F_T schreef:Sachertorte schreef:Zijn 'ze' serieus bloemen aan het leggen? Het is überhaupt al raar dat het dier een naam heeft. Absurd als je het mij vraagt.
Lupine, wolfspoot, wolfsmelk en wolfskers denk ik....
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
tienus63 schreef:Citaat:4 december 2025/Leusderkrant
Hier stierf een zorgzame echtgenoot
Bloemen voor doodgeschoten wolf bij ecoduct Treeker Wissel
Onbekenden hebben donderdag 4 december bloemen gelegd bij ecoduct Treeker Wissel op de Leusderhei, nadat de provincie Utrecht woensdag bekend maakte dat een wolf is gedood op de Utrechtse Heuvelrug.
Ook zijn twee kaartjes geschreven: ‘Hier stierf een zorgzame echtgenoot en vader, omdat hij zijn gezin beschermde tegen opdringerige recreatie. Had hem in het voorjaar een klein beetje ruimte gegund en er was niets gebeurd’, staat op eentje te lezen. ‘Voor altijd in ons hart, lieve dappere Bram’, schreven Nick en Relinde bovendien. De teksten zijn mogelijk voorbarig, omdat nog niet is bevestigd dat het gedode dier ook daadwerkelijk probleemwolf ‘Bram’ is.
X-account @WolveninUtrecht kondigde woensdag al aan om bloemen te gaan leggen op die locatie.
ANIMAL RIGHTS
Animal Rights veroordeelde het doodschieten van een wolf op de Utrechtse Heuvelrug woensdag ook in felle bewoordingen. ,,De verantwoordelijken voor deze schanddaad horen niet in een fatsoenlijke maatschappij thuis, helaas leven we daar nog niet in", zegt woordvoerder Erwin Vermeulen van de dierenrechtenorganisatie.
Vermeulen wijst erop dat nog niet vaststaat dat de doodgeschoten wolf het dier met de codenaam GW3237 is. De provincie Utrecht gaf in juli een afschotvergunning af voor deze wolf met de bijnaam Bram, omdat het dier volgens deskundigen een gevaar voor mensen zou zijn. De huidige afschotvergunning voor deze wolf loopt tot en met 31 december. ,,De verantwoordelijken voor het afschot zijn incompetent genoeg om in hun haast voor de naderende deadline van 1 januari 2026 de verkeerde wolf te schieten. Dat zal gegarandeerd juridische consequenties hebben", stelt Vermeulen.
De Faunabescherming noemt het doden van de wolf op X ‘onnodig’ en stelt dat in Duitsland al twaalf keer de verkeerde wolf is doodgeschoten.
https://www.leusderkrant.nl/lokaal/dier ... ker-wissel
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1C66MA ... tid=wwXIfr
Loretta schreef:Sachertorte schreef:Zijn 'ze' serieus bloemen aan het leggen? Het is überhaupt al raar dat het dier een naam heeft. Absurd als je het mij vraagt.
Marketingtechnisch begrijp ik het wel. Het draagt allemaal bij aan het gevoel van onrecht dat dierenrechtenclubs willen Creëren. Net als de naamgeving aan wolven. Is alleen maar bedoelt om het zieligheidsgehalte te vergroten. Bovendien ideale marketing want het zijn niet de dierenrechtenclubs die de bloemen hoeven te kopen. Dat doen de useful idiots wel voor hen. Het enige wat deze clubs hoeven doen dat is persberichten uit laten gaan, sociale media posts plaatsen en vervolgens donatielinkjes spammen.
Rationeel slaat het helemaal nergens op. Het heeft ook totaal niets meer te maken met de oorspronklelijke doelen als natuurherstel en ecologische processen terug op gang brengen. Het doel waarvoor het in eerste instantie allemaal begonnen is.
Zulke mensen kun je toch gewoon niet serieus nemen. Verdedigen van zijn gezin.... alsof hij met zijn welpen ook een dagje naar de Piramide van Austerlitz was. Wat een volk...
tienus63 schreef:Citaat:4 december 2025/Leusderkrant
Hier stierf een zorgzame echtgenoot
Bloemen voor doodgeschoten wolf bij ecoduct Treeker Wissel
Onbekenden hebben donderdag 4 december bloemen gelegd bij ecoduct Treeker Wissel op de Leusderhei, nadat de provincie Utrecht woensdag bekend maakte dat een wolf is gedood op de Utrechtse Heuvelrug.
Ook zijn twee kaartjes geschreven: ‘Hier stierf een zorgzame echtgenoot en vader, omdat hij zijn gezin beschermde tegen opdringerige recreatie. Had hem in het voorjaar een klein beetje ruimte gegund en er was niets gebeurd’, staat op eentje te lezen. ‘Voor altijd in ons hart, lieve dappere Bram’, schreven Nick en Relinde bovendien. De teksten zijn mogelijk voorbarig, omdat nog niet is bevestigd dat het gedode dier ook daadwerkelijk probleemwolf ‘Bram’ is.
X-account @WolveninUtrecht kondigde woensdag al aan om bloemen te gaan leggen op die locatie.
ANIMAL RIGHTS
Animal Rights veroordeelde het doodschieten van een wolf op de Utrechtse Heuvelrug woensdag ook in felle bewoordingen. ,,De verantwoordelijken voor deze schanddaad horen niet in een fatsoenlijke maatschappij thuis, helaas leven we daar nog niet in", zegt woordvoerder Erwin Vermeulen van de dierenrechtenorganisatie.
Vermeulen wijst erop dat nog niet vaststaat dat de doodgeschoten wolf het dier met de codenaam GW3237 is. De provincie Utrecht gaf in juli een afschotvergunning af voor deze wolf met de bijnaam Bram, omdat het dier volgens deskundigen een gevaar voor mensen zou zijn. De huidige afschotvergunning voor deze wolf loopt tot en met 31 december. ,,De verantwoordelijken voor het afschot zijn incompetent genoeg om in hun haast voor de naderende deadline van 1 januari 2026 de verkeerde wolf te schieten. Dat zal gegarandeerd juridische consequenties hebben", stelt Vermeulen.
De Faunabescherming noemt het doden van de wolf op X ‘onnodig’ en stelt dat in Duitsland al twaalf keer de verkeerde wolf is doodgeschoten.
https://www.leusderkrant.nl/lokaal/dier ... ker-wissel
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1C66MA ... tid=wwXIfr
Citaat:4 december 2025
Rouwboeket bij ecoduct voor doodgeschoten wolf: ‘Hij ging leven voor me’
Utrechtse Heuvelrug -
De doodgeschoten wolf op de Utrechtse Heuvelrug maakt veel los. Het gaat mogelijk om probleemwolf GW3237m. De één zegt blij te zijn om weer met een veilig gevoel te kunnen wandelen. De ander legt bloemen neer en noemt de dood van de wolf een gemis.
Lars Plooyer uit Woudenberg koestert een band met de mogelijk doodgeschoten wolf. "Bram is eigenlijk een schrijversvriend van mij geworden, nadat ik 'm een paar keer ontmoet heb." De Woudenberger beheert een Facebook-pagina en schrijft in zijn verhalen vaak over de wolf die nu mogelijk is gedood. "En dan gaat 'ie leven voor je."
Hij heeft daarom bloemen gelegd bij het ecoduct Treeker Wissel. "Ik had nog wat staan en dat heb ik hier neergelegd."
Wolvendeskundigen zeggen volgens de provincie dat de probleemwolf een gevaar vormt voor mensen. Plooyer vindt dat Nederland "echt niet te klein" is voor wolven. "Wij moeten ermee leren leven." Staande bij ecoduct Treeker Wissel snapt hij er niets van. "Waarom bouwen mensen ecoducten als ze de wolven gaan neerschieten? Die dingen zijn juist gebouwd om ze in leven te houden."
De mogelijke dood van de wolf "zag je aankomen", zegt Plooyer. "Dat was de bedoeling." Hij zegt niet verdrietig te zijn, "dat is een groot woord". "Ik vind het een gemis. Het is geen huisdier, dan wordt het iets anders."
'Heel spannend allemaal'
Publiek op de parkeerplaats in Woudenberg, bij landgoed Den Treek, reageert wisselend op de dood. "Zou het echt Bram zijn die ze hebben doodgeschoten? Daar zijn we wel benieuwd naar", zegt Carolien van de Goot, die met de auto naar het natuurgebied is gekomen. "Het is natuurlijk heel spannend allemaal, de wolven. Je denkt er toch vaak over na: er zal mij toch niets overkomen onderweg? Aan de andere kant is het ook heel leuk dat er weer een wolf is."
Al bijna een half jaar roept de provincie op om de bossen rond Austerlitz en Woudenberg niet te bezoeken. Allemaal omdat een wolf, die nu waarschijnlijk doodgeschoten is, eind juli een kind de bosjes in sleurde. Horecaondernemers in het gebied zagen hun terrassen leeg blijven. Fietsers en wandelaars bleven weg, of pasten hun gedrag aan.
Anneke van den Herik zegt dat de dood van de probleemwolf "wel goed zou uitkomen". "Ik fiets hier regelmatig met mijn verstandelijk gehandicapte broer, die vindt het heerlijk om de bossen in te fietsen. Dat vind ik nu wel een beetje eng", zegt ze. "Voor mijzelf niet per se, maar kom ik snel genoeg weg met hem als er een wolf als Bram om de hoek komt kijken?"
'Nog 139 te gaan'
Een vrouw die met de kinderwagen op pad is, heeft er gemengde gevoelens over. "Fijn dat ik weer kan wandelen en kan sporten met een veilig gevoel", zegt ze. "Maar voor het dier zelf vind ik het natuurlijk weer sneu. Een beetje mixed feelings."
Een man met een hond is een stuk feller. "Ik vind het prima dat 'ie er niet meer is en ik zou bijna zeggen: nog 139 te gaan", reageert hij. De man vindt dat Nederland "veel te klein is voor meer dan 140 wolven, 18 miljoen inwoners en heel veel huisdieren".
Of het echt om wolf GW3237m gaat die is doodgeschoten door jagers, moet nog blijken. De uitslag van de dna-analyse wordt naar verwachting op 12 december bekend.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/397577 ... dyvp6TDgSw
Citaat:4 december 2025/Thüringen/Duitsland
Thüringen: Honden vallen wandelaars aan - hond gedood
Schokkend incident tijdens een wandeling: Twee loslopende Kangal-herdershonden vallen aan, één hond overlijdt, baasje belandt in het ziekenhuis. De politie doet onderzoek.
In Mühlhausen in het district Unstrut-Hainich vond een ernstige aanval plaats: volgens de politie werden een man, een vrouw en hun twee honden aangevallen door twee loslopende Kangal-herdershonden. De twee honden vielen 's ochtends de wandelaars en hun dieren aan, waarbij één van hen zo ernstig gewond raakte dat hij overleed. De man raakte ook gewond en werd in het ziekenhuis behandeld.
De twee Kangal-herdershonden werden later door hun baasje gevangen, aldus de politie. Er is een onderzoek gestart.
https://www.stuttgarter-zeitung.de/inha ... 1764779504

SusanH schreef:Ook slecht voor het milieu. Bloemen met gif, en een plastic kaartje met metalen ringetje. Ruimen ze het ook weer op?
mysa schreef:SusanH schreef:Ook slecht voor het milieu. Bloemen met gif, en een plastic kaartje met metalen ringetje. Ruimen ze het ook weer op?
PvdD adviseert om biologische bloemen mee te nemen.
Nou ben ik heel erg pro-biologische bloemen maar ik ben niet mesjogge genoeg om ze naar een 'Bram-herdenking' te brengen.
sterregoud schreef:Bloemen voor de pony’s, de alpaca’s, de geitjes, de schapen , en de enkele honden die gedood zijn, lijkt me meer passend dan voor 1 wild dier dat steeds gevaarlijker werd.
Sneu, en verdrietig is het wel dat hij geschoten moest worden. Dat wel. Maar een herdenking vind ik absurd.

Citaat:‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Kijkt u even mee hoe de wolvenknuffelaars een wolf met zender loslaten en mishandelen!
Citaat:Ter eigen interpretatie.
Der Wildpark Schorfheide (BAR) züchtet in zwei Gehegen Wölfe. Eine befreundete Journalistin schrieb einen Artikel über den Wildpark. Ich bat sie, nachzufragen was mit den vielen, so erzeugten Jungwölfen passiert, Antwort von der Leiterin, "für wissenschaftliche Zwecke ...". Es ist seit langem ein offenes Geheimnis, dass ausgesetzt wird. Nun war es immer sehr offensichtlich, dass diese Wölfe sehr zahm waren. Um dies zu verschleiern haben wohl diese "Wolfsschützer"dem armen Wolf schnell Angst vorm Menschen beigebracht. Wie er in Zukunft jagen soll ...? Dadurch lässt sich auch erklären, dass viele völlig abgemagerte Wölfe gefilmt werden. Auch eine Ursache auf vermehrte Übergriffe auf Haustiere bei bestimmten Rudeln. Hierbei sind diese Wölfe auch äußerst ungeschickt und verursachen viele qualvolle Verletzungen.
Wildpark Schorfheide (BAR) fokt wolven in twee verblijven. Een journaliste die ik ken, schreef een artikel over het park. Ik vroeg haar om te informeren naar het lot van de vele wolvenwelpen die daar geboren worden. De directeur antwoordde: "Voor wetenschappelijke doeleinden..." Het is al lang een publiek geheim dat ze in het wild worden uitgezet. Het was altijd al overduidelijk dat deze wolven erg tam waren. Om dit te verhullen, hebben deze "wolvenactivisten" de arme wolven blijkbaar snel geleerd om bang te zijn voor mensen. Hoe moeten ze in de toekomst dan nog jagen...? Dit verklaart ook waarom er zoveel uitgemergelde wolven worden gefilmd. Het draagt ook bij aan de toegenomen aanvallen op huisdieren door bepaalde roedels. Deze wolven zijn bovendien extreem onhandig en veroorzaken veel pijnlijke verwondingen.
Citaat:2 december 2025/Spier/Drenthe
Vlakbij Van der Valk