Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 18:29

karuna schreef:
Leuk voor de werkende mens dus. Die toch al een vergoeding kreeg. De niet werkenden of gepensioneerden die afhankelijk zijn van hun auto schieten er niks mee op. :n extra geld voor isolatie uittrekken. Leuk voor mensen met een eigen huis, de meeste huurders schieten er niks mee op. De wegenbelasting voor grijs kenteken gaat omlaag dat scheelt misschien iets voor de zzp er maar heel veel is dat ook niet.

Een pakket waar alleen werkenden en mensen met een eigen huis wat mee opschieten. -O- De rest heeft pech

Je slaat de plank weer flink mis Karuna: Het is een hardnekkig misverstand dat dit pakket alleen “voor de werkende mens” zou zijn. Ja, de kilometervergoeding gaat omhoog, maar dat is simpelweg omdat het kabinet de benzineprijs níét verlaagt. Als je mensen moeten reizen voor hun werk, moet je ze ergens compenseren. Dat is geen cadeautje, dat is logica. En dat anderen dat niet krijgen, is simpel, die zijn niet verplicht om voor hun werk auto te rijden.

En dan het idee dat niet‑werkenden en gepensioneerden “niks krijgen”. Dat klopt simpelweg niet. De enige directe financiële steun in dit pakket, die 50 miljoen voor het energienoodfonds, gaat juist naar de groep die het kwetsbaarst is: mensen die hun energierekening niet meer kunnen betalen. Dat zijn vaak geen forenzen met leaseauto’s, maar juist gepensioneerden, mensen in de bijstand, huurders, alleenstaanden. Dáár gaat het geld naartoe.

Ook het isolatiegeld is niet alleen voor huiseigenaren. Woningcorporaties gebruiken dit soort potjes al jaren om huurwoningen op te knappen, omdat dat de energierekening van huurders omlaag brengt. Huurders profiteren dus wel degelijk, alleen niet via een cheque in de brievenbus maar via lagere vaste lasten.

En ja, de wegenbelasting voor grijs kenteken scheelt geen fortuin, maar voor een zzp’er met een bestelbus is elke maand tientallen euro’s minder betalen gewoon wél relevant. Zeker als brandstofprijzen hoog blijven.

Het beeld dat “alleen werkenden en huiseigenaren iets krijgen en de rest pech heeft” klinkt lekker fel, maar het klopt niet met wat er feitelijk in het pakket zit. Het is een mix van maatregelen voor verschillende groepen, en de enige directe financiële steun gaat juist naar de mensen die het minst te besteden hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 18:31

karuna schreef:
Leuk voor de werkende mens dus. Die toch al een vergoeding kreeg. De niet werkenden of gepensioneerden die afhankelijk zijn van hun auto schieten er niks mee op. :n extra geld voor isolatie uittrekken. Leuk voor mensen met een eigen huis, de meeste huurders schieten er niks mee op. De wegenbelasting voor grijs kenteken gaat omlaag dat scheelt misschien iets voor de zzp er maar heel veel is dat ook niet.

Een pakket waar alleen werkenden en mensen met een eigen huis wat mee opschieten. -O- De rest heeft pech

De werkende mensen kunnen niet in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de energierekening. En de werkende mensen moeten krom liggen om naar hun werk te komen.

En ik als huurder zijnde ben afhankelijk wanneer mijn woningcorporatie de plannen maakt om te verduurzamen. En dat zie ik ze voorlopig niet doen.

tamary

Re: Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 18:50

Ziet er naar uit dat ik net buiten alle potjes val.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 18:52

tamary schreef:
Ziet er naar uit dat ik net buiten alle potjes val.

Ik heb nog nooit in een potje gepast. Geen toeslagen, geen sociale huur niets en eerlijk, ik ben er blij mee.

Heb wel het geluk dat ik tegenwoordig 100% electrisch rij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 19:01

Benzz schreef:
…die 50 miljoen voor het energienoodfonds, gaat juist naar de groep die het kwetsbaarst is: mensen die hun energierekening niet meer kunnen betalen. Dat zijn vaak geen forenzen met leaseauto’s, maar juist gepensioneerden, mensen in de bijstand, huurders, alleenstaanden. Dáár gaat het geld naartoe.

Ook het isolatiegeld is niet alleen voor huiseigenaren. Woningcorporaties gebruiken dit soort potjes al jaren om huurwoningen op te knappen, omdat dat de energierekening van huurders omlaag brengt. Huurders profiteren dus wel degelijk, alleen niet via een cheque in de brievenbus maar via lagere vaste lasten.
….

Nja, eerst zien dan geloven…

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 19:27

Was net op tv hoe de ondernemers aan de grens de dupe gaan zijn nu Duitsland de prijzen flink laat zakken.
En dan hebben we het niet over enkel de tank stations!

Duitsland gaat ondernemers ook extra tegemoet komen door geld te geven. De ondernemers mogen hun personeel belasting vrij!!! 1000€ extra geven.

Ik vind dat vooral een mooi gebaar in een tijd van al wat jaren aan onvrede onder de bevolking.
Oh en meer landen in Europa gaan mee in de prijs verlaging.

Wij uiteraard niet.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 19:28

Popstra schreef:
Was net op tv hoe de ondernemers aan de grens de dupe gaan zijn nu Duitsland de prijzen flink laat zakken.

Duitsland gaat ondernemers ook extra tegemoet komen door geld te geven. De ondernemers mogen hun personeel belasting vrij!!! 1000€ extra geven.

Ik vind dat vooral een mooi gebaar in een tijd van al wat jaren aan onvrede onder de bevolking.

Wij uiteraard niet.

Ga je toch naar Duitsland?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 19:28

Popstra schreef:

Wij uiteraard niet.

En dus gaan wij naar die landen die er wel aan doen, want ja, die VOC-mentaliteit hebben we toch wel een beetje mee gekregen }>

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 19:47

Popstra schreef:

Wij uiteraard niet.

Ja, klinkt leuk he, alsof de overheid er iets aan doet, er staat mogen, maar dat is eerst maar afwachten of het ook gebeurt, en daarnaast moet ook die 1000 euro terug verdiend worden door bedrijven, want die betalen dit uit eigen zak.
Daarnaast gaat de inkomstenbelasting omhoog, en heeft Duitsland al geen geld meer om de pensioenen uit te betalen, rijden de treinen meer niet dan wel, hele autobahnen zijn niet meer begaanbaar door kapotte infrastructuur, en bedrijven werken er duizenden per maand uit, leuk land man.

de tankprijs gaat trouwens pas per 1 mei omlaag, en wel met 14 cent, dus dat flink valt ook wel mee.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 19:50

14 ct is toch hartstikke veel?!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 20:16

Km vergoeding omhoog, leg de rekening maar weer neer bij werkgevers. Mag die vergoeding ook weer naar beneden als de prijzen weer omlaag gaan dan? Zo bizar.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 20:20

Popstra schreef:

Dat is niet Duitsland die ondernemers geld geeft, dat is Duitsland die hoopt dat ondernemers hun personeel extra gaan betalen in plaats van de werknemers die het nodig hebben zelf te steunen. Kost de overheid daar niets, alle kosten zijn voor de ondernemers.

Zelfde trucje als hier de belastingvrije kilometervergoeding verhogen.

Ipsilonka schreef:
Km vergoeding omhoog, leg de rekening maar weer neer bij werkgevers. Mag die vergoeding ook weer naar beneden als de prijzen weer omlaag gaan dan? Zo bizar.

Nou ja, met € 0,23 / km kwam het zelfs bij normale prijzen al niet uit natuurlijk.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 20:36

Vriendlief krijgt sowieso maar 6 euro per dag vergoed maximaal en denk ook niet dat dat omhoog gaat :')

Op woon-werkverkeer van 120km per dag legt ie ook toe. Dus vaak/ bijna altijd thuiswerken.

Maar ja, die vergoeding is ook maar 2,40 per dag.
Hoe dan ook, kost bijna altijd wel geld om te kunnen werken. Voor iedereen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 20:47

Die 2 cent per km meer gaat ook niet veel helpen. 30 cent had eerlijker geweest. Maar idd leggen ze de rekening weer bij de werkgevers. En dat geeft weer een sneeuwbaleffect ben ik bang. Wordt weer alles duurder.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 20:49

Suzanne F. schreef:
Die 2 cent per km meer gaat ook niet veel helpen. 30 cent had eerlijker geweest. Maar idd leggen ze de rekening weer bij de werkgevers. En dat geeft weer een sneeuwbaleffect ben ik bang. Wordt weer alles duurder.

Als ze het bij het kabinet leggen, gaan we met zijn allen het betalen. Zou je dat willen?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 20:59

Suzanne F. schreef:

Dat lijkt me niet helemaal goed berekend:

De benzine is ongeveer 40 cent per liter duurder nu (misschien iets meer/minder).
Als je een beetje een zuinige auto hebt, die 1 op 20 rijdt, dan is die 2 cent dus precies wat je meer (per km) kwijt bent. Helemaal correct dus. En 30 cent per km zou veel te veel zijn.

Voor dieselrijders gaat dit niet op. De dieselprijs is veel meer gestegen. Laat dat eens 80 cent per liter zijn. En die auto's ook 1 op 20 rijden. Dan ben je 4 cent per km duurder uit, en is die 2 cent maar de helft,
Maar ook daar zou 30 cent per kilometer veel meer zijn dan de extra kosten.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 21:18

Ipsilonka schreef:

Werkgevers zijn het ook niet verplicht. Dus velen schieten er niks mee op.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 21:21

Ik zal er niets mee opschieten. Km vergoeding is in de CAO vastgelegd

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 21:22

Als die vergoeding omhoog gaat, dan geldt dat toch ook voor de km-vergoeding die aftrekbaar is van de belasting? Alleen kan je die pas terug krijgen bij je belasting aangifte volgend jaar.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 21:33

Hier ga ik wel proberen minder auto te rijden. Ik woon 9.8 km van werk. Krijg dus geen vergoeding. Maar keer 5 dagen per week. Kom je dus op 100 km per week. En de vergoeding voor als je 10 km van werk woont is bijna 100 euro. Die loop ik nu mis. Gelukkig verdien ik 50 cent boven minimum maar kom wel elke maand eigenlijk te kort. Daarom ga ik ook naar 5 dagen ipv 4 dagen werken.

Op de fiets kan. Maar ik kom dan sochtends te laat _O- moet half 9 beginnen en 8 uur kan ik kind weg brengen. En vaak pas 6 uur klaar werken. Zou dus half 7 pas thuis zijn.

Nu voorgenomen in ieder geval de weekend dagen te gaan fietsen. Dan heb ik iets minder tijd stress. En hopelijk houd ik meer over door meer te gaan werken. Maarja meer opvang kosten + meer benzine kosten :list:

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 21:40

Kelan schreef:
Suzanne F. schreef:

De benzine is ongeveer 40 cent per liter duurder nu (misschien iets meer/minder).
Als je een beetje een zuinige auto hebt, die 1 op 20 rijdt, dan is die 2 cent dus precies wat je meer (per km) kwijt bent. Helemaal correct dus. En 30 cent per km zou veel te veel zijn.

Voor dieselrijders gaat dit niet op. De dieselprijs is veel meer gestegen. Laat dat eens 80 cent per liter zijn. En die auto's ook 1 op 20 rijden. Dan ben je 4 cent per km duurder uit, en is die 2 cent maar de helft,

Als je enkel zaken als brandstof en onderhoud rekent red je het misschien net, maar niet als je ook de rest meerekent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 22:44

Kelan schreef:
Suzanne F. schreef:

80% van de auto's haalt die 1:20 bij lange na niet. 1:15 is al geen slecht gemiddeld verbruik wat vele niet zullen halen.

Daarnaast, als de helft van de km zakelijk is, hoort daar ook de helft van het onderhoud en economisch gezien ook de helft van de afschrijving, wegenbelasting en verzekering bij.

Nee, niet afkomen met de K-smoes dat je die auto toch al hebt; ik heb niet bedacht dat die werkgever in een godsonbereikbare uithoek wilde zitten waardoor ik geen keuze heb dan met de auto komen.
En ja, ik heb er werkgevers op afgewezen. Maar het is een vrij selecte groep mensen die zich dat kan permitteren; de meeste mensen hebben geen keuze! Die moeten het doen met wat ze kunnen krijgen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 22:49

Er is een verschil in reiskosten woon-werkverkeer (onbelast tot € 0,23) en dienstreizen (zakelijke kilometers). Daar is de vergoeding € 0,32 per km. en daar zit dus wel een stukje afschrijving en onderhoud in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-26 22:58

Electra63 schreef:
Er is een verschil in reiskosten woon-werkverkeer (onbelast tot € 0,23) en dienstreizen (zakelijke kilometers). Daar is de vergoeding € 0,32 per km. en daar zit dus wel een stukje afschrijving en onderhoud in.

Dat kan evenmin uit.
Maar mijn werkgever biedt wel de optie om een auto te huren als dat voor een zakenreis nodig is. Dat gaat in ieder geval niet aan 23ct per km.......

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:06

Babsiej schreef:
Popstra schreef:

Wij uiteraard niet.

Ga je toch naar Duitsland?

Ontzettend originele reactie zeg :roll: