Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:30

soesita schreef:
Da's geen paard maar een haas. :P

Ontopic: @ Pareltjes: Openhouden alsjeblieft! Ik ben geen grote prater (schrijver) maar ik lees hier heel actief mee en vind dit topic heel erg interessant. Bij deze bedankt aan alle actieve posters! _/-\o_

Met jou meerdere maar sommige blijven terug komen om persoonlijk gelijk te halen Het gaat over Oekraine, daar hebben ze al genoeg last van een persoon die zonodig zijn gelijk moet halen. En sommige blijven hun gelijk als belangrijkste post in dit topic zien, maar ze zien of willen het zelf niet zien dat ze daarmee een zeer boeiend en jammer genoeg noodzakelijk topic steeds weer naar niveau infantiel brengen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:40

Zo snel gaat een topic nu ook weer niet dicht :))

Ik lees de posts die ik interessant vind en graag lees en de rest sla ik over. Geen probleem toch :P

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:36

Pandora2 schreef:
Zo snel gaat een topic nu ook weer niet dicht :))

Ik lees de posts die ik interessant vind en graag lees en de rest sla ik over. Geen probleem toch :P

Natuurlijk, zo doe ik het ook. Mijn bedoeling was eerder om Pareltjes een hart onder de riem te steken en mijn waardering voor het topic uit te spreken.

Cowboy55

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:56

CNN:

Exclusive: Zelensky says Ukraine won't give up territory in the east to end war with Russia.

Ofwel: Oekraïne is niet van plan ook maar 1 meter aan Rusland over te dragen. Ook opvallend: de Krim wordt volgens mij niet genoemd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:59

Dat zei hij al eerder toch? Hoewel ik vermoed dat hij uiteindelijk onder druk water bij de wijn gaat doen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:12

mysa schreef:
Dat zei hij al eerder toch? Hoewel ik vermoed dat hij uiteindelijk onder druk water bij de wijn gaat doen.

Dat is de vraag. Als de Russen Charkov en Kiev overlopen hadden wellicht wel. Maar dat is niet gebeurd. Het hele Russische offensief loopt voor geen meter. Dus wil Zelinsky niet praten over opgeven van Oost-Oekraïne. Maar tegen de tijd dat ie militair gezien dat wel wil of moet wil Poetin dat waarschijnlijk niet meer.

Ik denk dat dit conflict de Kerst nog wel haalt. En ik zeg niet welke Kerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:20

Blinken ziet het conflict het einde van 2022 ook halen. De Amerikanen kunnen in hun handjes wrijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:48

enzino schreef:
Blinken ziet het conflict het einde van 2022 ook halen. De Amerikanen kunnen in hun handjes wrijven.

Hoezo ?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:52

bigone schreef:
enzino schreef:

Hoezo ?

oeoeoe vraag dat nu niet :brr:

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:54

Waarom niet? Legitieme vraag dunkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:55

1. Grote vijand Rusland verwikkeld in een "duur" langlopend conflict
2. Europa wil nu gas afnemen uit de USA ($$$)
3. Europe wil nu investeren in defensie; een goed % zal uit Amerika komen ($$$)
4. Geen enkele Amerikaan zal sterven in deze oorlog.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:36

Er zijn al Amerikanen in Oekraine, alleen niemand mag het weten. Kans dat er doden vallen zeer wel mogelijk.

Gas uit USA is een lachertje er zit een max op en van de inkomsten ligt Amerika echt niet wakker.

Wapenindustrie ja daar zal aan verdient worden. Daarnaast kost het de USA ook bakken geld mbt tot leveringen aan Oekraine ook manuren.

Grote vijand Rusland in langlopend conflict zit niemand op te wachten ook niet USA. Werkt onstabiliteit in de hand en daar zijn ze niet mee gediend.

De USA vond de wereldstatus prima zoals die was.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:43

Tel daar bij nog dat Biden beter intern VS scoort met een snelle totale nederlaag van Putin dan met een nieuw langslepend conflict waar hij geen controle op krijgt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:47

Alleen hierom zou er wat mij betreft al alle zware wapens geleverd moeten worden waar ze om vragen, hufters

https://nos.nl/l/2425526

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 23:01

irmaz schreef:
Tel daar bij nog dat Biden beter intern VS scoort met een snelle totale nederlaag van Putin dan met een nieuw langslepend conflict waar hij geen controle op krijgt.

Alleen: er gaat niks snel zijn in dit conflict. Zelinsky zegt dat hij Oost-Oekraïne niet gaat opgeven, omdat hij -begrijpelijk- stelt dat de rest van Oekraïne daarna weer aan de beurt is als hij dat wel doet. Ik denk dat hij daar gelijk in heeft.

Maar dat betekent dat er een zeer langdurige oorlog gaat ontstaan tussen Rusland en Oekraïne (inclusief SAS, Delta’s, Legion Etrangiaire) met Westerse wapens, Westerse militaire adviseurs en de hele flikkerse zooi. Ondertussen sluiten Finland en Zweden (210 jaar neutraal!) zich aan bij NATO.

Waar zit de kans op rust? Laat Rusland de Krim behouden en pak de rest terug. Maar dan moet Vlad thuis verkopen waarom hij Donbas en Loehanks opgeeft. Succes daarmee.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 23:34

bigone schreef:
Alleen hierom zou er wat mij betreft al alle zware wapens geleverd moeten worden waar ze om vragen, hufters

https://nos.nl/l/2425526

Verkrachtingen zijn in iedere oorlog onderbelicht. Het blijft een zeer krachtig wapen vrouwen te onderdrukken. Dat een % vrouwen er dood in blijft hoor je vaak niet eens.

Maarja vrouwen spreken zich er ook nauwelijks over uit in de wereld hè? Zie je betogingen? Oproer? Om het eender wat? Nee we doen er het zwijgen weer toe.

Wat ik dan wel weer mooi vind zijn Zweden en Finland. Twee vrouwen die er korte mette mee maken. 75 jaar gezever vanwege wel/ geen Navo. Genoeg is genoeg en doen ze waar de manlijke voorgangers de ballen niet voor hadden. Chapeau!!

Ik denk dat wij vrouwen eens wat meer tegengewicht in de schaal moeten gooien als antwoord op al die manlijke agressie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 07:43

Pareltjes schreef:
Er zijn al Amerikanen in Oekraine, alleen niemand mag het weten. Kans dat er doden vallen zeer wel mogelijk.

Gas uit USA is een lachertje er zit een max op en van de inkomsten ligt Amerika echt niet wakker.

Wapenindustrie ja daar zal aan verdient worden. Daarnaast kost het de USA ook bakken geld mbt tot leveringen aan Oekraine ook manuren.

Grote vijand Rusland in langlopend conflict zit niemand op te wachten ook niet USA. Werkt onstabiliteit in de hand en daar zijn ze niet mee gediend.

De USA vond de wereldstatus prima zoals die was.

Niemand mag het weten, maar jij weet het wel. De CIA zit er al jaren, maar ze zullen niet vooraan meevechten. Het aantal doden zal nihil zijn.

Er was geen vraag naar Amerikaans gas, nu is er een afzetmarkt.

Wat ze qua wapens sturen is niet gratis maar die kosten zijn eruit zo snel een EU land een order plaatst voor wat F35's.

Tussen de instabiliteit en Amerika zit een oceaan. En hoe meer instabiliteit, hoe meer vraag naar wapens en gas.

De USA was die wereldstatus al lang aan het verliezen. Ze kunnen niet eens Afghanistan onder de duim krijgen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 07:54

De afzetmarkt voor USA gas zal slechts kort zijn. Het wordt ingezet als tactiek in deze oorlog niet als grootschalig en langdurig commerciele afzetmarkt.

USA probeert voor het grote publiek net te doen of er geen Amerikanen zijn. Want publiekelijk toegeven is gelijk aan een oorlogsverklaring. Dus ja “ niemand mag het weten” .

Een oceaan maakt allang niets meer uit. We zijn al 50 jaar opgegaan in globalisering. Als een van de stukjes in de keten rammelt heeft iedereen daar last van.

Je vergeet trouwens wel een van de grootste marken die goed garen spint van deze oorlog. Beleggers op de graanmarkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 07:57

Wel sneu eigenlijk dat regeringsleiders nog steeds menen dat je niet zichtbaar bent als je je handen voor je ogen doet.
Iedereen is in Oekraine, maar niemand is er 8)7

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:08

Eens met Pareltjes, Irmaz, Cowboy.

Pareltjes schreef:
Verkrachtingen zijn in iedere oorlog onderbelicht. Het blijft een zeer krachtig wapen vrouwen te onderdrukken. Dat een % vrouwen er dood in blijft hoor je vaak niet eens.

Maarja vrouwen spreken zich er ook nauwelijks over uit in de wereld hè? Zie je betogingen? Oproer? Om het eender wat? Nee we doen er het zwijgen weer toe.

Wat ik dan wel weer mooi vind zijn Zweden en Finland. Twee vrouwen die er korte mette mee maken. 75 jaar gezever vanwege wel/ geen Navo. Genoeg is genoeg en doen ze waar de manlijke voorgangers de ballen niet voor hadden. Chapeau!!

Ik denk dat wij vrouwen eens wat meer tegengewicht in de schaal moeten gooien als antwoord op al die manlijke agressie...

De rapportage hierover gezien. Een vrouw zeer ongemakkelijk voor de camera (zij hoort bij de verkrachtingsslachtoffers) gaf alleen maar aan dat het iets is waar "men" niet over sprak, zij ook niet. Het is te ongemakkelijk.
De man, die zowel geliefde heeft die verkracht zijn als een overleden te betreuren, die kon amper of niets zeggen zo kapot was hij ervan.
Rondom verkrachting zit zoveel schaamte, het is zo een groot taboe, het is zo'n grote vernedering, zo'n zware mishandeling. Vrouwen zijn werkelijk getraumatiseerd en stil ervan en dat al eeuwen lang.
Dat dit al zo vroeg naar boven komt vind ik vrij bijzonder en hopelijk komen alle gevallen naar boven en wordt ook iets geregeld voor alle kinderen die ten gevolge hiervan geboren zullen worden. Want ook die kinderen worden vaak met de nek aan gekeken. In de documentaire "de tranen van Tito" was een kind verwekt tijdens een verkrachting, een hulpprogramma gestart voor al die kinderen met hun moeders die dit mee hadden moeten maken. Want die kinderen worden op een vreselijk nare manier met de nek aangekeken.
Deze dappere vrouw, had al heel veel kinderen in kaart gebracht en probeerde alsnog hulp te verlenen aan de getraumatiseerde moeders en ook kinderen.
Het is al eeuwen lang een groot onderbelicht probleem waar veel meer aandacht aan zou moeten worden besteed in het algemeen en in het bijzonder in de soldaten opleiding.
Gisteren zag ik trouwen een tweet van een groep vrouwen die vechten in Oekraïne. Het blijken er veel meer te zijn als bekend is en er zijn ook hele vrouwen bataljons.

Sizzle ik vind dat de bezoekjes aan Oekraïne en de leveringen vrij openlijk gedaan worden zoals alles vrij openlijk gedaan wordt (social media).
De president vrouwen van Finland en Zweden zijn dapper en doortastend en hopelijk zijn deze twee landen zo spoedig mogelijk lid van de Navo. Dan hebben ze meer kans dat Rusland ze met rust laat. Ik vind zelf dat Rusland zo zijn hand overspeelt heeft met Oekraïne dat de Russen als winst niet meer verdienen dat de Oekraïne "neutraal" blijft in de toekomst. Als daar mee nu de oorlog gestopt kan worden dan begrijp ik wel dat Selensky daar op in zet.
De situatie in Mariupol is zeer zeer verdrietig. 2500 soldaten zitten in een of andere staalfabriek als ratten in de val en weigeren zich over te geven |( Ze kunnen niet meer bevoorraad te worden met voedsel en wapens Ik vind dit een heel naar gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:12

Pareltjes schreef:
De afzetmarkt voor USA gas zal slechts kort zijn. Het wordt ingezet als tactiek in deze oorlog niet als grootschalig en langdurig commerciele afzetmarkt.

USA probeert voor het grote publiek net te doen of er geen Amerikanen zijn. Want publiekelijk toegeven is gelijk aan een oorlogsverklaring. Dus ja “ niemand mag het weten” .

Een oceaan maakt allang niets meer uit. We zijn al 50 jaar opgegaan in globalisering. Als een van de stukjes in de keten rammelt heeft iedereen daar last van.

Je vergeet trouwens wel een van de grootste marken die goed garen spint van deze oorlog. Beleggers op de graanmarkt.

Hoe langer het conflict duurt, hoe langer de afzetmarkt er is.

Een ocean maakt een hoop uit want er is nauwelijks dreiging in de USA. Als er escalatie is dan zal Amerika niet het eerste doel zijn. Die keten stond trouwens al onder druk, de meeste druk komt van China en niet Rusland. Bovendien past druk op de keten mooi binnen het programma om productie naar Amerika terug te halen.

Beleggers op de graanmarkt zijn niet specifiek Amerikanen en die hebben geen lobby (dus nauwelijks invloed op beleid).

De kosten van wapens en dat er nauwelijks Amerikanen zullen sterven noem je al niet meer, daar zijn we het dus al eens.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:13

Sizzle schreef:
Wel sneu eigenlijk dat regeringsleiders nog steeds menen dat je niet zichtbaar bent als je je handen voor je ogen doet.
Iedereen is in Oekraine, maar niemand is er 8)7

Tja.....de hypocrite wereld.
Kijk maar goed om je heen, je wordt omringt door Russen die er niet zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:16

Hoe je het ook went of keert. Zelensky heeft veel landen waaronder de USA om hulp gevraagd en hij krijgt die (geen luchtruim sluiten→ helaas voor hem) en is daar terecht heel blij mee. Dat er andere voordelen zouden zijn voor landen enz kan best zijn. Vrij veel gaat open en bloot. Je maakt er iets smoezelig van dat er niet is Enzino.
In mijn ogen zou het zeer kwalijk zijn en schadelijk voor Europa als de USA het totaal liet gaan. Zoals eerder al is beschreven, zit Biden helemaal niet op deze oorlog te wachten. Want hoe je het ook went of keert, het kost ook klauwen met geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:20

Jij denkt dat er niets smoezeligs achter zit en jij denkt dat Biden hier niet op zit te wachten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:21

pien_2010 schreef:
Eens met Pareltjes, Irmaz, Cowboy.

Pareltjes schreef:

De situatie in Mariupol is zeer zeer verdrietig. 2500 soldaten zitten in een of andere staalfabriek als ratten in de val en weigeren zich over te geven |( Ze kunnen niet meer bevoorraad te worden met voedsel en wapens Ik vind dit een heel naar gegeven.

Ik denk dat ze een weloverwogen keuze hebben gemaakt...
Overgeven aan de Russen eerst zwaar gefolterd worden en dan worden afgeschoten of je direct laten afschieten en zoveel mogelijk Russische levens met je meenemen én tijd winnen voor het land.
Ze kennen die staalfabriek en daar gaan gruwelijke dingen gebeuren voor zowel de Russen als de Oekraïense militairen.

Ik hoop dat die extra gewonnen tijd goed benut gaat worden door de wereld.....