Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_chou

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 17:57

Ik ben wel blij dat ze eruit gekomen zijn, maar ben wel benieuwd wat ze er precies in hebben staan. Ook wel benieuwd naar de nieuwe MP, en stiekem hoop ik op een vrouw :=
maar die kans acht ik best wel klein

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 18:06

pien_2010 schreef:
Je bent een topper hahahahaha.....Ik vind het jammer dat de PVV era uit het topic verdwenen zijn. e zullen toch echt wel blij zijn. Mochten jullie nog lezen proficiat met dit resultaat dat toch echt niet vanzelfsprekend was .
Hopelijk gaan de fracties akkoord.

Geen PVV-er maar een BBB-er
En ik vind dit heel sjiek van je :j

Ja ik ben blij dat het akkoord er is.
Er zal vast ook veel water bij de wijn zijn gedaan over diverse punten. Maar er zullen vast ook veranderingen geprobeerd worden door te voeren.
Of dat ook gaat lukken?
Ik hoop iig dat men weer wat met de voetjes in de klei komt te staan :P
Een wat nuchterder beleid wat ook kan, wat burger en mkb ook kan dragen.
Ik ben benieuwd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 18:06

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:
Als een "echte" PvdA-er zou je geen MP of minister moeten willen worden onder zo'n (extreem)rechts kabinet.
Iets met principes.

Of juist wel. Is maar hoe je het bekijkt. Een min president staat boven alle partijen en is de min. President voor alle Nederlanders.

Mee eens Pien! Een beetje tegenwicht in de vorm van een linkse MP lijkt mij zeker niet onwenselijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 18:12

Avalanche schreef:
pmarena schreef:
Goh Germie, ik vraag me eigenlijk waarom je het nodig vindt om te zeggen "ik denk niet dat je ooit in die situatie gezeten hebt" en "weet je wel hoe lang 9 maanden is en hoe je er daarna aan toe bent" en de hele "rant" terwijl ik toch ook gewoon aangeef dat ik vind dat abortus mogelijk moet zijn.

Ik vind het overigens wel een heel a-morele situatieschets als mensen het al zeker weten dat ze zwanger zijn en abortus willen, maar het net niet lekker uitkomt en ze dan wekenlang wachten met de abortus. Lijkt me ook niet dat veel mensen dat zouden doen.... regelmatig is een zwangerschap toch niet iets dat je er even bij doet en al helemaal niet als je het kindje niet eens wilt / al in de paniek schiet van het idee dat er iets in je buik groeit.

Een vrouw mag imo niet gedwongen worden om een kindje te baren. Maar het moet wel zo humaan en respectvol mogelijk ten aanzien van dat kindje "afgehandeld" worden.

Kindje? Foetus bedoel je denk ik?

En ik snap je gevoel, maar ik denk dat dat vooral onderbuik is. Ik heb er een beetje moeite mee dat te moraliseren, merk ik. Het is een groot goed dat we recht op abortus hebben, maar moeten we nu serieus daar nog allerlei morele voorwaarden aan gaan verbinden, die met name uit de onderbuik komen?
En ik snap het gevoel van het netjes willen doen, aan de andere kant, als iemand nu heel veel napijn heeft en klachten, is de vakantie ook niet leuk.

Jij zou het zo niet doen, en dat is prima. Ik misschien ook niet. Maar als een ander dat wil, is het prima toch? Wie zijn wij om daar wat van te vinden?

Eeeeh...? Als je een vrouw zou dwingen om een zwangerschap te voldragen en een kindje te baren, dan is dat geen foetus nee. Daar hoeft geen discussie over toch hoop ik := En als we het over 24 weken hebben.... dat is imo ook gewoon een kindje, op 12-16 weken zijn ze al zover af dat al kan zien of het een jongen of meid is en of alles goed aangelegd is.... en volgens mij komt het voor dat ze met 24 weken al kunnen overleven buiten de baarmoeder (met hulp uiteraard) :(:)

Verder on-topic: ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe Plasterk tegenwoordig er in staat politiek gezien en of hij het inderdaad gaat worden :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 18:53

... uiteraard ben ik teleurgesteld.
Ik weet nog niet wat er in het voorlopige accoord staat, maar het betekent toch dat een akelige 'vereniging met één lid' mee gaat regeren.
"Ik vind het wat."

De vorm (zaken kabinet/extra parlementair afstand tot de Tweede Kamer) kan wellicht interessant zijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 18:59

Ik ben benieuwd waar de klappen gaan vallen. Ik ben pro economie, maar ook pro natuur en milieu en voor die laatste twee vrees ik het ergste. Wie de MP wordt vind ik minder interessant, maar wellicht gaan we de diplomatieke houding van Rutte nog missen ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 19:09

Ik denk dat we Rutte zeker gaan missen.

Moest wel lachen net: Wilders zegt, de fracties moeten het nu goedkeuren, wie zijn dat bij de PVV, hij alleen toch :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 19:17

Ik ben ook wel benieuwd wat er over blijft van het verkiezingsthema bestaanszekerheid. Eigenlijk verwacht ik niet veel, maar we zullen zien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 19:48

Prompter ik verwacht de klappen bij:
1. Milieu;
2. NPO 1,2,3
3. Uiteraard aan kop migratie, dat zal wellicht ook schokkend zijn wat er uit komt
4. Cultuur zal een flinke douw krijgen

En verder gaan we het zien.
Ik verwacht dat de BBB wel zal binnen halen want de boeren die wel zaken anders willen zullen toch moeten buigen voor de grote industrie. Dus in lijn met Europa zullen ze weer meer mogen spuiten en dat dit ten koste van de gezondheid gaat van de boeren ligt geloof ik alleen links van wakker :oo . Dus dat soort fratsen.

Dus meer VVD , meer conservatisme etc.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 15-05-24 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 19:51

Ik las net dat ze ook de arbeidsmigratie willen aanpakken met de helft minder. Weet niet of ze door hebben dat daarmee de economie ook een enorme klap krijgt. En ik vraag mij af in hoeverre het mogelijk is, aangezien het grootste gedeelte van de arbeidsmigranten uit Europa komen en die mogen vrij vestigen.

En ben benieuwd welk plan het eerste bij de rechter valt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 19:52

Milieu is natuurlijk ook iets waar ze wat mee willen, maar ik vraag mij af hoe: Er is natuurlijk een uitspraak van de rechter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 19:52

Als dat waar is (helft arbeidsmigratie) en we verliezen ASLM (Macron legt de rode loper uit) dan is dat het failliet van high tech Netherlands en dat is onomkeerbaar en tellen we aanmerkelijk minder mee in de wereld.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 19:54

pien_2010 schreef:
Als dat waar is (helft arbeidsmigratie) en we verliezen ASLM (Macron legt de rode loper uit) dan is dat het failliet van high tech Netherlands en dat is onomkeerbaar en tellen we aanmerkelijk minder mee in de wereld.

Dat werd net ook gezegd bij Sophie en Jeroen, niet specifiek over ASML, maar wel dat iets heel snel afgebroken kan zijn wat lang duurt om het weer op te bouwen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 19:55

Dit kabinet is een afspiegeling van de politieke realiteit, dus vind ik het begrijpelijk dat we dit kabinet hebben en kan ik daar wel mee leven. De PVV is in het kabinet ingekapseld binnen de drie andere partijen en het kabinet is ingekapseld in de grondwet, alle wetgeving in Nederland, EU afspraken en verdragen, het is dus ook niet zo dat Wilders volop zijn extreem guur rechtse uit kan gaan voeren.

Als politieke junk verwacht ik interessante tijden en daar kan ik dan ook wel weer van genieten. Als Nederlander hoop ik dat dit een kabinet wordt dat de goede dingen voor Nederland doet en over vier een beter Nederland achterlaat. Maar daar heb ik dan wel weer grote twijfels bij omdat ik vooral veel wantrouwen tussen de verschillende partijen zie en ze het grootste deel van hun beloften bij voorbaat al niet kunnen waarmaken.

Wat Plasterk betreft. We hebben een hele goede premier nodig, met een heel goed gevoel voor politieke verhoudingen die als een oliemannetje alle partijen bij elkaar kan houden. Drie van de vier partijen hebben geen regeerervaring, ze willen ministers die, in ieder geval voor een deel, van buiten de politiek komen, De PVV en BBB hebben geen goede basis van waaruit ze ervaren ministers kunnen rekruteren. Dan zitten de partijleiders alle vier in het parlement, met het risico dat ze meer bezig zijn met zich politiek profileren dan eenheid uitstralen. Daar komt bij dat de formatie tot nu toe vooral laat zien dat er heel weinig vertrouwen tussen de partijen is. En dat is gebaseerd op een hoofdlijnenakkoord, waardoor er veel tijdens de regeerperiode afgesproken moet worden. En daar willen ze dan de man die als minister bekend stond als minister van lege dozen verantwoordelijk voor maken. Wat Plasterk in de politiek heeft laten zien is vooral dat hij een brekebeen is. Ik kan me nauwelijks een slechtere kandidaat voorstellen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 19:56

Eigen risico wordt gehalveerd.
Rtl.nl

Hier ben ik wel blij om aangezien de chronisch zieken al jaren worden gepakt op het feit dat zij er niets aan kunnen doen dat ze ziek zijn

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 19:59

pien_2010 schreef:
Je bent een topper hahahahaha.....Ik vind het jammer dat de PVV era uit het topic verdwenen zijn. e zullen toch echt wel blij zijn. Mochten jullie nog lezen proficiat met dit resultaat dat toch echt niet vanzelfsprekend was .
Hopelijk gaan de fracties akkoord.

Ik stem geen PVV, wel rechts en lees hier al een tijd alleen maar mee. Wil toch even kwijt dat ik je een topper vind dat je deze felicitatie geeft. Mooi mens ben je :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 19:59

Ik vind sowieso dat Plasterk met zijn extreme columns niet de fit is voor premier.

Maar ja, dan denk ik ook: Wie zou die functie willen want het is met deze partijen wel politieke zelfmoord.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:04

Voor mij is dat normaal Ruitje ena maar toch bedankt.

Eens Benzz. Ik ga mensen pas veroordelen als ze zaken niet goed doen imo.

Maar voor nu ben ik het eens met Wilders dat het een historische dag is.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:10

Benzz schreef:
Ik vind sowieso dat Plasterk met zijn extreme columns niet de fit is voor premier.

Maar ja, dan denk ik ook: Wie zou die functie willen want het is met deze partijen wel politieke zelfmoord.

Daar heb je zeker een punt! Je moet het maar durven. Misschien is er daarom ook nog geen nieuwe minister president bekend. Alle voorgedragen kandidaten hebben waarschijnlijk spontaan een 'functie elders'. :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:14

purny schreef:
Rtl.nl

Hier ben ik wel blij om aangezien de chronisch zieken al jaren worden gepakt op het feit dat zij er niets aan kunnen doen dat ze ziek zijn

Ik gun het je van harte...!
(Maar houd mijn hart vast: rechtse kabinetten zijn niet goed voor chronisch zieken. En de SP beloften van de pvv zijn nog nooit uitgekomen.)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:16

Babootje en pmarena: het gaat mij erom dat in een debat over mensenrechten, er emotioneel geladen taal wordt gebruikt om aan de onderbuik te appeleren en het debat niet meer rationeel te voeren. Dat is emotionele chantage, en beschamend genoeg, gebeurt dat ook nog in de naam van God vaak.

Janneke2 schreef:
purny schreef:
Rtl.nl

Ik gun het je van harte...!
(Maar houd mijn hart vast: rechtse kabinetten zijn niet goed voor chronisch zieken. En de SP beloften van de pvv zijn nog nooit uitgekomen.)

Ik ben bang dat ik er ook niet veel van geloof.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:23

Ben ik de enige die het besluit dat er weer 130 op de snelweg gereden mag worden niet zo handig vind? De cijfers hebben toch allang laten zien dat het zoveel verkeersdoden scheelt sinds de verandering naar 100?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:24

Stokpaardje van Geert Wilders, in zijn gedoogperiode was dit ook zijn enige wapenfeit. Je kan het maar belangrijk vinden....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:32

Benzz schreef:
Ben ik de enige die het besluit dat er weer 130 op de snelweg gereden mag worden niet zo handig vind? De cijfers hebben toch allang laten zien dat het zoveel verkeersdoden scheelt sinds de verandering naar 100?

In zo'n klein landje voegt het niets toe voor het klimaat, levert het meer verkeersongevallen op. Dus ik vind het niets.
Maar het om pro Milieu maatregelen gaat, die liggen zelfs op Europees niveau in de plee dus hatjekiedee die 130 km , gebruik ook in Nederland van pesticiden die zo slecht zijn voor de biodiversiteit en gezondheid van de boeren kan er ook nog bij.

Plakshot had een hilarisch programma over het feit dat links er niet meer was. En dat is zo ook.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:35

purny schreef:
Rtl.nl

Klinkt leuk maar dan gaat je zorgpremie wel weer omhoog of iets van dien aard. Kortom, ik vermoed een dikke sigaar uit eigen doos.