Obesitas en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneve

Re: Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:21

Een tipje van de sluier dan:
Citaat:
Als je tegen je zeg: je mag NIET aan een groene sinaasappel denk (probeer het maar even), wat gebeurd er dan?

Juist ja, dan ga je krampachtig aan iets anders denken, maar de groene sinaasappel blijft maar proberen om in te breken. Het rottige groene ding blijft aankloppen in je hoofd. Dat komt omdat je hersenen het woord niet, niet kennen.

Hetzelfde gaat het met snoepjes en junk food etc.: zodra je tegen jezelf zegt, je mag niet aan snoepjes denken, ga je krampachtig iets anders doen (net zoals die goedbedoelde tips hierboven), maar helaas, de snoepjes blijven doorkomen. Dan wordt het een spel van wilskracht, hoe lang kan ik mijn hersenen tegenhouden: soms een dag, soms een uur, soms een week, er zijn zelfs mensen die het een maand kunnen voldhouden maar je hersenen winnen uiteindelijk altijd. Dus je wilskracht verliest het hoe dan ook. Zaak is dus om dit gevecht, wat je niet kan winnen, helemaal niet aan te gaan.

Dus, je moet niet tegen jezelf zeggen dat je niet mag snoepen/snacken, want vanaf dat moment gaan je hersenen een spel met je spelen wat jij hoe dan ook verliest. Onthoud dat je hersenen het woord NIET, niet kennen.

Dus vertel jezelf wat je WEL moet doen: gewoon lekker en gezond eten en af en toe snoepen en daar dan heerlijk, ongegeneerd van genieten ipv je schuldig te voelen.

Lees het boek van Patty Harpenau, of van Dokter Phil, zij hebben van bovenstaand verhaal een heel boek geschreven. Ga geen gevecht met je hersenen aan.

Spelletjes met je hersenen verlies je altijd: speel ze dus niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:26

Oooh zo bedoelt ze... nou ja t komt allemaal een beetje op hetzelfde neer...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:35

superwoman schreef:
tot nu toe ben ik nog niet echt in gegaan op jouw reacties naar mij toe.
Je vertelt veel, maar mijn posts begrijpen doe je niet, dus vond het niet echt nodig om erop in te gaan. Daarbij heb ik geen probleem met mijn gewicht, zoals jij eerder wel aan nam.
Ik moet er gewoon zeer goed op letten, omdat ik niet veel kan bewegen, laat staan sporten.
Je praat over jezelf en je eigen ervaringen....
Je praat over problemen die héél ver gaan.
Wanneer iemand wel kan afvallen, maar steeds terug valt zijn die pshychische problemen lang niet zo groot gelukkig. Die personen zijn sterk genoeg om steeds weer opnieuw te beginnen en de cirkel te doorbreken... Ik denk dat daar een heel groot verschil in zit.

Ik viel even over hoe jij het stelde. Ben blij dat jij geen probleem met je gewicht hebt (sorry dat ik het wel zo opvatte blijkbaar Bloos ), zo mogen er van mij meer zijn. Of die mensen nou dik, dun, wat dan ook zijn. Ik vind ook dat je blij moet zijn dat je leeft en moet genieten van alle mooie dingen in het leven. Stel je open ervoor en je zult het vinden...... Althans, zo heb ik het ervaren.... Knipoog

Ik vind dat er een groot verschil zit in mensen die gewoon wat te dik zijn en mensen met echte eetstoornissen. Obesitas valt bij mij wel onder een vorm van een eetstoornis. Waarom kun je geen maat houden met eten? Waarom eet je zoveel dat je lijf zo'n overgewicht vast houdt..... Noem maar op.

Hoe bepaal je of iemand gewoon maar wat teveel eet of dat er zware onderliggende oorzaken zijn? Ik heb vaak van die mensen gehoord hoe de omgeving reageerde op hun vetzucht of hoe de omgeving reageert dat ze opgenomen moeten worden. Nou, daar word je niet vrolijk van en het zet niet echt aan tot omslag als je er gevoelig voor bent. Ik weet ook niet hoe het is om zo dik te zijn. Heb geen idee. Al hoewel ik misschien nog wel meer calorieen binnen kreeg tijdens mijn beruchte vreetbuien. Maar ja, ik had zo mijn truukjes om er weer vanaf te komen Scheve mond . Zij vertelden mij dan weer dat ze dan niet konden, me er om benijdden. Tja, rare wereld, vreselijk ellende die eetproblemen.

Het staat nu een stuk verder van me af gelukkig, maar ik heb wel geleerd om niet zomaar over dikke mensen te oordelen. Hopelijk doen zij hetzelfde over de slanke mensen. Je kunt niet altijd aan iemand zien of hij/zij er moeite voor moet doen of niet. We zijn nou eenmaal allemaal anders en hebben allemaal onze eigen persoonlijke issues in het leven. En als je daarin (tijdelijk) vast zit, is het best moeilijk om er doorheen te breken. Ik ben met de mijne echt jarenlang bezig geweest (9 a 10 jaar, denk ik). En nog heb ik ontzettend geluk gehad..........

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:37

Cer: Hoe bedoel je??
Er zijn hier net een paar pagina's in dit topic over wilskracht geschreven terwijl in dit boek uitgebreid wordt uitgelegd dat het daar dus juist niets, maar dan ook niets mee te maken heeft.

(En ja, ook ik spreek uit ervaring.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:39

Nou, ik vraag me af of het echt niets met wilskracht te maken heeft. Ik lees uit het stukje wat jij aanhaalt meer dat het te maken heeft dat je niet obsessief bezig moet zijn met dingen die je niet mag, maar juist aan de gang moet met dingen die gezond en goed voor je zijn.
Maar je moet het wel willen... dus hoe wil je dat noemen dan?

je kan niet slecht blijven eten en zeggen dat het allemaal zo oneerlijk is, zo werkt het niet. Je zult toch echt ergens een knop om moeten zetten...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:41

Ik kom nog even binnenvallen met een zeer fijne boektitel:

'Het dikke afvalboek'
Door: Ivan Wolffers....

Echt een aanrader, ontzettende eye-opener!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:43

Ik denk dat je je wilskracht ook niet moet zetten in het wel of niet eten van een patatje. Je moet je wilskracht zetten op je 'genezing', je 'doel'. Bij mij heeft dat uiteindelijk prima gewerkt. Vaak zijn het die eerste dagen dat je nog zo gefocussed bent op al het slechte eten. Na 1 week gezond en lichter eten, vraagt je maag al wat minder, ga je er vaak ook beter uitzien en dan neigt naar meer. Ik ben toen zo doorgeslagen dat ik alleen maar gezond wilde eten. Voelde me zoveel energieker, wat mij juist wel meer wilskracht gaf.......

Verder vind ik dat je zeker moet genieten van een snoepje, een stuk taart enzovoort. Jezelf alles ontzeggen is geen leven. Maar alles met mate.........

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:46

Ja inderdaad.. en echt eerlijk kijken naar wat je zoal eet op een dag...
Ik at ook stiekem.. (ja, alsof dat niet aanzet Clown )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:47

Nadya schreef:
Hoe bepaal je of iemand gewoon maar wat teveel eet of dat er zware onderliggende oorzaken zijn?

Sommige mensen raken psychisch (een beetje) depri door hun gewicht en sommige is het gewicht een symtoom doordat ze depri zijn.

Citaat:
Stel je open ervoor en je zult het vinden...... Althans, zo heb ik het ervaren....

Ik ook Ja
Ik probeer zo veel mogelijk mijn negatieve gedachten te verwijderen, omdat dat energie kost die ik maar heel weinig heb. Door me te richten op de positieve dingen en met positieve mensen om te gaan, voel ik me veel beter. Cool

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:48

Hahaha, dat zou wat zijn als ''stiekem'' eten niet aan zou zetten. Haha!

Jaaaa, het is wat met ons en al dat lekkere eten......

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:49

Cer: Als ik tegen jou zeg dat je niet aan een groen sinaasappeltje mag denken gedurende 1 minuutje dan wens ik je veel succes. (de minuut gaat nu in)...........

Ook de hersenen van iemand met heel veel wilskracht kennen het woord NIET niet.

Zodra je het op je wilskracht laat aankomen is het gedoemd te mislukken. Daarom werken dieten nooit, omdat je allerlei dingen NIET mag. Pech, de hersenen winnen nl. altijd, bij de een iets sneller dan bij de ander, maar vroeg of laat pak je dat snoepje of dat frietje dat je NIET mag vlgs je dieet.

Het boek gaat natuurlijk veel verder, dit is maar één aspect. Voor emotie eters is het interresante kost. Het staat vast ook in de bieb.

Ik verwijs verder naar het boek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:51

Ik geloof niet dat jij helemaal leest wat ik schrijf Anneve Verward
En dat boek koop ik niet Tong uitsteken

Hoe bepaal je dan dat je dingen wél mag? Dat moet je toch ook zelf willen? Je moet zelf willen veranderen, hoe je het ook ziet..

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:06

Cer: En óf ik lees. (Om te beginnen het boek waarover ik het heb.)

Het moet niet veel gekker worden, wordt ik hier NB door een mod persoonlijk beledigd. Volgende keer TEM ik.

Zelf willen veranderen is bepaald geen synoniem van het woord wilskracht.

Trouwens: Is het je gelukt om een minuut niet aan een groene sinaasappel te denken?? Kun je je wilskracht testen zonder te willen veranderen!!!

Nogmaals: ik ga niet in dit topic even een heel boek samenvatten. Het is een tipje van de sluier van één aspect. Ik heb juist dit aspect aangehaald omdat de discussie zich aan het toespitsen was op het gebrek aan wilskracht van "dikke" mensen. Het is gewoon heel belangrijk voor mensen met overgewicht om te weten dat het daar juist niks mee te maken heeft. Dat gegeven alleen al kan mensen met obesitas bevrijden van een enorme last (en ik kan het weten). Het boek van Dr. Phil behandeld dit aspect ook.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:08

Evenals het boek van Ivan Wolffers, Anneve heeft wel degelijk een punt te pakken....

edit: ik bedoelde Anneve
Laatst bijgewerkt door Ninx op 27-06-08 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:12

Persoonlijk beledigd?? Het moet niet gekker worden Verward

Nee, wij schrijven volkomen langs elkaar heen, heeft geen zin om daarop door te gaan...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:27

Anneve: volgens mij valt Cer je niet persoonlijk aan hoor! En ik denk dat ze iets anders bedoeld dan jij.

Wilskracht op de manier waarop jij het beschrijft, daar redt je het inderdaad niet mee. Maar de wilskracht om te stoppen met je oude gedrag en daar niet in terug te vallen, die heb je wel nodig Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:43

Yinari schreef:
Anneve: volgens mij valt Cer je niet persoonlijk aan hoor! En ik denk dat ze iets anders bedoeld dan jij.

Wilskracht op de manier waarop jij het beschrijft, daar redt je het inderdaad niet mee. Maar de wilskracht om te stoppen met je oude gedrag en daar niet in terug te vallen, die heb je wel nodig Ja

idd
ik zie nergens een belediging hoor en over wilskracht om niet door te gaan met je oude gedag kan ik ook totaal begrijpen. De wilskracht om je gedrag te veranderen...

tjonge anneve, take it easy Scheve mond

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:08

Anneve, ik vraag me af hoe jij dan met iets stopt, als je er geen wilskracht voor nodig hebt?
Nou en of dat je er (wils)kracht voor nodig hebt om je gedrag te veranderen. Knipoog
Maar je focussen op wat je niet mag, lijkt me inderdaad de oplossing niet. Je kunt je wel focussen op wat je wel mag en wat je wel wilt bereiken. Ja

En ook ik zie geen belediging van de kant van Cer. Lachen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:25

Ze zegt toch echt dat ik niet goed lees en dat is toch echt op de persoon. Van een mod vind ik dat echt niet kunnen. Ik heb voor minder een waarschuwing gehad. Maar dat terzijde.

Met wilskracht kan je 1 minuut je adem inhouden, en misschien een dag van de koekjes afblijven.

Het gaat om de werking van je hersenen, dat ze het woord niet niet kennen. Wilskracht kan je niet helpen om niet door te gaan met je oude gedrag.

Maar je gedrag kan natuurlijk wel veranderen met andere technieken. Ook over deze technieken zijn hele boeken geschreven. Maar dat zijn géén dieetboeken. Ik denk dat degene die het wil begrijpen het nu wel begrijpt. Lees anders de vorige pagina's nog even door waarbij allerlei mensen beweren dat het "dikke" mensen aan wilskracht ontbreekt om af te vallen. De oplossing zit er niet in om die mensen aan meer wilskracht te helpen (als dat al zou kunnen) om een dieet te volgen. Er bestaan andere technieken, veel betere, die wel langdurig resultaat geven. Technieken die bovendien soms veel simpeler kunnen zijn: laat ik een voorbeeldje noemen: als ik chips in huis heb, dan vreet ik dat onmiddelijk op, dus heb ik het gewoon niet in huis, nooit, echt helemaal nooit (alleen vandaag, want ik ben jarig!). Dit geld ook voor chocola e.d. er valt hier in huis echt niks te snaaien 's avonds, nooit. (En er is hier ook geen winkel of benzinepomp of zo in omgeving, handig hè.)

Ik kan nog wel wat technieken opnoemen, maar het is toch handiger om de bestaande literatuur te lezen.

Het is maar een voorbeeldje hoor, ik probeer niet volledig te zijn. Maar ik ga mijn wilskracht niet op de proef stellen, want ik heb er een totaal gebrek aan. Met de juiste techniek heb je die ook niet nodig.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:48

Dan zien wij het begrip wilskracht toch anders denk ik. Om volgens een bepaalde methode te leven, om je boodschappen zó te doen dat je geen snoep in huis haalt, om jouw technieken toe te passen.... heb je allemaal een zekere wilskracht nodig.

Maar dat is verder ook niet zo belangrijk denk ik, ieder zijn eigen interpretatie Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:55

Ik zie ook geen enkele aanval van Cer, laat staan een persoonlijke belediging Verward

Het is overduidelijk dat je het er moeilijk mee hebt, je je aangevallen wordt, maar dit kan je dan beter bij jezelf houden.
Lijkt dit op het gedrag van je gewicht? Of zeg ik nu hele vervelende dingen?

Hoe je het ook wendt of keert ik weet wel zeker dat het met wiskracht te maken heeft,
waarom is het veel mensen dan immers wél gelukt om af te vallen? (Dik worden door gezondheidsproblemen uitgesloten)

Wat er niet ingaat komt er immers ook niet aan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:59

Ik begrijp heel goed wat Anneve bedoelt, en door dat cognitieve stukje goed te begrijpen/ beheersen zijn je slagingskansen ongetwijfeld groter.
Ik zie meer in die aanpak, die ook het deel tussen je oren aanspreekt, dan het Sonja Bakkeren....

Ik begrijp ook wel dat Cer even uitviel. Want ze verwoord het heel helder, en nog komt de boodschap niet goed door. En wanneer ze dan zelf beticht wordt van slecht lezen is dat natuurlijk jammer.
Evengoed geen dingen om het topic mee te vervuilen, maar beter om te focussen op de inhoud van de dingen die er gezegd worden.

@ Chiqa: ik lees nu jouw laatste post, en ook jij moet nog eventjes terugbladeren en alle posts van Cer lezen. Als je die had begrepen had je deze post nl niet geplaatst. Niet vervelend bedoeld, maar een tip van een oplettende lezer Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ninx op 27-06-08 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 18:01

Nadya schreef:
katiavl schreef:
Maar goed voor mensen die teveel eten of niet kunnen afblijven is er gelukkig nog altijd gewichtsoperaties, ik vind het toch een goede ontwikkeling. Mensen die zouden sterven in korte tijdspannen aan hun gewicht kunnen nu een nieuw leven met ander eetpatroon beginnen.
Want als je de mac binnengaat, of teveel suiker binnenkrijgt of te snel eet word je per direct gestraft Whoosh!

Maar ik zit veel op gewichtswebsites, vind leren van mensen gewoon fascinerend. En hoeveel er eigenlijk eten door verdriet is angstaanjagend Nagelbijten / Gniffelen

Volgens mij krijg je niet zomaar zo'n operatie, hoor. Ik heb een kennisje die haar maag heeft laten verkleinen, maar moest door een hoop psychologische tests heen, hoor. Want je kunt je laten opereren, maar als je daarna weer verder gaat met eten, tja.......

En zo ken ik ook iemand die haar ''rijbroek'' (dikke bovenbenen/heupen) leeg heeft laten zuigen. Een paar jaar later zat het vet er gewoon weer aan. Clown

Nee, je moet dan toch echt iets doen aan je eetlust en je problemen.

Neen, dat is waar moet je een flinke molen door. En heb je nog kans dat je word afgekeurd omdat een jaar in de obesitaskliniek niet genoeg is. En toch komen er mensen door met emotie eten
En dan krijg je hetzelfde probleem maar gewoon in mindere vorm, wat later inderdaad weer verergd want je rekt je pouch uit.

En liposuctie snap ik ook niet, dan moet je al dun zijn en een kleine probleemzone hebben. Maar dan nog als je overgewicht hebt en ze zuigen vier liter uit je. Zie je bijna niet.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 27-06-08 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:06

Ik heb geen wilskracht nodig om de snoep en de chips voorbij te lopen in de winkel, ik geef er nl. helemaal niks om, ik heb veel liever een bak sla. Ik eet meestal uit verveling (is ook een emotie) en ik verveel me niet in de winkel.

(Zo kom ik automatisch bij nog een techniek die je kunt toepassen zonder een beroep te doen op wilskracht: zorg dat je je niet verveelt! Dus zoek een hobby waarbij je niet tegelijkertijd kan eten: paardrijden of zo. Nee zonder gein, als ik mijn paard niet had ......)

Dus ik hoef er echt niks voor te doen om in de winkel die schappen voorbij te lopen!
Mocht dat voor jou niet van toepassing zijn dan zijn er weer andere technieken om de goede boodschappen te kopen. Maar onderhand heb ik hier een heel boek geschreven, dus ik ga die niet ook beschrijven.

Mijn boodschap van vandaag is denk ik inmiddels wel duidelijk:
Ook zonder wilskracht kun je met behulp van slimme technieken een gezond gewicht bereiken. De technieken staan in diverse boeken beschreven (ik heb er slecht een paar summier beschreven).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:10

Ninx, ik heb juist al haar berichten gelezen maar gek genoeg zie ik nu ineens een hele andere veel positievere reactie van Annave staan,

dus een vraag aan Annave; heb jij (ernstig) overgewicht?