Europa lijkt wel het middelpunt van de belangstelling op alle fronten momenteel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
enzino schreef:Jij denkt dat er niets smoezeligs achter zit en jij denkt dat Biden hier niet op zit te wachten.
enzino schreef:klopt en jij denkt anders. Ik heb ook uitgelegd waarom ik dat denk.Jij denkt dat er niets smoezeligs achter zit en jij denkt dat Biden hier niet op zit te wachten.
Pareltjes schreef:Op zijn hoge leeftijd zit Biden hier niet op te wachten nee. Achter iedere oorlog zitten smerigheden. Maar om nu te gaan impliceren dat USA garen spint bij deze oorlog en aan te sturen dat het ze heel goed uitkomt en dus misschien wel het vuurtje opstookt dan heb je het begrip koude oorlog niet helemaal begrepen..
Sizzle schreef:Ondanks dat hier alle blaam bij Rusland ligt, valt ook niet te ontkennen dat er ook een boel mensen (o.a. In de US) financieel zeer goed profiteren van de oorlog.
Het is naief om te doen of dat niet zo is.
Pandora2 schreef:Nee, gek krijgen ze mij nog niet zo snel maar met de aanslagen in Zaventem hoorde ik in mijn tuin het glas rinkelen gevolgd door uren sirenes.
Dit kunstje toch liefst niet meer herhalen als het kan
Pareltjes schreef:Sizzle schreef:Ondanks dat hier alle blaam bij Rusland ligt, valt ook niet te ontkennen dat er ook een boel mensen (o.a. In de US) financieel zeer goed profiteren van de oorlog.
Niemand is daar naief over, maar om te impliceren dat het een “ reden en misschien wel oorzaak “ voor dit conflict is gaat me even een brug te ver.
Pareltjes schreef:Niemand is daar naief over, maar om te impliceren dat het een “ reden en misschien wel oorzaak “ voor dit conflict is gaat me even een brug te ver.
Pareltjes schreef:Sizzle schreef:Ondanks dat hier alle blaam bij Rusland ligt, valt ook niet te ontkennen dat er ook een boel mensen (o.a. In de US) financieel zeer goed profiteren van de oorlog.
Niemand is daar naief over, maar om te impliceren dat het een “ reden en misschien wel oorzaak “ voor dit conflict is gaat me even een brug te ver.
enzino schreef:Pareltjes schreef:Niemand is daar naief over, maar om te impliceren dat het een “ reden en misschien wel oorzaak “ voor dit conflict is gaat me even een brug te ver.
Financiele belangen en lobbies uit de bv de wapensector speelden in het verleden anders wel vaak mee. Maar nu is het misschien allemaal wat te vers om dat in te zien mbt dit conflict.
enzino schreef:Pareltjes schreef:Op zijn hoge leeftijd zit Biden hier niet op te wachten nee. Achter iedere oorlog zitten smerigheden. Maar om nu te gaan impliceren dat USA garen spint bij deze oorlog en aan te sturen dat het ze heel goed uitkomt en dus misschien wel het vuurtje opstookt dan heb je het begrip koude oorlog niet helemaal begrepen..
Alleen ligt de basis van dit conflict al ver voor Biden en heb ik in eerdere posts aangegeven waarom hij er wel op kan zitten te wachten. De koude oorlog was verder een koude (!) oorlog met gigantische ontwikkelingen op technologische vlakken dat eindidge met dominantie van de USA. Misschien heeft het minder met "begrijpen" te maken en meer op welk gedeelte je je richt.
_San87_ schreef:Even voor de duidelijkheid. Jij zegt dat deze oorlog is ontstaan door wapenlobby?
enzino schreef:_San87_ schreef:Even voor de duidelijkheid. Jij zegt dat deze oorlog is ontstaan door wapenlobby?
Nee, dat zeg ik niet; het ging over "reden en misschien wel oorzaak". Ik denk niet dat ze het veroorzaakt hebben maar denk wel degelijk dat de wapenlobby een wezenlijke bijdrage heeft aan het aantal gewapende conflicten wereldwijd waar de USA een aandeel in heeft.
Pareltjes schreef:Pandora2 schreef:Nee, gek krijgen ze mij nog niet zo snel maar met de aanslagen in Zaventem hoorde ik in mijn tuin het glas rinkelen gevolgd door uren sirenes.
Dit kunstje toch liefst niet meer herhalen als het kan
Mee eens! Maar je weet waarom aanslagen worden gepleegd? Om jouw zoveel schrik aan te jagen dat je bevriest, overgeeft en schikt. Dus vandaar mijn woorden, laat je niet gek maken. Zeker niet op voorhand. Dan geef je ze macht.
Pareltjes schreef:Ik ben redelijk op de hoogte van het begrip koude oorlog, het ontstaan, het verloop, het tijdelijke einde en het weder oplaaien. Bovendien ben ik van een leeftijd dat ik vele van deze periode daadwerkelijk heb doorleeft en niet uit geschiedenisboekjes hoef te halen. Ken ik de angsten van destijds, de retoriek, en de daadwerkelijk dreigingen van destijds.
Het theoritsche geneuzel van keukentafelstrategen ben ik daarom zo nu en dan ook helemaal beu.
mysa schreef:Pareltjes schreef:
Mee eens! Maar je weet waarom aanslagen worden gepleegd? Om jouw zoveel schrik aan te jagen dat je bevriest, overgeeft en schikt. Dus vandaar mijn woorden, laat je niet gek maken. Zeker niet op voorhand. Dan geef je ze macht.
Ik heb de missing link tussen de oorlog in Oekraïne en Zaventem.
Ik was op Zaventem op een van de eerste dagen dat het weer open was, na de aanslag. En ik dacht: nu weet ik ongeveer hoe een land onder oorlogsdreiging eruit ziet. Er patrouilleren militairen tussen het publiek met hun vinger aan de trekker, het publiek moest tussen lijntjes staan en in het midden reden tankachtige voertuigen voortdurend langs ons heen. Heel eng.
Ik was daar om mijn Russische hond op te halen en heb nog regelmatig contact met de bemiddelaars, die hun best doen me te overtuigen van de grootheid van Poetin en de verdorvenheid van de 'Oekraïnse fascisten'.
enzino schreef:Pareltjes schreef:Ik ben redelijk op de hoogte van het begrip koude oorlog, het ontstaan, het verloop, het tijdelijke einde en het weder oplaaien. Bovendien ben ik van een leeftijd dat ik vele van deze periode daadwerkelijk heb doorleeft en niet uit geschiedenisboekjes hoef te halen. Ken ik de angsten van destijds, de retoriek, en de daadwerkelijk dreigingen van destijds.
Het theoritsche geneuzel van keukentafelstrategen ben ik daarom zo nu en dan ook helemaal beu.
Ik vertrouw meer op wat experts over een periode schrijven en gepubliceerd krijgen dan wat iemand zegt die het "doorleeft" heeft. Want tijdens een bepaalde periode leven maakt je nog geen expert.
Citaat:⚡️ Nieuwssamenvatting voor de nacht:
▪️Oekraïne heeft de G7-landen om financiële steun gevraagd voor een bedrag van $ 50 miljard om het begrotingstekort te dekken. De onderhandelingen over de financiering vinden volgende week plaats in Washington. De adviseur van de president Oleh Ustenko berichtte erover.
▪️In de middag van 17 april beschoten Russische troepen het Kryvyi Rih-district in de regio Dnipropetrovsk, waarbij één persoon om het leven kwam. De beschietingen werden uitgevoerd vanuit de bezette gebieden van de regio Cherson, zei de voorzitter van de regionale raad van Dnipropetrovsk.
▪️De 93e Cold Yar Brigade schoot een Russische Ka-52-helikopter neer in de regio Charkov.
▪️In de bezette Krim worden volgens het Centrum voor de bestrijding van desinformatie "zomeromscholingskampen" voorbereid voor leraren uit de regio's Cherson, Kharkiv en Zaporizja om ze om te zetten naar "Russische onderwijsnormen".
▪️Het Oekraïense leger heeft de Russen 16 keer geraakt in Chornobayivka, — zei Oleksiy Arestovych, een adviseur van het hoofd van het kabinet van de president.
Citaat:Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne: de strijdkrachten van de Russische Federatie voltooien de oprichting van een aanvalsgroep in de oostelijke operationele zone
▪️In de richtingen Volyn en Polissya voert de vijand elektronische verkenningen uit. Vanaf het grondgebied van de Wit-Russische Republiek wordt de export van de beschadigde gepantserde voertuigen van de strijdkrachten van de Russische Federatie per spoor geregistreerd.
▪️In de richting van Siverskiy bereikt de vijand verbeterde controle over delen van de grens. De technische uitrusting van posities in de gebieden van controleposten en in de grensgebieden van de regio's Bryansk en Koersk van de Russische Federatie zijn aan de gang. De betrokkenheid van sabotage- en verkenningsgroepen en raketaanvallen vanaf het grondgebied van de Russische Federatie is niet uitgesloten.
▪️In de richting van Slobozhansky blijven de Russische indringers Kharkiv gedeeltelijk blokkeren en proberen ze brandschade aan eenheden van onze troepen aan te brengen.
▪️In de richtingen Donetsk en Tavriya beschieten de indringers Siversk en Pokrovske. De vijand concentreerde zijn belangrijkste inspanningen in de gebieden van de nederzettingen Lyman, Kreminna, Popasna en Rubizhne, in een poging de stad Mariupol volledig onder controle te krijgen. Ze voerden aanvalsoperaties uit in de richtingen Severodonetsk, Popasna en Zaporizja. De vijand probeerde tevergeefs voet aan de grond te krijgen in de gebieden van Kreminna en Rubizhne. Heeft ook aanvalsoperaties uitgevoerd in de gebieden Novotoshkivske, Popasna, Avdiivka en Marinka. Was ook geen succes.
▪️In de richting van South Bug richt de vijand zijn belangrijkste inspanningen op het handhaven van zijn posities, blijft hij vuur uitoefenen op de posities van onze troepen in de richtingen van Mykolayiv en Oleksandrivka. Verwacht wordt dat de vijand zal blijven vechten om de administratieve grenzen van de Cherson-regio te bereiken.
▪️Op het grondgebied van de regio's Donetsk en Luhansk hebben we 12 vijandelijke aanvallen afgeslagen, 10 tanks, 15 gepantserde eenheden en 5 eenheden motorvoertuigen vernietigd, evenals 5 vijandelijke artilleriesystemen.
▪️Eenheden van de luchtmacht van de strijdkrachten van Oekraïne hebben de vorige dag 5 luchtdoelen geraakt: 1 vliegtuig, 3 helikopters en 1 UAV.