Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:03

bigone schreef:
Volgens sommigen zijn we dus gehersenspoeld door msm, we volgen blijkbaar alleen msm .
Dat word ons dan even verteld door figuren die ook bij Corona om het hardste schreeuwden : Doe zelf onderzoek en vervolgens met allerlei onzin op de proppen kwamen.

MSM....bestaat dat nog? :o

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:04

enzino schreef:
Pareltjes schreef:
Wat is het verschil tussen je wijsheid uit geschiedenisboekjes halen of kijken naar 8 uur journaal ( onafhankelijke journalistiek ) of actuele talkshows?

Een geschiedenisboek schrijven ze pas achteraf als er meer informatie beschikbaar is en de context duidelijker is, het 8 uur journaal gaat over actualiteiten.

Dat was een makkelijke vraag.

I rest my case....dit antwoord verstrekt volledige duidelijkheid.

Als je liever leeft in historie dan actueel kunt ingrijpen moet je ver bij oorlogsvoering wegblijven.
Maar met de wetenschap achteraf is het makkelijk oorlog voeren én je gelijk halen. Het is de actuele status van een oorlog met al zijn variabelen die groot strategen voortbrengt. Boekenwurmen met een helm op brengt ons nergens.

Ik zet mijn geld niet op jou in... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:13

Zonder de historie kan je het actueel nooit begrijpen. Dat snapt iedereen... bijna iedereen. Dat wil trouwens niet zeggen dat je je daarom exclusief op geschiedenisboeken moet baseren, dat maak jij er opeens van. Sowieso is het trouwens beter bij oorlogsvoering weg te blijven. Het is namelijk redelijk dodelijk.

Ik zet zelfs mijn kroonkurken niet op jou in, hihi :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-22 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:31

Persoonlijk denk ik dat er enkel weer vrede zal zijn, wanneer alle grenzen, die gedurende de eeuwen zijn verplaatst, weer worden teruggegeven. Oorlog is gewoon smerig en ik persoonlijk zou niet willen dat ik geld geef voor wapens, voor welke kant dan ook.

Wanneer Putin de slechterik zou zijn, waarom geven de soldaten van het Russische leger zich dan niet over?
Waneer Putin de kwaaie is, waarom bombardeert die dan niet gewoon alles gelijk plat?
Het is algemeen bekend dat soldaten het meest gemotiveerd zijn, wanneer ze weten waar ze voor vechten.
Wanneer Putin zo slecht is, waarom heeft die dan zo lang gewacht met aanvallen. Het Warschau pakt werd al zeer snel geschonden.
En waarom zie ik nergens jullie verontwaardiging over de 8 jaren durende oorlog daar, waarbij vele kinderen zijn omgekomen.
Wanneer Twitter Trump censureert, zou het dan ook mogelijk zijn dat ze andere berichten censureren?
Wanneer brainwash een complottheorie is, waarom is van de een op de andere dag iedereen het eens over wat er goed en fout is in Oekraïne?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:34

Ailill schreef:
Sizzle schreef:
Ondanks dat hier alle blaam bij Rusland ligt, valt ook niet te ontkennen dat er ook een boel mensen (o.a. In de US) financieel zeer goed profiteren van de oorlog.
Het is naief om te doen of dat niet zo is.
Eens, ik ben tot de zelfde conclusie gekomen. De een zijn dood is de ander zijn brood.

Helaas is dit altijd zo. Dus ook mee eens.

enzino schreef:
Een geschiedenisboek schrijven ze pas achteraf als er meer informatie beschikbaar is en de context duidelijker is, het 8 uur journaal gaat over actualiteiten.

Wat je voortdurend doet Enzino is twijfel zaaien over de feiten, mensen onkunde en eenzijdigheid verwijten. Maar wie is hier nu eigenlijk eenzijdig bezig?

Als ik kijk naar mij zelf en anderen in dit topic dan lees ik, of kijk ik naar: Allerlei nieuws- en praat programma tot en met WNL, allerlei soorten bronnnen zoals berichten van Reuter, Kremlin, Zelensky, Poetin, Biden, BBC, NOS, Bouwmeester, Lord Isa, Nexta, La MOnde, Elysée, Macron, Le Pen (sinds kort vanwege de verkiezingen hier), De Staats TV van Rusland, Le Popular, Telegraaf, Volkskrant, etc :list:
Dit is niet iets van vandaag of morgen, hetgeen ik ook terugh lees bij vele anderen hier in dit topic actief, maar iets wat ik al heel erg lang doe. Me informeren via allerlei bronnen.

Ik vind het beschamend dat jij voortdurend mensen persoonlijk aanspreekt op het feit dat ze hun "les niet goed geleerd hebben", "dat ze napraten, en "zich niet voldoende in de materie verdiept hebben" en ik vind het kwalijk dat je berichten plaats die veel overeenkomen met de opinies en de manier van doen van populisten zoals Baudet, Le Pen, Russiche propaganda als het om dit conflict gaat (vaak ook bij andere onderwerpen denk ik dat terug te zien) en dat je dan daarmee anderen probeert op het verkeerde been te zetten. Ik vind dat gewoon niet OK.

In mijn ogen vervuil je daarmee dit topic, lijkt het wel alsof je voortdurend als je de kans krijgt aan het trollen bent waardoor we door op jou te reageren, jouw zienswijze te weerleggen als gevolg zien dat we het amper of niet meer hebben over de huidige gebeurtenissen die zich afspelen in de Oekraïne op dit moment.

Ik heb eerder al uitgelegd, dat ik niet zal stoppen om op jou te reageren, want jonge mensen op Bokt hebben recht op berichten die jouw retoriek doorprikken. Gelukkig ben ik niet de enige die dit doet

Dinopino ik kan je uitnodigen om naar die landen te gaan die leven onder een dictatuur cq onder Russische invloed en met mensen te gaan praten. Het volk is al die onderdrukking, al die corruptie, al die verrijking van de bovenlaag, al die repressie zo ongelooflijk zat. Daaraan voorbij gaan is echt te kort zichtig.
Als je kijkt naar Rusland is het allemaal niet zo grappig. Veel groepen waaronder de LHBT beweging leven zo goed als ondergronds en vluchten massaal. Veel jongeren zien geen toekomst meer in het land. Als dit de oplossing zou zijn en mensen gelukkig zouden kunnen leven, zou ik er gelijk voor tekenen, maar dan gaan ook Finland, Letland en Litouwen, en andere landen weer gebukt onder het oude juk van Rusland. Het lost namelijk niets op. Rusland heeft een vijandig regiem tegenover de normale gewone mensen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:41

enzino schreef:
Pareltjes schreef:
Wat is het verschil tussen je wijsheid uit geschiedenisboekjes halen of kijken naar 8 uur journaal ( onafhankelijke journalistiek ) of actuele talkshows?

In geschiedenisboeken lees je ook wat je erin wilt lezen.
Ik heb er vast evenveel gelezen als Enzino en toch ben ik het zelden met hem eens. We lezen dus ongeveer hetzelfde maar trekken verschillende conclusies.

Zijn er trouwens ook mensen die achtergrondartikelen in kranten lezen? Ik lees drie zaterdagedities. Daar haal ik ook veel uit. Nos-journaal en andere televisie kijk ik niet. Af en toe online, maar dat is vooral voor het laatste nieuws, inderdaad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:42

Pareltjes schreef:
bigone schreef:
Volgens sommigen zijn we dus gehersenspoeld door msm, we volgen blijkbaar alleen msm .
Dat word ons dan even verteld door figuren die ook bij Corona om het hardste schreeuwden : Doe zelf onderzoek en vervolgens met allerlei onzin op de proppen kwamen.

Main stream media :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:43

Dinopino schreef:
Persoonlijk denk ik dat er enkel weer vrede zal zijn, wanneer alle grenzen, die gedurende de eeuwen zijn verplaatst, weer worden teruggegeven.

Geniaal idee _/-\o_
En wat is dan het basisjaar volgens jou? Is dat het moment dat de eerste mensen in het huidige Australië aankwamen?
Is dat het begin van onze jaartelling (en waarom dan de onze en niet de Islamitische bijvoorbeeld?) Of gooien we met een dobbelsteen om dat te bepalen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:45

enzino schreef:
Zonder de historie kan je het actueel nooit begrijpen. Dat snapt iedereen... bijna iedereen. Dat wil trouwens niet zeggen dat je je daarom exclusief op geschiedenisboeken moet baseren, dat maak jij er opeens van. Sowieso is het trouwens beter bij oorlogsvoering weg te blijven. Het is namelijk redelijk dodelijk.

Ik zet zelfs mijn kroonkurken niet op jou in, hihi :D

Dan heb je vast ook gelezen dat Putin heeft beloofd nooit de Oekraïne binnen te vallen mits ze hun kernwapens op zouden geven wat ze gedaan hebben.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:48

bigone schreef:
Pareltjes schreef:

Main stream media :D

Owh....foutje....lol. Zat nog bij MSN... :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:56

Pien was van plan in 2020 een trektocht, op uitnodiging, in Rusland te gaan doen. Kwam iets tussen.
Het praten met mensen, dat doe ik genoeg, maar dat zegt ook niet alles. Had twee jaar geleden hier iemand in Duitsland gebeld en gevraagd of het werkelijk zo erg is met de overbelasting van de iC. Die hadden waarschijnlijk een positief antwoord gekregen. Je kunt nu zien dat er nooit een overbelasting is geweest op de officiële site.

Volker Pispers is een cabarettist in Duitsland. Hij verteld in mijn ogen vaak de waarheid. Laat de mensen lachen en het volk gaat braaf naar huis.

https://youtu.be/OuRjmYPQp1M

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:57

Dinopino schreef:
Persoonlijk denk ik dat er enkel weer vrede zal zijn, wanneer alle grenzen, die gedurende de eeuwen zijn verplaatst, weer worden teruggegeven.

Interessant plan. En welke periode in de geschiedenis zullen we eens als ijkpunt nemen?
De prehistorie? De vroege middeleeuwen of de Renaissance? De negentiende eeuw?
Voor of na Napoleon, WOI of WOII?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:57

pien_2010 schreef:
Ik vind het beschamend dat jij voortdurend mensen persoonlijk aanspreekt op het feit dat ze hun "les niet goed geleerd hebben", "dat ze napraten, en "zich niet voldoende in de materie verdiept hebben"

Ik doe dat voornamelijk als directe reactie op mensen die dingen neerzetten zoals "het is zoals ik zeg en als je dat niet ziet heb je stront in je ogen" en soortgelijke berichten waar iemand claimt de enige waarheid in pacht te hebben. Meestal quote ik dat stukje dan ook.

Mening en feit, het verschil blijft moeilijk voor sommige mensen. Ook voor jou; want ik blijf twijfel zaaien over feiten terwijl het gaat om een zienswijze op feitelijke gebeurtenissen wat het subjectief maakt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:01

Tussendoor de update

Citaat:
Oorlogsnieuws:

▪️Het aantal slachtoffers van de beschieting van Lviv steeg tot 11 personen. Een van de raketten raakte het tankstation. Ongeveer 40 auto's werden beschadigd of vernield. Twee van de gewonden verkeren in kritieke toestand.

▪️Russen schoten mensen neer die probeerden te evacueren uit Kreminna in de regio Loehansk, vier mensen stierven. Een zwaargewonde is nog ter plaatse. Artsen kunnen haar niet bereiken vanwege eindeloze beschietingen. Momenteel is de controle over de stad Kreminna verloren, straatgevechten vinden plaats.

▪️Een raketaanval op Kramatorsk. Er zijn tot nu toe geen burgerslachtoffers gemeld. Minstens 8 woongebouwen, onderwijs- en infrastructurele voorzieningen werden vernield en op sommige plaatsen werden de elektriciteits- en gastoevoer afgesloten.

▪️Als gevolg van de beschieting van het New Houses-district in Kharkiv is volgens voorlopige gegevens één persoon gedood en zes gewond geraakt.

▪️De Russische generaal heeft geld witgewassen in Oekraïne via de zakenpartner van Kiwi - DBR

▪️In de regio Mykolayiv zijn de afgelopen 24 uur 13 mensen gewond geraakt als gevolg van racistische beschietingen.

▪️Ten minste 20.000 Oekraïners worden vastgehouden in filterkampen op de Mangush-Nikolske-Yalta-lijn. Mensen kunnen niet worden geëvacueerd vanwege het opzettelijk vertragen en vertragen van de filtratieprocedure. Ook zijn er ongeveer 5-7 duizend mensen in het filterkamp in het dorp Bezymenne, regio Donetsk, ze worden voorbereid op deportatie.

Foto: gevolgen van de raketaanval in Kramatorsk

[ [url=m/nbuGeq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Laatst bijgewerkt door Daks op 18-04-22 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:02

Het mooie van Bokt is dat er nauwelijks moderatie op de inhoud is en dat iedereen zijn of haar mening mag geven. Het nadeel is dat je in een topic als deze daardoor last hebt van fascistische propaganda door mensen die dol zijn op sterke leiders.

Het verlies van de moskva is natuurlijk wel belangrijk. Het is een moraalboost voor Oekraïne, het is een nederlaag voor de Russen en het is een verzwakking van het potentieel van de Russen. Maar wat misschien nog wel belangrijker is, het is de eerste grote offensieve actie van Oekraïne, dat tot nu toe vooral in het defensief is. En daarmee kan het een kantelpunt in deze oorlog zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:04

Roodvos schreef:
Dinopino schreef:

Geniaal idee _/-\o_
En wat is dan het basisjaar volgens jou? Is dat het moment dat de eerste mensen in het huidige Australië aankwamen?
Is dat het begin van onze jaartelling (en waarom dan de onze en niet de Islamitische bijvoorbeeld?) Of gooien we met een dobbelsteen om dat te bepalen?
Dit inderdaad. Onmogelijk om een startpunt te bepalen, 100% zeker dat er mensen met (gegronde/persoonlijke) punten komen, waarom men niet vanaf dat moment mag gaan grenzen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:07

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:15

Sprak laatst met een vriend over de oorlog(en),
hij vliegt veel voor zijn werk.
Zijn simpele maar gelijk ook verdrietige conclusie was, dat je vanuit het vliegtuig geen lijntjes ziet van de grenzen die door mensen zijn bedacht.
Dat het gewoon 1 mooie groen met blauwe planeet is.

Het is zo intens verdrietig dat er nog steeds op grondniveau, man tegen man, gevochten wordt.
Vandaar ook mijn plaatje van de monkies. Verder ben ik gewoon heel stil van dit alles. Lees hier mee en krijg de chillings dat het nu al meer dan 50 dagen aan de gang is…
Dat er nu soldaten (mensen) ingesloten zitten in op een metaalfabriek terrein.
Dat burgers op dit moment misschien wel uitgehongerd worden. Wat een lijdensweg.

En sowieso dat Poetin dit alles echt gestart is. In plaats van het bij dreigementen en oefeningen te houden.
Ja ben er gewoon stil van en het werpt een schaduw over alles wat mooi is.
We zouden moeten samenwerken, samen werken aan een leefbare aarde. Maar daar worden hele olieraffinaderijen in brand gestoken, al die extra vervuiling…
En al die unieke levens van die mensen daar…

-O-

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:24

mysa schreef:
Dinopino schreef:

Interessant plan. En welke periode in de geschiedenis zullen we eens als ijkpunt nemen?
De prehistorie? De vroege middeleeuwen of de Renaissance? De negentiende eeuw?
Voor of na Napoleon, WOI of WOII?

Even in het voordeel van Dinopino...

Ik begrijp de reactie en het idee is nobel. Alleen moet je je dan wel beseffen wie ooit de allereerste grenzen heeft uitgevaardigd. En nadenken of deze grenzen wel eerlijk verdeeld waren, of iedereen het er uberhaubt mee eens was. Om kort te gaan is dat idee onhaalbaar.

Wellicht zouden er helemaal geen grenzen moeten zijn?
Ook een utopie, maar laten we ons er zo af en toe maar eens over dromen.

De realiteit is dat de mensheid een territoriale soort is. Wij floreren binnen ons eigen territorium. Dat geeft ons veiligheid. Als er binnen het territorium een disbalans ontstaat gaan we op strooptocht. We proberen die tekorten aan te vullen ten koste van onze aangrenzende territoria. Die disbalans kan voedsel, water, veiligheid, grondstoffen, zelfs paringspartners zijn en we gooien er nog een oude bekende bij: toiletpapier.

Dan zijn er twee mogelijkheden hoe we die tekorten aanvullen, we onderhandelen met andere territoria en plegen ruilhandel ( zaken doen heet dat tegenwoordig geloof ik ) of als dat niet lukt pakken we het gewoon af en dan is het het oorlogsvoering.

Dit is het wel zo’n beetje in de kern. Dus Dinopino het kan gewoon niet zonder grenzen maar ook niet met. Er is altijd wel een partij die zich verongelijkt voelt. Geen geduld kan opbrengen voor onderhandelingen of zich zelf zo sterk waant dat ie het wel even kan pakken. Dan heb je oorlog op grote of kleine schaal.

Het is niet uit te bannen, het zit “ in ons “ . We kunnen alleen wijzer worden door beter met onze resources om te gaan, eerder tevrede te zijn, en een ander wat te gunnen. Moet je daar wel het karakter voor hebben en de wil natuurlijk. Daarnaast moet er de wil ontstaan anderen niet af te slachten. We hebben als soort nog heel wat ontwikkeling voor ons.

Oorlogsretoriek geeft eigenlijk gebrek aan beschaving aan. Daarom is een topic als deze belangrijk. Meningen mogen recht tegen over elkaar staan. Zolang er maar gediscuseerd wordt en we geen bommen naar elkaar gooien. Soms is de oplossing trouwens heel simpel door gewoon te erkennen dat je het niet met elkaar eens bent. Kan er vandaar uit begrip voor elkaars standpunt worden gecreëerd en wellicht wederzijde overeenkomsten worden gevonden.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 18-04-22 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:25

Eens Marigold. Deze oorlog is onnoemelijk lelijk. En intens verdrietig. Hier valt geen enkele rechtvaardiging voor te vinden.
Er zitten in Mariupoel niet alleen nog soldaten ingesloten in de metaalfabriek maar ook burgers die daar toevlucht hebben gezocht en niet meer weg durven.

Uit de Telegraaf:

Oekraïense minister: 'Marioepol bestaat niet meer'
“Marioepol bestaat niet meer”. Dat heeft de Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Koeleba gezegd over de Oekraïense havenstad die al zeven weken lang genadeloos onder vuur wordt genomen door het Russische leger. “De situatie in Marioepol is militair nijpend en hartverscheurend. De stad bestaat niet meer”, aldus Koeleba in een interview met de Amerikaanse zender CBS.
“Wat overblijft van het Oekraïense leger en een groep burgers zijn omsingeld door Russische troepen. Zij volharden in de strijd, maar het lijkt erop dat – gelet op de manier waarop het Russische leger zich gedraagt in Marioepol – de Russen beslist hebben dat de stad tegen elke prijs met de grond gelijk gemaakt moet worden.”

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:28

Enzino, vertel eens waarom Poetin zich niet aan het memorandum van Boedapest houd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:32

bigone schreef:
Enzino, vertel eens waarom Poetin zich niet aan het memorandum van Boedapest houd?

Ik ken hem persoonlijk niet zo goed als jij en de keren dat we samen hebben gegeten sprak hij alleen Russisch en dat versta ik niet :D

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:33

enzino schreef:
bigone schreef:

Ik ken hem persoonlijk niet zo goed als jij en de keren dat we samen hebben gegeten sprak hij alleen Russisch en dat versta ik niet :D

Kijk en hier val je door de mand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:35

Flauwe vragen -> flauwe antwoorden.

En al die manden toch... ben je het niet met iemand eens dan valt die er zo door.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:44

Nee Enzino....jij wilt steeds inhoudelijk discussieren. Maar als het ingewikkeld wordt ga je je er met flauwe opmerkingen vanaf maken. Liefst nog degene die met een slimme vraag komt even te kleineren.

Het zou je sieren een antwoord te geven als : ik heb geen flauw idee. Maar dat is toegeven dat je tekort schiet. Althans in jouw ogen. Ik zie het als je eigen beperkingen onder ogen zien en dat is een groot goed. Beter dan je overal doorheen te bluffen. Maar dat is dan waarschijnlijk weer erg vrouwelijk geredeneerd...