Citaat:Van klopjachten en fabels tot EU-bescherming en nieuwe territoria: zo verdween de wolf uit West-Europa en keerde hij weer terug. Lees meer via de link in de commentsectie.

Bron Nat Geo
https://www.facebook.com/share/1DpWkix1 ... tid=wwXIfr
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Van klopjachten en fabels tot EU-bescherming en nieuwe territoria: zo verdween de wolf uit West-Europa en keerde hij weer terug. Lees meer via de link in de commentsectie.

mysa schreef:Vermoeiend ja. Maar ook: dit is hoe democratie werkt. Kamervragen mogen gewoon, gelukkig! En rechtszaken aanspannen ook. Gelukkig.
tienus63 schreef:Zichtmelding Ruinen DrCitaat:3 december 2025/Ruinen/Drenthe
Ingezonden
Tekst melder:
Armweide Ruinen vanmiddag voor het raam van bewoners naar hun honden die godzijdank binnen zaten te loeren.
Later in mijn straat
Vledders achter reeën aan rennend en door weide (waar koeien en paarden grazen) waargenomen
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1AHBJ2 ... tid=wwXIfr
Loretta schreef:Knuffeldier schreef:Ik heb acuut mijn PvdD lidmaatschap opgezegd.
Was dit de bekende druppel?
tienus63 schreef:Citaat:Van klopjachten en fabels tot EU-bescherming en nieuwe territoria: zo verdween de wolf uit West-Europa en keerde hij weer terug. Lees meer via de link in de commentsectie.
[ Afbeelding ]
Bron Nat Geo
https://www.facebook.com/share/1DpWkix1 ... tid=wwXIfr
Sachertorte schreef:Zijn 'ze' serieus bloemen aan het leggen? Het is überhaupt al raar dat het dier een naam heeft. Absurd als je het mij vraagt.
Loretta schreef:mysa schreef:Vermoeiend ja. Maar ook: dit is hoe democratie werkt. Kamervragen mogen gewoon, gelukkig! En rechtszaken aanspannen ook. Gelukkig.
Natuurlijk mag dat. Maar hierdoor lopen de faunabeheerders die belast zijn met de uitvoering een enorm risico. Bij een kleine onregelmatigheid hoe onbenullig ook kun je strafrechtelijk vervolgd worden en je vergunning kwijtraken.
Ik denk dat ik als faunabeheerder bedankt zou hebben.
tienus63 schreef:Ergens in Westerveld, twee wolvenCitaat:datum opname 1-12-2025; 7:01 uur
4 december 2025
Twee wolven kwamen voorbij in Westerveld.
Ze reageren opvallend angstig op de zachte glow (licht) van de camera. Zo extreem heb ik nog niet eerder gezien. In dit geval juist wel goed, het is vlak bij een woning met dieren.
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/1BgWqyPV ... tid=wwXIfr

Citaat:Roosendaal Noord Brabant
04-12-2025
07.30 uur
Ik heb zojuist (vermoedelijk) een wolf zien oversteken over de Nispenseweg.
Het dier kwam vanuit een natuur terrein over de sloot gesprongen over de weg voor mijn auto toen weer over een sloot verder het natuurgebied in, het ging razendsnel maar het dier was veel te groot voor een vos oid. Ging richting het bos in.
Stuur meldingen z.sp.m naar Wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.

Em_ schreef:Ginam schreef:In Canada weet ik dat het strafbaar is bepaalde beschermde dieren binnen 100 meter te naderen. Is dat in Nederland ook zo?
In Ede wordt dit toegepast. Binnen 100 m van de wolf krijg je boete.
Citaat:Roosteren Limburg
03-12-2025
22.00 uur
Gisteravond is er tussen Roosteren en Maaseik op de Maaseikerweg de N296 in de berm een wolf gezien.
Stuur meldingen z.sp.m naar Wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp.

Citaat:4 december 2025/Leusderkrant
Hier stierf een zorgzame echtgenoot
Bloemen voor doodgeschoten wolf bij ecoduct Treeker Wissel
Onbekenden hebben donderdag 4 december bloemen gelegd bij ecoduct Treeker Wissel op de Leusderhei, nadat de provincie Utrecht woensdag bekend maakte dat een wolf is gedood op de Utrechtse Heuvelrug.
Ook zijn twee kaartjes geschreven: ‘Hier stierf een zorgzame echtgenoot en vader, omdat hij zijn gezin beschermde tegen opdringerige recreatie. Had hem in het voorjaar een klein beetje ruimte gegund en er was niets gebeurd’, staat op eentje te lezen. ‘Voor altijd in ons hart, lieve dappere Bram’, schreven Nick en Relinde bovendien. De teksten zijn mogelijk voorbarig, omdat nog niet is bevestigd dat het gedode dier ook daadwerkelijk probleemwolf ‘Bram’ is.
X-account @WolveninUtrecht kondigde woensdag al aan om bloemen te gaan leggen op die locatie.
ANIMAL RIGHTS
Animal Rights veroordeelde het doodschieten van een wolf op de Utrechtse Heuvelrug woensdag ook in felle bewoordingen. ,,De verantwoordelijken voor deze schanddaad horen niet in een fatsoenlijke maatschappij thuis, helaas leven we daar nog niet in", zegt woordvoerder Erwin Vermeulen van de dierenrechtenorganisatie.
Vermeulen wijst erop dat nog niet vaststaat dat de doodgeschoten wolf het dier met de codenaam GW3237 is. De provincie Utrecht gaf in juli een afschotvergunning af voor deze wolf met de bijnaam Bram, omdat het dier volgens deskundigen een gevaar voor mensen zou zijn. De huidige afschotvergunning voor deze wolf loopt tot en met 31 december. ,,De verantwoordelijken voor het afschot zijn incompetent genoeg om in hun haast voor de naderende deadline van 1 januari 2026 de verkeerde wolf te schieten. Dat zal gegarandeerd juridische consequenties hebben", stelt Vermeulen.
De Faunabescherming noemt het doden van de wolf op X ‘onnodig’ en stelt dat in Duitsland al twaalf keer de verkeerde wolf is doodgeschoten.
https://www.leusderkrant.nl/lokaal/dier ... ker-wissel