Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 21:58

Langdurig opgesloten zitten is zeer traumatisch voor jonge kinderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 22:05

Het is buitengewoon hardvochtig omdat te doen.
Kinderen zijn sowieso onschuldig waarom zouden ze gestraft moeten worden?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 22:13

fransje23 schreef:

Het zegt al genoeg dat een aantal politieke partijen niet eens hulp wil geven/toestaan aan Palestijnse kinderen.

Hardvochtig en wreed.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 22:18

Ik snap het punt niet waarom de middeninkomens niet gebaat zouden zijn met de accijnsverlaging.

Middeninkomens hebben toch juist de auto nodig want dat is de groep die het meeste werkt.

De lage inkomens hebben toch vaak geen werk.

Ik denk dat het tijd wordt dat iedereen geholpen gaat worden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 22:22

purny schreef:
Ik snap het punt niet waarom de middeninkomens niet gebaat zouden zijn met de accijnsverlaging.

Middeninkomens hebben toch juist de auto nodig want dat is de groep die het meeste werkt.

Vind dat inderdaad echt een bizarre reden om de verlaging niet in te voeren. Je helpt er letterlijk iedereen mee. Het zal best dat gemiddeld genomen mensen met een auto, meer inkomen hebben maar dan ga je mensen met een laag inkomen nog extra straffen door ook hun geen korting te geven want ja dan profiteren ook mensen die het niet nodig hebben. Koekoek.

Dus nu doen ze maar helemaal niks zodat degene die nu in de problemen komen, daar lekker blijven zitten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 22:26

De accijnsverhoging moet door ons allemaal worden opgebracht en dan hebben ook mensen er voordeel van, die dit niet echt nodig hebben.

Persoonlijk zou ik ook blij zijn met een verlaging van de prijzen aan de pomp.
Zaterdag naar een verjaardag 55 km verderop en dinsdag naar DH = 75 km voor mijn werk. Nu is dat een dienstreis, dus krijg € 0,31 per km. en dat is een stuk meer dan de reiskosten woon-werkverkeer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 23:24

purny schreef:

Wie stelt dit op deze manier?

En waarom zou iemand met een lager inkomen geen werk hebben?

Als je iets maar dan het minimumloon verdient heb je al een lager inkomen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:07

fransje23 schreef:

maar het gebeurt toch al? Niet dat ik het daarmee goedpraat.
kinderen zijn helaas altijd slachtoffer van de acties van hun ouders. Op onze school zat ook een jongen in de brugklas die 's nachts van zijn bed is gelicht om vastgezet te worden in Zeist met zijn ouders en jongere broertje en zusje.
ouders hadden werk en woonruimte, kinderen waren hier geboren en gingen hier naar school. Waren helemaal geworteld en kenden zelfs de taal niet van het land waar ze naar terug moesten. Ouders kwamen origineel uit Rusland en werden naar Oekraïne teruggestuurd.
Er is daar hier in de stad veel verzet tegen geweest, maar helaas mocht het niet baten.

https://nos.nl/artikel/2240192-oekraien ... -uit-gezet

laatste wat ik heb vernomen van hun dat ze nu ergens in Frankrijk wonen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:15

Ja, het gebeurt nu ook al en is daadwerkelijk bizar.

Dat een partij daad tegen is pleit voor ze.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:18

Je voorbeeld is echt een voorbeeld van ambtelijk falen.
Mensen die hier 17 jaar wonen nog een keer terug sturen..

Erken je fout en laat die mensen blijven!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:55

Ik had zo'n vermoeden waarom ze kinderen ook makkelijker terug willen kunnen sturen en dat klopt inderdaad met dit artikel:

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/256461 ... ugkeerhubs

Kinderen kunnen bij een asielprocedure dus ook ingezet worden als reden om maar niet terug gestuurd te kunnen worden terwijl er dus eigenlijk geen recht is op asiel. Dan wordt er door de ouders dus misbruik gemaakt van hun eigen kind en de gevolgen daarvan zijn hartstikke triest voor de kinderen. Ik snap echter wel dat je dat wilt ontmoedigen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 10:11

Ontmoedigen is iets anders als opsluiten in concentratiekampen.

Maar ja, volgens sommige politici zijn vluchtelingen verkrachters, moordenaars en opvreten, dus dan kan dat gewoon.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 10:30

Gnome schreef:
Ik had zo'n vermoeden waarom ze kinderen ook makkelijker terug willen kunnen sturen en dat klopt inderdaad met dit artikel:

Kinderen kunnen bij een asielprocedure dus ook ingezet worden als reden om maar niet terug gestuurd te kunnen worden terwijl er dus eigenlijk geen recht is op asiel. Dan wordt er door de ouders dus misbruik gemaakt van hun eigen kind en de gevolgen daarvan zijn hartstikke triest voor de kinderen. Ik snap echter wel dat je dat wilt ontmoedigen.

Is het niet gewoon logisch dat als je als gezin vlucht dat inclusief je kinderen is?
Zou jij je kinderen achterlaten als je vlucht of op zoek gaat naar een betere toekomst?

In Nederland is er veel discussie over "veilige landers" die overlast veroorzaken en gevaarlijk zouden zijn.
Nu ligt er een plan waarbij gezinnen met kinderen bij precies die groep gaat worden opgesloten?

Waarom zou je kinderen straffen en nog verder traumatiseren?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 10:37

Als een man hier alleen heen komt en zijn gezin in een kamp achter laat en later wil herenigingen is het niet goed. Waarom laat hij zijn gezin achter?

Als je als gezin hier heen komt is het ook niet goed want dan zouden de kinderen worden ingezet om niet terug gestuurd te worden.

Gezien de onrust op de wereld kunnen we ons gaan voorbereiden op een enorme stroom vluchtelingen en wie geeft ze ongelijk?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 11:26

fransje23 schreef:
Als een man hier alleen heen komt en zijn gezin in een kamp achter laat en later wil herenigingen is het niet goed. Waarom laat hij zijn gezin achter?

Als je als gezin hier heen komt is het ook niet goed want dan zouden de kinderen worden ingezet om niet terug gestuurd te worden.

Gezien de onrust op de wereld kunnen we ons gaan voorbereiden op een enorme stroom vluchtelingen en wie geeft ze ongelijk?

Het gros wil gewoon geen vluchtelingen, ook geen kinderen.

Dat deel vindt ook de acties van Israel en VS geweldig of aanvaardbaar, maar over de gevolgen worden ze dan weer boos.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 12:08

fransje23 schreef:
Gnome schreef:

Is het niet gewoon logisch dat als je als gezin vlucht dat inclusief je kinderen is?
Zou jij je kinderen achterlaten als je vlucht of op zoek gaat naar een betere toekomst?

In Nederland is er veel discussie over "veilige landers" die overlast veroorzaken en gevaarlijk zouden zijn.
Nu ligt er een plan waarbij gezinnen met kinderen bij precies die groep gaat worden opgesloten?

Waarom zou je kinderen straffen en nog verder traumatiseren?

Natuurlijk neem je je kinderen mee als je vlucht maar dit zijn dan toch mensen uit veilige landen of waarvan de situatie inmiddels weer veilig is. Ik vind dat je dan ook gewoon met je hele gezin weer terug gestuurd moet kunnen worden en dat kinderen daarin geen excuus zijn.

Daarmee zeg ik trouwens niet dat ik het normaal vind dat je mensen na 17 jaar weer terug gaat sturen (dan heb je als overheid echt mega gefaald) of dat kinderen in erbarmelijke omstandigheden moeten zitten in zo'n hub. Daar moeten ze zich wel voor inzetten.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 12:09

Gnome schreef:

Dus, asielzoekers geen kinderen laten krijgen dan? Verplicht aan de anticonceptie terwijl ze hier jaren zitten re wachten? Kinderen die hier zijn geboren en al jaren zitten naar een land wat ze niet kennen sturen? Onmenselijk. Ik vermoed dat het hier om een handjevol asielzoekers gaat. Situatie van de kinderen zou voor mij hier leidend zijn. Asielzoekers zijn echt net mensen hoor, en asielzoekerkinderen net mensenkinderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 12:22

Gnome schreef:
Natuurlijk neem je je kinderen mee als je vlucht maar dit zijn dan toch mensen uit veilige landen of waarvan de situatie inmiddels weer veilig is. Ik vind dat je dan ook gewoon met je hele gezin weer terug gestuurd moet kunnen worden en dat kinderen daarin geen excuus zijn.

Het probleem is ook niet het terugsturen, al is veilig natuurlijk relatief, maar het feit dat het gezin vanaf de grens tot moment van terug sturen opgesloten moet zitten in die hub.
Daar heeft D66 moeite mee, en terecht lijkt mij.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 12:42

Ja weet ik niet. Het levert ook problemen op als ze hier geen onderdak hebben. In zo'n COA is het ook een ellende voor kinderen als ik het nieuws van afgelopen jaar moet geloven. Ik snap best dat landen dit soort maatregelen gaan treffen als je de instroom niet meer aan kunt waardoor er ook onmenselijke situaties ontstaan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 12:44

nps schreef:
Gnome schreef:

Dus, asielzoekers geen kinderen laten krijgen dan? Verplicht aan de anticonceptie terwijl ze hier jaren zitten re wachten? Kinderen die hier zijn geboren en al jaren zitten naar een land wat ze niet kennen sturen? Onmenselijk. Ik vermoed dat het hier om een handjevol asielzoekers gaat. Situatie van de kinderen zou voor mij hier leidend zijn. Asielzoekers zijn echt net mensen hoor, en asielzoekerkinderen net mensenkinderen.

Ik vind jou echt heel heftig reageren op alles dat ik zeg. Dat jij dat soort dingen dan bedenkt als mogelijkheid, hoef je niet zodanig op te schrijven alsof ik dat ook maar een optie zou vinden. Als je de discussie met mij niet op een andere toon kunt voeren, ga ik er niet meer op in.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 13:41

We hebben geen instroomprobleem, maar een doorstroomprobleem.
Als de spreidingswet wordt uitgevoerd, is dat al een verbetering.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 13:54

Gnome schreef:
nps schreef:

Ik vind jou echt heel heftig reageren op alles dat ik zeg. Dat jij dat soort dingen dan bedenkt als mogelijkheid, hoef je niet zodanig op te schrijven alsof ik dat ook maar een optie zou vinden. Als je de discussie met mij niet op een andere toon kunt voeren, ga ik er niet meer op in.

Ik zal proberen het wat minder heftig te brengen, excuses als het zo is. Ik merk dat ik gewoon ontzettend verdrietig word van de ontmenselijking van asielzoekers. De politieke wil om kinderen op te sluiten in het buitenland, in dit specifieke geval. Voor een wit voetje bij de buhne, "het volk".

In dit geval is wat ik noem wel de realiteit van wat je zegt. Je kan mensen niet het recht op kinderen krijgen verbieden, en kinderen opsluiten in dergelijke centra is in strijd met de rechten van het kind. Net als dat hard gaan op het niet volgen van afspraken belangrijker ("partijen erbij naaien" is dan slachtoffers van Israelische genocide helpen. En los daarvan vind ik het heel boeiend hoe ongelofelijk verschillend mensen gebeurtenissen beleven. Wat voo jou een reden is tot wantrouwen, is voor mij een reden tot vertrouwen.

Ik reageer misschien teveel uit emotie mee, maar ik vind het gewoon erg moeilijk dat mensen zo hardvochtig kunnen zijn. Asielzoekers willen behandelen als ongewenste parasieten ipv mensen zoals jij en ik. Dat men vind zelf meer recht te hebben op wonen in een fijn land dan een ander. In zou het erg prettig vinden dat er wordt gedaan alsof het om mensen gaat. Maar goed, ik zal proberen wat minder uit de emotie te reageren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 13:59

Gnome schreef:
Ja weet ik niet. Het levert ook problemen op als ze hier geen onderdak hebben. In zo'n COA is het ook een ellende voor kinderen als ik het nieuws van afgelopen jaar moet geloven. Ik snap best dat landen dit soort maatregelen gaan treffen als je de instroom niet meer aan kunt waardoor er ook onmenselijke situaties ontstaan.

In armoede leven in een land zonder toekomst levert ook problemen op.

Ik snap daadwerkelijk niet waarom landen onschuldige kinderen opsluiten. Kan geen reden bedenken!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:16

fransje23 schreef:
Gnome schreef:

In armoede leven in een land zonder toekomst levert ook problemen op.

Ik snap daadwerkelijk niet waarom landen onschuldige kinderen opsluiten. Kan geen reden bedenken!

Ik vind dat de verantwoordelijkheid ook van de ouders als je vlucht. Die gok neem je en je weet dat je terug moet naar huis als het daar weer als veilig bestempeld wordt. Uiteindelijk zijn alle ouders natuurlijk ook iemands kind dus dan zou je niemand meer terug kunnen sturen.

Vind alleen wel dat ze in die hubs aparte zones of ruimtes moeten maken waar kinderen kunnen verblijven. Dat ze niet tussen de gewelddadige lui terecht komen bijvoorbeeld.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:23

@nps bedankt voor je reactie en reflectie. Dit leest veel fijner inderdaad en nodigt uit tot een dialoog. Ik vind het wel moeilijk om de discussie erover aan te gaan omdat het volgens mij inderdaad duidelijk is hoe we er allebei in staan en dat we er allebei, met onze eigen beweegredenen wel totaal tegenovergesteld in staan. Ik denk niet dat we dat echt bij elkaar kunnen brengen maar dat is soms ook wat het is natuurlijk.

Ik ben trouwens totaal geen anti asielzoeker. Mensen moeten een veilig toekomen kunnen hebben in geval van oorlog, etnische dreiging, whatever.

Waar we van mij wel strenger in mogen zijn is het veel sneller bepalen of iemand asiel kan krijgen, mensen die uitgeprocedeerd zijn, zsm terug sturen en geen eindeloze bezwaren kunnen laten indienen in zulke situaties om tijd te rekken. En overlastgevers bij de tweede overtreding terug sturen. Sommige na de eerste als je bijvoorbeeld iemand denkt te kunnen verkrachten hier.

Maargoed bedoel alleen maar te zeggen dat ik ze echt wel als mens zie maar misschien net een hardere insteek heb dan jij.