Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:08

Ja op 4 mei kun je toch ook de Russische slachtoffers gedenken? Wat zou daar mis mee zijn?

Secricible wat bedoel je met je bericht? Als wat waar is?

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:15

Mijn ouders hebben de 2e wereldoorlog bewust meegemaakt, in Rotterdam, als tieners. Toch hebben ze later nooit wrok naar Duitsers getoond. Ik vond en vind dat een fantastische houding, dus in deze dagen herdenk ik alle oorlogsslachtoffers, uit verleden en heden.

En ook daarom viel die tweet van Caroline zo tegen, met alleen de NL slachtoffers. Ik blijf het een blunder vinden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:20

Ik vind het erger dan een blunder. Het is imo niet een toevallige vergissing, maar een fundamenteel gevaarlijke denkwijze, waartegen ik altijd zal protesteren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:24

Ik denk of als het waar is dat er twee herdenkingen tegelijk waren (nl om 11.00 en 11.15) en dan later nog 1.

Heel soms, of best vaak, zou ik nog wel terug willen naar de tijd zonder internet.. stuk rustiger allemaal..

Dat het een blunder is, ben ik het zeker mee eens :j Doe wat je doet en heb het er niet over (aan de andere kant, ze moet altijd overal wat van vinden want over iedere poep en scheet wordt gevraagd "zo, en, Lientje, wat vind je daar nu van? Daar vind je zeker weer niks van? vind je er wel wat van? Neem eens afstand? Sluit je eens aan? Doe eens dit, doe eens dat.."

(zoals waarschijnlijk ieder publiek figuur nu steeds meer overal op aangesproken worden)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:39

Maar als er twee bijeenkomsten op dezelfde tijd waren geweest en zij had niet naar allebei gekund, was dat toch niet het probleem geweest? Dus of dat waar is, is op zich niet zo relevant.
Het gaat om haar visie dat 4 mei alleen bedoeld is voor het herdenken van Nederlandse slachtoffers.
Dat is eng nationalistisch gedachtengoed ten top, en gaat juist volledig in tégen alles waar de 4 mei herdenking voor staat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:49

Hm, er staat toch "Nederlandse" slachtoffers?

In het memorandum over 4 mei staat ook wel heel vaak "Nederlandse" genoemd. Gisteren werd hier ook een paar keer naar verwezen (waarbij de ene de ene helft citeerde, en iemand anders de andere helft, en weer iemand anders slechts een alinea)

https://www.4en5mei.nl/herdenken/wie-en ... rdenken-we

Het hele gedoe er nu omheen is zo jammer.. gister na de herdenking zei ik nog "wat bijzonder, zoveel mensen bij elkaar, voor hetzelfde, zonder ruzie"..
en nu vallen er weer groepen over elkaar heen .. en dat houdt voorlopig echt niet op.. en dat is best jammer..

Vandaag hopelijk een mooie dag om de vrijheid te vieren, die wij echt wel hebben, maar heel veel andere mensen helaas niet...

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:51

Nikass schreef:
Maar als er twee bijeenkomsten op dezelfde tijd waren geweest en zij had niet naar allebei gekund, was dat toch niet het probleem geweest? Dus of dat waar is, is op zich niet zo relevant.
Het gaat om haar visie dat 4 mei alleen bedoeld is voor het herdenken van Nederlandse slachtoffers.
Dat is eng nationalistisch gedachtengoed ten top, en gaat juist volledig in tégen alles waar de 4 mei herdenking voor staat.

Denk niet dat zij het zo bedoeld heeft, gevoelens goed opschrijven is niet iedereen gegeven, niet iedereen beschikt ook over de beste tekstschrijvers

Was het een bewuste politieke keuze om Zelensky op 4 mei uit te nodigen!! Denk dat er meer mensen er een vraagteken bij zetten, alleen die doen er het zwijgen toe.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... 2929&ei=32
Laatst bijgewerkt door mce op 05-05-23 08:18, in het totaal 3 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:51

Ik denk dat er een verschil in interpretatie in zit. Ik lees het meer als dat het op 4 mei in NL dodenherdenking is en dat het dus in het teken moet staan van die dag (en er dus ruimte moet zijn voor de herdnkingen en geen oorlogsoverleg om die tijdstippen mag zijn).
Maar nav jullie berichten snap ik datje het ook kan lezen als dat het alleen on de NL slachtoffers gaat.

De eerste opvatting deel ik voor een groot deel. De tweede deel ik absoluut niet.

@nikass: dat gedenking en oorlogsoverleg gelijktijdig waren. Zat een autocorrect in, sorry.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:55

Maar om het bij onszelf te houden in plaats van bij 'gekrenkte' politici:

Is er nu werkelijk iemand onder ons die zich gisteravond tijdens de herdenking beperkt heeft gevoeld omdat overdag Zelensky in Nederland was?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 07:56

mysa schreef:

Is er nu werkelijk iemand onder ons die zich gisteravond tijdens de herdenking beperkt heeft gevoeld omdat overdag Zelensky in Nederland was?

Nee maar er waren ook overdag herdenkingen. 4 mei bestaat uit meer dan alleen het uurtje rondom 8 uur.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:01

mysa schreef:

Nee, maar ik had niks met Zelensky verder, althans, ik hoefde niet bij zijn toespraak te zijn en ik wist niet precies wat hij kwam doen (want ik volg het nieuws niet heel erg)

Dat zijn komst verdeeldheid zaait, snap ik wel. Er is altijd overal verdeeldheid over..

Welke politici waren gekrenkt dan? want dat heb ik dan ook gemist

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:02

Misschien moet 4 mei maar weer helemaal nederlands worden en een INTERNATIONALE doden herdenking voor ALLE slachtoffers op een ander tijdstip en elk jaar in een ander land
Laatst bijgewerkt door mce op 05-05-23 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:06

Nikass schreef:
Ik vind het erger dan een blunder. Het is imo niet een toevallige vergissing, maar een fundamenteel gevaarlijke denkwijze, waartegen ik altijd zal protesteren.

In het geval van Baudet zou ik je daar gelijk in geven. In dit geval vind ik dat ik dit nog niet eerder heb gezien bij de BBB en je het dan nog een blunder kan noemen. Het zou haar echter sieren daar dan ook voor uit te komen. Dan laat je ook zien dat je niet alleen oppositie kan voeren, zoals Baudet en Wilders alleen maar lijken te kunnen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:13

Cer schreef:
mysa schreef:

Nee, maar ik had niks met Zelensky verder, althans, ik hoefde niet bij zijn toespraak te zijn en ik wist niet precies wat hij kwam doen (want ik volg het nieuws niet heel erg)

Dat zijn komst verdeeldheid zaait, snap ik wel. Er is altijd overal verdeeldheid over..

Welke politici waren gekrenkt dan? want dat heb ik dan ook gemist

Vd Plas, Van Haga, Wilders, FvD. En ze hebben allemaal hun ongenoegen bij voorbaat luidkeels kenbaar gemaakt op Twitter, Vd Plas al de dag ervoor, de rest gisterochtend.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:14

Ik denk, om nog even op ruitje haar eerdere gevoel door te gaan en dat ik deel, dat je van Wilders, Haga en Baudet dit soort nationalisme "verwacht", maar ik vond Caroline een stuk meer integer overkomen en dat het me daarom raakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:15

mysa schreef:
Vd Plas, Van Haga, Wilders, FvD. En ze hebben allemaal hun ongenoegen bij voorbaat luidkeels kenbaar gemaakt op Twitter, Vd Plas al de dag ervoor, de rest gisterochtend.

Vd Plas vond ik niet gekrenkt overkomen (ze gaf hier en daar antwoord, maar niet in de toon waarop ze zelf werd aangesproken) ,.. van die andere die zie ik gelukkig helemaal niks..

Ik probeer het wel te begrijpen, wat is er Nationalistisch aan? In het protocol 4 mei staat ook dat we Nederlandse slachtoffers herdenken.. Zij zegt op zich niet veel anders toch? (buiten dat ze het uberhaupt niet had hoeven melden, maar dat is iets anders). En dan heb ik het even niet over gevoel, maar over de letter.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:19

Ik denk dat het juist om je tweede zinnetje tussen haakjes gaat, Cer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:21

mysa schreef:
Ik denk dat het juist om je zinnetje tussen haakjes gaat, Cer.

Ah oke.
Maar maakt dat het nationalistisch? Of ongepast/onhandig/een blunder?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:24

Populisme. Iedereen viel gisteren weer over elkaar heen op verschillende socials. Politici doen dat soort dingen niet per ongeluk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:27

mysa schreef:
Populisme. Iedereen viel gisteren weer over elkaar heen op verschillende socials. Politici doen dat soort dingen niet per ongeluk.

Ah zo, ja eens..

Toch lijkt het me lastig.. ze worden ook overal in getagd met het verzoek om een reactie, met de meest vreselijke verwensingen erbij.. En dan tweeten ze zelf ook van alles en nog wat, vaak op het kinderachtige af..
Misschien moeten ze gewoon een Social Media verbod en alle communicatie via officiele kanalen laten lopen.. Dan hebben de mensen ook minder om op in te gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:40

Veronica2 schreef:
purny schreef:
En hoe zijn die militairen om het leven gekomen, juist door wapens.
Hij mag gerust om meer wapens vragen, maar doe dat niet op een dag als vandaag...
En dat vind ik ongepast. Op een dag als vandaag dit vragen.

Ehm, misschien was er niet zoveel keuze, niet in de diverse agenda's van de betrokkenen, van de veiligheidsdiensten en niet in de planning van de PH-GOV?

Nou daar heeft Rutte zich al in versproken, volgens hem kon het echt niet anders wbt de agenda van Zelensky. Zelensky zelf bedankte Rutte voor de uitnodiging op deze speciale dag. Dus dat hier opzet in het spel is moge duidelijk zijn en dat is echt wel manipulatief.

Of dat positief of negatief is laat ik in het midden. Oorlog is vreselijk, in welk land het ook is en ik begrijp Zelensky dat hij graag hulp wilt.
Of het verstandig is dat Nederland zich ermee gaat bemoeien..dat weet ik niet.

Vind het wel apart dat iedereen over Caroline valt, maar niet over Rutte.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:41

secricible schreef:
mysa schreef:

Nee maar er waren ook overdag herdenkingen. 4 mei bestaat uit meer dan alleen het uurtje rondom 8 uur.

Het is geen herdenkingsdag. Officieel begint de dodenherdenking pas om 6 uur 's avonds. Dan hoor je ook pas je vlag halfstok buiten te hangen. Het is niet voor niets dat het overdag een gewone werkdag is voor de hele bevolking.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:45

Karl66 schreef:
Het is geen herdenkingsdag. Officieel begint de dodenherdenking pas om 6 uur 's avonds. Dan hoor je ook pas je vlag halfstok buiten te hangen. Het is niet voor niets dat het overdag een gewone werkdag is voor de hele bevolking.

https://www.4en5mei.nl/voor-organisator ... gprotocol/

VLAGPROTOCOL 4 MEI
Op 4 mei hangen in Nederland de vlaggen halfstok als teken van eerbied en respect voor de oorlogsslachtoffers. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei roept alle inwoners op om op 4 mei de gehele dag de vlag halfstok te hangen (van zonsopgang tot zonsondergang). De vlag die gebruikt wordt, is de Nederlandse driekleur zonder wimpel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:47

Elisa2 schreef:
Nou daar heeft Rutte zich al in versproken, volgens hem kon het echt niet anders wbt de agenda van Zelensky. Zelensky zelf bedankte Rutte voor de uitnodiging op deze speciale dag. Dus dat hier opzet in het spel is moge duidelijk zijn en dat is echt wel manipulatief.

Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Stel je gaat bij iemand op bezoek en kunt echt alleen op dinsdag. Dan zegt je gastheer: dinsdag is wel onze Keesje jarig, maat okay, als dat je enige mogelijkheid is, doen we dat.
Dus dan bedank je nog even dat je toch werd ontvangen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:48

Citaat:
Nou daar heeft Rutte zich al in versproken, volgens hem kon het echt niet anders wbt de agenda van Zelensky. Zelensky zelf bedankte Rutte voor de uitnodiging op deze speciale dag. Dus dat hier opzet in het spel is moge duidelijk zijn en dat is echt wel manipulatief

Maar als ik iemand uitnodig op de koffie en die zegt mij alleen op woensdag te kunnen omdat zijn agenda vol is
Is het dan liegen of overmacht