Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:26

Wintu schreef:
Sanet schreef:
Goh wat is het mooi wonen in Friesland… -O-

In Drenthe is het ook al zo prachtig

Kop van Overijssel word je ook gelukkig.

En geven ze ook al zulke goede subsidies op rasters. :+
https://regelen.overijssel.nl/Producten ... schap/Wolf

Zeker een goed artikel van het NRC

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:00

tienus63 schreef:
Opinie artikel NRC

Citaat:
Stop met dit wolvendrama, Nederland is geen wildernis.

Wolf De herintroductie van de wolf in Nederland loopt uit op een drama, ziet W.H. Heijting. Mensen in het buitengebied weten zich geen raad. Vee wordt op grote schaal aangevallen, net als de huisdieren. En de wolf is zijn leven ook niet zeker.

Bron NRC
https://www.facebook.com/share/p/19LsiK ... tid=wwXIfr

goed stuk

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 21:54

Aanval Jipsinghuizen Gr 4 drachtige schapen gedood
Citaat:
31 januari 2025/Jipsinghuizen/Groningen
Aanval op schapen met lammeren
Eigenaar veel sterkte
Originele foto's in de reacties

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/15Zrid ... tid=wwXIfr

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:34

Jeetje, die is echt op oorlogspad. Zal wel degene zijn die ik ook had proberen te melden. Maar dat is dus 3 aanvallen op 1 dag door dezelfde denk ik, terwijl ik voorheen bijna alleen zichtmeldingen zag hier in de regio.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 00:31

Voor wie Italiaans kan lezen. Een deskundige aan schrijft over de verwondingen bij mensen en kinderen.
Onder andere de aanval, met duidelijke bijtwonden meisje Den Treek, worden besproken.
Citaat:
Qualche dato scientifico sulle tecniche di predazione dei lupi sui bambini (dallo studio Hunt ja inimene: suhted Eestis XVIII sajandi keskpaigast XIX sajandi lõpuni, di Ilmar Rootsi, Dissertationes Historiae Universitatis Tartuensis, Istituto di Storia e Archeologia dell'Università di Tartu, Estonia, 28 ottobre 2011)

Negli anni 1840–1861 in Russia ci furono 221 attacchi di lupi contro bambini: il 61% su bambini isolati, il 26% su bambini in gruppo, il 9,5% su bambini in presenza di un adulto e il 3,5% su bambini che si trovavano con più adulti o in un gruppo di bambini con un adulto. Eccezionalmente ci sono stati anche casi in cui il bambino è stato addirittura strappato di mano ai genitori, davanti al cancello di casa e alle scale della residenza. I lupi di solito attaccavano il bambino frontalmente, in casi più rari da dietro. Il bambino veniva afferrato per il collo, la spalla, la mano, anche trascinandolo a terra (come accaduto a Roma nel 2024, nota di Ruralpini) quando la vittima lottava e resisteva. Ma più spesso veniva addentato il corpo nella parte centrale, zona torace-addome (come avvenuto in due casi nel 2023 a Vasto, nota di Ruralpini).

Tecnica di presa da parte dei lupi alla vita, per bilanciare il peso e trasportare meglio la vittima. Entrambi i bambini, salvati da adulti intervenuti, sono guariti. Prima foto, bambina di 4 anni, Vasto, Abruzzo, 7 maggio 2023. Seconda e terza foto, bambina di 5 anni, Lausden, Paesi Bassi, 16 luglio 2024.

vertaling via Google
Enkele wetenschappelijke gegevens over wolvenpredatatietechnieken bij kinderen (uit de studie Hunt ja sense: suhted Eestis XVIII sajandi keskespaigast XIX sajandi poemruni, door Ilmar Rootsi, Dissertationes Historiae Universitatis Tartuensis, Instituut voor Geschiedenis en Archeologie, Universiteit van Tartu, Estland, 28 oktober 2011)
In de jaren 1840-1861 waren er in Rusland 221 wolfaanvallen tegen kinderen: 61% op geïsoleerde kinderen, 26% op kinderen in groepen, 9,5% op kinderen in aanwezigheid van een volwassene en 3,5% op kinderen met meer volwassenen of in een groep kinderen met een volwassene. Uitzonderlijk waren er ook gevallen waarin het kind zelfs door de handen van de ouders werd afgescheurd, voor de poort van het huis en de trap van de woning. Wolven vielen het kind meestal van voren aan, in zeldzame gevallen van achteren. Het kind werd bij nek, schouder, hand gegrepen, zelfs naar de grond gesleept (zoals in Rome in 2024 opgemerkt door Ruralpini) toen het slachtoffer vocht en verzette. Maar vaker werd het lichaam ingebracht in het centrale gedeelte, het borst-buikgebied (zoals in twee gevallen in 2023 in Vasto, opgemerkt door Ruralpini).
Wolven grijptechniek naar de taille, om het gewicht in balans te brengen en het slachtoffer beter te vervoeren. Beide kinderen, gered door tussenkomende volwassenen, zijn hersteld. Eerste foto, 4 jarig meisje, Vasto, Abruzzo, 7 mei 2023. Tweede en derde foto 5 jarig meisje Lausden Nederland 16 juli 2024

Afbeelding
Afbeelding
Bron ruralpini resistenza rurale
https://www.facebook.com/share/p/1F8qFV1Ub9/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 00:46

Zichtmelding Sellingen Gr
Citaat:
Sellingen Groningen
31-01-2025
20.50 uur
Hoi. Wolf gezien net aan de borgerweg in sellingen

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/159sPhXDLk/?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 08:49

Hoe kan ik dat stuk in NRC lezen? Ik stuit op een betaalmuur en ben wel benieuwd naar de inhoud.
Moest in ieder geval grinniken om de loterij opmerking hierboven ;-)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 09:02

rover_ schreef:
Hoe kan ik dat stuk in NRC lezen? Ik stuit op een betaalmuur en ben wel benieuwd naar de inhoud.
Moest in ieder geval grinniken om de loterij opmerking hierboven ;-)

Gisteren stond hij er nog niet achter. Te veel views of doen ze dat vaker?

Maar zo gaat ook.
https://archive.is/sfUcK

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 09:08

Zichtmelding Groningen stad Gr
Citaat:
Groningen Groningen
1-2-2025
2.20 uur

Wolf gezien op de Winschoterweg ter hoogte van postcode 9723CG. Is erg mistig dus heb geen foto kunnen maken maar was duidelijk een wolf en geen grote hond

Betrouwbaarheid goed

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/14amfr ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door Firelight op 01-02-25 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht op verzoek aangepast

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 09:52

Zichtmelding Soest U
Citaat:
Soest Utrecht
01-02-2025
04.05 uur

Wolf gezien op de den blieklaan in Soest.

Betrouwbaarheid laag

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1A2mFxZLrY/?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 09:52

De melding is bij Groningen stad, niet bij Winschoten :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 09:55

Geen wolvenhek hondenlosloopgenied bij Nunspeet.
Citaat:
1 februari 2025

Géén wolvenhek in hondenbos: baasjes moeten zelf risico inschatten

De gemeente Harderwijk krijgt kritiek op het besluit om geen maatregelen te nemen ter bescherming van honden tegen de wolf in een speciaal hiervoor aangewezen en enorm populair losloopgebied.

,,Het is hier aantoonbaar gevaarlijk, alsof er een seriemoordenaar rondloopt, en je moet maar afwachten of je hem tegenkomt. Dat is bepaald niet prettig’’, vindt raadslid Bert Holleman, die de kwestie aankaartte.
,,De gemeente geeft tegenstrijdige signalen af, dat is niet verstandig. Je kunt niet toekijken als je weet dat er wolven leven in een losloopgebied’’, oordeelt dierenrechtenactivist Niko Koffeman, voorzitter van Faunabescherming.
149 hectare

Het gaat om het losloopgebied in het Strokelbos, met een omvang van 149 hectare, dat razend populair was bij hondenbezitters. Het is een van de weinige grote plekken in een bos die speciaal is aangewezen als hondenlosloopgebied. ,,Het was echt een prachtige plek waar de hond zich heerlijk kon uitleven en waar hondenbezitters elkaar ontmoetten.’’
Tot de wolf opdook, twee honden in het gebied aanviel en een andere hond lange tijd achtervolgde. Een van de honden werd zo hard gegrepen, dat hij het niet overleefde. Sindsdien mijden veel hondenbezitters het losloopgebied uit angst voor de gevolgen voor hun dier.

Holleman van de partij Gemeentebelang pleitte daarom voor maatregelen. ,,Ik had gehoopt op een praktische oplossing. Ik snap best dat het ingewikkeld is er een hek om te zetten, maar er moet toch wel iets mogelijk zijn.’’
Beschermde natuur

Burgemeester en wethouders denken daar anders over. Ze voeren aan dat het losloopgebied in beschermde natuur (Natura 2000) ligt en het plaatsen van hekken daardoor niet mogelijk is. Verder wijzen ze er in hun reactie op dat hondenbezitters zelf maar moeten bepalen of ze het nog aandurven het Strokelbos in te gaan met hun hond.

Het stoort Holleman dat de gemeente zich verschuilt achter beleid van de provincie, de provincie naar Den Haag wijst en Den Haag naar Europa. ,,Afschuiven en doorschuiven, maar een gemeente heeft toch ook een zorgtaak.’’
Verstoring

Uit diverse gerechterlijke uitspraken blijkt overigens dat de status beschermde natuur niet per definitie betekent dat een hekwerk in strijd is met de Wet natuurbeheer. Dat is pas het geval als in het omheinde gebied beschermde habitattypen voorkomen die door het oprichten van een hekwerk ‘significant verstorende effecten’ zullen ondervinden.

Van eigenaren van schaapskuddes wordt verwacht dat ze hun dieren beschermen met wolfwerende hekken. ,,Ook in beschermde natuur staan hekken. Bij nieuwe aanplant worden rasters om bomen geplaatst’’, constateert Niko Koffeman.
Morele plicht

Hij vindt dat Harderwijk de morele plicht heeft om in te grijpen. ,,Of je maakt een omheining zodat de honden veilig zijn of je beslist dat het geen hondenlosloopterrein meer kan zijn omdat de wolf er leeft. Wat de gemeente nu doet, kan niet. Ze geven tegenstrijdige informatie.’’

Niemand kan de wolf iets kwalijk nemen, vindt Koffeman.

,,Wolf en hond zijn nauw verwant aan elkaar. Als een wolf een hond ziet lopen, kan hij denken: dit is een indringer in mijn gebied, dit is een prooi of dit is een potentiële partner. Als je hondenbezitters wil helpen, moet je dus iets doen. Stel dat een omheining echt niet kan, dan moet de gemeente het losloopgebied verplaatsen naar een gebied waar de wolf niet leeft.’’

Doorgaan op de huidige voet vindt Koffeman niet verstandig. ,,Dat leert ook het voorbeeld van het hondje dat is doodgebeten in het Strokelbos. Dat is buitengewoon verdrietig. Het baasje had de logische gedachte dat het er veilig is, omdat het is aangewezen als hondenlosloopterrein.’’
https://www.destentor.nl/harderwijk/gee ... LFEryOyT8Q

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Bn1khWc2h/?
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 01-02-25 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 09:57

Berdien schreef:
De melding is bij Groningen stad, niet bij Winschoten :)

Tem gestuurd. Was duidelijk nog niet goed wakker. Dank je voor je opmerkzaamheid.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 10:33

Persoonlijk relaas van jager die aangifte heeft gedaan wegens smaad.
Citaat:
Ondertussen gaan de verdachtmakingen en polarisatie door en door. Steeds dezelfde frames en onnodige kwetsende aannames door bepaalde ‘ onderzoeks journalisten’, en
onderzoekster die onder andere onderzoek doen voor het OM, Politie en NGO’s . Ik ben van mening dat dit soort artikelen niet bijdragen aan een normaal gesprek over de wolf. Daarnaast stimuleert het bedreigers nog meer om zich gesterkt te voelen in hun uitingen. Als jager en mens heb ik er echt zo langzamerhand meer dan genoeg van dat dit maar door gaat. Als jager kan ik aangifte doen omdat ik belanghebbende ben. Ik voel me aangetast in naam en goede eer. Het is meer dan discutabel dat deze mensen geen strobreed in de weg wordt gelegd. Na overleg met mijn advocaat heb ik gistermiddag aangifte gedaan. Deze aangifte zal hopelijk gevoegd worden bij mijn eerdere aangiftes. Zo niet, dat staat het in ieder geval op papier en heb ik gedaan wat ik kon doen. Het is van de zotte dat zij ons zo weg kunnen zetten in de krant. De onderzoekster zou wat mij betreft op non actief gesteld moeten worden. En nee ik ben niet op zoek naar sensatie, dit is een weloverwogen keuze, maar niets doen is voor mij geen optie meer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Nowolves
https://www.facebook.com/share/166JsfnUz3/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 10:38

Zichtmelding Boijl Frl
Citaat:
7.15 Wolf gezien Boijl

Afbeelding
Via app meldingen gen wolven in Westerveld

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 10:54

Wolf heeft zich gevestigd bij Soest
Citaat:
Dat je als burgemeester mee gaat in die wolven gekte.

Een solitaire wolf heeft zich blijvend gevestigd in de gemeente Soest. Dat zegt burgemeester Rob Metz. Meer details dan dat de wolf aan de Soesterbergse kant van de gemeente leeft wil hij niet kwijt. ,,Hoe minder aandacht je eraan besteedt, hoe beter het is. Laat dat dier met rust.”

Bron Annemieke van Straaten /Gooi en Eemlander
https://www.facebook.com/share/p/1B6xPp ... tid=wwXIfr

https://www.facebook.com/share/p/1B6xPp ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:13

tienus63 schreef:
Citaat:
Ondertussen gaan de verdachtmakingen en polarisatie door en door. Steeds dezelfde frames en onnodige kwetsende aannames door bepaalde ‘ onderzoeks journalisten’, en
onderzoekster die onder andere onderzoek doen voor het OM, Politie en NGO’s . Ik ben van mening dat dit soort artikelen niet bijdragen aan een normaal gesprek over de wolf. Daarnaast stimuleert het bedreigers nog meer om zich gesterkt te voelen in hun uitingen. Als jager en mens heb ik er echt zo langzamerhand meer dan genoeg van dat dit maar door gaat. Als jager kan ik aangifte doen omdat ik belanghebbende ben. Ik voel me aangetast in naam en goede eer. Het is meer dan discutabel dat deze mensen geen strobreed in de weg wordt gelegd. Na overleg met mijn advocaat heb ik gistermiddag aangifte gedaan. Deze aangifte zal hopelijk gevoegd worden bij mijn eerdere aangiftes. Zo niet, dat staat het in ieder geval op papier en heb ik gedaan wat ik kon doen. Het is van de zotte dat zij ons zo weg kunnen zetten in de krant. De onderzoekster zou wat mij betreft op non actief gesteld moeten worden. En nee ik ben niet op zoek naar sensatie, dit is een weloverwogen keuze, maar niets doen is voor mij geen optie meer.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron Nowolves

Heel goed van hem!!!!!

het is inderdaad van de zotte wat er allemaal maar gezegd kan worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:25

,,Hoe minder aandacht je eraan besteedt, hoe beter het is. Laat dat dier met rust.”
En nou maar hopen dat 'dat dier' de burgervader ook 'met rust' laat.... 8-)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:42

DuoPenotti schreef:
Heel goed van hem!!!!!

Als ik de aangifte lees is deze jager een vrouw. “Zij deed aangifte…”
Maar inderdaad goed dat deze aangifte is gedaan. Het is erg kwalijk dat een landelijke krant en artikel plaatst met beschuldigingen gebaseerd op flinke aannames.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:43

tienus63 schreef:
Citaat:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron Nowolves

De al te hitsige fotografen vallen vooral in de categorie pro wolf. " Oh wat ben je mooi" , een praktisch orgastische ervaring voor sommigen :roll:

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:47

Wintu schreef:
De al te hitsige fotografen vallen vooral in de categorie pro wolf. " Oh wat ben je mooi" , een praktisch orgastische ervaringen voor sommigen :roll:

Door deze opmerking herinner ik mij een situatie van een aantal jaar geleden. Ik reed vanuit het noorden naar de KNHS in Ermelo en zag op het laatste stuk overal auto’s en fietsen staan van mensen die met camera of telefoon in de struiken stonden om de wolf die daar was gespot ook te kunnen zien. Bizar beeld en ook bizar dat ze dachten dat een wolf zich zou vertonen bij zo’n drukte.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:54

BrankaZ schreef:
DuoPenotti schreef:
Heel goed van hem!!!!!

Als ik de aangifte lees is deze jager een vrouw. “Zij deed aangifte…”
Maar inderdaad goed dat deze aangifte is gedaan. Het is erg kwalijk dat een landelijke krant en artikel plaatst met beschuldigingen gebaseerd op flinke aannames.

Ja ondertussen had ik dat ook begrepen :o
Maar de strekking is hetzelfde :D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 12:03

Zichtmelding Dalen Dr
Citaat:
Dalen Drenthe
01-02-2025

Vannacht vermoedelijk wolf op erf in Eldijk Dalen.

Betrouwbaarheid goed

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18LTvDT2gx/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 12:06

Zichtmelding Olderbekoop Frl
Citaat:
Oldeberkoop Friesland
01-02-2025
09.00 uur

2 wolven gezien op de stellingenweg liepen richting de ijkenweg

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19rQqjb9iN/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 12:07

Aanval Kallenkote Ov, 4 schapen gedood
Citaat:
Kallenkoten Overijssel
01-02-2025

Aanval op schapen, 4 schapen gedood.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1MY25HUPXT/?