Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zqw39

Re: Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:41

Toen ik als 7 jarige met het hele gezin naar frankrijk gingen moesten we over zo'n vreselijk slechte hobbelige snelweg. Echt het was geen doen. Mijn vader: stomme rotwegen. Alles is belgie is rot. ( had de hele tijd geregend). ik ;*helemaal overstuur* Papa je mag K3 niet uitschelden. Koe

Neehoor. Belgen zijn echt een ontzettend schattig volkje. Zij hebben echt zo'n lief accent. Heb wel eens 2 belgen op elkaar horen schelden . Lachtte me dood. Koe

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:43

Ik heb in een drukke mensenmenigte wel eens tussen een ruzieënd west-vlaams koppel ingeprakt gestaan. Nou dan weet je ook niet wat je overkomt Nagelbijten / Gniffelen

En maar denken: *magnie lachen* Huilen van het lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:45

Ronja schreef:
Ik heb in een drukke mensenmenigte wel eens tussen een ruzieënd west-vlaams koppel ingeprakt gestaan. Nou dan weet je ook niet wat je overkomt Nagelbijten / Gniffelen

En maar denken: *magnie lachen* Huilen van het lachen

Hier op universiteit is 70 procent nederlands, en in het eerste jaar heb je rondleiding. Was van 2 westvlaamse mensen, kan je het voorstellen Huilen van het lachen

Al die gezichtjes Blond

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:59

katiavl schreef:
Hier op universiteit is 70 procent nederlands, en in het eerste jaar heb je rondleiding. Was van 2 westvlaamse mensen, kan je het voorstellen Huilen van het lachen

Al die gezichtjes Blond

Haha, die kregen meteen de vuurdoop ROFL

En allemaal savonds naar huis bellen "ja ma... die belgen zijn dus echt NIET te verstaan!"

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:09

Ik heb eig. geen flauw idee wat de verschillen zoal zijn... Ben mssn ooit 1 keertje in NL geweest toen ik nog klein was.
Wel hoor je natuurlijk die flauwe grapjes over gierige Nederlanders... Tong uitsteken
Verder vind ik de taal het grootste verschil, ik vind het Nederlands nogal grappig en niet serieus klinken?
Geef mij mor Vloams zoals ze zeggen! Haha!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:02

Vanaf welke leeftijd mag je als Nederlander trouwens een discotheek binnen?? (naar aanleiding van een ander topic, waar verdacht veel 15jarige aangeven dat ze naar discotheken gaan). Hier in België mag je in de meeste discotheken toch pas binnen vanaf 18jaar, sommige 21.. Geregeld raakt er wel eentje jonger binnengesmokkeld, maar 15jarige zie je er toch niet vaak binnenstaan.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:22

Van discotheken ben ik echt niet op de hoogte, wist eig. niet dat het hier in BE zo streng was...
Maar in de café's raken zelfs 12 jarigen aan alcohol... en als ze het daar niet krijgen, dan gaan ze naar een nachtwinkel.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:31

Hebben ze in NL oko jeugdbeweingen, zoals de scouts ed?

in sommige nachtwinkels zijn alcochol en sigaretten ook wel te krijgen onder 16, die vragen meestal geen paspoort ed.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:54

Scouting heb je hier ook Ja

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:53

kan iemand me wat vertellen over de politieke partijen in belgie? wat is links/rechts?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:56

kjoetie schreef:
kan iemand me wat vertellen over de politieke partijen in belgie? wat is links/rechts?

SPa, Spirit en groen zijn de overwegend linkse partijen, Vlaams Belang en partij De Decker zijn de overwegend rechtse partijen.. De rest zit in het centrum.

Of vraag je nu wat het verschil is tussen links en rechts?? Clown

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:57

haha nee zoals wat je zei bedoelde ik. wat zijn de grootste partijen?

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:57

katiavl schreef:
Belgen zeggen tram inplaats van trem.

Ik zeg ook tram, maar ben Nederlands. Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:59

Hangt er vanaf welk kartel er gemaakt word, Huilen van het lachen democratie ole

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:59

ik vind dit trouwens een superleuk topic, echt interessant. nog een vraag: voelen jullie je meer vlaming of meer belg? zoals een fries zich hier eerst fries voelt en dan pas nler?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:24

Ik ben Belg, geen Vlaming

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 01:02

Ik denk dat ik toch nog altijd een belg ben, en dan pas een vlaming, maar soms zit er wel wat rivaliteit tussen de walen en vlamingen, zeker nu met die politieke dinges.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:15

Ik voel me vooral West-Vlaming zelfs Haha!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:49

Breek hier ook even in, had dit topic helemaal niet gezien Bloos

Woon al 11 jaar in NL en ben al een deel van m'n Belgische accent kwijt maar ben er nog steeds trots op dat ik Belg ben Haha! Zal er ook nooit over denken om Nederlandse te worden ook al maakt dat al die heisa om verblijfsvergunning wat makkelijker.

Heb geen kids en staan vrl ook niet op de planning maar ik zou ze wel in Belgie op school doen. Als ik hier de ponyruiters hoor over welke vakken ze hebben en naar de opleidingen kijk, denk ik "wat een gemiste kans". Natuurlijk baalden wij ook van sommige vakken maar nu spreek ik 4 talen, heb een goede wiskunde en natuurkunde basis en ben erg algemeen gevormd. Hier kan een kind wiskunde of een vreemde taal laten vallen omdat ze er geen zin in hebben Verward

Verder mis ik de lekkere dingen uit Belgie heel erg :Broodjeszaken met scampis in look, pittige kip kerrie ipv die ananassmaakjes hier Haha! , lekkere zure mayonaise en de Belgische chocolade. Elke keer als we bij mijn ouders geweest zijn, wordt de auto helemaal volgeladen.

Ook qua regelgeving heeft Belgie een plus voor mij. Speciale projecten om starters een eigen woning te helpen bouwen, betere zorg zonder wachtlijsten en gezeik, enzo.....

Al deze dingen zullen er uiteindelijk toe leiden dat de balans gaat doorslaan en we teruggaan naar Belgie maar wanneer is de vraag. Dat kan nog jaren duren en als de regering hier in NL eens wat meer aandacht zou schenken aan de onderdanen en wat minder zou uitmelken, zou het voor mij niet eens nodig zijn om terug te gaan.

linsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:04

hihi heel grappig topic. Ik (NL) studeer nu voor het tweede jaar diergeneeskunde in Antwerpen. En de verschillen zijn echt heel grappig. Ook leuk om al die vooroordelen te horen die mensen over elkaar hebben. Heb nu een Belg aan de haak geslagen en die heeft echt schrik om naar Nederland te komen en mijn ouders te ontmoeten.
Maar nog even over wat een paar pagina's eerder is gezegd over de opleiding diergeneeskunde. Op de Universiteit Utrecht praten ze idd heel negatief over de opleiding in Belgie. Ik geef ze hier geen gelijk in. Als je gestudeerd hebt in Utrecht en je wilt nog een vervolgopleiding doen in bijv. Amerika of Canada hoef je niet eerst nog een ingangsexamen af te leggen. Als je gestudeerd hebt in Belgie moet je dit wel doen. Dit heeft echter absoluut niets te maken met de kwaliteit van het onderwijs. Vraag maar aan je dierenarts waar de opleiding beter is. Knipoog
Verder krijg ik het idee dat de opleidingen in Belgie over het algemeen zwaarder zijn dan de Nederlandse versie. In Nederland hebben sommige opleidingen maar een paar uur per week college en de rest is zelfstudie. Hier zijn er ook opleidingen die minder college-uren hebben maar toch wel meer dan in NL. En ik vind het ook moeilijk om een beetje leuk te koken met de producten die ze bij de GB verkopen. Als je iets 'buitenlands' wilt maken ben je al snel aangewezen op kant en klaar maaltijden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:43

En de producten in de winkels zijn zo veel duurder in belgie, soms drie euro verschil

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:47

Yep, in Belgie is er nog geen prijzenoorlog in de supermarkten geweest en ik ben ook geen GB-fan. De grens over naar NL voor de boodschappen is veel praktischer en goedkoper.
Zoiets groots als een carrefour ken ik in NL dan weer niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:01

oneilltje79 schreef:
Zoiets groots als een carrefour ken ik in NL dan weer niet.

De grote AH in Tilburg is groter dan de Carrefour in Borsbeek iig Haha!
En ik mis hier in Belgie iets als de V&D. Of hebben de Belgen dat wel en loop ik er gewoon langs?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:04

Maar de carrefours die ik ken zijn weer veel groter als die in Tilburg. Die zijn juist een beetje v&d achtig.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:07

Ow en nederlanders vinden belgische melk vies, en vaak omgekeerd ook Lachen