Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:45

enzino schreef:
bigone schreef:
Enzino, vertel eens waarom Poetin zich niet aan het memorandum van Boedapest houd?

Ik ken hem persoonlijk niet zo goed als jij en de keren dat we samen hebben gegeten sprak hij alleen Russisch en dat versta ik niet :D

Poetin spreekt vloeiend duits en engels , dan is jouw taalkennis dus uiterst beperkt.
Niks flauwe vraag, jij blijft maar zaken uit het verleden aandragen waarom dit gebeurt. Dan is dit een normale vraag want je weet toch alles vanuit het verleden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:46

Als iemand begint met "vertel eens" en dan met een flauwe vraag komt, dan heeft die persoon nul komma nul interesse in het antwoord. Daar ga ik dan geen tijd aan verspillen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:48

enzino schreef:
Als iemand begint met "vertel eens" en dan met een flauwe vraag komt, dan heeft die persoon nul komma nul interesse in het antwoord. Daar ga ik dan geen tijd aan verspillen.

Je kunt ook gewoon zeggen, ik weet het niet maar dat is tegen het zere been natuurlijk.

Je geeft elke keer aan dat er absoluut naar het verleden gekeken moet worden om het heden te begrijpen. Dan is mijn vraag niet flauw maar ter zake doende. Alleen heb je dit stukje misschien gemist in het vergoelijken van poetins agressie want dat is waar jij onder een dun laagje vernis mee bezig bent.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:50

Alleen is het geen flauwe vraag. Volgens mij probeert ze gewoon een discussie op te starten over jouw vooronderstelling dat deze oorlog eigenlijk de schuld van de NAVO en de VS is, die Rusland in zo'n moeilijke positie brachten dat hij Poetin niks anders kon. Maar juist het memorandum van Boedapest laat zien dat die vooronderstelling een nogal grote lacune bevat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:50

Of ik pak google erbij... maar jij hebt geen interesse in mijn antwoord en wil het slechts als springplankje gebruiken naar je punt dat je nu niet kan maken omdat ik niet meespeel met je spelletje.
:+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:51

enzino schreef:
Of ik pak google erbij... maar jij hebt geen interesse in mijn antwoord en wil het slechts als springplankje gebruiken naar je punt dat je nu niet kan maken omdat ik niet meespeel met je spelletje.
:+

Nee enzino, wij gaan niet mee in jouw spelletje en dat staat je niet aan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:52

enzino schreef:

Welnee, er klinkt hooguit enige scepsis doorheen, een uitnodiging om die te weerleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:54

bigone schreef:

Haha, tuurlijk.
Nou, dan zijn we klaar en kan jij je punt niet maken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:02

:roll:

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:10

enzino schreef:
bigone schreef:

Haha, tuurlijk.
Nou, dan zijn we klaar en kan jij je punt niet maken.

En wederom val je door de mand....nog heel veel te gaan voordat je het zelf gaat inzien vrees ik.
Dag Enzino dat het je goed moge gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:14

Zolang je me al die manden niet in rekening wilt brengen vind ik het best, haha. Of val ik nu weer door een mand? Of misschien zelfs 2 in een keer?

En of ik ooit dat inzicht krijg dat jij al bezit? Ik hoop het zo, want jij bent het Oracle. :+

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:14

Babootje schreef:
Eens Marigold. Deze oorlog is onnoemelijk lelijk. En intens verdrietig. Hier valt geen enkele rechtvaardiging voor te vinden.
Er zitten in Mariupoel niet alleen nog soldaten ingesloten in de metaalfabriek maar ook burgers die daar toevlucht hebben gezocht en niet meer weg durven.

Uit de Telegraaf:

Oekraïense minister: 'Marioepol bestaat niet meer'
“Marioepol bestaat niet meer”. Dat heeft de Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Koeleba gezegd over de Oekraïense havenstad die al zeven weken lang genadeloos onder vuur wordt genomen door het Russische leger. “De situatie in Marioepol is militair nijpend en hartverscheurend. De stad bestaat niet meer”, aldus Koeleba in een interview met de Amerikaanse zender CBS.
“Wat overblijft van het Oekraïense leger en een groep burgers zijn omsingeld door Russische troepen. Zij volharden in de strijd, maar het lijkt erop dat – gelet op de manier waarop het Russische leger zich gedraagt in Marioepol – de Russen beslist hebben dat de stad tegen elke prijs met de grond gelijk gemaakt moet worden.”

Ja en hiermee zie je ook de absolute waanzin van deze oorlog. Poetin zal en moet zijn gelijk halen. Als hij wint heeft hij een aan flarden geschoten land waarvan hijzelf de wederopbouw gezien zijn hoge leeftijd nooit zal kunnen aanschouwen. De vruchten gaat hij er niet van plukken.

Dit is de prijs van het grote gelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:17

Karl66 schreef:
Het mooie van Bokt is dat er nauwelijks moderatie op de inhoud is en dat iedereen zijn of haar mening mag geven. Het nadeel is dat je in een topic als deze daardoor last hebt van fascistische propaganda door mensen die dol zijn op sterke leiders.

Het verlies van de moskva is natuurlijk wel belangrijk. Het is een moraalboost voor Oekraïne, het is een nederlaag voor de Russen en het is een verzwakking van het potentieel van de Russen. Maar wat misschien nog wel belangrijker is, het is de eerste grote offensieve actie van Oekraïne, dat tot nu toe vooral in het defensief is. En daarmee kan het een kantelpunt in deze oorlog zijn.

Eens met het hele stuk.

Dinopino...de carabatier die je noemt ken ik niet, een andere keer ga ik eens kijken. Zijn geboortejaar is in ieder geval een gouden jaar ( := grapje). Er hebben al andere mensen gereageerd op je stuk, en ik ben echt heel druk vandaag want morgen 1ste gasten (lieve kennissen) en dan wil ik het hier spic en span hebben. Dus vandaag geen tijd meer voor dit topic. Ik probeer af en toe bij te lezen want het gaat hard.

Babootje schreef:
Oekraïense minister: 'Marioepol bestaat niet meer'
“Marioepol bestaat niet meer”. Dat heeft de Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Koeleba gezegd over de Oekraïense havenstad die al zeven weken lang genadeloos onder vuur wordt genomen door het Russische leger. “De situatie in Marioepol is militair nijpend en hartverscheurend. De stad bestaat niet meer”, aldus Koeleba in een interview met de Amerikaanse zender CBS.
“Wat overblijft van het Oekraïense leger en een groep burgers zijn omsingeld door Russische troepen. Zij volharden in de strijd, maar het lijkt erop dat – gelet op de manier waarop het Russische leger zich gedraagt in Marioepol – de Russen beslist hebben dat de stad tegen elke prijs met de grond gelijk gemaakt moet worden.”
Zo verdrietig. Was gisteren ook te zien in de verschillende journalen.

Achtergrond artikelen in kranten las ik vroeger wel, maar sinds emigratie niet meer. Ik heb al mijn papieren abonnementen opgezegd. Dus lees nu erg veel via internet van die kranten.

Mariagold inderdaad grenzen is iets van mensen. Het is één groot mesje tik (kinderspelletje waarin kinderen het land van een ander proberen te pakken)

Die generalen vallen met bosjes. Ik dacht dat het werkelijke aantal al hoger ligt Babootje.

Daks dank je wel voor je update.

enzino schreef:
Ook voor jou; want ik blijf twijfel zaaien over feiten terwijl het gaat om een zienswijze op feitelijke gebeurtenissen wat het subjectief maakt.
Je verspreid duidelijk populistisch gedachtengoed zonder dat je daarvoor uit komt. Je probeert waar dan ook twijfel te zaaien over de mainstream nieuwszenders etc. Waar dan ook probeer je de USA negatief neer te zetten en de Russen positief. Vervolgens kaats je de bal terug dat anderen subjectief bezig zijn.

"Die anderen" waaronder ik, zijn wel heel duidelijk over hun standpunt nl
Vinden dat Rusland absoluut ongeoorloofd bezig is met deze inval→ waar geen enkel excuus reden etc voor is te verzinnen.
Veroordelen de bombardementen en alles wat er op wijst dat Rusland Oekraïne wil wegvagen van de kaart (mensen , steden, cultuur, land, taal etc).
Staan positief tegen over de militaire hulpvraag van Zelensky die dan ook beantwoord wordt door het westen waaronder de USA.
Zien de Russen als de agressor en de Oekraïners als het slachtoffer.

Die duidelijkheid heb jij totaal niet integendeel. Voortdurend plaats je berichten waaruit anders blijkt en waarmee je de USA in een kwaad daglicht stelt .

Voor vandaag moet ik stoppen, want ik moet nu echt gaan poetsen en koken zodat ik morgen niet met lege handen sta.

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:34

Wanneer Trump was herkozen had Enzino de USA toegejuicht. Het is maar net hoe de wind waait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:38

Ook dan was ik kritisch geweest richting de USA, maar dan zou ik dat op bokt waarschijnlijk niet plaatsen omdat er dan al een groot huiltopic zou lopen over hoe stom Trump wel niet is zonder enige nuance.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:52

Maar dat grote huiltopic over Trump is er al, sterker nog je was er zelf behoorlijk actief in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:57

En daarmee bevestig je mijn punt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 14:06

En thank god dat het niet Trump is die momenteel de USA aanvoert.

Ik ben ook wel van het principe waar 2 vechten zijn 2 fout. Maar dit is niet gewoon een ruzietje tussen 2 gelijken. Dit is gewoon grof platwalsen als je niet kan krijgen wat je hebben wil (de vruchtbare gronden en grondstoffen van Oekraïne, verder moet je het niet zoeken) onder valse voorwendsels van denazificatie.
Net zo fout als de inval in Irak onder het mom van wmd-wapens.
Of de fouten in voorgaande oorlogen. En we zullen het maar niet hebben over het kolonisatietijdperk.
Het is geschiedenis die zich herhaalt en we leren het nooit, ben het daarin helemaal met pareltjes eens.

Maar het blijft verschrikkelijk en ik zie deze oorlog ook niet snel eindigen.
Wat ik even gemist heb eigenlijk is waarom het juist nu geëscaleerd is? De dombass vechten ze al 8 jaar over.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 14:07

enzino schreef:
En daarmee bevestig je mijn punt.
Uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 14:23

Thioro schreef:
Wat ik even gemist heb eigenlijk is waarom het juist nu geëscaleerd is? De dombass vechten ze al 8 jaar over.

De Dombass was aan het escaleren qua intensiteit en 2 weken daarna was het oorlog.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 14:23

Thioro schreef:
En thank god dat het niet Trump is die momenteel de USA aanvoert.

Ik ben ook wel van het principe waar 2 vechten zijn 2 fout. Maar dit is niet gewoon een ruzietje tussen 2 gelijken. Dit is gewoon grof platwalsen als je niet kan krijgen wat je hebben wil (de vruchtbare gronden en grondstoffen van Oekraïne, verder moet je het niet zoeken) onder valse voorwendsels van denazificatie.
Net zo fout als de inval in Irak onder het mom van wmd-wapens.
Of de fouten in voorgaande oorlogen. En we zullen het maar niet hebben over het kolonisatietijdperk.
Het is geschiedenis die zich herhaalt en we leren het nooit, ben het daarin helemaal met pareltjes eens.

Maar het blijft verschrikkelijk en ik zie deze oorlog ook niet snel eindigen.

Wellicht omdat Poetin nóg verder oprukt en dacht dat hij er ook nu mee weg zou komen maar niet gerekend had op de huidige president? Die aangeeft tot hier en niet verder? Dat meneer Poetin geen nee accepteert en van alles verzint om het net te doen laten lijken of hij het gelijk aan zijn zijde heeft? Nu het verder escaleert het westen zich ineens achter de Oekraine schaart. Hierdoor de NAVO meer lidstaten aantrekt waardoor meneer Poetin nog bozer wordt? Allemaal variabelen die hij wellicht niet of totaal verkeerd had ingeschat? Hij alles uit de kast trekt inclusief een heilige oorlog? Hij alles werkelijk alles aangrijpt om deze oorlog te rechtvaardigen? Het westen inmiddels inziet dat het allemaal rookgordijnen zijn? Er niet met hem te onderhandelen valt omdat hij niet wenst te onderhandelen behalve dan over de totale overwinning? Hij te kakken is gezet met een paar banketstaaf postzegels? Tja wat gaat gaat er allemaal om in zo’n persoon zijn hoofd...grootheidswaanzin?

Het is geëscaleerd om meerdere redenen denk ik zo. Wellicht ook redenen waar wij geen weet van hebben omdat ze teveel achter de schermen afspelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 14:49

Het zou drie dagen duren, dan was Zelensky dood en kon Putin zijn gang gaan. Fail, dikke fail en hij kan niet anders dan doorgaan anders is hij af.

Anna224

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 14:52

Mijn vriend is Duits en zit bij Bundeswehr (Duitse krijgsmacht) hij is fallschirmjager duitse elite eenheid heb vannochtend gehoord dat hij in de buurt van charkov, is gedropt om daar aan gevechten deel te nemen :( hoop dat deze oorlog snel voorbij is want we hebben nu net samen een dochtertje

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 14:58

Anna224 schreef:
Mijn vriend is Duits en zit bij Bundeswehr (Duitse krijgsmacht) hij is fallschirmjager duitse elite eenheid heb vannochtend gehoord dat hij in de buurt van charkov, is gedropt om daar aan gevechten deel te nemen :( hoop dat deze oorlog snel voorbij is want we hebben nu net samen een dochtertje

Vrijwilliger?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 15:00

Anna224 schreef:

Hij zal echt niet bij Charkov gedropt worden want dat betekend navo inmenging. Waarschijnlijk in de Baltische Staten maar niet binnen de landsgrenzen van de Oekraïne.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 18-04-22 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt