt.
Minder dieren per melkveehouder dan? Kan ook, maar dan zal er iemand (overheid, belastingscenten) garant moeten staan voor de kostenderving anders is iedereen na 3 dagen failliet![]()
Zeg het maar.
Tiepfoudt schreef:Dat er in Nederland (te)veel stikstof neerslaat, staat als een paal boven water. Nederland is vreselijk dichtbevolkt en ja, we produceren veel voedsel voor het kleine landje dat we zijn. Echter zijn de doelen onhaalbaar, of misschien is te ambitieus een betere bewoording. En het voelt nu als boer echt alsof wij als enige een (imo toch gecreëerd) probleem op moeten lossen, die niet op te lossen valt. Want echt, ik kan op mijn boerenklompen aanvoelen dat straks misschien de veestapel flink is gekrompen, en we tegen die tijd nooit meer iets horen van een stikstofcrisis. Want halveren industrie is geen optie, halveren verkeer is ook geen optie.
irmaz schreef:Je weet dat er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto's mogen worden verkocht?
elnienjo schreef:Er zullen dus veel mensen vlak voor 2030 nog een benzine-auto scoren die een jaar of 10-20 mee kan.
Exitium schreef:irmaz schreef:Je weet dat er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto's mogen worden verkocht?
2035elnienjo schreef:Er zullen dus veel mensen vlak voor 2030 nog een benzine-auto scoren die een jaar of 10-20 mee kan.
Kan, maar hoe ouder die worden, hoe lastiger het zal worden om te tanken. Als het gros van de mensen elektrisch rijdt, zullen tankstations verdwijnen (of volledig overgaan naar elektrisch laden) en zul je dus verder moeten rijden om te tanken. Waarschijnlijk mag je dan ook meer betalen, want het transport zal in verhouding ook duurder worden (los van de vraag wat de olieprijs tegen die tijd doet)
huppelz schreef:Via Facebook. De groep boeren en burgers verenigd
Kreeg ik binnen‼️
Beste paardenvolk,
Ben jij ook solidair met de boeren en wil je ook een statement maken dat we achter ze staan? Sluit je dan aan bij ons! Maandag 4 juli 11:30 uur verzamelen bij de DOC in Hoogeveen. Neem je trailer of vrachtwagen mee en sluit aan bij een karavaan van paardenboeren. We rijden langzaam over de A28 en door een zo’n groot mogelijke groep bij elkaar te hebben, hopen we dat ze zich gesteund voelen. We kunnen niet achter blijven! Kom jij ook meerijden??
Laat het even weten via een berichtje naar Gert van den Hof
irmaz schreef:elnienjo schreef:Er zullen dus veel mensen vlak voor 2030 nog een benzine-auto scoren die een jaar of 10-20 mee kan.
Is niet heel slim, het is een stuk goedkoper om elektrisch te rijden.
Roodvos schreef:Dit geeft dan weer geen goede indruk:
'Provinciale Statenleden die in landbouw werken, stemden over stikstof' - https://nos.nl/l/2434784
In verband met regels over belangenverstrengeling hadden ze dat niet mogen doen. In 9 provincies sinds 2019. Een aantal van deze Statenleden bekleden ook een functie bij LTO of een andere belangenorganisatie.
De meerderheid van deze Statenleden is van CDA of VVD.
Niet zo fraai
Spenk schreef:Als je ns flex neemt kun je maandelijks een abonnement voor korting aanzetten. Doe je voor weekend kost dat die maand 2,50 en dan reis je met 40% korting. Is een idee
Cer schreef:Spenk schreef:Als je ns flex neemt kun je maandelijks een abonnement voor korting aanzetten. Doe je voor weekend kost dat die maand 2,50 en dan reis je met 40% korting. Is een idee
Ik ga dat even rustig lezen... maar op zich heb ik geen OV abonnement nodig verder.. (althans, ik lees abonnement.. das maandelijk toch?)
Spenk schreef:Ja maar je kan hem per maand opzeggen dan hou je wel ns flex maar dan de versie die niks kost
Ik vind het ideaal als ik weet ik ga reizen zet ik het aan. En daarna weer uit. Je reist dan op rekening met je OV kaart dus geen gedoe met opladen ofzo. Wordt gewoon na afloop afgeschreven.
Spenk schreef:Als je ns flex neemt kun je maandelijks een abonnement voor korting aanzetten. Doe je voor weekend kost dat die maand 2,50 en dan reis je met 40% korting. Is een idee
Popstra schreef:Als ze willen dat we elektrisch gaan rijden mogen ze wel eens opschieten met het plaatsen van laadpalen. Dat gaat een groot probleem worden namelijk.
Aldus een medewerker van het net.