God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:00

omdat daar iemand zat die erg goed bevriend was met onze priester en een hele hoge priester ook die veel met dit soort dingen te maken heeft gehad.
hij is een groot begrip en heeft mij geholpen de reis was voor mij een reis terug naar mezelf.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:09

Denk je echt dat God alleen een goed doorgeefluik is voor de priesters die hoger in de rang staan?...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:14

detour schreef:
Denk je echt dat God alleen een goed doorgeefluik is voor de priesters die hoger in de rang staan?...

nee waar haal je dat uit?
hoger in rang hebben vaker meer ervaring en deze had een hele goede reputatie.
Ik heb het idee me deze vragen dat jij je misschien niet opensteld voor mijn manier van geloven maar overal wat op zoekt omdat aftekraken,weet niet maar daar lijkt het wel op.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:18

Uit je tekst: Mijn priester was bevriend met een hele hoge priester..

Ik vroeg me af of je eigen priester dan niet voldoet, waarom je dan naar italie moet afreizen terwijl God oko in Schotland is...

Ja, ik heb me wel even opengesteld voor je manier, lees mijn reacties maar; het is niet om af te kraken, maar ik verbaas me gewoon over wat je hier neerzet en het wekt ook nieuwsgierigheid, vandaar mijn vragen. Knipoog

En jij hebt net als ieder ander recht om je geloof op jouw manier in te vullen, hoor. Ach gut

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:19

Ik was er ook benieuwd naar; ik had de vraag alleen anders gesteld... Knipoog

Ik kan me zo voorstellen dat zo'n priester inderdaad een bepaalde visie kan hebben die jou verder kan helpen je keuzes te accepteren zoals je ze gemaakt hebt, zodat je er mee verder kunt leven zonder dat het de rest van je leven negatief blijft beínvloeden. (Vergeving kan schenken, zou jij het dan inderdaad noemen; dat is het voor jou ook natuurlijk).

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:24

detour schreef:
Uit je tekst: Mijn priester was bevriend met een hele hoge priester..

Ik vroeg me af of je eigen priester dan niet voldoet, waarom je dan naar italie moet afreizen terwijl God oko in Schotland is...

Ja, ik heb me wel even opengesteld voor je manier, lees mijn reacties maar; het is niet om af te kraken, maar ik verbaas me gewoon over wat je hier neerzet en het wekt ook nieuwsgierigheid, vandaar mijn vragen. Knipoog

En jij hebt net als ieder ander recht om je geloof op jouw manier in te vullen, hoor. Ach gut

ik woonde toen nog in nederland,en zoals de reactie boven al zegt zo was het voor mij ook.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:43

detour schreef:
God is voor mij een verzamelnaam, Jaweh, Mohammed, weet-ik-veel- volgens mij komt het uitdeindelijk in verschillende religien op hetzelfde neer en zou het gezonder zijn elkaar daarin te respecteren; de bijbel letterlijk nemen geeft nog steeds verschillende interpretaties; nou en?...Waarom zouden we elkaar moeten beleren? Staat dat dan ook in de bijbel?... Clown

Als we ons nou eens allemaal aan de 10 geboden hielden zou de wereld er al een stuk prettiger uitzien! Zelfs al zou je atheist zijn...En laten we dan anders in het dagelijks leven ons geloof praktiseren en niet omdat er een enkeltje hemel of hel aan vast zit..Maar omdat de bijbel een wijs boek is, God liefde, en omdat we een hoop goede dingen naar elkaar kunnen uitdragen. (zegt nog net geen "amen" Knipoog ..

even een reactie op een paar pagina's terug (behoorlijk werkje om alles bij te lezen sinds vrijdag, hoor!):
idd, wat voor naam je ook geeft aan die 10 geboden Knipoog

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:48

Ik ben nou niet bepaald van mening dat de wereld - waar wij al leven - met 10 geboden een prettige plek is. Het zou veel beter kunnen, toch?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:49

natuurlijk, maar vind jij dat er echt naar die 10 geboden geleefd wordt?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:57

fojoe schreef:

De geboden even op een rijtje:

#1 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
#2 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een naijverig God, die de misdaad der vaderen bezoeke aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
#3 Gij zult den Naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.
#4 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
#5 Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.
#6 Gij zult niet doodslaan.
#7 Gij zult niet echtbreken.
#8 Gij zult niet stelen.
#9 Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
#10 Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.

-------------------

1/3 worden in ere gehouden door zowat elke Christelijke aftakking/kerk
4 Elke Christen en ook heel veel niet Christenen hebben vrij deze dag
5 Respect voor je ouders/ouderen hebben, ook een redelijk westers (en natuurlijk niet alleen westers) gebruik
6 Wettelijk bepaald dat dat niet mag
7 Sociaal bepaald dat dat niet kan
8 Wettelijk bepaald dat dat niet mag
9 Niet sociaal geaccepteerd
10 Niet sociaal geaccepteerd

Ja, ik denk dat wij globaal grotendeels deze 'normen' toepassen en ik ben er zelf van overtuigd dat zij de wereld niet veel prettiger maken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:01

Schimmelig schreef:
fojoe schreef:

De geboden even op een rijtje:

#1 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
#2 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een naijverig God, die de misdaad der vaderen bezoeke aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
#3 Gij zult den Naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.
#4 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
#5 Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.
#6 Gij zult niet doodslaan.
#7 Gij zult niet echtbreken.
#8 Gij zult niet stelen.
#9 Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
#10 Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.

-------------------

1/3 worden in ere gehouden door zowat elke Christelijke aftakking/kerk
4 Elke Christen en ook heel veel niet Christenen hebben vrij deze dag
5 Respect voor je ouders/ouderen hebben, ook een redelijk westers (en natuurlijk niet alleen westers) gebruik
6 Wettelijk bepaald dat dat niet mag
7 Sociaal bepaald dat dat niet kan
8 Wettelijk bepaald dat dat niet mag
9 Niet sociaal geaccepteerd
10 Niet sociaal geaccepteerd

Ja, ik denk dat wij globaal grotendeels deze 'normen' toepassen en ik ben er zelf van overtuigd dat zij de wereld niet veel prettiger maken.

Hey dat is grappig, want praktisch gezien ervaar ik onze maatschappij alleen al anders; wel denk ik dat het Nl wetboek via een andere invalshoek al heel dicht komt bij een aantal van deze geboden.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:01

Als norm worden ze zeker toegepast, maar de meeste problemen worden toch wel veroorzaakt door mensen die ze niet naleven. Echter vind ik alleen 6, 8, 9 en 10 belangrijk. En dan neem ik stelen in de breedste zin van het woord (zoals in het boek de Vliegeraar van Kaled Hosseini).

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:06

De geboden zijn in deze westerse maatschappij grotendeels de norm, maar op elke 'regel' (gebod in dit geval) zijn er uitzonderingen, wat een regel eigenlijk al geen regel meer maakt in mijn ogen. 100 jaar geleden waren al deze normen streng van kracht, pas de afgelopen 50 jaar is dit allemaal iets soepeler geworden.

Echtscheiden taboe, aborteren taboe, euthanasie taboe, etc etc. Zo prettig is dat in sommige situaties niet denk ik.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:52

Schimmelig schreef:
De geboden zijn in deze westerse maatschappij grotendeels de norm, maar op elke 'regel' (gebod in dit geval) zijn er uitzonderingen, wat een regel eigenlijk al geen regel meer maakt in mijn ogen. 100 jaar geleden waren al deze normen streng van kracht, pas de afgelopen 50 jaar is dit allemaal iets soepeler geworden.

Echtscheiden taboe, aborteren taboe, euthanasie taboe, etc etc. Zo prettig is dat in sommige situaties niet denk ik.

klopt maar ik weet ook uit eigen ervaring dat er ook anders tegen aan gekeken word we leven immers niet meer in de middeleeuwen.
en de kerk is ook moderner geworden.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:47

Dat de kerk moderner is geworden daar heb ik toch grote twijfel bij.
Er gebeuren nog steeds zaken waar ik echt wel van over mijn nek kan gaan.
Of zouden die 10 geboden niet van toepassing zijn op de kerk?

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:18

Volgens mij is God bedacht door mensen die het idee dat er na de dood niks meer is te eng vinden. Ik heb het bewijs dat God bestaat nog niet gevonden.
Darwin heeft daarentegen een heel logisch verhaal waar het bewijs wel van geleverd is.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:25

Schimmelig schreef:

geboden 5 tot 10 zijn idd wettelijk verboden of worden door de meeste mensen als onfatsoenlijk gezien, dat ben ik met je eens, maar daar ging het niet over.
wat er in de maatschappij dagelijks gebeurt gaat echter heel vaak in tegen deze regels.

vooral #10 Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.
nee hoor, niemand die jaloers is op wat een ander heeft of kan Sigaar

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:25

Geef mij Darwin maar, van hem weet ik tenminste dat hij echt bestaat.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:28

ja, die zit nu ergens in de hel Clown

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:49

fojoe schreef:

Ben jij God omdat te beoordelen?

Feroza_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:58

Geloof in God is een geloof!!! dat kan je geloven of niet. er is geen keihard bewijs van.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:18

Haha! Waar maakt men zich toch druk om Dromen

Citaat:
Folder Dixons valt verkeerd bij christenen
Uitgegeven: 17 december 2007 21:37
Laatst gewijzigd: 17 december 2007 21:39

AMSTERDAM - Diverse christelijke organisaties dienen een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een kersteditie van een reclamefolder van elektronicabedrijf Dixons. In de folder staat een aantal cartoons die gaan over de geboorte van Jezus.

Zo zijn de drie wijzen uit het oosten te zien die met een TomTom de weg naar de geboorteplek van Jezus proberen te vinden. Voorzitter Bert Dorenbos van de stichting Schreeuw om Leven zegt dat de prenten kwetsend zijn.

Spelcomputer

Op een andere prent is te zien hoe Jezus in zijn kribbe op een iPod naar 'I'm dreaming of a white Christmas' luistert. Weer een ander toont een herder die op een spelcomputer speelt.

Volgens Dorenbos is het 'gevaarlijk' als alles dat te maken heeft met de bijbel 'blasfemisch' wordt gebruikt. "Vooral in de kersttijd ligt dat gevoelig. Er zijn grenzen."

Signaal

Volgens Dorenbos wordt de klacht nu samen met de vereniging Bijbel en Onderwijs ingediend. Volgens de voorzitter bereiden ook andere organisaties een klacht voor. Hoewel de folder waarschijnlijk al gedistribueerd is, wil Dorenbos een signaal afgeven voor volgende campagnes.

Dixons was maandagavond niet bereikbaar voor commentaar.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:55

da's toch te gek voor woorden ... Rolleyes
en dan zeggen dat moslims overdrijven als er een grap gemaakt wordt over mohammed of allah!
kom op nou, een klein beetje tolerant zijn kan toch wel?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:57

spettic schreef:
fojoe schreef:

Ben jij God omdat te beoordelen?

nee, maar jullie blijkbaar wel.
ongelovigen gaan toch naar de hel?
ik denk dat het na dit leven gewoon afgelopen is Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:31

jaantsje schreef:
Dat de kerk moderner is geworden daar heb ik toch grote twijfel bij.
Er gebeuren nog steeds zaken waar ik echt wel van over mijn nek kan gaan.
Of zouden die 10 geboden niet van toepassing zijn op de kerk?

je hebt in elk geloof extremisten bij zitten zo ook in het christendom.
verder is het niet meer als 50 jaar geleden tijden zijn veranders en dat komt ook met de generatie's.
En je hoeft verder niet met alles eens te zijn dat ben ik ook niet zelfs niet in het christendom ben ik het niet met alles eens.