Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
detour schreef:Denk je echt dat God alleen een goed doorgeefluik is voor de priesters die hoger in de rang staan?...
detour schreef:Uit je tekst: Mijn priester was bevriend met een hele hoge priester..
Ik vroeg me af of je eigen priester dan niet voldoet, waarom je dan naar italie moet afreizen terwijl God oko in Schotland is...
Ja, ik heb me wel even opengesteld voor je manier, lees mijn reacties maar; het is niet om af te kraken, maar ik verbaas me gewoon over wat je hier neerzet en het wekt ook nieuwsgierigheid, vandaar mijn vragen.![]()
En jij hebt net als ieder ander recht om je geloof op jouw manier in te vullen, hoor.
detour schreef:God is voor mij een verzamelnaam, Jaweh, Mohammed, weet-ik-veel- volgens mij komt het uitdeindelijk in verschillende religien op hetzelfde neer en zou het gezonder zijn elkaar daarin te respecteren; de bijbel letterlijk nemen geeft nog steeds verschillende interpretaties; nou en?...Waarom zouden we elkaar moeten beleren? Staat dat dan ook in de bijbel?...![]()
Als we ons nou eens allemaal aan de 10 geboden hielden zou de wereld er al een stuk prettiger uitzien! Zelfs al zou je atheist zijn...En laten we dan anders in het dagelijks leven ons geloof praktiseren en niet omdat er een enkeltje hemel of hel aan vast zit..Maar omdat de bijbel een wijs boek is, God liefde, en omdat we een hoop goede dingen naar elkaar kunnen uitdragen. (zegt nog net geen "amen"..
fojoe schreef:natuurlijk, maar vind jij dat er echt naar die 10 geboden geleefd wordt?
Schimmelig schreef:fojoe schreef:natuurlijk, maar vind jij dat er echt naar die 10 geboden geleefd wordt?
De geboden even op een rijtje:
#1 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
#2 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een naijverig God, die de misdaad der vaderen bezoeke aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
#3 Gij zult den Naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.
#4 Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
#5 Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.
#6 Gij zult niet doodslaan.
#7 Gij zult niet echtbreken.
#8 Gij zult niet stelen.
#9 Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
#10 Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.
-------------------
1/3 worden in ere gehouden door zowat elke Christelijke aftakking/kerk
4 Elke Christen en ook heel veel niet Christenen hebben vrij deze dag
5 Respect voor je ouders/ouderen hebben, ook een redelijk westers (en natuurlijk niet alleen westers) gebruik
6 Wettelijk bepaald dat dat niet mag
7 Sociaal bepaald dat dat niet kan
8 Wettelijk bepaald dat dat niet mag
9 Niet sociaal geaccepteerd
10 Niet sociaal geaccepteerd
Ja, ik denk dat wij globaal grotendeels deze 'normen' toepassen en ik ben er zelf van overtuigd dat zij de wereld niet veel prettiger maken.
Schimmelig schreef:De geboden zijn in deze westerse maatschappij grotendeels de norm, maar op elke 'regel' (gebod in dit geval) zijn er uitzonderingen, wat een regel eigenlijk al geen regel meer maakt in mijn ogen. 100 jaar geleden waren al deze normen streng van kracht, pas de afgelopen 50 jaar is dit allemaal iets soepeler geworden.
Echtscheiden taboe, aborteren taboe, euthanasie taboe, etc etc. Zo prettig is dat in sommige situaties niet denk ik.
Schimmelig schreef:Ja, ik denk dat wij globaal grotendeels deze 'normen' toepassen en ik ben er zelf van overtuigd dat zij de wereld niet veel prettiger maken.
fojoe schreef:ja, die zit nu ergens in de hel
Citaat:Folder Dixons valt verkeerd bij christenen
Uitgegeven: 17 december 2007 21:37
Laatst gewijzigd: 17 december 2007 21:39
AMSTERDAM - Diverse christelijke organisaties dienen een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een kersteditie van een reclamefolder van elektronicabedrijf Dixons. In de folder staat een aantal cartoons die gaan over de geboorte van Jezus.
Zo zijn de drie wijzen uit het oosten te zien die met een TomTom de weg naar de geboorteplek van Jezus proberen te vinden. Voorzitter Bert Dorenbos van de stichting Schreeuw om Leven zegt dat de prenten kwetsend zijn.
Spelcomputer
Op een andere prent is te zien hoe Jezus in zijn kribbe op een iPod naar 'I'm dreaming of a white Christmas' luistert. Weer een ander toont een herder die op een spelcomputer speelt.
Volgens Dorenbos is het 'gevaarlijk' als alles dat te maken heeft met de bijbel 'blasfemisch' wordt gebruikt. "Vooral in de kersttijd ligt dat gevoelig. Er zijn grenzen."
Signaal
Volgens Dorenbos wordt de klacht nu samen met de vereniging Bijbel en Onderwijs ingediend. Volgens de voorzitter bereiden ook andere organisaties een klacht voor. Hoewel de folder waarschijnlijk al gedistribueerd is, wil Dorenbos een signaal afgeven voor volgende campagnes.
Dixons was maandagavond niet bereikbaar voor commentaar.
spettic schreef:fojoe schreef:ja, die zit nu ergens in de hel
Ben jij God omdat te beoordelen?
jaantsje schreef:Dat de kerk moderner is geworden daar heb ik toch grote twijfel bij.
Er gebeuren nog steeds zaken waar ik echt wel van over mijn nek kan gaan.
Of zouden die 10 geboden niet van toepassing zijn op de kerk?