Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:24

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:39

Als de verkeerde is geschoten is dat koren op de molen van de pro wolf groepen. Dus ik hoop echt dat ze de goede hebben. Het vergt heel veel moed als jager, om dit te doen. Ik word onpasselijk van reacties die ik her en der lees die deze mensen zwart maken. Beheer is zoveel meer dan slechts dat schot.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:11

Ik ga er vanuit dat het wel 99% zeker de juiste wolf is, alleen kun je dat pas claimen na dna onderzoek. Dat er ophef zou komen vanuit de bevolking en de dierorganisaties had ik ook wel zien aankomen. Bloemen leggen... tja.

Dat er vanuit de politiek ineens weer zo verrast wordt gereageerd op het afschot vind ik nog meer overdreven. Diezelfde vragen hadden ze al gesteld toen de vergunning werd aangevraagd en daarna toen de vergunning werd verleend. Maar goed, het is inderdaad democratisch om vragen te mogen stellen dus dat rondje doen we dan nog maar een keer. Het is vooral jammer dat ze niet de hand in eigen boezem steken wat betreft de andere maatregelen die niet zijn genomen zoals zenderen, paintballen etc. Al die opties lagen op tafel, maar zijn tegengehouden door o.a. AR.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:26

mysa schreef:
Vermoeiend ja. Maar ook: dit is hoe democratie werkt. Kamervragen mogen gewoon, gelukkig! En rechtszaken aanspannen ook. Gelukkig.

Natuurlijk mag dat. Maar hierdoor lopen de faunabeheerders die belast zijn met de uitvoering een enorm risico. Bij een kleine onregelmatigheid hoe onbenullig ook kun je strafrechtelijk vervolgd worden en je vergunning kwijtraken.

Ik denk dat ik als faunabeheerder bedankt zou hebben.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:43

tienus63 schreef:
Zichtmelding Ruinen Dr
Citaat:
3 december 2025/Ruinen/Drenthe
Ingezonden
Tekst melder:
Armweide Ruinen vanmiddag voor het raam van bewoners naar hun honden die godzijdank binnen zaten te loeren.
Later in mijn straat
Vledders achter reeën aan rennend en door weide (waar koeien en paarden grazen) waargenomen

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1AHBJ2 ... tid=wwXIfr

Deze wolf heeft een typische vacht. Het lijkt er sterk op dat dit dezelfde wolf is als van de aanval bij het theehuis. Is nogal gericht op honden en vormt daarmee echt een gevaar. Vreemd, dat ook hier weer nauwelijks actie wordt ondernomen door de overheid.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:49

Wie weet, als ze idd Bram hebben en hopelijk straks ook de wolf van park de Hoge Veluwe, dan wordt er misschien meer mogelijk qua actief beheer.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:50

Loretta schreef:
Knuffeldier schreef:
Ik heb acuut mijn PvdD lidmaatschap opgezegd.

Was dit de bekende druppel?

Ja.

Ik kijk al een tijdje met samengeknepen billen naar hun beleid. Maar deze spoedvragen van Kostic schenden voor mij echt alle integriteit. Je kunt niet gefrustreerd gaan vragan waarom de wolf niet eerst verjaagd is als je zelf onderdeel van de protesten daartegen was.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:53

Gisteren nog met een jager gesproken. Hij zei dat het minst gunstige voor “geen wolf” een gelegaliseerd afschot is.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:59

tienus63 schreef:
Citaat:
Van klopjachten en fabels tot EU-bescherming en nieuwe territoria: zo verdween de wolf uit West-Europa en keerde hij weer terug. Lees meer via de link in de commentsectie.

[ Afbeelding ]

Bron Nat Geo
https://www.facebook.com/share/1DpWkix1 ... tid=wwXIfr

Ik geloof echt dat de enige reden van terugkeer is: enorme toename in het oosten, en doordat ijzeren gordijn weg is, de ruimte opzoeken. Steeds een beetje verder westwaards - zelfs als de omgeving verre van ideaal is (zoals hier in NL/Belgie).

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:00

Lukasje schreef:
Gisteren nog met een jager gesproken. Hij zei dat het minst gunstige voor “geen wolf” een gelegaliseerd afschot is.

Gaf hij ook een uitleg?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:00

Die moet je even uitleggen.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:01

Zijn 'ze' serieus bloemen aan het leggen? Het is überhaupt al raar dat het dier een naam heeft. Absurd als je het mij vraagt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:06

Knuffeldier schreef:
Lukasje schreef:

Gaf hij ook een uitleg?

Precies, ik ben daar ook wel benieuwd naar eigenlijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:27

Sachertorte schreef:
Zijn 'ze' serieus bloemen aan het leggen? Het is überhaupt al raar dat het dier een naam heeft. Absurd als je het mij vraagt.

Marketingtechnisch begrijp ik het wel. Het draagt allemaal bij aan het gevoel van onrecht dat dierenrechtenclubs willen Creëren. Net als de naamgeving aan wolven. Is alleen maar bedoelt om het zieligheidsgehalte te vergroten. Bovendien ideale marketing want het zijn niet de dierenrechtenclubs die de bloemen hoeven te kopen. Dat doen de useful idiots wel voor hen. Het enige wat deze clubs hoeven doen dat is persberichten uit laten gaan, sociale media posts plaatsen en vervolgens donatielinkjes spammen.

Rationeel slaat het helemaal nergens op. Het heeft ook totaal niets meer te maken met de oorspronklelijke doelen als natuurherstel en ecologische processen terug op gang brengen. Het doel waarvoor het in eerste instantie allemaal begonnen is.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:37

Sachertorte schreef:

Lupine, wolfspoot, wolfsmelk en wolfskers denk ik.... :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:08

Loretta schreef:
mysa schreef:
Vermoeiend ja. Maar ook: dit is hoe democratie werkt. Kamervragen mogen gewoon, gelukkig! En rechtszaken aanspannen ook. Gelukkig.

Natuurlijk mag dat. Maar hierdoor lopen de faunabeheerders die belast zijn met de uitvoering een enorm risico. Bij een kleine onregelmatigheid hoe onbenullig ook kun je strafrechtelijk vervolgd worden en je vergunning kwijtraken.

Ik denk dat ik als faunabeheerder bedankt zou hebben.

Zou het? Die jagers hebben toch een opdrachtgever? Werken in dienst van..?
Lijkt me dat díé eventueel aansprakelijk wordt gesteld?

Edit: en persoonlijk zou ik zo'n opdracht ook alleen aannemen met een contract waarin dit soort dingen geregeld is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:06

tienus63 schreef:
Ergens in Westerveld, twee wolven
Citaat:
datum opname 1-12-2025; 7:01 uur

4 december 2025
Twee wolven kwamen voorbij in Westerveld.
Ze reageren opvallend angstig op de zachte glow (licht) van de camera. Zo extreem heb ik nog niet eerder gezien. In dit geval juist wel goed, het is vlak bij een woning met dieren.

https://www.facebook.com/share/1BgWqyPV ... tid=wwXIfr

Hij maakt altijd hele mooie filmpjes :D

Die fladderlinten zijn echt een tijdelijke oplossing, net zoals foxlights. Dat kan je niet bij dezelfde roedel lang gebruiken. Dat is al jaren bekend..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:34

Zichtmelding Roosendaal NB
Citaat:
Roosendaal Noord Brabant
04-12-2025
07.30 uur

Ik heb zojuist (vermoedelijk) een wolf zien oversteken over de Nispenseweg.
Het dier kwam vanuit een natuur terrein over de sloot gesprongen over de weg voor mijn auto toen weer over een sloot verder het natuurgebied in, het ging razendsnel maar het dier was veel te groot voor een vos oid. Ging richting het bos in.

Stuur meldingen z.sp.m naar Wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/19oEZVMB ... tid=wwXIfr

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:38

Em_ schreef:
Ginam schreef:
In Canada weet ik dat het strafbaar is bepaalde beschermde dieren binnen 100 meter te naderen. Is dat in Nederland ook zo?

In Ede wordt dit toegepast. Binnen 100 m van de wolf krijg je boete.

En hoe als die wolf dat zelf doet? Krijg je dan ook een boete als de volgende Bram mensen achtervolgt?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:41

Zijn er al boetes uitgedeeld?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:09

Zichtmelding Roosteren L gisteravond
Citaat:
Roosteren Limburg
03-12-2025
22.00 uur

Gisteravond is er tussen Roosteren en Maaseik op de Maaseikerweg de N296 in de berm een wolf gezien.

Stuur meldingen z.sp.m naar Wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1AWU9Cew ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:52

Citaat:
4 december 2025/Leusderkrant
Hier stierf een zorgzame echtgenoot
Bloemen voor doodgeschoten wolf bij ecoduct Treeker Wissel

Onbekenden hebben donderdag 4 december bloemen gelegd bij ecoduct Treeker Wissel op de Leusderhei, nadat de provincie Utrecht woensdag bekend maakte dat een wolf is gedood op de Utrechtse Heuvelrug.

Ook zijn twee kaartjes geschreven: ‘Hier stierf een zorgzame echtgenoot en vader, omdat hij zijn gezin beschermde tegen opdringerige recreatie. Had hem in het voorjaar een klein beetje ruimte gegund en er was niets gebeurd’, staat op eentje te lezen. ‘Voor altijd in ons hart, lieve dappere Bram’, schreven Nick en Relinde bovendien. De teksten zijn mogelijk voorbarig, omdat nog niet is bevestigd dat het gedode dier ook daadwerkelijk probleemwolf ‘Bram’ is.
X-account @WolveninUtrecht kondigde woensdag al aan om bloemen te gaan leggen op die locatie.

ANIMAL RIGHTS
Animal Rights veroordeelde het doodschieten van een wolf op de Utrechtse Heuvelrug woensdag ook in felle bewoordingen. ,,De verantwoordelijken voor deze schanddaad horen niet in een fatsoenlijke maatschappij thuis, helaas leven we daar nog niet in", zegt woordvoerder Erwin Vermeulen van de dierenrechtenorganisatie.

Vermeulen wijst erop dat nog niet vaststaat dat de doodgeschoten wolf het dier met de codenaam GW3237 is. De provincie Utrecht gaf in juli een afschotvergunning af voor deze wolf met de bijnaam Bram, omdat het dier volgens deskundigen een gevaar voor mensen zou zijn. De huidige afschotvergunning voor deze wolf loopt tot en met 31 december. ,,De verantwoordelijken voor het afschot zijn incompetent genoeg om in hun haast voor de naderende deadline van 1 januari 2026 de verkeerde wolf te schieten. Dat zal gegarandeerd juridische consequenties hebben", stelt Vermeulen.
De Faunabescherming noemt het doden van de wolf op X ‘onnodig’ en stelt dat in Duitsland al twaalf keer de verkeerde wolf is doodgeschoten.

https://www.leusderkrant.nl/lokaal/dier ... ker-wissel

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1C66MA ... tid=wwXIfr

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:54

_O-

Iemand nog bloemen nodig in huis? :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:03