Wat gaan jullie stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat gaan jullie stemmen?

VVD
122 (14%)
D66
12 (1%)
PvdA
84 (9%)
CDA
102 (11%)
Groenlinks
57 (6%)
SP
186 (21%)
ChristenUnie
19 (2%)
Lijst Fortuyn
12 (1%)
Eén NL
5 (0%)
Partij voor de Dieren
96 (11%)
Groep Wilders
124 (14%)
SGP
2 (0%)
Weet nog niet!
40 (4%)

Totaal aantal stemmen: 861

Toekie

Re: Wat gaan jullie stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:24

Twee woorden... NU SP!

Cool OK dan!

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:24

Hmm ff proberen te reageren op wat vandaag allemaal is gezegd...

Annemieke_89: de punten die jij noemt die jij belangrijk vindt in het verkiezingsprogramma van Wilders, staan ook in de verkiezingsprogramma's van de PVDA en SP (GL weet ik niet, maar zou me niet verbazen). Alleen het punt over de immigratiestop niet. Als je me uit zou kunnen leggen waarom jij dit zo'n belangrijk punt vindt, kan ik begrijpen waarom je voor Wilders zou kiezen. Anders lijkt het mij te weinig om je voorkeur voor een bepaalde partij alleen van die punten uit te laten gaan.

Annepanne, geloof dat mijn punt van vanmorgen al aardig besproken is toch? je mist wat als je op school zit Knipoog

Ik las iets over dat een links kabinet alleen maar geld zou willen uitgeven. Juist kabinet Balkenende wil F-35 JSF CTOL t.w.v €6 miljard!!! Als tegenargument wordt gebruikt dat er ook geld mee verdiend wordt voor de luchtvaartindustrie. Mooi maar ook is er een rapport uitgebracht waarin bekend is gemaakt dat de F-16's technisch gezien nog tot 2020 meekunnen mits er voor €1 miljard geinvesteerd wordt aan technische revisies. Om die reden lijkt het me verstandig om te wachten met de vervanging van de F-16 tot we uit de periode van economische recessie zijn (7 goede, 7 slechte jaren).

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:28

mawaikee schreef:
Annepanne, geloof dat mijn punt van vanmorgen al aardig besproken is toch? je mist wat als je op school zit Knipoog

Geloof dat ik hem nu even mis? Zat jij op school?

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:29

Ik zat op school ja. Terwijl ondertussen de discussie gewoon verder ging.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:41

Ja dan moet je even bijlezen! Was thuis bezig aan mijn scriptie, dan kan je het een beetje bijhouden!

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:49

getracht bij te lezen, maar ja, 3 pagina's met volle aandacht lezen....Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:51

groep wilders of de VVD

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:00

Wilders

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:07

Willen jullie ook vertellen waarom je de keuze gemaakt hebt waarop je gaat stemmen?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:31

Wilders.... Hij zal niet groot worden maar moet in mijn ogen genoeg zetels krijgen om wel inbreng te hebben. Dat is nodig in die horizontale politiek te Den Haag. Heeft goede plannen en daar mag best iets van naar voren komen in nieuwe kabinet. Het oude was niet best en daarvoor nog slechter..
Ik vrees echt voor een links kabinet..dat gaat WEER niet goed dan. Vork

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:06

annepanne schreef:
Willen jullie ook vertellen waarom je de keuze gemaakt hebt waarop je gaat stemmen?

Ik stem dus SP, omdat:

- Ik niet alleen aan mezelf denk, maar ook aan mijn medemens. Zeker aan degenen die het slecht hebben (voedselbanken!!). SP is sociaal en staat voor solidariteit.
- Ik dieren & milieu erg belangrijk vind. De SP besteedt hier uitgebreid aandacht aan (bio-industrie terugdringen, in de Grondwet moet worden vastgelegd dat de overheid een zorgplicht voor dieren heeft, einde aan 'plezierjacht'). Je kan hiervoor wel PvdD stemmen (wat ik overigens een goed initiatief vind), maar zij hebben erg weinig inspraak en zullen dus weinig voor elkaar kunnen krijgen op dat gebied.
- De SP veel meer gaat investeren in onderwijs, deze partij is ook zeer 'studentvriendelijk': Schoolboeken in het voortgezet onderwijs gratis. De aanvullende beurs voor studenten gaat omhoog. Stevig aanpakken van de bureaucratie en regeldrift vanuit overheid en schoolmanagement. Geen ''witte'' en ''zwarte'' scholen.
- De SP ervoor wil zorgen dat de situatie van de meer dan 400.000 kinderen die nu in armoede leven, verbeterd wordt.

En zo kan ik nog wel even doorgaan... Bovendien ben ik lid van de SP. Lachen

Volgende de laatste peiling staat de SP op 30 ZETELS!!! Go jij! Go jij! OK dan! --> http://www.politiekebarometer.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:22

Ik vind het echt supermoeilijk om een keuze te maken. Heb van de week het debat gekeken op Nederland 1 en ze houden dan natuurlijk allemaal hele mooie praatjes. De vraag is alleen wat je aan mooie praatjes hebt, de inhoud en vooral wat er daadwerkelijk uitgevoerd zal (kunnen) worden is natuurlijk het belangrijkst.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:00

@CCCorine: ze houden inderdaad allemaal mooie praatjes en waar je voorkeur ook ligt, niet alles zal ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Wat voor mij erg belangrijk is, is dat het land wordt bestuurd door mensen die het beste voor hebben met Nederland. Ik denk dat JSF's en andere dingen nog niet aan de orde zouden moeten zijn als er nog steeds voedselbanken bijkomen. Wat ik jammer vind aan deze discussie, is dat er steeds wordt teruggekomen op uitkeringen en buitenlanders, terwijl er zoveel dingen zijn die direct zijn aan te pakken, zoals (weer) de JSF, de uitzending van militairen, plannen uitvoeren waarvan op voorhand al bekend is dat ze gedoemd zijn te mislukken en dan vervolgens handenvol geld uitgeven om een commissie een onderzoek te laten doen, etc. Politiek is zoveel méér dan alleen maar roepen over uitkeringen, er is zoveel méér om je echt druk over te maken. Iemand eerder in dit topic (volgens mij was het Bealy) merkte terecht op de uitkeringsfraude in het niet valt bij bouwfraudes, etc. Als we ons nu eens allemaal wat drukker maken om bouwfraudes, gouden handdrukken, topsalarissen, etc. in plaats van steeds te focussen op een paar punten.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:18

Volledig met je eens chevax. Hoewel ik zelf ook aan de discussie meedeed overigens....

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:22

Ik denk dat we allemaal op z'n tijd aan die discussie meedoen. Maar je moet gewoon niet uit het oog verliezen dat er andere dingen zijn die veel meer geld kosten. Volgens mij komt het omdat dat veel minder "zichtbaar" is voor mensen dat ze daar nauwelijks over praten. Mensen met een uitkering kennen wel allemaal en iemand die er misbruik van maakt vaak ook nog wel. Maar zo'n JSF, da's toch meer een ver-van-je-bed-show. En dat komt bepaalde politici alleen maar goed uit.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:32

De JSF levert zoveel op dat je daardóór uiteindelijk de voedselbanken kwijt raakt.

PS de Voedselbanken zijn niet nodig omdat de armoede nu opeens zo stijgt, maar omdat er steeds meer scheidingen komen, en dús meer één-oudergezinnen..........

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:35

Ik stem op de VVD Lachen

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:36

En daarbij de JSF is minder zichtbaar. Iedereen ziet om zich heen mensen met uitkeringen, hogere inkomensklasses, kinderopvang e.d. Maar naar de preciese cijfers over de JSF heb ik lang moeten zoeken. Overigens de 6 miljaard is ook fout, dit was in eerste instantie beraamd, maar de rekenkamer heeft in oktober geconcludeerd dat de huidige kosten rond de 14.6 miljard liggen, en deze waarschijnlijk nog verder zullen oplopen.

Maar toch, armoede mag niet gebagatalliseerd worden. In 2005 was de armoede in de kabinetten Balkenende al gestegen van 8,8 naar 10,5%.

Ander punt; Wijn (CDA) heeft in augustus alle subsidies voor investeringen in duurzame elektriciteitsproductie ingetrokken. Volgens hem redden we met de huidige projecten de doelstellingen van het Kyotoverdrag gehaald kunnen worden...vooral niet te veel investeren in het milieu...

klomp

precies CGJ12, beter zou zijn als mensen weer eens leren communiceren en leren om problemen eens op te lossen ipv er voor weg te lopen, wat veel gebeurt in huwlijken, relaties etc. ze geven zo makkelijk op (de extreme gevallen daarbuiten gelaten dan he)

chevax

@CGJ12: het verband tussen één-ouder-gezinnen en voedselbanken ontgaat me. Je bedoelt dat een één-ouder-gezin geen geld heeft voor eten? Dat is dus armoede.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:38

Het is dat ik nog minderjarig ben, maar anders had ik Agnes Kant van de SP gestemt.

Edit: Oh, er moet ook bij waarom.

Ik kom uit een goed millieu, ik ben vrij verzekerd van een goede toekomst en een goede baan. De mensen die dit, door welke omstandigeheden dan ook, niet hebben, moeten juist het hardst geholpen worden. En Agnes Kant omdat ik vind dat de SP zich veel te veel op Marijnissen vastzet. Wat nou als die man onverwachts uitvalt? De helft van de zwevende kiezers die nu SP stemmen zal wegvallen. Het gaat de laatste tijd steeds meer over 'de partij van Jan' en niet meer over de SP. De SP zou wel iets meer gezichten mogen laten zien.
Laatst bijgewerkt door Bestek op 17-11-06 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:39

chevax schreef:
@CGJ12: het verband tussen één-ouder-gezinnen en voedselbanken ontgaat me. Je bedoelt dat een één-ouder-gezin geen geld heeft voor eten? Dat is dus armoede.

Ik denk dat CGJ12 bedoeld dat er nog al wat gescheiden vrouwen in de uitkering komen omdat zij de kinderen krijgen toegewezen en daardoor niet kunnen/willen werken en zich met een laag inkomen moeten zien te redden.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:42

Eén-ouder gezinnen betekend niet per definitie armoede.
Ik denk aan allimentatie, ik denk aan sociale woningbouw.
Maar goed, rompkabinet Balkenende wil de plannen van minister Dekker (VVD) nog altijd doorvoeren; de liberalisering van de sociale woningbouw. Met als gevolg, woningen worden onbetaalbaar voor degene die aangewezen zijn op sociale woningbouw, want, wat de gek dr voor geeft. Dan krijg je inderdaad rare situaties ja

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:43

hoe zit dat dan met alimentatie, daar zijn de mannen toch voor verantwoordelijk?? of werkt dit anders ofzo?

bovendien hoef je als alleenstaande niet direct in armoe terecht te komen hoor, mijn vriend zijn moeder heeft ook 2 kinderen groot gebracht en gewoon gewerkt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:43

Dus dan spreek je toch over armoede? Even een nuancering: tegenwoordig worden de kinderen niet meer aan één ouder toegewezen, er is tegenwoordig gedeeld ouderlijk gezag.
Als je stelt dat mensen het makkelijker vinden om afhankelijk te zijn van een voedselbank dan te werken, denk ik dat je het mis hebt. Het is natuurlijk het allerlaatste redmiddel wat je hebt om aan eten te komen/je kinderen te eten geven. Het lijkt me afschuwelijk om afhankelijk te zijn van een voedselbank. We hebben het hier niet over "de buurman die altijd zwart klust naast zijn uitkering en daarnaast te lui is om in loondienst te werken".