steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:00

Kennelijk snap ik het heel goed want ik snap precies wat je bedoelt.
Maar dat ik het snap neemt niet weg dat ik kan zien dat veranderingen in veel gevallen onafwendbaar zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:11

OleJon schreef:
Kennelijk snap je nog steeds niet.
Het is geen baan, maar een levenswijze.
Je moet het net zo zien, als je een zwaar gelovig iemand zijn geloof af pakt.
Het is hun kindje.

Ja dat is het van heel veel mensen die een eigen bedrijf zelf hebben opgebouwd. Ze leggen er hun ziel en zaligheid in. Denk jij echt dat iemand die een eigen garage heeft opgebouwd, zijn jongensdroom, en die moet stoppen doordat de banken er een zootje van hadden gemaakt tijdens de bankencrisis, er minder kapot van is?
Als je je huis en haard als onderpand geeft dan loop je het risico dat je het kwijt raakt, dat geldt helaas voor iedereen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:16

Ik denk dat dit vreselijk is. Maar sluit mijn ogen ook niet voor de veranderende maatschappij.

mysa
correspondent/vertaler

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:43

Dat is zo Rien. Ik vind het ook rot voor de kleinere en middelgrote boeren. Maar je loopt sowieso als ondernemer altijd risico. Zo werden wij ooit door een bank op straat gezet, gewoon omdat ze opeens geen zin meer hadden in bedrijven die minder dan een xxxxxxx-bedrag winst maakten. Heeft ons ook bijna de kop gekost. En niet alleen ons. Alle kleintjes hebben ze te verstaan gegeven dat ze binnen een half jaar weg moesten zijn. En dus hun leningen moesten zien af te lossen. Zie dan maar eens herfinanciering te krijgen op korte termijn.. Paar berichtjes in de pers en een heel aardige advocaat via de financiële toezichthouder AFM, die er uiteindelijk ook niets tegen kon beginnen.
Het is gewoon vreselijk ellendig, dat was het voor ons en dat is het voor een aantal boeren die zullen moeten stoppen of verplaatsen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:49

@Tiepfoudt: Ik heb even wat opmerkingen uit jouw post gehaalt, was wel niet de geadresseerde dus ik hoop dat je het niet erg vindt.

Tiepfoudt schreef:
Voorbeeldje. Een biologisch melkveebedrijf heeft (naar mijn weten) 1,5 keer zoveel grond als een gangbare collega. Verdiensten zijn overigens om en nabij gelijk (als biologisch een goudmijntje was, waren we natuurlijk allang overgestapt). Neem ik 'voor het gemak' even aan dat er de komende jaren geen landbouwgrond bij komt, maar juist alleen ingeleverd wordt. Afname beschikbare landbouwgrond dus. Als we 'moeten' extensiveren betekent dat als 3 boeren biologisch moeten worden, er 1 de koeien in de wilgen kan hangen.

Even de rekensom om het duidelijker te maken: Drie gangbare melkveehouders met ieder 50ha moeten biologisch worden. Dat betekent van 3*50ha = 150ha naar 3*75ha = 225ha. Dat gaat niet passen zolang er niet meer landbouwgrond beschikbaar komt.

Minder dieren per melkveehouder dan? Kan ook, maar dan zal er iemand (overheid, belastingscenten) garant moeten staan voor de kostenderving anders is iedereen na 3 dagen failliet :')

Zeg het maar.

Dat laatste is een prima optie, dus 3 veehouders met ieder 50ha die in plaats van 100 koeien pp naar 70 koeien pp gaan. Dat is precies wat mijn overbuurman heeft gedaan, die is biologisch gaan boeren en is van 100 naar 70 koeien gegaan. Hij doet het inmiddels 3 jaar en is niet failliet, dus blijkbaar is het mogelijk in de huidige markt.

Om je inkomsten te verhogen kun je bijvoorbeeld ook denken aan extra toegevoegde waarde aan je produkt, dus maak er iets van.

Daarnaast heeft de politiek het er ook over om het verdienmodel van de keten anders te maken. Dus wellicht mag de supermarkt geen, of een vast percentage, winst maken op onbewerkte voedingsmiddelen. Dus meer geld van de consument naar de producent en minder naar de leverancier. En zo zijn er nog meer knoppen waar aan gedraaid kan worden zodat de boer meer voor zijn produkt krijgt en het nog steed betaalbaar voor de consument blijft.

Tiepfoudt schreef:
Dat er in Nederland (te)veel stikstof neerslaat, staat als een paal boven water. Nederland is vreselijk dichtbevolkt en ja, we produceren veel voedsel voor het kleine landje dat we zijn. Echter zijn de doelen onhaalbaar, of misschien is te ambitieus een betere bewoording. En het voelt nu als boer echt alsof wij als enige een (imo toch gecreëerd) probleem op moeten lossen, die niet op te lossen valt. Want echt, ik kan op mijn boerenklompen aanvoelen dat straks misschien de veestapel flink is gekrompen, en we tegen die tijd nooit meer iets horen van een stikstofcrisis. Want halveren industrie is geen optie, halveren verkeer is ook geen optie.

Je weet dat er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto's mogen worden verkocht? Dat is over 7 jaar, en dat betekend dat de auto-industrie dan hun technologie, waar ze 100 jaar aan ontwikkeld en geïnnoveerd hebben, volledig in het halfronde archief (de prullebak) moeten gooien.
De industrie moet ook (gaan) betalen voor hun uitstoot, daar staan trouwens ook al vele jaren op veel installaties gaswassers en stofvangers. Er zijn ideeën om bedrijven te verplichten (zo veel mogelijk) hun energie duurzaam op te gaan wekken op eigen dak. Helaas hebben de "grote jongens" in Nederland de laatste 25 jaar veel priveleges gekregen, waarschijnlijk door alle crises die we in deze tijd hebben gehad en we blij konden zijn dat ze niet failliet gingen en er uberhaupt nog werk was. De situatie is inmiddels drastisch veranderd, de energieprijzen stijgen tegen de klippen op en er is geen draagvlak meer om de industrie te "sponsoren" in hun energiekosten zoals de laatste jaren is gedaan. Willen de bedrijven competitief blijven zullen ze zelf ook met stoom en kokend water op zoek zijn naar enorme energie besparingen. Daarnaast zijn ook daar regels van maximale uitstoot die regelmatig verder worden aangescherpt.
Samenvattend is dus halveren van het verkeer geen enkel probleem en is in gang gezet en wordt er ook gewerkt aan het halveren van de uitstoot van de industrie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:54

Er zullen dus veel mensen vlak voor 2030 nog een benzine-auto scoren die een jaar of 10-20 mee kan.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 00:05

irmaz schreef:
Je weet dat er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto's mogen worden verkocht?

2035 :)

elnienjo schreef:
Er zullen dus veel mensen vlak voor 2030 nog een benzine-auto scoren die een jaar of 10-20 mee kan.

Kan, maar hoe ouder die worden, hoe lastiger het zal worden om te tanken. Als het gros van de mensen elektrisch rijdt, zullen tankstations verdwijnen (of volledig overgaan naar elektrisch laden) en zul je dus verder moeten rijden om te tanken. Waarschijnlijk mag je dan ook meer betalen, want het transport zal in verhouding ook duurder worden (los van de vraag wat de olieprijs tegen die tijd doet)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 00:06

elnienjo schreef:

Is niet heel slim, het is een stuk goedkoper om elektrisch te rijden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 00:10

Exitium schreef:
irmaz schreef:
Je weet dat er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto's mogen worden verkocht?

2035 :)

elnienjo schreef:

Kan, maar hoe ouder die worden, hoe lastiger het zal worden om te tanken. Als het gros van de mensen elektrisch rijdt, zullen tankstations verdwijnen (of volledig overgaan naar elektrisch laden) en zul je dus verder moeten rijden om te tanken. Waarschijnlijk mag je dan ook meer betalen, want het transport zal in verhouding ook duurder worden (los van de vraag wat de olieprijs tegen die tijd doet)

O hebben ze dat weer verschoven 8)7

Ook transport wordt elektrisch, DAF is druk bezig met z'n elektrische truck: https://www.daf.nl/nl-nl/trucks/alterna ... f-electric :)

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 00:35

Via Facebook. De groep boeren en burgers verenigd

Kreeg ik binnen‼️

Beste paardenvolk,

Ben jij ook solidair met de boeren en wil je ook een statement maken dat we achter ze staan? Sluit je dan aan bij ons! Maandag 4 juli 11:30 uur verzamelen bij de DOC in Hoogeveen. Neem je trailer of vrachtwagen mee en sluit aan bij een karavaan van paardenboeren. We rijden langzaam over de A28 en door een zo’n groot mogelijke groep bij elkaar te hebben, hopen we dat ze zich gesteund voelen. We kunnen niet achter blijven! Kom jij ook meerijden??

Laat het even weten via een berichtje naar Gert van den Hof

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 00:46

huppelz schreef:
Via Facebook. De groep boeren en burgers verenigd

Kreeg ik binnen‼️

Beste paardenvolk,

Ben jij ook solidair met de boeren en wil je ook een statement maken dat we achter ze staan? Sluit je dan aan bij ons! Maandag 4 juli 11:30 uur verzamelen bij de DOC in Hoogeveen. Neem je trailer of vrachtwagen mee en sluit aan bij een karavaan van paardenboeren. We rijden langzaam over de A28 en door een zo’n groot mogelijke groep bij elkaar te hebben, hopen we dat ze zich gesteund voelen. We kunnen niet achter blijven! Kom jij ook meerijden??

Laat het even weten via een berichtje naar Gert van den Hof

Super!!
Aan de reactie`s te zien gaan er heel veel meedoen.
Ook de bouw steunt de boeren.
Truckers rijden maandag met de boeren mee.
Wordt maandag een spannende dag.
Hopelijk zonder ongelukken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 04:53

Kwam dit ook nog tegen over paarden houden en paarden protesten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:13

Door die idiote blokkeer acties kan je geen kant op. Zou maandag naar de kliniek moeten maarja als ze de boel vast zetten en je urenlang met je paard in de kar in de zon in de hitte staat zonder water. Er is geen boer die rekening met je houdt daarme ze laten je gewoon staan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:19

Dit geeft dan weer geen goede indruk:
'Provinciale Statenleden die in landbouw werken, stemden over stikstof' - https://nos.nl/l/2434784

In verband met regels over belangenverstrengeling hadden ze dat niet mogen doen. In 9 provincies sinds 2019. Een aantal van deze Statenleden bekleden ook een functie bij LTO of een andere belangenorganisatie.
De meerderheid van deze Statenleden is van CDA of VVD.
Niet zo fraai -O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:23

irmaz schreef:
elnienjo schreef:

Is niet heel slim, het is een stuk goedkoper om elektrisch te rijden.

Voor mensen die een electrische auto kunnen betalen, wellicht wel ja :j

Het kan zomaar dat tegen die tijd een hoop mensen dus afhankelijk worden van OV / fiets ofzo..
(net even gekeken voor a.s zaterdag met 2 personen naar ZiggoDome met OV:
retour is 26€, dus met twee is dat.. 52? Grof gerekend is het voor een auto ongeveer 17 euro, met twee personen kan je dat delen..

maar goed, dit is geheel offtopic

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:24

Veel plezier bij Queen :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:25

Exitium schreef:
Veel plezier bij Queen :+

Jaaaaa *\o/* :D
Nu nog de reis bedenken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:27

Als je ns flex neemt kun je maandelijks een abonnement voor korting aanzetten. Doe je voor weekend kost dat die maand 2,50 en dan reis je met 40% korting. Is een idee :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:27

Roodvos schreef:
Dit geeft dan weer geen goede indruk:
'Provinciale Statenleden die in landbouw werken, stemden over stikstof' - https://nos.nl/l/2434784

In verband met regels over belangenverstrengeling hadden ze dat niet mogen doen. In 9 provincies sinds 2019. Een aantal van deze Statenleden bekleden ook een functie bij LTO of een andere belangenorganisatie.
De meerderheid van deze Statenleden is van CDA of VVD.
Niet zo fraai -O-

Is anders wel weer typisch iets voor VVD en CDA. Beide partijen doen niet anders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:29

Spenk schreef:
Als je ns flex neemt kun je maandelijks een abonnement voor korting aanzetten. Doe je voor weekend kost dat die maand 2,50 en dan reis je met 40% korting. Is een idee :)

Ik ga dat even rustig lezen... maar op zich heb ik geen OV abonnement nodig verder.. (althans, ik lees abonnement.. das maandelijk toch?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:32

Cer schreef:
Spenk schreef:

Ik ga dat even rustig lezen... maar op zich heb ik geen OV abonnement nodig verder.. (althans, ik lees abonnement.. das maandelijk toch?)

Ja maar je kan hem per maand opzeggen dan hou je wel ns flex maar dan de versie die niks kost :)

Ik vind het ideaal als ik weet ik ga reizen zet ik het aan. En daarna weer uit. Je reist dan op rekening met je OV kaart dus geen gedoe met opladen ofzo. Wordt gewoon na afloop afgeschreven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:32

Spenk schreef:
Ja maar je kan hem per maand opzeggen dan hou je wel ns flex maar dan de versie die niks kost :)

Ik vind het ideaal als ik weet ik ga reizen zet ik het aan. En daarna weer uit. Je reist dan op rekening met je OV kaart dus geen gedoe met opladen ofzo. Wordt gewoon na afloop afgeschreven.

Ah thanks! +:)+

Nu weer on topic :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:36

Als ze willen dat we elektrisch gaan rijden mogen ze wel eens opschieten met het plaatsen van laadpalen. Dat gaat een groot probleem worden namelijk.
Aldus een medewerker van het net.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:40

Eens, maar aan de andere kant loopt Nederland lichtjaren voor op het gros van Europa qua laadpunten. 70% van de laadpunten in de EU staan in Nederland, Duitsland en Frankrijk, maar die regel van 2035 geldt voor de gehele EU. Ook zijn er issues met het verzwaren van de stroomnetwerken waardoor ze o.a. hier al tegen de capaciteit aan zitten. Er is nog heel veel werk te doen wat dat betreft.

Spenk schreef:

Dan betaal je dus 60% van € 52 + € 2,50 = € 33,70. Nog steeds twee keer zo duur helaas. Hier komt de rit met auto uit op € 26 inclusief iemand ophalen en inclusief een overtocht met de pont. OV zou uitkomen op € 37 voor mij en € 31 voor de ander (€ 43,30 met die 40% korting dus), maar dan komen we niet meer thuis 's avonds :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:43

Popstra schreef:
Als ze willen dat we elektrisch gaan rijden mogen ze wel eens opschieten met het plaatsen van laadpalen. Dat gaat een groot probleem worden namelijk.
Aldus een medewerker van het net.

De overheid en plannen. Dat zijn twee dingen die onverenigbaar zijn. Nu loopt de capaciteit van het net al tegen de grenzen aan. Maar er gebeurt niets.

Het zijn gewoon idioten in Den Haag. Je kunt nu al zien dat het op een capaciteitscrisis van het energienet uit draait. Maar in Den Haag zien ze dat pas als de problemen de pan uit rijzen.