Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:35

BigOne schreef:
Daar heb je gelijk in, dit geeft ook meteen de zwakte van de huidige coalitie weer. Zonder deze omweg ( netjes gezegd) had hij nooit de hulp aan unwra weer kunnen geven. Puur door de Israëlische beïnvloeding van veel kabinetsleden.

Wat mij betrefd is het goed dat er hulp aan unwra gegeven.
Maar het kabinet heeft nu wel een groot probleem. Want de oppositie kan ze nu niet meer vertrouwen. En dat werkt net zo goed linksom. Want ja ook de linkse partijen hebben meegekeken hoe dit kunstje geflikt is tegenover de rechtse partijen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:38

8nnemiek schreef:
Het gaat om een paar miljoen lees ik.. dat is helemaal niks. En aangezien de steun gewoon in het coalitieakkoord staat zie ik het probleem niet zo, behalve dat de manier waarop niet heel chique is.

Precies het staat in het regeerakkoord en er is een meerderheid in de Kamer.

De voorwaarde van JA21 vind ik bijzonder en onacceptabel, wat mij betreft. Ik zou inderdaad zo graag een goede argumentatie zien voor deze tegenstand voor hulp aan de slachtoffers en overgebleven Gazanen.
Een deel van de Kamer heeft zeer nauwe (financiele) banden met Israël en persoonlijk vind ik dat onacceptabel.

Deze minister houdt zich aan het regeerakkoord.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:48

_San87_ schreef:
MarlindeRooz schreef:
Omdat een groot conservatief / christelijk deel van Nederland voor Israël is en genocide op moslims niet zo heel boeiend vindt. Want het is het beloofde land van de Joden / Christenen. Die “domme moslims” zitten in de weg. Dat is in mijn ogen wat er onder schuilt.

Ja, ik denk eerlijk gezegd ook dat er een racistische ondertoon is.

Eens. Dat. En Gnome, het ging dus inderdaad precies over wat jij zegt - men houdt zich niet aan afspraken, en daar val je over. Trump houdt zich met de Iran oorlog ook niet aan (internationale) afspraken, maar in dat topic geef je aan “moeten we de iraniers dan maar laten afslachten?”. Dus daar ben ik nieuwsgierig naar. Waarom is het in het ene geval niet zo erg om je niet aan de afspraken te houden, en in het andere geval wel? Niks met pro of anti Gaza te maken - dat maak jij ervan.

@Electra63 - de reden was vermeede banden met Hamas. De situatie was onderzocht, en er bleek niks aan de hand. Wel is afgesproken dat de organisatie nu transparanter moet zijn. De argumentatie om de subsidie te verminderen bleek dus geen steek te houden.

Ik vind dit dus geen drama, mijn vertrouwen schaad het absoluut niet. Sterker nog, het geeft mij vertrouwen dat men bereid is en blijft Palestijns vluchtelingen te helpen, ondanks tegenstand in de kamer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:08

nps schreef:
Ik vind dit dus geen drama, mijn vertrouwen schaad het absoluut niet. Sterker nog, het geeft mij vertrouwen dat men bereid is en blijft Palestijns vluchtelingen te helpen, ondanks tegenstand in de kamer.

Zo sta ik er ook in!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:12

Gnome schreef:
MarlindeRooz schreef:
Omdat een groot conservatief / christelijk deel van Nederland voor Israël is en genocide op moslims niet zo heel boeiend vindt. Want het is het beloofde land van de Joden / Christenen. Die “domme moslims” zitten in de weg. Dat is in mijn ogen wat er onder schuilt.

Ik denk eigenlijk dat mensen eerder Hamas de schuld geven van alles en dat ze het daardoor minder raakt. Los van of ze wel of niet geloven.

Nee, dat denk ik niet.

Wat Hamas heeft gedaan is afschuwelijk maar het geweld wat de Palestijnen dagelijks wordt aan gedaan is even verwerpelijk.

Dan hebben we het nog niet eens over de oorlog met Iran en Beiroet.

Israël pleegt momenteel op grote schaal oorlogsmisdaden, genocide en lapt internationaal recht aan de laars.
Geen enkele Nederlandse politicus zou dat goed moeten keuren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:45

nps schreef:
Eens. Dat. En Gnome, het ging dus inderdaad precies over wat jij zegt - men houdt zich niet aan afspraken, en daar val je over. Trump houdt zich met de Iran oorlog ook niet aan (internationale) afspraken, maar in dat topic geef je aan “moeten we de iraniers dan maar laten afslachten?”. Dus daar ben ik nieuwsgierig naar. Waarom is het in het ene geval niet zo erg om je niet aan de afspraken te houden, en in het andere geval wel? Niks met pro of anti Gaza te maken - dat maak jij ervan.

@Electra63 - de reden was vermeede banden met Hamas. De situatie was onderzocht, en er bleek niks aan de hand. Wel is afgesproken dat de organisatie nu transparanter moet zijn. De argumentatie om de subsidie te verminderen bleek dus geen steek te houden.

Dat weet ik.
Maar van die vermeende banden is geen bewijs gevonden. Deze leugen wordt nog steeds herhaald.
Gisteren nog bij Nieuws van de Dag.
Je merkt het ook in de berichtgeving en de keuze van de woorden van de duiders.

Ik ben het verder eens met jouw bericht.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 11:18

MarlindeRooz schreef:

Wat zou de wereld mooier zijn als er geen religie zou zijn.

Ik viel van de week toevallig in een debat over de wereldwijde vervolging van Christenen, jawel, voornamelijk door moslims.
religies blijven elkaar afslachten.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... wereldwijd

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 11:38

Zeker, maar vergeet niet dat religie ook vaak gewoon ge-/misbruikt wordt voor agressie. Ik vind het best mooi als mensen steun ondervinden van hun geloof maar geïnstitutionaliseerde religie brengt alleen maar onheil.
Ik heb zelf dus echt niets met religie maar ik denk wel dat men hoe dan ook aan groepsvorming blijft doen, ook zonder dat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 11:53

juval schreef:
Wat zou de wereld mooier zijn als er geen religie zou zijn.

Ik viel van de week toevallig in een debat over de wereldwijde vervolging van Christenen, jawel, voornamelijk door moslims.
religies blijven elkaar afslachten.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... wereldwijd

Onder het mom van religie worden mensen wereldwijd vervolgd, vermoord en uitgesloten.
Dat is iets wat als een rode draad door de geschiedenis loopt.

Snap dat Markuspower graag de focus legt op de Islam maar ook Christenen hebben veel mensen vermoord uit naam van hun geloof.
De een is niet erger dan de ander.

Godsdienstvrijheid zou voor iedereen moeten gelden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 12:02

Markushower ging van de week sowieso al flink nat bij Eva.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 12:36

@nps dat zijn toch 2 totaal verschillende situaties? Mijn probleem zit bij ons eigen minderheidskabinet, dat politici in Nederland erbij naait om budgetten erdoor te krijgen. Dat zorgt voor wantrouwen en dat is echt een super goed idee als je een minderheidskabinet hebt zitten. Not.

Ik kan met de beste wil echt niet rijmen hoe dat te vergelijken is met Trump die Iran binnenvalt (met waarschijnlijk 80 andere redenen dan het volk helpen) zodat het volk een kans heeft om zich te verzetten. Dat keur ik zeker goed want je zou er maar geboren zijn, zeker als vrouw.

Maargoed nogmaals, ik zie echt Appels en peren hierin dus ik denk niet dat we het eens worden en dat is dan maar wat het is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 12:44

Sjoerdsma zijn reputatie was toch al wat beschadigd meen ik. Dit helpt niet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 12:45

Gnome schreef:
@nps dat zijn toch 2 totaal verschillende situaties? Mijn probleem zit bij ons eigen minderheidskabinet, dat politici in Nederland erbij naait om budgetten erdoor te krijgen. Dat zorgt voor wantrouwen en dat is echt een super goed idee als je een minderheidskabinet hebt zitten. Not.

Ik kan met de beste wil echt niet rijmen hoe dat te vergelijken is met Trump die Iran binnenvalt (met waarschijnlijk 80 andere redenen dan het volk helpen) zodat het volk een kans heeft om zich te verzetten. Dat keur ik zeker goed want je zou er maar geboren zijn, zeker als vrouw.

Maargoed nogmaals, ik zie echt Appels en peren hierin dus ik denk niet dat we het eens worden en dat is dan maar wat het is.

Alleen is het volk geholpen met Trump zijn hulp? Ik denk het niet. Hij zit daar alleen voor de olie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 12:47

Wanneer Trump het met de vrouwen goed voor zou hebben dan had hij Afghanistan moeten bombarderen ipv dat de Amerikanen het na 20 jaar weer aan de Taliban te overhandigen.
In iran mag dan een regime heersen, vrouwen studeren daar , zijn niet verplicht thuis te zitten en nog veel meer.
Is het prettig om vrouw te zijn in dit land? Waarschijnlijk minder dan in een echt vrij land .

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 12:57

_San87_ schreef:
Gnome schreef:

Alleen is het volk geholpen met Trump zijn hulp? Ik denk het niet. Hij zit daar alleen voor de olie.

Dat betwijfel ik ook hoor maar ik heb veel collega's die zelf gevlucht zijn uit Iran. Die zijn zo blij met Trump en best wel verdrietig dat de rest van de wereld het veroordeeld. Maargoed dat is n = 6 dus ik ga niet beweren dat ze er allemaal zo in staan. Ik hoop het alleen van harte voor ze.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:00

Dat die Iraanse mensen dat zo zien is toch logisch. Voor hun is elke vorm van verandering een mogelijke kans op democratie en vrijheid.

Dat daar allemaal afspraken, wetten en verdragen voor geschonden moeten worden. En dat de intentie van Trump niks te maken heeft met het welzijn van iemand anders dan zijn eigen portemonnee, dat is voor hun ondergeschikt.

Terwijl mensen met minder emotionele band met Iran, beter deze actie in het perspectief van Trump zijn geld belustheid kunnen zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:01

Vertel je collega’s maar dat het Trump om de olie en zeker niet om de mensen ging.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:02

BigOne schreef:
Wanneer Trump het met de vrouwen goed voor zou hebben dan had hij Afghanistan moeten bombarderen ipv dat de Amerikanen het na 20 jaar weer aan de Taliban te overhandigen.
In iran mag dan een regime heersen, vrouwen studeren daar , zijn niet verplicht thuis te zitten en nog veel meer.
Is het prettig om vrouw te zijn in dit land? Waarschijnlijk minder dan in een echt vrij land .

Dat laatste weet ik wel zeker. Ik beweer ook niet dat Trump het allemaal voor het volk doet, zo doorzichtig is het natuurlijk wel. Ik hoop alleen dat dit alles ook wat brengt voor het volk dat snakt naar vrijheid.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:03

BigOne schreef:
Vertel je collega’s maar dat het Trump om de olie en zeker niet om de mensen ging.

Ik denk dat ze dat zelf ook wel weten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:05

Deze actie van trump heeft juist de positie van de Iraanse garde versterkt, ze halen nu veel geld binnen door miljoenen tolgeld te eisen in de straat van Hormuz. Tot nu toe heeft Iran de kaarten in handen, niet trump en zeker niet Netanyahu.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:11

BigOne schreef:
Deze actie van trump heeft juist de positie van de Iraanse garde versterkt, ze halen nu veel geld binnen door miljoenen tolgeld te eisen in de straat van Hormuz. Tot nu toe heeft Iran de kaarten in handen, niet trump en zeker niet Netanyahu.

Zoals Maarten van Rossum zei: Tactisch is Iran niet sterk genoeg, maar strategisch zijn ze vele malen slimmer op het moment.

En als de Houthi's de straat bij Jemen afsluiten zijn we helemaal het haasje. Well done Trump.....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:12

Trump komt niet op voor vrouwenrechten, niet in zijn eigen land en zeker niet daar buiten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:14

Gnome schreef:
Dat betwijfel ik ook hoor maar ik heb veel collega's die zelf gevlucht zijn uit Iran. Die zijn zo blij met Trump en best wel verdrietig dat de rest van de wereld het veroordeeld. Maargoed dat is n = 6 dus ik ga niet beweren dat ze er allemaal zo in staan. Ik hoop het alleen van harte voor ze.

Ik begrijp je collega's en hun hoop voor verandering heel goed maar ik ben bang dat ze bedrogen uit komen.

Uit deze oorlog zal waarschijnlijk weinig positiefs komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:18

fransje23 schreef:
Gnome schreef:

Ik begrijp je collega's en hun hoop voor verandering heel goed maar ik ben bang dat ze bedrogen uit komen.

Uit deze oorlog zal waarschijnlijk weinig positiefs komen.

Het is maar hoe je het bekijkt.
Ik ken Iraniers die vinden dat ze moeten kiezen uit 2 kwaden.
Dat het Iraanse regime gruwelijk is, staat buiten kijf.
Maar laten we nu niet doen alsof deze oorlog in het belang van het Iraanse volk is. Het gaat om olie, uranium en vooral macht.
En dit draagt echt niet bij aan een betere situatie voor burgers en met name vrouwen in Iran.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 14:20

juval schreef:
Sjoerdsma zijn reputatie was toch al wat beschadigd meen ik. Dit helpt niet.

Nee, hij was alleen misschien niet welkom in China omdat hij een notitie heeft ingediend over het vervolgen van Oeigoeren.
Maar zo ver ik weet gaat hij binnenkort gewoon naar China met een handelsmissie.

De partijen die zich nu genaaid voelen zij uiteraard vooral degenen die geen geld wilde sturen naar de betreffende organisatie.

Op links zijn ze vooral boos op de bezuinigingen op de ontwikkelingshulp an sich en vinden ze de handelswijze bijzonder.