steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 19:20

loriene schreef:
Janneke2 schreef:

Het is off topic.

Ik hoop van ganser harte dat je dit verkeerd begrepen hebt.
Ten eerste heeft de politie geen glazen bol: 'je weet dat het uit de hand gaat lopen'.
(Natuurlijk ziet de politie wel 'buien hangen'.)
Ingrijpen is ook niet altijd een doel op zich. (Of dat terecht is, omdat de overtreder zwaar materiaal bij zich heeft is weer een volgende vraag...)

Wat jij hier beschrijft is namelijk onwettig.

(Het is op een kleinere schaal, maar denk nog even terug aan de IRT affaire. Politie mag een vinger aan de pols houden, graag zelfs - maar mag zich NIET bezig houden met uitlokken van strafbare feiten.)

Luitjes die als 'stille' aanwezig zijn, opletten,
onder andere wie begint, wie opruit en wie meeloopt
(voor mijn part heet het romeo) is op zich prima.

Zal onwettig wezen maar bewijs staat op film.

Tip: de situatie van verschillende kanten (filmpjes) bekijken.
Die omstanders filmen en publiceren vanuit 1 kant.
Het is nooit het volledige verhaal.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 19:22

loriene schreef:
Janneke2 schreef:
?

Bewijs op film zetten,
dwz: de stille is aanwezig, let goed op en/of filmt -
DAT is nu juist de bedoeling.
Dat is volstrekt wettelijk.

(Maar niet wat hierboven werd gesuggereerd: romeo kijkt hoe hij zelf reacties kan uitlokken -
zodat de politie mag/moet ingrijpen.)

En ik zette dat vraagteken neer, omdat ik de indruk krijg, dat er volkomen over een wezenlijk onderscheid heen wordt gelezen.

Denk dat jij het niet snapt wat ik bedoel.
Omstanders filmen het gedrag van de romeo`s.

Knippen daar dan 30 seconden uit en voila..

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 19:23

bigone schreef:
loriene schreef:
https://www.facebook.com/blckbxnews/pho ... 658564693/

Ondanks dat de actie`s verharden blijven veel burgers achter de boeren staan.
Ook de paardemensen komen maandag in actie.

Dat is het trieste, sommige boeren laten hun protest kapen door Willem Engel, Gideon van Meijeren, Flavio Pasquino , Ongehoord Nederland. De groep die zonder enige moeite overstapt van Corona naar abortus, Oekraïne en de boeren. En dan ook nog denken dat ze het goed met jullie voor hebben. Die denken alleen maar: hoeveel donaties levert het op.

Wat bedoel je hier precies mee?

Popstra

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 19:33

Er komt nu op het RTL nieuws iets over die demonstranten die overal gezien worden

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 19:38

Ah daar was Michael Rijenga weer. Ras demonstrant tegen de overheid. Zowel tijdens Corona demonstraties als nu met de boeren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 19:43

Popstra schreef:
Ah daar was Michael Rijenga weer. Ras demonstrant tegen de overheid. Zowel tijdens Corona demonstraties als nu met de boeren.

Ja, is een verdienmodel voor hem en andere beroepsdemonstranten en influencers.
Ze verspreiden nepnieuws en hitsen de boel op.
In dit geval, doet het de zaak van de boeren geen goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 19:58

purny schreef:
Maar het valt wel op dat een leraren protest of een ander protest er veel netter aan toe gaat dan de coronademonstraties... of de boerenprotesten

Het verschil is ook wel een beetje dat een leraar protesteert voor een paar honderd ekkies extra per maand en de boeren hun hele hebben en houden, levenswerk, huis en land dreigen kwijt te raken.
Klein detail.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:11

verootjoo schreef:
purny schreef:
Maar het valt wel op dat een leraren protest of een ander protest er veel netter aan toe gaat dan de coronademonstraties... of de boerenprotesten

Het verschil is ook wel een beetje dat een leraar protesteert voor een paar honderd ekkies extra per maand en de boeren hun hele hebben en houden, levenswerk, huis en land dreigen kwijt te raken.
Klein detail.

Er zijn bedrijfstakken verdwenen waar geen 25 miljard aan besteed is voor uitkoop , omschakeling etc..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:27

Loriene, wanneer je dat niet snapt kan het handig zijn om je er wat beter in te verdiepen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:32

Janneke2 schreef:
Ik heb geen idee wat deze firms precies denken, maar winst maken kunnen ze.

Als je geen winst maakt is het gauw gedaan met je 'firm' :+

Janneke2 schreef:
Maar ik handhaaf de stelling dat boeren prima af kunnen zonder dat deze boys miljarden winst maken.

En hoe gaat dat precies in zijn werk dan?

Janneke2 schreef:
And please, spaar mij gemopper van het type
"Schade aan de natura 2000 gebieden?
Kleine postzegels door de mens gemaakt.
Doe maar wat minder en de boeren kunnen blijven".

Bij mij is het 'en - en': de boeren kunnen blijven,
(de agrofirm dus niet in de huidige vorm)
en wat jij benoemt als postzegels kan blijven bloeien.

Volgens mij, maar laat het weten als ik het mis heb, heb jij het in jou ideale wereld over een situatie van minder dieren en status quo in aantal boeren, toch? Extensiveren is het toverwoord, want van intensief gaat de wereld naar zijn grootje. Echter gaat extensiveren juist níet gepaard met evenveel boeren, maar met (veel) minder.

Voorbeeldje. Een biologisch melkveebedrijf heeft (naar mijn weten) 1,5 keer zoveel grond als een gangbare collega. Verdiensten zijn overigens om en nabij gelijk (als biologisch een goudmijntje was, waren we natuurlijk allang overgestapt). Neem ik 'voor het gemak' even aan dat er de komende jaren geen landbouwgrond bij komt, maar juist alleen ingeleverd wordt. Afname beschikbare landbouwgrond dus. Als we 'moeten' extensiveren betekent dat als 3 boeren biologisch moeten worden, er 1 de koeien in de wilgen kan hangen.

Even de rekensom om het duidelijker te maken: Drie gangbare melkveehouders met ieder 50ha moeten biologisch worden. Dat betekent van 3*50ha = 150ha naar 3*75ha = 225ha. Dat gaat niet passen zolang er niet meer landbouwgrond beschikbaar komt.

Minder dieren per melkveehouder dan? Kan ook, maar dan zal er iemand (overheid, belastingscenten) garant moeten staan voor de kostenderving anders is iedereen na 3 dagen failliet :')

Zeg het maar.

martichr schreef:
ik ken het rapport, ik vraag mij alleen af wat voor een conclusies je er dan aan verbind? Het rapport adviseert kort samengevat dat je breder moet kijken dan enkel stikstof reductie om de natuur te verbeteren en de samenleving weer van het slot te krijgen, maar geeft ook aan dat stikstofreductie een groot onderdeel van de oplossing ervan is. Met daarnaast nog wat conclusies die ik nu even buiten beschouwing laat. Niet meer en niet minder..

De conclusies die ik eraan verbind zijn als volgt:
1. De KDW's in veel (meer dan enkel die 44) Natura2000-gebieden zijn onrealistisch en dus ongeschikt om te implementeren in een wet met daarin de KDW's als resultaatverplichting. Terug naar de 'tekentafel' dus. Niks ontkennen van het stikstofprobleem, maar van een beetje realistisch denken is nog nooit iemand slechter van geworden.
2. Kijk naar de werkelijke staat van de natuur, want natuur is véél meer dan alleen stikstof. Het gaat toch feitelijk ook om de staat van de natuur, niet om of er wel of niet teveel stikstof neerslaat. Zie gebieden waar het goed gaat ondanks (forse) overschrijding KDW. Dus, kijk naar het gebied als geheel, staar niet blind om stikstof maar ook op hydrologie, beheer, etc. Ik denk dat het meer natuurwinst oplevert én minder geld kost dan de 25 miljard (4000€ gemiddeld per gezin per jaar) die het kabinet nu heeft gereserveerd.

Roodvos schreef:
En nog wat leesvoer voor de liefhebber:
pbl-2021-naar-een-uitweg-uit-de-stikstofcrisis

Ik persoonlijk Tiepfoudt vind het probleem zodanig ingewikkeld dat ik daar niet echt "een mening" over heb, laat staan een oplossing. Als ik ervan uitga dat de informatie die ik vanuit diverse kanalen krijg over de stikstofdepositie in NL correct is, dan is er wel een probleem in dit land.
Even afgezien van hoe e.e.a. tot stand is gekomen. Dit zijn de regels, voorschriften en afbakeningen die er nu liggen, en waar we het op dit moment mee moeten doen.

Dat het ingewikkeld is, ben ik volledig met je eens. Het is bijna niet te doen om je er voldoende in te verdiepen om er een mening over te vormen, maar dit gaat me zo aan het hart dat ik regelmatig tot in de late uurtjes allerlei informatie aan het doorspitten ben. Niet goed voor de nachtrust, het humeur en alsnog weet ik er minder van dan ik zou willen, maar oké _O-

Dat er in Nederland (te)veel stikstof neerslaat, staat als een paal boven water. Nederland is vreselijk dichtbevolkt en ja, we produceren veel voedsel voor het kleine landje dat we zijn. Echter zijn de doelen onhaalbaar, of misschien is te ambitieus een betere bewoording. En het voelt nu als boer echt alsof wij als enige een (imo toch gecreëerd) probleem op moeten lossen, die niet op te lossen valt. Want echt, ik kan op mijn boerenklompen aanvoelen dat straks misschien de veestapel flink is gekrompen, en we tegen die tijd nooit meer iets horen van een stikstofcrisis. Want halveren industrie is geen optie, halveren verkeer is ook geen optie.

Roodvos schreef:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe "we" (als NL) dit moeten oplossen. En zijn er vele partijen verwijtbaar voor het 30-jaar wegkijken en om de hete aardappel heendraaien van het probleem. Maar dat neemt niet weg dat nu toch iemand die dampende aardappel, die inmiddels een immense omvang heeft bereikt, aan de vork moet gaan prikken. Geen makkelijke taak, van alle kanten niet.

Inderdaad misschien veel partijen, inclusief Tjeerd de Groot die ons tien jaar geleden vertelde dat er ruimte was voor groei melkproductie _O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:36

martichr schreef:
verootjoo schreef:

Klein detail.

Er zijn bedrijfstakken verdwenen waar geen 25 miljard aan besteed is voor uitkoop , omschakeling etc..

Dat klopt en dat is al erg genoeg. Vandaar dat de boeren het zwaard van Damocles boven hun hoofd voelen. Hoef je als leraar niet zo bang voor te zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:40

martichr schreef:
verootjoo schreef:

Klein detail.

Precies.
Ik heb eerder aangegeven dat mijn vader en garagehouder in de jaren 90 hun bedrijf moesten beëindigen/verhuizen i.v.m. gewijzigde milieu-eisen.
Maar dat was niet te vergelijken en minder erg.
Maar ook mijn vader kwam op zijn 60e gedwongen thuis te zitten., zonder uitkering of schadevergoeding. Hij heeft zijn pensioen naar voren moeten halen om 5 jaar geen inkomen te overbruggen.
Alleen toen was er geen social media, er was geen aandacht voor schrijnende gevallen.

Ik ken ook binnenschippers, die gedwongen gestopt zijn, die geen investeringen konden doen in hun schepen. En ook zij wonen op hun bedrijf, net als de boeren.

En zo zullen er nog meer voorbeelden zijn.

Er is geen makkelijke oplossing.

Ik zit nu naar het debat te kijken.
Ik hoop dat er een goede dialoog komt, zo snel mogelijk.
Met vooral duidelijkheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:41

loriene schreef:

Nee.
Ik las 'kan zijn dat "het" onwettig is, maar "het" staat op film'.
Aanhalingstekens zijn van mij.

Mijn (off topic) punt was, dat de politie geen geweld of andere onwettige acties mag uitlokken.
(Nav iemand die beweert 'van vrienden die bij de politie werken' dat dit gebeurt.)

En als een x aantal filmbeelden bewijzen dat de wet is overtreden: aangifte doen en naar de Rijksrecherche.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:51

Typfoudt, nu 25 keer een quote verkloot.. ik kom nog met een reactie

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:54

Wat was er nou in omgeving Hengelo (ov) aan de hand qua opkomend nieuw protest vanavond?
Kwam een hele sliert gepantserde politiebusjes tegen en ME. Op de A35. Heb er niks over teruggehoord in het radio nieuws en ben net thuis van werk, ben wel benieuwd wat er aan de hand was.
Heb vandaag door Flevoland Gelderland en Overijssel geen enkel protest meegemaakt op de snelwegen, behalve ergens thv Almelo stonden trekkers op het viaduct, eentje met een strop.

Maar stom genoeg wat me het meest aangreep was een kleine oude groene trekker in de wei naast de snelweg, met een spandoek met daarop ‘help’. Kreeg ineens tranen in mn ogen, besef van wat er speelt kwam echt binnen. Moest echt slikken om niet te huilen want autorijden en huilen, nee dat gaat niet samen..

Wel veel spandoeken gezien natuurlijk. Verder niks kunnen volgen behalve radio.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:57

Ik denk maar zo dat een stil protest met overal trekkers met 'help' erop meer zoden aan de dijk zou zetten dan wat we de afgelopen dagen hebben gezien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:00

... eh - de huidige stikstof maatregelen hebben een budget van 25 miljard.

Dan zijn er nog de subsidies uit het 'vermaledijde' Brussel
(gewoon afgesproken door onze eigen regering)
en er zijn de mega winsten van de lui van Van Drie, A-ware en De Heus.

Dus dat boeren zo moeten ploeteren voor een mager inkomen vind ik raar.
En ik vind het als belastingbetaler veel geld.
... en helaas heeft de overheid jarenlang meegedaan met het wegkijken.

En niet alle boeren zitten in die wurggreep.
En niet alle boeren produceren een overdaad aan stikstof (not to mention fosfaat etc etc etc).

Hoogste tijd om daar serieus naar te kijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:08

Tiepfoudt , vraag? Is het niet zo dat boeren en bedrijven een hoeveelheid stikstof mogen produceren maar velen een hoeveelheid op reserve houden voor het geval ze nog uit willen breiden en de stikstof problemen dus nog erger kunnen worden wanneer deze reserves gebruikt gaan worden? En is de huidige reductie van 50 % op deze totale cijfers of op de echte hoeveelheid koeien/varkens/kippen/geiten gebaseerd?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:18

mysa schreef:
Ik denk maar zo dat een stil protest met overal trekkers met 'help' erop meer zoden aan de dijk zou zetten dan wat we de afgelopen dagen hebben gezien.

Dat geloof ik ook....... ik vind het ook verschrikkelijk als iemand noodgedwongen moet stoppen of verhuizen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:23

Advocaat van de duivel: Ik ben ZZP-er in secretariële dienstverlening en administratie. Ik zie ook mijn beroep en bedrijfsmodel veranderen. In de laatste 25 jaar, met de komst van een PC op ieder bureau is het beroep van secretaresse danig veranderd en er zijn veel banen in secretariële- en administratieve dienstverlening gesneuveld. En zo kan ik nog meer voorbeelden noemen. Het is nu eenmaal zo dat niets eeuwig is. Een bankbediende zoals die er vroeger was, bestaat niet meer. Pompbediende bij de benzinepomp ook niet meer en ga nog maar een tijdje door. Voorbeelden te over.
"Ja maar, de boeren wonen ook op het erf, de bedrijven zijn vaak al generaties in handen van één familie".
Ja, dat besef ik. En toch is dat geen garantie van de eeuwigheidswaarde van zo'n bedrijf of bedrijfstak.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:48

bigone schreef:
Loriene, wanneer je dat niet snapt kan het handig zijn om je er wat beter in te verdiepen.

ik stel gewoon een vraag.
kun je toch gewoon beantwoorden?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:52

Janneke2 schreef:
loriene schreef:

Nee.
Ik las 'kan zijn dat "het" onwettig is, maar "het" staat op film'.
Aanhalingstekens zijn van mij.

Mijn (off topic) punt was, dat de politie geen geweld of andere onwettige acties mag uitlokken.
(Nav iemand die beweert 'van vrienden die bij de politie werken' dat dit gebeurt.)

En als een x aantal filmbeelden bewijzen dat de wet is overtreden: aangifte doen en naar de Rijksrecherche.

aangifte doen?
denk je werkelijk dat dat wordt behandeld?
politie houdt mekaar de hand boven het hoofd,heeft geen enkel nut.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:52

loriene schreef:
bigone schreef:

Dat doe ik , alleen vermoed ik dat het heel weinig nut heeft vandaar.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:54

loriene schreef:
bigone schreef:

Dat doe ik , alleen vermoed ik dat het heel weinig nut heeft vandaar.[/quote]

Geef dan gewoon een antwoord

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:20

rien10 schreef:
Advocaat van de duivel: Ik ben ZZP-er in secretariële dienstverlening en administratie. Ik zie ook mijn beroep en bedrijfsmodel veranderen. In de laatste 25 jaar, met de komst van een PC op ieder bureau is het beroep van secretaresse danig veranderd en er zijn veel banen in secretariële- en administratieve dienstverlening gesneuveld. En zo kan ik nog meer voorbeelden noemen. Het is nu eenmaal zo dat niets eeuwig is. Een bankbediende zoals die er vroeger was, bestaat niet meer. Pompbediende bij de benzinepomp ook niet meer en ga nog maar een tijdje door. Voorbeelden te over.
"Ja maar, de boeren wonen ook op het erf, de bedrijven zijn vaak al generaties in handen van één familie".
Ja, dat besef ik. En toch is dat geen garantie van de eeuwigheidswaarde van zo'n bedrijf of bedrijfstak.

Kennelijk snap je nog steeds niet.
Het is geen baan, maar een levenswijze.
Je moet het net zo zien, als je een zwaar gelovig iemand zijn geloof af pakt.
Het is hun kindje.