Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:33

Mag ik even kwijt dat ik zo verschrikkelijk ontzettend spuugmoe word van al die slome lui die hier hun bijdehante ongeinformeerde meninkje komen spuien zonder ook maar IETS uit het topic te hebben gelezen behalve de beginpost?

Mensen, er loopt hier een goede interessante discussie die ik met veel interesse volg, ga die alsjeblieft niet lopen verprutsen met elke keer die stomme dooddoeners (pun not intended) over dat een paard niet zieliger is dan een koe. Trek je doppen open en lees wat er al staat en ga dan inhoudelijk op de discussie in, in plaats van te denken dat jij met de meeste voordehandliggende opmerking ooit na zesentwintig pagina's nog wat nieuws te vertellen hebt.

Jemig. Sorry. Dat moest ik gewoon even kwijt. *adem in, adem uit* En verder dus complimenten voor de mensen die wel inhoudelijk reageren, ik vind het interessant om te lezen. Lachen

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:02

Jongens wat een verhalen allemaal.... Ga volledig met het standpunt van RK mee over het onverdoofd castreren. Heb pas een varkensboer gesproken en die zei dat het totaal niet zielig was! Tuurlijk heeft dat beestje misschien eventjes pijn maar dat heeft een mens ook wel eens na een operatie.

En wat betreft het slachten van de beesten. Heb een jongen in mijn klas wiens vader een koeienslachterij heeft en daar is hij heengeweest en dat beest gaat in een hok krijgt een kogel door zn hoofd en is op slag dood!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:51

silfie35 schreef:
Jongens wat een verhalen allemaal.... Ga volledig met het standpunt van RK mee over het onverdoofd castreren. Heb pas een varkensboer gesproken en die zei dat het totaal niet zielig was! Tuurlijk heeft dat beestje misschien eventjes pijn maar dat heeft een mens ook wel eens na een operatie.

En wat betreft het slachten van de beesten. Heb een jongen in mijn klas wiens vader een koeienslachterij heeft en daar is hij heengeweest en dat beest gaat in een hok krijgt een kogel door zn hoofd en is op slag dood!

Joh, natuurlijk zegt een varkensboer niet dat ie z'n dieren pijn laat lijden. Ik denk niet dat hij tegen jou zou zeggen dat zijn eigen praktijken volledig onaanvaardbaar zijn. Eventjes pijn? Lijkt me vrij pijnlijk. Jongetjes die besneden worden zonder verdoving in traditionele landen hebben daar nog dagen last van. En dat is dat alleen maar een stukje voorhuid weghalen. Lang niet zo gevoelig als de balletjes. Je zegt dat een mens ook wel eens pijn heeft na een operatie. Wees blij dat je die pijn niet voelt tijdens de operatie, zou ik zeggen! Toen was dat 'mens' namelijk wel verdoofd. Ik ben ook een keer geopereerd en ik moet zeggen dat 't flink pijn deed daarna. Ik ben wel blij dat ik onder narcose was, had niet graag dat ze me volledig bij bewustzijn opensneden. Dieren evenmin, lijkt me.

En over de Nederlandse slachtmethoden heb ik weinig kritiek geuit. Er gaan echter veel verhalen over misstanden in Nederlandse slachterijen. Zo erg dat laatst een slachthuis moest sluiten. De Nederlandse politiek is er veel mee bezig... lijkt me niet dat ze daar zoveel over praten als alles prima is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:54

waarom spelen de biggetjes daarna alweer meteen met de rest als ze creperen van de pijn?

Maar om de een of andere reden staat dat stukje nooit op de filmpjes
Maar nee...heeft niks te maken met alleen maar willen laten zien wat je graag naar buiten brengt om zieltjes te winnen...nope... niks mee te maken hoor Zij zijn groot en ik is klein!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:57

runningkawa schreef:
waarom spelen de biggetjes daarna alweer meteen met de rest als ze creperen van de pijn?

Maar om de een of andere reden staat dat stukje nooit op de filmpjes
Maar nee...heeft niks te maken met alleen maar willen laten zien wat je graag naar buiten brengt om zieltjes te winnen...nope... niks mee te maken hoor Zij zijn groot en ik is klein!

Waarom willen ze dan zieltjes winnen als er niks mis is? Wat is volgens jou dan het doel van zieltjes winnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:03

Het doel, dat sommige lui (ik heb het dus niet over mensen in dit topic) overdreven/extreem tegen het eten van vlees zijn.
Gewoon altijd, hoe het ook gehouden wordt.
Ze willen zoveel mogelijk mensen over de streep trekken om ook vlees te laten staan. En dat gaat ze niet lukken door te laten zien hoe het in zijn geheel gaat in NL.
En dan zijn er helaas mensen die niet zelf eens op verschillende plaatsen gaan kijken he het werkt. maar met maat 48 en oogjes dicht de verhalen van die extrimisten volgen...

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:15

Inderdaad zei die varkensboer dat ze gewoon weer verder lopen en gelijk gaan spelen! Dat doet zo'n beestje toch niet als ie ontzettend pijn heeft?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:28

runningkawa schreef:
Het doel, dat sommige lui (ik heb het dus niet over mensen in dit topic) overdreven/extreem tegen het eten van vlees zijn.
Gewoon altijd, hoe het ook gehouden wordt.
Ze willen zoveel mogelijk mensen over de streep trekken om ook vlees te laten staan. En dat gaat ze niet lukken door te laten zien hoe het in zijn geheel gaat in NL.
En dan zijn er helaas mensen die niet zelf eens op verschillende plaatsen gaan kijken he het werkt. maar met maat 48 en oogjes dicht de verhalen van die extrimisten volgen...

Volgens mij heb je je toch niet echt in de materie verdiept. Lees even mee:

Wakker Dier schreef:
Stichting Wakker Dier
Wakker Dier is de grootste dierenbeschermingsorganisatie die zich exclusief richt op het afschaffen van de bio-industrie. Ze wil mensen wakker maken. Laten zien dat er veel mis is in de bio-industrie. En ook laten zien dat het anders kan.

Bewustwording
In de Nederlandse bio-industrie worden jaarlijks zo'n 450 miljoen dieren vetgemest onder erbarmelijke omstandigheden. Niet alleen kippen, koeien en varkens. Ook eenden, konijnen, kalkoenen en andere dieren lijden in de bio-industrie. Wakker Dier wil dat mensen wakker worden en niet langer hun ogen sluiten voor de sector met het meeste dierenleed.

Alternatieven
Wakker Dier laat niet alleen zien wat er mis is. Ze laat ook zien wat voor diervriendelijke keuzes je kunt maken. Daarom motiveren we iedereen om diervriendelijk in te kopen. Bijvoorbeeld door eens een vleesvervanger te nemen. Of een stukje biologisch vlees.

Werkwijze
Naast consumentenvoorlichting stimuleert Wakker Dier ook bedrijven tot een diervriendelijker beleid. Supermarkten en restaurants wordt bijvoorbeeld gevraagd om geen foie gras meer te verkopen, om over te stappen op biologisch vlees en scharreleieren. Ook voeren we rechtszaken tegen bedrijven die (welzijns-) regels overtreden

Nu ben ik benieuwd waar jij precies tegen bent? Ik lees alleen maar dingen waar ik 100% achter kan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:31

Dat ze helemaal niet onder die verschrikkelijke omstandigheden zitten wat ze schetsen. (en dat zetten ze dan vervolgens kracht bij met excessen of foto's van tig jaar terug, niet met hoe het normaal is)
of jij bent ook tegen een vis in de kom en een hamster bij mensen thuis. Dan kan ik je snappen.
Die zitten namelijk hetzelfde...of vaak zelfs slechter. Alleen die worden niet gegeten en daarom mag het blijkbaar wel Verward Alleen maar door het woordje dood kijken mensen niet naar de werkelijkheid....zoals wakker dier

Maar dit heb ik al 1000000 keer gezegt...ga hierover niet meer in herhaling
Jullie geloven toch wakker dier, maar niet de mensen die zelf nog eens regelmatig het irl zien...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:55

Ik vind het behoorlijk naief van je om te denken dat er geen bio-industrie meer is in Nederland. En ik ben ernstig benieuwd naar foto's van hoe ze volgens jou de dieren houden in de niet biologische veeteelt. Voor zover ik weet word de legbatterij pas in 2012 verboden, en de varkenshouders nemen in aantal wel af, maar het aantal dieren dat ze per bedrijf houden neemt alleen maar toe. In 1995 waren er 697 bedrijven waar 2500 varkens of meer gehouden werden, in 2005 waren dat er 1138 (bron wikipedia, objectief genoeg hoop ik).

De verbeteringen die in de bio industrie zijn doorgevoerd, zijn er mede gekomen dankzij Wakker Dier en vergelijkbare organisaties. Helaas hebben deze organisaties nog steeds een bestaansrecht.

En vissen horen niet in een kom, dat is heel slecht voor ze, ze horen in de zee of in een mooi groot aquarium Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:59

Waar staat dat ik zeg dat er geen bio industrie is?
Quote dat eens?

Ik zeg alleen dat ze niet onder de verschrikkelijke manier zitten als wat wakker dier schetst.
Of het moet idd ook zijn dat jij tegen een hamster of konijn in de kooi bent.
Die zitten imo hetzelfde..of slechter.

Dat ze meer dieren houden wil niet zeggen dat de dieren het slechter hebben... dus dat heeft er dan ook weer helemaal niets mee te maken en haal je er dingen bij die niet over welzijn gaan.

En wat jij vergeet..heel veel kleine bedrijven zijn gestopt.
De rechten om dieren te houden zijn opgekocht door grote bedrijven.
Daarom zijn er meer bedriven met meer dieren. Maar dan zitten ze niet met meer in een hokje.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:18

runningkawa schreef:
Dat ze helemaal niet onder die verschrikkelijke omstandigheden zitten wat ze schetsen. (en dat zetten ze dan vervolgens kracht bij met excessen of foto's van tig jaar terug, niet met hoe het normaal is)

Je zegt inderdaad niet letterlijk dat er geen bio-industrie meer is, maar je zegt wel dat ze niet onder verschrikkelijke omstandigheden gehuisvest worden, en dat is helaas niet waar. Een varken hoort in een modderpoel en met vriendjes op de wei te leven, niet in een schuur opeengepakt. Hun staart, oren, tanden en ballen horen er gewoon aan te blijven zitten. Ze moeten niet volgedouwd worden met groei hormonen en anti-biotica. De dieren worden te intesief geteelt, dat gaat ten koste van hun welzjn. Het kan best zijn dat jij een varkenshouder kent die het redelijk doet, maar er zijn echt een heleboel bedrijven waar ze wel in een hok zitten. Je moet op Wikipedia maar eens op "vleesvarken" zoeken. Daar word ik bepaald niet vrolijk van. En de regels omtrent dierenwelzijn zijn er gekomen door o.a Wakker Dier, maar hun werk is bepaald nog niet klaar.

Een hamster en een konijn kunnen het helaas ook heel slecht hebben. Niet alle mensen zijn helaas even begaan met dierenwelzijn, of zijn gewoon onwetend. Als ze op school een lespakketje van Wakker Dier gedaan hadden zou het misschien beter gesteld zijn met een hele hoop dieren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:26

groei hormomen krijgen ze niet in NL...al weer een leugen...
anti biotica als ze ziek zijn, maar gelukkig is dat niet standaard Lachen

Ik ben bij meerdere bedrijven geweest...heel toevallig dat ik alleen maar de goede eruit pik..denk je ook niet... ? En ja daar zitten ze in een hok, maar niet opgepakt op elkaar.
Ze zien er ook niet zielig ofzo uit.
Zijn gewoon met elkaar aan het stoeien. enzo

En wie heeft de artikelen op de wiki geschreven, geen goede bron dus.

Aub, ga zelf eens op veel bedrijven kijken ipv anti sites na l*llen

Maar jij wilt dat allemaal niet geloven wat ik met eigen ogen heb gezien...wat heeft het dan voor nut om met jou verder daarover te praten?
Jij geloofd anti sites...dan houd het op.
Die laten de werkelijheid niet zien omdat mensen dan zeggen...ooooh gaat het zo...dat is niet zo erg als ik dacht.

Dus ik zet een punt om verder te gaan hier in...mijn punt is duidelijk
Een punt gezien met eigen ogen...

Ben je tegen bio..zet je dan aub ook in voor andere dieren die gewoon voor de fun gehouden worden in NL...is zelfs harder nodig...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:48

runningkawa schreef:
groei hormomen krijgen ze niet in NL...al weer een leugen...
anti biotica als ze ziek zijn, maar gelukkig is dat niet standaard Lachen

Ik ben bij meerdere bedrijven geweest...heel toevallig dat ik alleen maar de goede eruit pik..denk je ook niet... ? En ja daar zitten ze in een hok, maar niet opgepakt op elkaar.
Ze zien er ook niet zielig ofzo uit.
Zijn gewoon met elkaar aan het stoeien. enzo

En wie heeft de artikelen op de wiki geschreven, geen goede bron dus.

Aub, ga zelf eens op veel bedrijven kijken ipv anti sites na l*llen

Maar jij wilt dat allemaal niet geloven wat ik met eigen ogen heb gezien...wat heeft het dan voor nut om met jou verder daarover te praten?
Jij geloofd anti sites...dan houd het op.
Die laten de werkelijheid niet zien omdat mensen dan zeggen...ooooh gaat het zo...dat is niet zo erg als ik dacht.

Dus ik zet een punt om verder te gaan hier in...mijn punt is duidelijk
Een punt gezien met eigen ogen...

Ben je tegen bio..zet je dan aub ook in voor andere dieren die gewoon voor de fun gehouden worden in NL...is zelfs harder nodig...

Als jij je per definitie tegen anti sites, Wikipedia, en al het andere wat niet op jouw denkbeelden aansluit keert denk ik niet dat wij op een normale manier met elkaar kunnen discussiëren. Dan heeft het net zomin nut om hierover te praten. Ik vind het jammer dat je een punt achter de discussie zet.

En wie zegt dat ik me niet tegen dieren die voor de fun gehouden worden keer? Naar mijn mening zijn alleen bepaalde katten en honden geschikt als huisdier. Of ja, vissen in een groot aquarium. Voor de rest kunnen bijv konijnen ofzo ook wel, maar alleen als je een mega ren voor ze maakt en ze met meerdere zijn. Voor de 'leek' is imo alleen een lieve kat of hond geschikt. Dat zijn tenminste dieren die het vaak leuk vinden met mensen te zijn en geaaid willen worden. Ik zet me echt wel in tegen dieren die voor de fun gehouden worden. Ik demonstreer ook tegen bijv. circussen.

Ik geloof jou als je zegt dat je op varkensbedrijven bent geweest. Maar ik ben ook op bedrijven geweest. Ook bij een proefdierlabaratorium, en ook bij een slachterij. Gewoon, zodat ik weet waar ik over praat. De varkens op deze bedrijven hadden het in mijn ogen niet goed. De moeders lagen weken aangebonden zodat ze wonden kregen van de riemen om hun lijf. De babyvarkens probeerden uit alle macht te spelen maar hadden daar nauwelijks ruimte voor en hun pootjes raakten verstrikt in de roosters. De oudere varkens probeerden al niet eens meer te spelen. Het enige wat ze deden was elkaars staarten afbijten en maar zoveel mogelijk eten om de verveling weg te drijven. Omdat ze weinig ruimte hadden werd in elk hok één varken flink gepest: extra gebeten, platgedrukt... Om dit tegen te gaan liet de boer in kwestie ze altijd in het pikkedonker staan. Ook hadden sommige pootontstekingen vanwege de roosters waar ze op stonden. Omdat het de Europese norm was had elk hok een fietsketting met een slang er omheen als speeltje... Ik vind dit een industrie. Een bio-industrie.

Het is algemeen bekend, en wordt zelfs bediscussieerd in de Tweede Kamer, dat alle dieren (varkens, kippen, koeien) antibiotica door hun voer krijgen. Naast deze antibiotica krijgen ze tranquillizers voor de transport en echt wel groeihormonen. Antibiotica is tegen eventuele zieke hokgenoten en ook zodat ze sneller groeien. Door heel veel diervoeders zitten medicijnen. Voorbeeldje, ik geef mijn bejaarde kat 'senior' voer. Ik vroeg laatst aan mijn DA wat eigenlijk het verschil was en die zei dat in het senior voer minder voedingswaarde zit én pijnstillers. Dat wist ik helemaal niet. Best shocking. Voor mijn zieke, bejaarde kat is het misschien fijn dat ze pijnstillers krijgt. Maar hoe gezond is het voor jou om al die hormonen en antibiotica binnen te krijgen in jouw frikadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:00

welke discussie?
Volgens jullie zijn de sites eerlijk en waar...dan houd het op..
Als je niet wilt zien dat ze leugens verkopen...en ja dan hou ik op met de "discussie"
Ik ben te nuchter om mee te doen om in die leugens te trappen... heeft niks te maken met niet willen zien, maar te maken met wel zien wat waar is en wat niet Lachen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:58

runningkawa schreef:
welke discussie?
Volgens jullie zijn de sites eerlijk en waar...dan houd het op..
Als je niet wilt zien dat ze leugens verkopen...en ja dan hou ik op met de "discussie"
Ik ben te nuchter om mee te doen om in die leugens te trappen... heeft niks te maken met niet willen zien, maar te maken met wel zien wat waar is en wat niet Lachen

Ik heb geen heilig vertrouwen in de sites. Maar ik geef wel bronnen voor mijn denkbeelden, en niet alleen dergelijke sites. Jij geeft geen bronnen. Wat je zegt is voornamelijk 'ik heb het zelf gezien' of 'de mens is een alleseter'. Dat is niet voldoende om mij te overtuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:29

wel raar
In heel veel onderwerpen roepen mensen; eerst zien, dan geloven...

En met dit is het ineens niet goed...geloven menzen klakkeloos extremisten... Komt mij erg vreemd over...

Ik wil je ook helemaal niet overtuigen...andersom lijkt die drang er wel Lachen
Maar ik heb eerst gezien.... Haha!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:46

Wakker Dier is niet extremistisch en doet geen illegale dingen. Ik zou nooit bij het Dierenbevrijdingsfront gaan ofzo. En trouwens, ik zei toch al dat ik zelf ook bij varkensstallen ben geweest? Wat wil je dan nog van me horen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:50

onee...doet wakker dier dat niet...
okey.... jij je zin... ik ken wat voorvallen waar ze niet zo legaal bezig waren... Lachen
Maar nee...dat staat niet op hun site... promoot niet zo lekker Haha!

en wat wil jij van me horen dan?
Dat ik maar in die leugens moet gaan geloven?
nou nee...haat leugens, maar jij geloof dat niet, dan houd het op... en ik heb ook niet de behoefte je daarin te willen bekeren... je weet nu dat de verhalen niet kloppen...hou dat maar in je achterhoofd...doe er mee wat je wilt Lachen
Doe ik ook Lachen

Doei!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:24

RK, natuurlijk weten we nu niet dat de verhalen niet kloppen. We weten nu dat jij zégt dat ze niet kloppen. Maar heel veel andere mensen zeggen dat ze wel kloppen, waaronder Fitch, die ook zelf op bedrijven is geweest.

En als ik niet zeker weet of dit soort verhalen wel of niet kloppen, wil ik het risico nieteens lopen. Als ik ook iets anders kan kopen waarvan ik weet dat dit soort toestanden er niet aan te pas komen, en ik moet dat afwegen tegen iets waarvan ik het niet weet, waarom zou ik dan niet de veilige optie kiezen en gewoon biologisch vlees kopen?

Overigens vond ik ook op de site van het Voedingscentrum en de VWA (Voedsel en Waren Authoriteit) stukken waaruit bleek dat zij vinden dat het dierenwelzijn in de biologische veeteelt hoger is dan in de bio-industrie. Vind je dat ook leugenaars en stemmingmakers?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:54

runningkawa schreef:
onee...doet wakker dier dat niet...
okey.... jij je zin... ik ken wat voorvallen waar ze niet zo legaal bezig waren... Lachen
Maar nee...dat staat niet op hun site... promoot niet zo lekker Haha!

en wat wil jij van me horen dan?
Dat ik maar in die leugens moet gaan geloven?
nou nee...haat leugens, maar jij geloof dat niet, dan houd het op... en ik heb ook niet de behoefte je daarin te willen bekeren... je weet nu dat de verhalen niet kloppen...hou dat maar in je achterhoofd...doe er mee wat je wilt Lachen
Doe ik ook Lachen

Doei!

Mwah, ik weet niet of iets specifieks van jou wil horen. Jij zegt eerst zien, en niet in leugens van organisaties geloven. Maar een paar posts terug heb ik duidelijk beschreven hoe ik het vond op een varkenshouderij. Heb je dat gelezen? Natuurlijk moet je niet in leugens geloven. Ik denk niet dat er iemand is in dit topic die bewust in leugens gelooft.

En waarom zeg je nu 'je weet nu dat de verhalen niet kloppen'? Daar weet ik niets van. Welke specifieke verhalen? En hoe weet ik dan dat ze niet kloppen? Ik heb nog geen enkel goed argument, of goede bron van je gehoord. Wat ik weet is statistieken. Over dat te veel vlees niet gezond is. Over dat kippensnavels in de bio-industrie wel afgebrand worden, en in de biologische veehouderij niet. Daarnaast heb ik foto's gezien van paarden die levend in stukken worden gehakt in Mexico. Ik weet voor mijzelf genoeg om een redelijk oordeel te kunnen vellen, en daar consequent in te zijn. En dat is niet op basis van leugens.

Ik ben het dan ook helemaal eens met Nimue. Ik wil het risico niet lopen. En de gebeurtenissen op de varkenshouderij logen er niet om, en als inderdaad de overheid zich er zo veelvuldig mee bezig houdt, is het echt niet alleen maar een stelletje extremisten die heel Nederland willen bekeren.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:37

Nou, dit topic is wel heel ver ontspoord. We hebben het inmiddels al over varkens en bio-industrie. Toch weer wat heel anders dan waar paardenvlees in zit. Commentaar op de bio-industrie kan je trouwens als uitermate beledigend zien voor die mensen die moeite hebben om een stuk vlees op hun bord te krijgen. Zo las ik pas nog een stuk over iemand in Indonesië die één keer in de maand een kippenkop voor zijn kinderen kocht om ze ook wat vlees aan te kunnen bieden. Het boerenbedrijf is allang geen vetpot meer en er komen heel zware tijden aan voor de veeboeren met de hoge graanprijzen en dergelijke. Aan de andere kant zijn er steeds minder mensen die zich noch kunnen veroorloven om een stuk vlees op hun bord te krijgen, omdat het simpelweg te duur is.

Natuurlijk kan je daarmee stellen dat degenen die zich het niet kunnen veroorloven om vlees te kopen dan maar vegetariër moeten worden, maar dat is we héél erg tegen wil en dank. Verder kan ik het veeboeren die het toch al moeilijk genoeg hebben niet kwalijk nemen dat ze doen wat in de wet mogelijk is, om de simpele reden dat ze anders failliet gaan.

Dat betekent dat de regels in de wetgeving moeten zijn, en feitelijk in een wereldwijde wetgeving. We hebben namelijk wel erg veel boter op ons hoofd als we wetten gaan instellen in Nederland, die dan niet zouden gelden in Zuid-Amerika (bijvoorbeeld). De consument blijft namelijk goedkoop vlees kopen, dus gaan de Nederlandse boeren failliet en worden er nog op veel grotere schaal dieren mishandeld waar we dan nog minder vat op hebben. En wat goedkoop vlees betreft, voor sommigen onder ons blijft zelfs "goedkoop" vlees te duur, dus die hebben al helemaal niet de luxe om te kijken naar diervriendelijke merken. Een wereldwijd verbod op de bio-industrie is dus een hele hoop mensen op deze planeet dwingen tot vegetarisme.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:55

joostvangestel schreef:
Commentaar op de bio-industrie kan je trouwens als uitermate beledigend zien voor die mensen die moeite hebben om een stuk vlees op hun bord te krijgen.

Dat kan je zo zien, als je zo wilt redeneren. Maar als je zo wilt redeneren, kun je ook de andere kant op: voor één kilo vlees is heel wat kilo plantaardig voedsel nodig. Is het dan niet juist beledigend naar mensen die helemaal niet aan eten kunnen komen, om dan toch maar enorme lappen vlees te blijven wegwerken?

Citaat:
Natuurlijk kan je daarmee stellen dat degenen die zich het niet kunnen veroorloven om vlees te kopen dan maar vegetariër moeten worden, maar dat is we héél erg tegen wil en dank.

Het is inderdaad tegen wil en dank, maar is dat zo erg? Ik kan het me niet veroorloven om een auto te houden, en ik moet dus tegen wil en dank gewoon fietsen of met het ov. Ik kan me geen koophuis veroorloven, dus ik moet huren. Ik vind het echt geen probleem dat niet iedereen zich elke dag een lap vlees kan veroorloven, dat is toch gewoon marktwerking? De hoeveelheid vlees die de gemiddelde vleeseter eet, zou ik denk ik ook niet kunnen betalen - maar is het dan een eerste levensbehoefte om elke dag een stuk vlees te kunnen eten? Vind ik absoluut niet. Als je één of twee keer per week een stukje vlees eet, hoeft het helemaal niet zoveel te kosten - zelfs niet als je het biologisch koopt. Ik verdien écht weinig, dus als zelfs ik één of twee keer per week vlees, vis of vleesvervanger kan betalen, moet het heel veel mensen kunnen lukken.

Citaat:
Verder kan ik het veeboeren die het toch al moeilijk genoeg hebben niet kwalijk nemen dat ze doen wat in de wet mogelijk is, om de simpele reden dat ze anders failliet gaan.

Ik zou persoonlijk liever failliet gaan dan slecht met dieren omgaan, maar dat is dan ook een reden dat ik geen bedrijf in de dieren heb. Ik zou bijvoorbeeld ook nooit een manege of handelsstal willen hebben, omdat ik het vreselijk zou vinden bedrijfsbelang te moeten afwegen tegen dierenwelzijn. De mensen die in die situatie zitten begrijp ik echter volledig, ik snap dat die mensen een bedrijf runnen en ook hun geld willen verdienen en dat het heus geen geldbeluste monsters zijn maar gewoon mensen die het hoofd boven water willen houden. Dat neemt echter niet weg dat ik de toestanden in de bio-industrie niet kan goedkeuren. Ik snap dat boeren het doen, ik snap dat consumenten graag goedkoop vlees willen, maar ik vind het toch niet goed dat het gebeurt.

Citaat:
En wat goedkoop vlees betreft, voor sommigen onder ons blijft zelfs "goedkoop" vlees te duur, dus die hebben al helemaal niet de luxe om te kijken naar diervriendelijke merken. Een wereldwijd verbod op de bio-industrie is dus een hele hoop mensen op deze planeet dwingen tot vegetarisme.

Ik vind dat je hier wel erg ver doorredeneert. Een wereldwijd verbod op de bio-industrie zou inderdaad de vleesprijs omhoogdrijven en dus veel mensen dwingen minder vlees te kopen. Maar met de hoeveelheden die veel mensen wegwerken, vind ik dat helemaal geen bezwaar. Er is nog een HEEL groot grijs gebied tussen wat de meeste mensen elke dag aan vlees eten en gedwongen vegetarisme. Voordat mensen moeten stoppen met vlees eten, kunnen ze nog minder vaak vlees gaan eten, andere soorten gaan eten en kleinere stukjes gaan nemen. Sommige mensen zullen dat HEEL ERG vinden, maar dan nogmaals de vraag: moet iedereen alles maar kunnen kopen wat hij wil hebben aan eten? Ik zou ook wel graag elke dag lekker uit eten willen of van die luxe kant-en-klare maaltijd kopen en gewoon lekker bij een luxe supermarkt willen kunnen shoppen in plaats van aanbiedingen te scoren bij de Lidl. Maar ja, je kunt wel alles willen, maar niet alles krijgen... En wat is er belangrijker? De wens van mensen om zeven keer per week een flink stuk vlees te eten, of het welzijn van al die dieren? Ik vind het tweede.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:11

runningkawa schreef:
Citaat:
en het is ook onnodig in dit welvarende land.

lijkt me genoeg zeggen
Dan heb ik zoiets van

En vergelijkingen met de holocaust ...nee ook niet mijn ding.

Dit topic liep redelijk goed, tot wat berichten terug

Alweer van een tijdje terug, maar ik zie nu dat je gereageerd had op mijn post.
Jammer dat je vindt dat ik het topic 'verziek', ik dacht altijd dat iedereen z'n mening mocht geven en niet alleen wanneer we het met jou eens zijn [niet zozeer in dit stukje, maar maak dit op uit andere stukjes waar je ook op naar post verwees]

Ik vind inderdaad de industrie een gemoderniseerde holocaust, ik vind alsnog vlees onnodig en een mens alles behalve een vleeseter. Ook vind ik dat vlees zodanig gepropageerd wordt door de overheid vanwege de winstmarge en ben ik van mening dat het vol zit met rotzooi.
Wat overigens voor mij geen reden zou zijn om geen vlees te eten, maar vaak wordt een argument als 'het is gezond' aangehaalt, vandaar.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:15

runningkawa schreef:
Ik zie nooit staan dat mensen zeggen dat mensen vlees moeten eten als ze vegetarier zijn. Omdat ze dit of dat zijn.
Waarom wordt er andersom dan wel gezegt dat het belachelijk en onnodig is, enz enz? Wordt je erg simpel van.

Idd voor mij is het voor mijn gezondheid, maar ik ken meer mensen die van de dokter weer vlees moeten gaan eten, dit omdat vervangers dus niet goed helpen.
Dit is in dit soort topics al zó vaak aangehaald...toch zie het elke keer weer voorbij komen....

Waarschijnlijk omdat de dokter ook geloofd in de propaganda van de overheid, wat ook weer door te voeren is naar geneeskunde studies.
Het enige 'nodige' in vlees is B12, wat in pilvorm te verkrijgen is.
Ik heb die rommel nooit geslikt en ik leef nog. Bloos! Wat een geluk!