Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 23:49

Purny, wanneer Plasterk inderdaad mp wordt, mits het de vier lukt om te gaan regeren dan kan Timmermans zich al dat opmaken voor de volgende verkiezingen, dat is met een maand of drie, misschien vier .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 06:44

_chou schreef:
Ik heb om die reden voor D66 gestemd. Vindt het zelf heel belangrijk dat je zelf kan kiezen wanneer je dood gaat. Ik wil namelijk niet alleen eindigen en mijn dagen letterlijk hoeven tellen tot ik dood ga.

Maar ik zou daar nooit achterstaan als het gebruikt wordt om mensen "op te ruimen". Maar zelf denk ik wel dat redelijk veel mensen het zouden kiezen en dus wel degelijk lichtelijk helpt om de zorgsector te ontlasten.

Wat dat betreft vind ik het standpunt van de CU heel waardevol. Ondanks het Christelijke gedachtengoed zijn ze niet per-sé tegen voltooid leven initiatieven, maar zij willen liever vooral inzetten op het creëren van een samenleving waarin zo weinig mogelijk (oudere) mensen het gevoel krijgen dat ze de samenleving maar tot last zijn / ze vereenzamen en hun dagen slijten zonder zingeving.

Ik vind dat wel heel mooi en belangrijk :j

Net als dat abortus mogelijk moet zijn.... maar het eigenlijk beter is om ervoor te zorgen dat het zelden nodig is om dat te doen. Door ongewenste zwangerschappen te voorkomen en toch zwanger geworden vrouwen te ondersteunen in het kunnen (onder)houden van hun kind.

Ik heb het idee dat dat zeer belangrijke onderdeel nog wel eens vergeten wordt bij deze onderwerpen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 06:49

BigOne schreef:
Purny, wanneer Plasterk inderdaad mp wordt, mits het de vier lukt om te gaan regeren dan kan Timmermans zich al dat opmaken voor de volgende verkiezingen, dat is met een maand of drie, misschien vier .

En dan nog zullen ze de volgende verkiezingen niet de grootste worden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 08:01

Nou ja dat zijn ze nu ook al niet. Timmermans is een volwassen man met een flinke carrière achter zich, met heus wel meer tegenslagen. Die zal echt niet in een hoekje gaan zitten huilen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 08:06

Ik heb vele male liever Plassterk als Wilders. Plassterk heeft veel ervaring, vind zich zelf geweldig (vinden wel meer mannen van zich zelf) en eerlijk gezegd begrijp ik de negativiteit niet zo.
En mocht hij nog PvdA ideeën hebben dan vind ik dat alleen maar goed.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 08:53

Ze lijken eruit te zijn in de onderhandelingen. Dat is prettig, nu kunnen ze door. Ik ben heel benieuwd welke poppetjes op welke posten gaan komen.

Plasterk als MP zie ik op zich wel zitten, maar ik ken de beste man eigenlijk alleen uit de columns in de Telegraaf, dus of dat voldoende is. ;)

Hoe lang dit kabinet stand houd is afwachten natuurlijk. Ik geef ze uiteraard het voordeel van de twijfel.

En dan nu op naar de Europese verkiezingen. Heb me er nog niet heel erg in verdiept eerlijk gezegd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:20

Ik heb totaal geen vertrouwen in deze aanstaande regering.
En ik ben zeker benieuwd of zij goede en geschikte kabinetsleden kunnen vinden.

En zeker ben ik benieuwd straks hoe het met debatten gaat.
Blijft Omtzigt principieel?
Hoe gaat Van der Plas het doen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 09:36

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 10:04

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 10:29

Laten we iedereen het voordeel van de twijfel geven.

Zonet is ons stembiljet voor de EU verkiezingen op de post gedaan naar Den Haag. Hopelijk komt hij goed aan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:05

Electra63 schreef:
Ik heb totaal geen vertrouwen in deze aanstaande regering.
En ik ben zeker benieuwd of zij goede en geschikte kabinetsleden kunnen vinden.

En zeker ben ik benieuwd straks hoe het met debatten gaat.
Blijft Omtzigt principieel?
Hoe gaat Van der Plas het doen?

Ik vind het positief dat ze tot een akkoord zijn gekomen, maar ben erg huiverig over wat dit voor Nederland gaat betekenen. Voor de polarisatie, voor racisme, voor de publieke omroep...

Niet sjiek, die Plasterk. Maar het is in ieder geval geen veroordeelde racist en lijkt zo op het oog in ieder geval meer relevante ervaring te hebben (met sjoemelen en geld verdienen ;)) dan Wilders.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 13:29

pmarena schreef:
Net als dat abortus mogelijk moet zijn.... maar het eigenlijk beter is om ervoor te zorgen dat het zelden nodig is om dat te doen. Door ongewenste zwangerschappen te voorkomen en toch zwanger geworden vrouwen te ondersteunen in het kunnen (onder)houden van hun kind.

Ik heb het idee dat dat zeer belangrijke onderdeel nog wel eens vergeten wordt bij deze onderwerpen.

En, als je het kind niet wilt omdat je ongewenst zwanger geworden bent, dan moet het er uit kunnen, punt. Ik denk dat je nooit in de situatie gezeten hebt. Maar als je door misbruik zwanger wordt, en zelf absoluut geen kinderwens hebt omdat een kind niet in je leven past, dan is abortus echt een hele goede optie. En het kan tot iets van 24 weken, dus het kan gepland worden zodat je je leven niet op de kop hoeft te zetten, dat doet die verkrachting al wel. Ik ben echt blij dat die optie er is. Dus een vakantie kan eerst gewoon doorgaan, en dan is het hop even abortus en door. Je wilt er niet aan moeten denken dat je zo'n ongewenst kind moet opvoeden, maar eerst al dat men verwacht dat je het nog geboren laat worden. Weet je hoe lang 9 maanden is? En daarna is je lichaam ook niet direct weer fit. Nee, niet elke vrouw is gemaakt om kinderen te krijgen.
Ik zeg het even wat grof, maar stel ik was zwanger geworden na misbruik en men vond dat ik het maar geboren moest laten worden, ik had alles gedaan om het vooral niet uit te hoeven dragen. No way dat ik ook maar 1 duik zou overslaan, mijn vrijheid en gezondheid is me heilig, ik zou sporten gaan doen die je normaal niet zou doen, ik zou slecht gaan eten, ik zou zorgen voor extra druk op de buik, maar no way dat ik een zwangerschap ongewenst uit zou dragen. Dan ben je echt blij dat abortus kan. En gelukkig worden de vrouwen die in zo'n situatie zitten ook gewoon gehoord en is er begrip voor dat ze een leven willen beëindigen op het moment dat het hen past voor de 24 weken. En dat kan gelukkig in Nederland. Er zouden anders echt wel wat opzettelijk veroorzaakte miskramen zijn, of baby's die met afwijkingen geboren worden omdat de moeder er toch niet om geeft en vervolgens worden deze kinderen kansloos en liefdeloos afgestaan. En ik denk dat je dat zeker niet moet willen. Dan beter zoals het nu is. Niet moeilijk doen bij een verkrachting als de moeder het kind niet wil.

Maar ik ben het met je eens dat ongewenst zwanger worden voor zover mogelijk voorkomen moet worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 14:10

@Germie, ik zou echt geen prettige vakantie hebben als ik een baby in mijn buik zou hebben die aan het groeien is en waarvan ik gepland zou hebben die dus na die vakantie te gaan laten aborteren. Dat zou ik echt een heel raar gevoel vinden en dat zou zeker mijn vakantie verpesten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 14:22

anjali schreef:
@Germie, ik zou echt geen prettige vakantie hebben als ik een baby in mijn buik zou hebben die aan het groeien is en waarvan ik gepland zou hebben die dus na die vakantie te gaan laten aborteren. Dat zou ik echt een heel raar gevoel vinden en dat zou zeker mijn vakantie verpesten.

Van de meeste vrouwen. Niemand doet fluitend een abortus. Althans die vrouwen zijn zeer schaars.
Gelukkig ook maar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 14:35

pien_2010 schreef:
anjali schreef:

Van de meeste vrouwen. Niemand doet fluitend een abortus. Althans die vrouwen zijn zeer schaars.
Gelukkig ook maar.

Ik reageerde eigenlijk op het idee van @Germie om toch eerst op vakantie te gaan .Ik ben vanuit mijn geloof geheel tegen abortus maar tracht me de gevoelens van vrouwen die dat niet zijn wel in te leven. Stel dat ik niet gelovig zou zijn en ongewenst zwanger, geen kinderwens. Als ik dan met dat groeiende kind in mijn buik op vakantie zou gaan dan zou ik hem daarna niet meer kunnen "wegdoen", omdat we samen op vakantie zijn geweest dus ons leven samen al begonnen was. Ik hoop dat ik het goed uitleg zodat te begrijpen is wat ik bedoel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 14:47

anjali schreef:

Omdat je er nooit mee te maken hebt gehad vermoedelijk. Ik heb het van dichtbij meegemaakt en gelukkig was het uiteindelijk niet nodig om een abortus te laten doen, maar alle opties waren netjes uitgestippeld voor de betreffende persoon, inclusief eerst op vakantie gaan indien toch zwanger en daarna was er nog tijd om het weg te laten halen. Gelukkig bleek dat allemaal niet nodig, maar alle 'what ifs' waren netjes besproken. Er was juist helemaal geen druk.

Wat ik er mee wil zeggen is dat het eigenlijk in Nederland best goed geregeld is met abortus en als je dan dus direct zegt van ik wil het niet, dan werd er in ieder geval in deze situatie totaal niet aangedrongen op een bedenktijd.

Het verhaal van geen aangifte kunnen doen wegens eerst geen tijd bij politie en vervolgens niet omdat 'er geen getuigen waren' is weer een heel andere kant waar zeker verbetering mogelijk is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 14:51

Goh Germie, ik vraag me eigenlijk waarom je het nodig vindt om te zeggen "ik denk niet dat je ooit in die situatie gezeten hebt" en "weet je wel hoe lang 9 maanden is en hoe je er daarna aan toe bent" en de hele "rant" terwijl ik toch ook gewoon aangeef dat ik vind dat abortus mogelijk moet zijn.

Ik vind het overigens wel een heel a-morele situatieschets als mensen het al zeker weten dat ze zwanger zijn en abortus willen, maar het net niet lekker uitkomt en ze dan wekenlang wachten met de abortus. Lijkt me ook niet dat veel mensen dat zouden doen.... regelmatig is een zwangerschap toch niet iets dat je er even bij doet en al helemaal niet als je het kindje niet eens wilt / al in de paniek schiet van het idee dat er iets in je buik groeit.

Een vrouw mag imo niet gedwongen worden om een kindje te baren. Maar het moet wel zo humaan en respectvol mogelijk ten aanzien van dat kindje "afgehandeld" worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:03

pmarena schreef:
Goh Germie, ik vraag me eigenlijk waarom je het nodig vindt om te zeggen "ik denk niet dat je ooit in die situatie gezeten hebt" en "weet je wel hoe lang 9 maanden is en hoe je er daarna aan toe bent" en de hele "rant" terwijl ik toch ook gewoon aangeef dat ik vind dat abortus mogelijk moet zijn.

Ik vind het overigens wel een heel a-morele situatieschets als mensen het al zeker weten dat ze zwanger zijn en abortus willen, maar het net niet lekker uitkomt en ze dan wekenlang wachten met de abortus. Lijkt me ook niet dat veel mensen dat zouden doen.... regelmatig is een zwangerschap toch niet iets dat je er even bij doet en al helemaal niet als je het kindje niet eens wilt / al in de paniek schiet van het idee dat er iets in je buik groeit.

Een vrouw mag imo niet gedwongen worden om een kindje te baren. Maar het moet wel zo humaan en respectvol mogelijk ten aanzien van dat kindje "afgehandeld" worden.

Kindje? Foetus bedoel je denk ik?

En ik snap je gevoel, maar ik denk dat dat vooral onderbuik is. Ik heb er een beetje moeite mee dat te moraliseren, merk ik. Het is een groot goed dat we recht op abortus hebben, maar moeten we nu serieus daar nog allerlei morele voorwaarden aan gaan verbinden, die met name uit de onderbuik komen?
En ik snap het gevoel van het netjes willen doen, aan de andere kant, als iemand nu heel veel napijn heeft en klachten, is de vakantie ook niet leuk.

Jij zou het zo niet doen, en dat is prima. Ik misschien ook niet. Maar als een ander dat wil, is het prima toch? Wie zijn wij om daar wat van te vinden?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:11

Zolang abortus mogelijk blijft Ava mag van mij iedereen het noemen zoals bij die persoon past. Kindje, foetus , het, vlokje, baby ......maakt me echt niet uit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:28

pmarena schreef:

Jij was toch degene die ook schreef dat je moet kijken of vrouwen die ongewenst zwanger raken het kindje dan met hulp maar op moeten voeden? Dat vind ik dus absoluut niet. Als je het kwijt wilt, dan moet het gewoon er uit, punt. Je moet niet zoiets tegen je zin in moeten houden. De vrouw heeft over een zwangerschap wel het laatste woord.

Maar goed, in de situatie die ik ken ging het om een misbruiksituatie waarbij de vrouw pas na een maand naar buiten durfde te komen. Vakantie 2 weken later was gepland, en tijdens gesprek met huisarts over de situatie kwam ook heel duidelijk naar voren dat bij een zwangerschap hoe dan ook deze beëindigd zou worden. Persoon was na het gebeuren gestopt met de pil, maar werd niet ongesteld. Kans op zwangerschap was hierdoor al verminderd, maar de pil was nooit geheel genomen zoals eigenlijk moest (werd 1 of 2 keer per maand overgeslagen/vergeten). Je kunt dan een zwangerschapstest doen bij de huisarts die mogelijk nog onbetrouwbaar is, of je kiest er voor die rustig te doen op het moment dat het jou uitkomt, of je besluit toch eerst op vakantie te gaan en af te wachten of de ongesteldheid toch komt en/of daarna een test te doen. Dit is gewoon besproken en er is dus gekozen voor een vakantie en daarna actie ondernemen indien nodig.
Dit was in mijn ogen juist erg netjes naar de vrouw toe. Alles werd open gelaten. Het was immers al erg genoeg wat er gebeurd was.

In dit geval was er absoluut niet gekozen voor een zwangerschap, en was er ook absoluut niet gekozen voor seks. Een kind of zwangerschap, of zelfs een abortus was niet iets wat in het leven van deze persoon past, maar dan was afbreken toch het beste. Tijdens de vakantie is ze overigens ongesteld geworden, dus op het gebied van zwanger zijn een eind-goed-al-goed en na 3 maanden een soa/HIV-test gedaan en dat was gelukkig ook goed.

Alleen over het geen aangifte kunnen doen wegens 'er waren geen getuigen' is wel een zure nasmaak gebleven.

Dus daarmee vind ik dat het afbreken van een zwangerschap in zo'n situatie hier prima geregeld lijkt en er ook absoluut niet gepushed is om toch maar het kind eventueel te houden. Een nee, is een nee en dat werd direct geaccepteerd. En je hebt dus de vrijheid om je zoveel mogelijk zoals gepland door te laten gaan mocht er toch een abortus nodig zijn. Dat is iets wat hier in Nederland dus best goed geregeld is.

Dus dit is 1 van de punten waar de politiek de vrouw ook echt baas over eigen lichaam laat zijn. En dat vind ik wel belangrijk.
Laatst bijgewerkt door germie op 15-05-24 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:30

@ Pien: Mij wel.
Kindje wordt vaak gebruikt door anti-abortus activisten, als emotionele manipulatie. Terminologie is onderdeel van propaganda. Door het over een kindje en een baby te hebben, wordt er een emotionele reactie getriggerd en zien mensen niet dit:

https://www.researchgate.net/profile/Ge ... ing-to.png

Eerste plaatje in link, want bloederig.

Maar dit:
Afbeelding

En dat is nogal een verschil in emotionele reactie.

Als de persoon die zwanger is het zelf een kindje noemt, prima. Maar kindje in een abortus debat is een misleidende term imo. En belangrijk onderdeel van een discussie is eerlijk blijven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:32

Het maakt mij niet uit of je het (ongeboren) kindje noemt, foetus of iets anders.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:33

Zoals gezegd, mij wel, omdat het ene een andere emotie triggert dan het andere en dat ook het doel is van anti-abortusactivisten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:44

Avalanche schreef:
@ Pien: Mij wel.
Kindje wordt vaak gebruikt door anti-abortus activisten, als emotionele manipulatie. Terminologie is onderdeel van propaganda. Door het over een kindje en een baby te hebben, wordt er een emotionele reactie getriggerd en zien mensen niet dit:

https://www.researchgate.net/profile/Ge ... ing-to.png

Eerste plaatje in link, want bloederig.

Maar dit:
[ Afbeelding ]

En dat is nogal een verschil in emotionele reactie.

Als de persoon die zwanger is het zelf een kindje noemt, prima. Maar kindje in een abortus debat is een misleidende term imo. En belangrijk onderdeel van een discussie is eerlijk blijven.

Die eerste foto in link is echt afschuwelijk zeg !! Zelfs erger dan de foto's die ik gezien heb die door anti-abortusgroepen verspreid zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:49

Ik had ook niet verwacht dat jij het punt zou begrijpen :+