Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:02

vandaag reist hij door naar Finland, als er politieke wil was geweest had hij eerst Finland en daarna nederland kunnen bezoeken, toch!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:07

Nikass schreef:
Er wordt maar steeds bijgehaald wie er wel en niet op welke bijeenkomst was.
Ik heb daar geen mening over gegeven en doe dat nog steeds niet.

Dan gaat dat gedeelte misschien gewoon niet over jou, dat kan ook he..
Iemand anders zegt namelijk dit:
Citaat:
Het is gewoon een leugen.
De herdenking in de 2e kamer en de toespraak van Zelensky waren niet op hetzelfde tijdstip.

En er waren dus wel twee dingen op hetzelfde moment. Dus is het dan wel of geen leugen.. Dat is het enige waar ik het over heb.

Citaat:
De link die Cer aanhaalt kunnen we ook kritisch gaan bekijken. Dan wel als gehele tekst zoals die bedoeld is, en niet delen van zinnen eruit knippen. Maar dan is er ook vast wat over te zeggen.
Ik zeg zelf notabene dat ik er delen uithaal, en die delen eruit haal waardoor ik denk dat de tekst over nederlandse slachtoffers gaat. Juist om het duidelijk te krijgen. Dus bekijk het vooral kritisch en leg mij uit hoe ik die zinnen die ik eruit haal, verkeerd interpreteer. Daarom doe ik dit, om er wijzer van te worden..

Citaat:
Dat leidt leuk af van waar het om ging: het bericht van CvdP dat in niet mis te verstane bewoording aangeeft dat Zelensky niets met "onze" slachtoffers te maken heeft.
Een totaal andere toon en inhoudelijke strekking.

Dan gaan we dat bericht kritisch bekijken :j
Er staat " 1 dag per jaar dat we onze slachtoffers herdenken. 1 dag. Dat moet centraal staan. Niet Zelensky. Dat dat bezoek nu moet plaatsvinden vind ik heel misplaatst. Heb de kamervoorzitter eerder deze week dan ook laten weten dat ik niet bij ontmoeting met Zelensky zal zijn"
Ik zoek hierin dan de toon die jij aangeeft en 'Zelensky heeft niets met 'onze' slachtoffers te maken' , en ik lees het niet zo. Maar licht het vooral toe :j

En ik vind het ook ergerlijk dat dit gekibbel nu plaatsheeft, maar ik vind het ook belangrijk om elkaar goed te begrijpen :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:08

@Nikass Doen alsof iemand nationalistische uitspraken doet is anders ook niet zonder gevaar. Dat is net zo polariserend i.m.o.

Zoals jij de tweet leest, is nog geen waarheid, vandaar dat we het er juist over hebben: wat zegt ze nou eigenlijk? Wat staat er nou? Mensen zeggen dat ze liegt, klopt dat?

Dat is iets anders dan het oke vinden, maar het is ook iets anders dan het bestempelen als gevaarlijk en nationalistisch.

@MCE ik denk dat dit echt gigantisch complex is geweest, om dit bezoek te organiseren... ik denk dat het echt niet zo eenvoudig is.

Maar ik heb daar allemaal geen verstand van :o

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:12

ruitje schreef:
@Nikass Doen alsof iemand nationalistische uitspraken doet is anders ook niet zonder gevaar. Dat is net zo polariserend i.m.o.

Zoals jij de tweet leest, is nog geen waarheid, vandaar dat we het er juist over hebben: wat zegt ze nou eigenlijk? Wat staat er nou? Mensen zeggen dat ze liegt, klopt dat?

Dat is iets anders dan het oke vinden, maar het is ook iets anders dan het bestempelen als gevaarlijk en nationalistisch.

@MCE ik denk dat dit echt gigantisch complex is geweest, om dit bezoek te organiseren... ik denk dat het echt niet zo eenvoudig is.

Maar ik heb daar allemaal geen verstand van :o

kan zijn, maar dan in de agenda van nederland?? In de agenda van Zelensky waren deze data al bekent.
maar als ik lees dat hij nederland bedankt voor de uitnodigng denk ik dat het zo geregiseerd is. maar wat je zegt: het is niet zo eenvoudig

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:27

Ik snap niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan dat Zelensky op 4 mei kwam, eigenlijk :o
Misschien ben ik niet zo fijngevoelig, maar ik was gister gewoon tot 18 uur aan het werk en de meesten van jullie ook, toch?
Rutte zal hem uitgenodigd hebben, wrs niet speciaal op 4 mei. Ja, als dat dan zo uit komt, is dat dan echt een groot probleem? Ik zie het niet..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:28

irryproppy schreef:
Elisa2 schreef:
Nou daar heeft Rutte zich al in versproken, volgens hem kon het echt niet anders wbt de agenda van Zelensky. Zelensky zelf bedankte Rutte voor de uitnodiging op deze speciale dag. Dus dat hier opzet in het spel is moge duidelijk zijn en dat is echt wel manipulatief.

Inderdaad Zelenski zegt hier zelf dat hij op uitnodiging van de NL staat hier was

https://twitter.com/Kees71234/status/16 ... 05888?s=20

Nou zie, dat zegt genoeg..ze zitten gewoon weer te kontendraaien in de politiek. Konden ze maar eens gewoon transparant zijn.

Wbt de herdenking, ik lees hetzelfde als Cer.

En als ik het dan even vertaal, dan zijn deze twee dagen om de slachtoffers van de Holocaust te herdenken en de bevrijding te vieren en met deze informatie er bij is het dan niet zo gepast om Oekraine op bezoek te hebben.

Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:28

lies schreef:
Ik snap niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan dat Zelensky op 4 mei kwam, eigenlijk :o
Misschien ben ik niet zo fijngevoelig, maar ik was gister gewoon tot 18 uur aan het werk en de meesten van jullie ook, toch?
Rutte zal hem uitgenodigd hebben, wrs niet speciaal op 4 mei. Ja, als dat dan zo uit komt, is dat dan echt een groot probleem? Ik zie het niet..

Niemand doet moeilijk over Zelensky op 4 mei, althans, zo lees ik het niet
Iemand heeft aangegeven (VdPlas) dat er twee bijeenkomsten tegelijk waren, en zij voor de ene koos en niet voor de ander.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:31

lies schreef:

Zo zie ik het ook. Geen idee wiens initiatief het was, maar 4 mei is gewoon een werk dag. Zo is het goed besteed lijkt me. Het is nou niet zo dat Rutte niet bij op de dam was omdat Zelensky er was.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:31

Elisa2 schreef:

En als ik het dan even vertaal, dan zijn deze twee dagen om de slachtoffers van de Holocaust te herdenken en de bevrijding te vieren en met deze informatie er bij is het dan niet zo gepast om Oekraine op bezoek te hebben.

[ [url=m/cyDZ8a.png]Afbeelding[/url] ]

Dodenherdenking in Nederland dan ook maar afschaffen?

Afbeelding

Cer schreef:
Iemand heeft aangegeven (VdPlas) dat er twee bijeenkomsten tegelijk waren, en zij voor de ene koos en niet voor de ander.

Ja en dat was dus niet waar.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:32

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:33

lies schreef:

Waarom staat dat dan op Nos ?Als het niet waar is?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cer op 05-05-23 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:34

lies schreef:

Precies. Ik las ergens de uitspraak "Eigen doden eerst" als cynische grap. Nou, daar lijkt het wel op.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:39

Cer schreef:
lies schreef:

Waarom staat dat dan op Nos ?Als het niet waar is?

[ [url=m/Y73R5X.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb ik al eerder uitgelegd, dacht ik. Omdat er twee dingen door elkaar gehaald worden (volgens mij).
Er was een bijeenkomst, met Zelensky om 9 uur. Daar zegt ze niet bij te willen zijn (in tweet 1). Later zegt ze (in tweet 2), ik wou er niet bij zijn omdat het gelijk viel met de herdenking. Maar die was om 11 uur (die gelijk viel met de speech in het world forum).
Maar je kunt twee kanten op met haar tweet en daar verschuilt ze zich nu achter. Maar als je haar comments leest op reacties op haar eigen (1e) tweet, dan is duidelijk dat ze de bijeenkomst bedoelde (om 9 uur, die dus niet gelijk viel met de herdenking) en niet de speech (wel gelijk met de herdenking).

edit na jouw edit; Je leest het ook in het bericht van de NOS. Ze was niet bij de bijeenkomst (9 uur), omdat hij later (om 11 uur) een speech hield tegelijk met de herdenking. Dat is toch geen reden om niet bij de bijeenkomst te zijn?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:43

Elisa2 schreef:
irryproppy schreef:

Inderdaad Zelenski zegt hier zelf dat hij op uitnodiging van de NL staat hier was

https://twitter.com/Kees71234/status/16 ... 05888?s=20

Nou zie, dat zegt genoeg..ze zitten gewoon weer te kontendraaien in de politiek. Konden ze maar eens gewoon transparant zijn.

Wacht even, die dingen zijn niet mutually exclusive toch?
Zelensky kan op uitnodiging van NL hier zijn geweest, maar zijn agenda liet geen andere dag toe dan 4 mei?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:43

Zelenski zou eigenlijk vorige week al komen, maar dat bezoek werd dus verplaatst en zodoende kwam hij gisteren. Het is trouwens niet heel eenvoudig om een staatshoofd te verplaatsen als hij dat is van een land in oorlog en je wil ook niet altijd van tevoren iets aankondigen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:44

Ik heb m nu ook beter gelezen en ze zegt niets over de bijeenkomst in de ochtend. Dus die waren inderdaad niet tegelijkertijd. Wat dat betreft zegt ze het inderdaad heel vaag.
In principe zegt ze denk ik 'ik vind zijn bezoek op deze dag ongepast, ik ben niet bij de gesprekken met hem. En ik ben wel bij de herdenkingen."

Ze had, maar dat hadden we al bedacht denk ik, beter gewoon helemaal niks kunnen tweeten en dr eigen ding kunnen doen.

Voor wat betreft het creeren van gespreksstof, dat is dan weer wel goed gelukt. En wat dat betreft denk ik dat politici gewoon niks meer moeten delen op Social Media. Het wordt er allemaal niet beter van..
Laatst bijgewerkt door Cer op 05-05-23 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:45

Veronica2 schreef:
Zelenski zou eigenlijk vorige week al komen, maar dat bezoek werd dus verplaatst en zodoende kwam hij gisteren. Het is trouwens niet heel eenvoudig om een staatshoofd te verplaatsen als hij dat is van een land in oorlog en je wil ook niet altijd van tevoren iets aankondigen.

Dat dacht ik ook al. Poetin heeft vast wel een prijs op zijn hoofd gezet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:51

Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord; zowel tijdens de Tweede Wereldoorlog en de koloniale oorlog in Indonesië, als in oorlogssituaties en bij vredesoperaties daarna.
Hier staat niet specifiek Nederlanders , Anne Frank was Joods en Duits en dus statenloos. Op het Canadese oorlogsveld liggen tientallen mannen die zonen waren van Oekraïnse mensen die na WO 1 naar Canada zijn gevlucht. Al die buitenlanders hebben hun leven gegeven zodat we bevrijd werden.
Dan kun je aanhalen dat 12000 Oekraïners in WO2 samen met Duitsers een bloedbad onder Oekraïnse joden hebben veroorzaakt, aan geallieerde kant, bij de Russen, vochten er onnoemelijk veel meer mee.
Hoe je het ook wend of keert, van der plas heeft als vertegenwoordiger van de regering samen met Wilders , van Haga en Baudet( die in Hongarije feest viert met Orban) een fikse misrekening gemaakt. Misschien niet om niet aanwezig te zijn maar zeker met het plaatsen van haar bericht, How can I make it about me en dat knalt keihard terug. Nu is BBB bezig met damage control maar het kwaad is al geschied.
Ook was op tijd bekend dat Zelenski om 18.00 weer weg zou zijn, de tijd waarop Nederland de vlag halfstok ging.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:53

Exitium schreef:
mce schreef:
vandaag reist hij door naar Finland, als er politieke wil was geweest had hij eerst Finland en daarna nederland kunnen bezoeken, toch!!

Hij kwam vanuit Finland naar Nederland.

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... rland.html

dank, heb ik het verkeerd gelezen., des al niet te min had het ook andersom gekund, waar een wil is is een weg, maar dat zal wel te lastig geweest zijn.

Popstra

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:06

Ik vind het ook niet zo fraai. Op de dag van onze herdenking een beetje om nog meer wapensteun komen bedelen!! Dat is in feite wat hij kwam doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:08

mce schreef:

Nee toch? Hij is vanuit Finland naar Nederland gegaan

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:49

Popstra schreef:
Ik vind het ook niet zo fraai. Op de dag van onze herdenking een beetje om nog meer wapensteun komen bedelen!! Dat is in feite wat hij kwam doen.

Deze oorlog is veel sneller afgelopen en kost minder levens wanneer we de Oekraïne voorzien van de wapens die ze nodig hebben. Dus logisch dat hij dit doet. Geen wapens betekend zeker een loopgraven oorlog die maar door blijft gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:58

lies schreef:
Elisa2 schreef:

Dodenherdenking in Nederland dan ook maar afschaffen?

[ [url=m/WMkyNV.png]Afbeelding[/url] ]

Cer schreef:

Precies.

En als het over Oekraïne in WO2 gaat, plaats het dan wel even in de juiste context. Oekraïne werd op dat moment onderdrukt door Rusland, en zij zagen de Duitsers in eerste instantie als bevrijders.
Dat is een wat andere uitgangspositie dan dat Nederland had.

Afbeelding
Wat is hier vaag aan, Cer?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:02

BigOne schreef:
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord; zowel tijdens de Tweede Wereldoorlog en de koloniale oorlog in Indonesië, als in oorlogssituaties en bij vredesoperaties daarna.
Hier staat niet specifiek Nederlanders , Anne Frank was Joods en Duits en dus statenloos. Op het Canadese oorlogsveld liggen tientallen mannen die zonen waren van Oekraïnse mensen die na WO 1 naar Canada zijn gevlucht. Al die buitenlanders hebben hun leven gegeven zodat we bevrijd werden.
Dan kun je aanhalen dat 12000 Oekraïners in WO2 samen met Duitsers een bloedbad onder Oekraïnse joden hebben veroorzaakt, aan geallieerde kant, bij de Russen, vochten er onnoemelijk veel meer mee.
Hoe je het ook wend of keert, van der plas heeft als vertegenwoordiger van de regering samen met Wilders , van Haga en Baudet( die in Hongarije feest viert met Orban) een fikse misrekening gemaakt. Misschien niet om niet aanwezig te zijn maar zeker met het plaatsen van haar bericht, How can I make it about me en dat knalt keihard terug. Nu is BBB bezig met damage control maar het kwaad is al geschied.
Ook was op tijd bekend dat Zelenski om 18.00 weer weg zou zijn, de tijd waarop Nederland de vlag halfstok ging.

_/-\o_

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:03

Elisa2 schreef:

Dan is het eigenlijk onmogelijk om te herdenken want Nederland was niet bepaald goed voor hun joodse inwoners. Velen waren NSB lid(70.000 in 44), foute politie mensen, anderen sloten zich aan bij diverse duitse legereenheden etc.
Dus dan niet zo gepast om te herdenken met Nederlanders erbij?