Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 20:38

Hier zie je ze ook niet, maar er zitten hier 2 megastallen met varkens.
En er komt in verhouding hier veel Parkinson voor, we hebben hier ook heel veel tulpenvelden.
Zag van de week ook een bericht dat de kwaliteit van het water hier ook zeer slecht is, vervuild met o.a. pesticiden.
Dan denk ik, het kan allemaal wel een tandje minder.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 22:21

Lieser schreef:
Wintu schreef:
Ik zie hier in mijn omgeving geen giga veehouderijen echter. Hier staan zelfs de kleine boeren met een 35 melkkoeien onder druk naast de natuurgebieden. Ook met de wolf is het allemaal wat lastiger geworden.

Maar dat jij ze niet ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. In totaal zo'n 5.000 bedrijven met in totaal 4 miljoen koeien, 100 miljoen kippen, 11 miljoen varkens. Grotendeels voor de export.

Pak de megastallen aan (kan ik ook geen boeren noemen, dat zijn meer fabrieken), maar die komen er enkel meer, ik zie vooral de kleinere boer getroffen worden. Ook als men straks met natuurinclusieve landbouw wil beginnen, dat zie ik megastallen niet doen, dat ligt weer vooral bij de kleinere boerenbedrijven. Hoe ze natuurinclusieve landbouw willen gaan doen met kippenboeren en varkensboeren, ik kan me er niet zo veel bij voorstellen.
Stop het leuren met kalveren vanuit Europa naar Nederland, om vet te mesten en daarna weer als vlees naar het buitenland te verkopen. Maar laat de kleinere bedrijven gewoon boeren. Natuurbeheerders een deel van de regie over je land geven, daar zitten maar weinig op te wachten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 23:30

Ik vind dit een rake column van Emine Ugur in Trouw over het stemmen op de PVV.

Afbeelding

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:00

Heel goed, helder verhaal.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:06

Was beetje zoals mijn periodieke oogmeting bij de opticien maar echt goed, en belangrijk stuk. Omschrijft het probleem heel sterk

Kan me nog goed herinneren dat na de verkiezingen van laatste keer kinderen met een migratieachtergrond bang vroegen aan ouders/docenten of ze weg moesten. Zo sneu is dat toch..

Dat doet denk ik echt wat met je als mens. Vreselijk.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:59

Goed verhaal en inderdaad....pfiuuu...moeilijk lezen ;).
Eens ook met de column. Ik blijf hrg bijzonder vinden sls mensen zeggen op.pvv te stemmen maar "ik ben niet racistisch hoor". Tuurlijk wel....alle andere dingen waar pvv zei voor op te komen, bijvoorbeeld woningnood, stond bij veel partijen nog veel duidelijker in het programma. Als mensen zeggen "het mag wel een tandje minder met de vluchteljngen" zijn diezelfde mensen vast niet vergeten dat dhr Wilder was veroordeeld vanwege zijn "minder minder minder Marokkanen".

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:25

Helaas, met aanpassen bedoelde ik alleen maar: hoe gaan we het in goede banen leiden.

is dat racistisch, prima, we moeten straks wel met z'n allen hier leven "op dit hele kleine stukje aarde", mag dat dan wel goed georganiseert zijn.

regeren is toch ook vooruitzien??

De uitspraak "regeren is vooruitzien" is afkomstig van de Franse journalist Émile de Girardin. Hij gebruikte deze uitdrukking in de 19e eeuw om te benadrukken dat effectieve bestuurders niet alleen reageren op acute problemen, maar ook vooruit moeten denken en strategische plannen voor de lange termijn moeten ontwikkelen.
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 09:46, in het totaal 5 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:32

Als mensen zeggen: ‘Ik ben niet racistisch hoor, maar…’
Dan volgt er eigenlijk altijd een heel racistische uitspraak :=

Het ‘ik herken NL niet meer terug uit mijn jeugd’ noem ik altijd het ‘het dorp-syndroom’. Naar het liedje van Wim Sonneveld.
Ja, er veranderen dingen, dat hoort erbij en dat is niet altijd leuk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:35

Ik denk dat het vooral getuigt van heel weinig zelfkennis, de mens is van nature in meer of mindere mate racistisch. Als je dat erkent, kun je racistische trekken herkennen en eraan werken.

Als je dat wil, uiteraard. Denk dat t daar schort, eigenlijk.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:10

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:49

Een interview met Jacinda Adern in het NRC. Over empathisch politiek bedrijven. Zo kan het ook. https://archive.md/fQrjS

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:03

Ja, las het! Zei nog tegen man: waren er maar meer zoals zij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:06

mysa schreef:
Ja, las het! Zei nog tegen man: waren er maar meer zoals zij.

Zeker, zij zou een voorbeeld moeten zijn voor politici!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:17

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:17

BigOne schreef:
Ik vind het zo grappig dat Geert Wilders niet doorheeft dat Dilan yesilgoz hem een oor aannaait. Door maar te blijven herhalen dat ze absoluut geen spijt heeft en nog vol achter zijn immigratie plannen te staan kaapt ze zijn kiezers weg. Het woord heks heeft een nieuwe betekenis. Wat een populistische bal gehakt.
En Esther Ouwehand? Wat een dame, echt van genoten. Enige die yesilgoz stil kreeg.
Zou trouwens goed zijn dat de midden en linkse politici nu yesilgoz gewoon doodzwijgen wanneer ze het over immigratie heeft . Geen aandacht aan geven maar zelf met goede plannen komen.

Dilan zwijgt want

Haar moeder, Fatma Özgümüş, is directeur van Vluchtelingen Organisaties Nederland (VON), een koepelorganisatie die zich inzet voor de belangen van vluchtelingen en migranten.
https://www.facebook.com/photo?fbid=245 ... 2087163103

een dubbele nationaliteit gaat zo wel knellen. *D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

Het lijkt wel column-zondag :D. Maar over GW, het kan toch niet anders dan dat deze man een ongelooflijk diepe haat koestert tegen zijn eigen land, de inwoners en de weg die we bewandelen? Hij houdt ons land al jaren in een soort gijzeling en het afgelopen jaar was natuurlijk het toppunt. Maar hij gijzelt ons met iets wat eigenlijk iets goeds is en waar we trots op zouden moeten zijn, we vangen mensen op die in nood zijn. Het is gemaakt tot iets slechts en ongewenst en dat gaat op een nogal vulgaire manier. Hij doet dit natuurlijk niet alleen, in andere landen speelt dit ook en zo vinden gelijk gestemden elkaar. Naar mijn idee heerst er echt een gebrek aan medemenselijkheid en ook een vorm van jaloezie onder de mensen die de retoriek geloven. Daarom denk ik dat GW ons allemaal hartgrondig haat, onze cultuur, onze gebruiken, onze taal, onze toekomst, alles.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

Veronica2 schreef:
Het lijkt wel column-zondag :D. Maar over GW, het kan toch niet anders dan dat deze man een ongelooflijk diepe haat koestert tegen zijn eigen land, de inwoners en de weg die we bewandelen? Hij houdt ons land al jaren in een soort gijzeling en het afgelopen jaar was natuurlijk het toppunt. Maar hij gijzelt ons met iets wat eigenlijk iets goeds is en waar we trots op zouden moeten zijn, we vangen mensen op die in nood zijn. Het is gemaakt tot iets slechts en ongewenst en dat gaat op een nogal vulgaire manier. Hij doet dit natuurlijk niet alleen, in andere landen speelt dit ook en zo vinden gelijk gestemden elkaar. Naar mijn idee heerst er echt een gebrek aan medemenselijkheid en ook een vorm van jaloezie onder de mensen die de retoriek geloven. Daarom denk ik dat GW ons allemaal hartgrondig haat, onze cultuur, onze gebruiken, onze taal, onze toekomst, alles.

Zit jij in mijn hoofd of zo? :D

Ik zit dit werkelijk net te bedenken, kopje thee en denkend: What the fiets is er de laatste jaren met ons aan de hand. Inderdaad door GW gegijzeld is zijn haat. Hoe kan 1 man 18 miljoen mensen gijzelen in zijn haat. Zodra hij geen aandacht krijgt zet hij de boel weer op stelten. En we laten het allemaal gebeuren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

mce schreef:
Helaas, met aanpassen bedoelde ik alleen maar: hoe gaan we het in goede banen leiden.

is dat racistisch, prima, we moeten straks wel met z'n allen hier leven "op dit hele kleine stukje aarde", mag dat dan wel goed georganiseert zijn.

De uitspraak "regeren is vooruitzien" is afkomstig van de Franse journalist Émile de Girardin. Hij gebruikte deze uitdrukking in de 19e eeuw om te benadrukken dat effectieve bestuurders niet alleen reageren op acute problemen, maar ook vooruit moeten denken en strategische plannen voor de lange termijn moeten ontwikkelen.

Sorry mce, ik probeer je bericht te begrijpen en het lijkt erop dat je ergens op reageert maat begrijp niet helemaal waar dit over gaat?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Raineri schreef:
mce schreef:

Sorry mce, ik probeer je bericht te begrijpen en het lijkt erop dat je ergens op reageert maat begrijp niet helemaal waar dit over gaat?

kon ik niet meer op tijd verwijderen, helaas

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:45

Benzz schreef:
Veronica2 schreef:

Zit jij in mijn hoofd of zo? :D

Ik zit dit werkelijk net te bedenken, kopje thee en denkend: What the fiets is er de laatste jaren met ons aan de hand. Inderdaad door GW gegijzeld is zijn haat. Hoe kan 1 man 18 miljoen mensen gijzelen in zijn haat. Zodra hij geen aandacht krijgt zet hij de boel weer op stelten. En we laten het allemaal gebeuren.

Nee, ik zit niet in je hoofd :D.
GW heeft met zijn haat mensen bereikt die moeiteloos na papegaaien wat hij zegt en bij gebrek aan zelfdenkend vermogen hebben ze zijn denkbeelden geïnternaliseerd. Bij mij rijst dan de vraag waaróm mensen zo tegen vluchtelingen zijn. Dat zijn ze misschien niet echt,maar ze hebben het denkbeeld overgenomen en willen graag ergens bij aansluiten. Het is een sociologisch verschijnsel dat mensen zich graag ergens in herkennen en zich daarbij aansluiten. De vraag is alleen hoe je ze weer los krijgt van die denkbeelden. Het is in onze democratie lastig om iets te verbieden, maar je hoopt toch bijna dat er een keer iets gebeurt dat ervoor zorgt dat het stopt. Maar laten we beginnen met een cordon sanitaire en dan volhouden ook.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:32

Veronica2 schreef:

Ik hoop vooral dat al dat buitenlanders-bashen in de media nu ophoudt. Elke oprisping van Wilders en Faber werd breed uitgemeten en besproken, tot je het idee had dat er echt een tsunami aan militante profiterende moslimextremisten het land binnen trok.
Graag weer genuanceerd en objectief nieuws voortaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:21

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:17

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:20

Burgers houden op eigen houtje een genscontrole en controleren auto's op de aanwezigheid van asielzoers.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/175323 ... n-verboden

Is toch eigenlijk te bizar voor woorden en lijkt toch gewoon op nepagentje spelen. Hoe erken je zo snel dat het geen echte politie is . Want ik stop niet graag voor nepagenten.
Laatst bijgewerkt door Loretta op Gisteren, 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:20

Hij gijzelt niet alle 18 miljoen mensen.. als we dat denken (een tsunami) dan is inderdaad het einde zoek ..

Ik denk dat er nog steeds genoeg mensen zijn die het niet met hem eens zijn..
er zitten er in ieder geval een paar op bokt :D
Dus “als land” valt het (hopelijk) allemaal wel mee. Maar ja, als we uitvergroten wat er allemaal slecht geregeld is, dan is het heel dramatisch (en niet alles ligt aan Geert denk?)

Hoewel, ik lees inderdaad wel dat een aantal mensen een hekel heeft aan Nederland en de Nederlanders .. jammer is dat, want niet iedereen is hetzelfde. Mensen die echt een hekel hebben aan Nederland en De Nederlander kunnen in principe nog steeds ergens anders heen ;) hoeft niet, kan wel