Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:50

Maar moest het dan in deze periode? Zou hij het hele jaar volzitten?

(ik vind het concept van een agenda als je land in oorlog is, sowieso een beetje lastig, maar ik heb er gelukkig dan ook geen ervaring mee)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:51

Cer schreef:
https://www.4en5mei.nl/voor-organisator ... gprotocol/

VLAGPROTOCOL 4 MEI
Op 4 mei hangen in Nederland de vlaggen halfstok als teken van eerbied en respect voor de oorlogsslachtoffers. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei roept alle inwoners op om op 4 mei de gehele dag de vlag halfstok te hangen (van zonsopgang tot zonsondergang). De vlag die gebruikt wordt, is de Nederlandse driekleur zonder wimpel.

Volgens onze overheid is het toch echt vanaf 6 uur:

Citaat:
4 mei Dodenherdenking: vlag halfstok van 18.00 uur tot zonsondergang. Alle gebouwen Rijksoverheid

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... instructie

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:55

Karl66 schreef:
Volgens onze overheid is het toch echt vanaf 6 uur:
Citaat:
4 mei Dodenherdenking: vlag halfstok van 18.00 uur tot zonsondergang. Alle gebouwen Rijksoverheid

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... instructie

Dat geldt alleen voor rijksoverheidsgebouwen, verder hebben we hier in NL geen regelgeving voor vlaggen

De "dan hoor je ook pas je vlag halfstok te hangen" geldt alleen voor gebouwen van rijksoverheid..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:02

mysa schreef:
Elisa2 schreef:
Nou daar heeft Rutte zich al in versproken, volgens hem kon het echt niet anders wbt de agenda van Zelensky. Zelensky zelf bedankte Rutte voor de uitnodiging op deze speciale dag. Dus dat hier opzet in het spel is moge duidelijk zijn en dat is echt wel manipulatief.

Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Stel je gaat bij iemand op bezoek en kunt echt alleen op dinsdag. Dan zegt je gastheer: dinsdag is wel onze Keesje jarig, maat okay, als dat je enige mogelijkheid is, doen we dat.
Dus dan bedank je nog even dat je toch werd ontvangen.

Nou sorry maar ik geloof niet meer in de onschuld van de Heer Rutte. Ik denk echt dat hier een doel achter zat, ik laat alleen in het midden of het positief of negatief is. Maar ik kan me wel voorstellen dat dit kwaad bloed zet bij anderen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:08

mce schreef:
Misschien moet 4 mei maar weer helemaal nederlands worden en een INTERNATIONALE doden herdenking voor ALLE slachtoffers op een ander tijdstip en elk jaar in een ander land

maar dat gebeurt toch ook, elk land heeft zijn eigen bevrijdingsdag en herdenkingen. Allemaal op andere data.

Een extra dag voor álle slachtoffers lijkt me niet nodig.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:39

Elisa2 schreef:
mysa schreef:

Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Stel je gaat bij iemand op bezoek en kunt echt alleen op dinsdag. Dan zegt je gastheer: dinsdag is wel onze Keesje jarig, maat okay, als dat je enige mogelijkheid is, doen we dat.
Dus dan bedank je nog even dat je toch werd ontvangen.

Nou sorry maar ik geloof niet meer in de onschuld van de Heer Rutte. Ik denk echt dat hier een doel achter zat, ik laat alleen in het midden of het positief of negatief is. Maar ik kan me wel voorstellen dat dit kwaad bloed zet bij anderen.

Even afgezien van Rutte met zijn niet-actieve herinneringen: het lijkt me niet het meest logisch dat Zelensky vrij is om op bepaalde data wel of niet ergens naartoe te gaan. Het was vast zo dat het qua logistiek, beveiliging en toestand in zijn thuisland het handigst was om vanuit zijn bezoek aan Finland door te vliegen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:47

Cer schreef:
Hm, er staat toch "Nederlandse" slachtoffers?

In het memorandum over 4 mei staat ook wel heel vaak "Nederlandse" genoemd. Gisteren werd hier ook een paar keer naar verwezen (waarbij de ene de ene helft citeerde, en iemand anders de andere helft, en weer iemand anders slechts een alinea)

https://www.4en5mei.nl/herdenken/wie-en ... rdenken-we

Het hele gedoe er nu omheen is zo jammer.. gister na de herdenking zei ik nog "wat bijzonder, zoveel mensen bij elkaar, voor hetzelfde, zonder ruzie"..
en nu vallen er weer groepen over elkaar heen .. en dat houdt voorlopig echt niet op.. en dat is best jammer..

Vandaag hopelijk een mooie dag om de vrijheid te vieren, die wij echt wel hebben, maar heel veel andere mensen helaas niet...

In de link die jij plaatst staat nou juist direct aangegeven dat we alle slachtoffers gedenken, terwijl CvdP met hoofdletters de nadruk legt op "onze" en "Nederlandse" dat is echt totaal verschillend dus.

imo vallen er geen groepen over elkaar heen, dat ontgaat mij in elk geval.
Ik val alleen over dit soort uitspraken die ik dus heel gevaarlijk vind!
En als het inderdaad een onhandige verspreking was geweest - wat ik niet geloof, want waarom zou je het dan zo nadrukkelijk op social media plaatsen? - dan kom je er inderdaad met excuses op terug. Maar niet doen alsof een ander het verkeerd gelezen heeft, dat is afschuiven van verantwoordelijkheid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:53

Nikass schreef:
In de link die jij plaatst staat nou juist direct aangegeven dat we alle slachtoffers gedenken, terwijl CvdP met hoofdletters de nadruk legt op "onze" en "Nederlandse" dat is echt totaal verschillend dus.

Dan lezen jij en ik dat stuk anders.. dat kan

Citaat:
imo vallen er geen groepen over elkaar heen, dat ontgaat mij in elk geval.

Dat kan ook..
de socials hadden het er gisteren in ieder geval maar druk mee, en nu nog steeds..

Citaat:
Maar niet doen alsof een ander het verkeerd gelezen heeft, dat is afschuiven van verantwoordelijkheid.

Ik ben er nog steeds niet uit hoeveel herdenkingen er waren en hoe laat die waren, ik vind t vreemd dat dat zo vaag is..

Enfin, vandaag is een nieuwe dag..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:02

Afbeelding

Hoe lees jij dit dan "anders"?

Het is helemaal niet relevant hoeveel bijeenkomsten er waren, dat staat volledig los van de nationalistische uitspraak die ze doet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:29

Wij hebben gelukkig de mogelijkheid een oorlog te herdenken. De Oekrainers moeten er eerst nog eentje winnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:36

Ik kan dan alleen maar kleine stukjes citeren die van de toelichting komen:

Citaat:
Op 4 mei tijdens de Nationale Herdenking worden alle oorlogsslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog uit het toenmalige Koninkrijk der Nederlanden herdacht, de slachtoffers die vielen tijdens de koloniale oorlog in Indonesië, en ook de slachtoffers die daarna vielen tijdens oorlogs- en vredesoperaties waarbij Nederland betrokken was.

Citaat:
“Waar ook ter wereld”
Deze zinsnede heeft betrekking op het feit dat de meeste Nederlanders tijdens de Tweede Wereldoorlog elders in de wereld zijn omgekomen

Citaat:
Ook voor de inval van nazi-Duitsland in Nederland zijn er al Nederlanders omgekomen

Citaat:
We herdenken alle Nederlandse en Indonesische slachtoffers die hier vielen.

Citaat:
Nederlanders die tijdens een dergelijke, door de overheid gesanctioneerde, missie om het leven zijn gekomen, worden ook herdacht op 4 mei.

Citaat:
De laatste wijziging daarvoor was in 2019, toen het Nationaal Comité besloot om terug te gaan naar de memorandumtekst van 2011 en daarmee het woord ‘Nederlandse’ schrapte. De reden daarvoor is dat naar de letter van het memorandum van 2015 ongewild groepen slachtoffers werden uitgesloten, bijvoorbeeld alle stateloos geworden Joodse vluchtelingen uit nazi-Duitsland. Denk bijvoorbeeld aan Anne Frank en haar familie. Dat geldt ook voor inwoners van toenmalig Nederlands-Indië, die niet het Nederlanderschap bezaten maar wel inwoners waren van het Koninkrijk der Nederlanden.

Ik lees hier eigenlijk alleen maar verwijzingen naar Nederlanders, mensen van Nederlandse afkomst en mensen die stateloos geworden zijn... maar misschien lees ik het verkeerd, dat zal wel

Daarnaast geeft zij aan dat ze niet bij het ene kon zijn omdat er tegelijkertijd iets anders was. Dus dan doet het er voor mij wel degelijk toe hoeveel bijeenkomsten er waren (namelijk volgens zeggen twee tegelijk). Want of dat echt zo was, dat weet ik niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:54

Ik zit al een dag te bedenken welke politieke partij er nu bedoeld werd met "de CvdP" maar het kwartje is eindelijk gevallen _O-. Gewoon Caroline van der Plas natuurlijk :))

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:56

Nóg een partij erbij gewoon :') Om het overzichtelijk te houden

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:57

Cer schreef:
Nóg een partij erbij gewoon :') Om het overzichtelijk te houden

haha ja want we hebben er nog niet genoeg _O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:06

Iemand die al een hekel aan BBB heeft gebruikt dit natuurlijk om te scoren tegen de BBB.
Maar er is zoveel meer waar een partij voor staat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:10

Nikass schreef:
[ [url=m/WCb2Zk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe lees jij dit dan "anders"?

Het is helemaal niet relevant hoeveel bijeenkomsten er waren, dat staat volledig los van de nationalistische uitspraak die ze doet.

Jij noemt dit een nationalistische uitspraak en daar is nou net die context die Cer benoemd wel relevant voor.

Is het begrip ' Nederlandse slachtoffers van oorlogen en slachtoffers van de Holocaust' bedoeld als: het draait alleen om Nederlanders... of bedoeld als: ook alle andere slachtoffers van de Holocaust.

Dan is het i.m.o. niet nationalistisch.

Daarnaast kun je dan vervolgens ook nog een discussie voeren over nationalisme, want dat begrip kan ook nog 2 kanten op i.m.o. :o

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:14

Ik zit nu op de Waalsdorpervlakte. Het gekibbel over wat nu wel en niet de regels komt me nu even vreemd over. Prachtige vredige plek dit met nachtegaal gezang, maar een wrede geschiedenis.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:15

prompter schreef:
Ik zit nu op de Waalsdorpervlakte. Het gekibbel over wat nu wel en niet de regels komt me nu even vreemd over. Prachtige vredige plek dit met nachtegaal gezang, maar een wrede geschiedenis.

Snap ik, mooi dat je daar bent :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:17

Nikass schreef:
Maar als er twee bijeenkomsten op dezelfde tijd waren geweest en zij had niet naar allebei gekund, was dat toch niet het probleem geweest? Dus of dat waar is, is op zich niet zo relevant.
Het gaat om haar visie dat 4 mei alleen bedoeld is voor het herdenken van Nederlandse slachtoffers.
Dat is eng nationalistisch gedachtengoed ten top, en gaat juist volledig in tégen alles waar de 4 mei herdenking voor staat.

De reacties lezend op Nu.nl zijn er velen die hetzelfde zeggen als vd Plas. Omdat gelijk weg te zetten als eng nationalistisch gedachtengoed gaat me te ver.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:20

Loretta schreef:
Iemand die al een hekel aan BBB heeft gebruikt dit natuurlijk om te scoren tegen de BBB.
Maar er is zoveel meer waar een partij voor staat.

Precies, bovendien waren lang niet alle Eerste en Tweede Kamer leden aanwezig bij de toespraak van Zelensky.
Dit hele gedoe is typerend voor de tijd waarin we leven, met dank aan het WWW, zwart-wit denken, weinig nuance , grote stoere woorden enz.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:21

Ik begreep dat er meer kamerleden niet bijwaren..

Wat ik dan me afvraag, de mensen die bij de toespraak van Zelensky waren, waren niet bij de herdenking van de erelijst van gevallenen..? Die twee zaken waren tegelijk, om 11.00 en 11.15. Vd Plas was bij de bijeenkomst in de Statenhal en niet bij de toespraak van Zelensky.

Ik vind het heel vreemd dat er mensen zijn die zeggen dat de twee zaken niet tegelijkertijd waren en dat ze daarover liegt,en dat bijv op NU.nl staat dat het wel tegelijkertijd was. ..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:21

mysa schreef:
Populisme. Iedereen viel gisteren weer over elkaar heen op verschillende socials. Politici doen dat soort dingen niet per ongeluk.

Helemaal mee eens.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:30

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:42

Elisa2 schreef:
Nou daar heeft Rutte zich al in versproken, volgens hem kon het echt niet anders wbt de agenda van Zelensky. Zelensky zelf bedankte Rutte voor de uitnodiging op deze speciale dag. Dus dat hier opzet in het spel is moge duidelijk zijn en dat is echt wel manipulatief.
[/quote]

Inderdaad Zelenski zegt hier zelf dat hij op uitnodiging van de NL staat hier was

https://twitter.com/Kees71234/status/16 ... 05888?s=20

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:59

Er wordt maar steeds bijgehaald wie er wel en niet op welke bijeenkomst was.
Ik heb daar geen mening over gegeven en doe dat nog steeds niet.

De link die Cer aanhaalt kunnen we ook kritisch gaan bekijken. Dan wel als gehele tekst zoals die bedoeld is, en niet delen van zinnen eruit knippen. Maar dan is er ook vast wat over te zeggen.

Dat leidt leuk af van waar het om ging: het bericht van CvdP dat in niet mis te verstane bewoording aangeeft dat Zelensky niets met "onze" slachtoffers te maken heeft.
Een totaal andere toon en inhoudelijke strekking.

Doen alsof het maar een verspreking was of dat de manier van spreken er niet toe doet, is nou juist het gevaarlijke eraan.
En dat geldt zéker ook voor opmerkingen van Beaudet en anderen, maar het één maakt het ander niet opeens ok