Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:52

Wilders heeft het imo aan zichzelf te danken met het laten vallen van het vorige kabinet en zijn gedrag. Mensen zijn hem onbetrouwbaar gaan vinden en verder gaan kijken.

Daarnaast wordt het zittende kabinet altijd afgerekend bij nieuwe verkiezingen. Dus zover zie ik geen rare dingen.

De strijd tussen PvdA/GroenLinks en Pvv vond ik echt een vervelend toontje hebben. (beide) En dat D66 er dan als lachende derde vandoor gaat kan ik ook nog wel begrijpen ondanks mijn eigen bedenkingen bij de partij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:54

Bullebeest schreef:
Heel benieuwd wanneer de beloofde 10 nieuwe steden er zullen zijn van D66. Gaat nog wel een decennia 1 of 2 zoniet meer overheen vrees ik. En voor welke prijsklasse dat gaat worden.

Die uitspraak is er om de ambitie van bouwen aan te geven, niet om de letterlijke vertaling.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:57

Rutte heeft zijn telfonspray laten staan waardoor wederom de VVD niet is heel erg afgestraft.
Het glijd er gewoon weer van af..

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:58

Electra63 schreef:
BigOne schreef:
FvD 6 zetels en die gaan naar ?
Dezelfde zes uitvreters die de afgelopen jaren elke keer elkaar de zetel toegespeeld hebben om hun vergoeding te houden.
1 Lidewij de Vos
2 Thierry Baudet
3 Gideon van Meijeren
4 Freek Jansen
5 Ralf Dekker
6 Pepijn van Houwelingen

Yep, maar niemand die dat interesseert. Een beetje hetzelfde als de PVV-Kamerleden, die zelden in de Kamer aanwezig zijn.

Ik ben dr blij mee. Thierry ging tijdelijk uit de kamer omdat hij vader werd. Freek ruilde met Pepijn vanwege zijn kennis op bepaalde dossiers. Gewoon logische prive omstandigheden en strategie die trouwens nu niet meer nodig is want ze hebben nu alle zes een zetel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:00

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:01

fransje23 schreef:
Rutte heeft zijn telfonspray laten staan waardoor wederom de VVD niet is heel erg afgestraft.

Dit snap ik trouwens ook niet..vind Dilan ook niet echt een fijne politicus. Snap ook niet waarom de VVD altijd zo groot blijft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:02

fransje23 schreef:
Ik heb hem nog niet geluisterd maar dit is een podcast over de 10 nieuwe steden https://d66.nl/podcast/tiennieuwesteden/

Ben benieuwd waar die tien nieuwe steden moeten gaan komen en of er nog land overblijft om paarden te kunnen blijven houden in Nederland..

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:08

Elisa2 schreef:
fransje23 schreef:

Dit snap ik trouwens ook niet..vind Dilan ook niet echt een fijne politicus. Snap ook niet waarom de VVD altijd zo groot blijft.

Dat komt denk ik door een combinatie van een sterke campagnevoering, een goeie positie (midden rechts) die veel mensen aanspreekt, en weinig goede concurrentie op rechts.
Persoonlijk vind ik Yesilgoz ook geen fijne politica.
Laatst bijgewerkt door Gruis op 29-10-25 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:09

Waarom VVD altijd zo groot blijft: geen idee. Ik had even hoop dat ze kleiner zouden worden.

PvdA is simpelweg niet te begrijpen voor de Nederlander in de vorm van taal. De taal die zij spreken is hoogopgeleid, vooral veel vaktermen of woorden die niet iedereen (her)kent. Simpelweg: de partij van de arbeid is niet meer herkenbaar voor de arbeider. Echt B1 spreekt Frans niet. Terwijl hij een man vol kennis en kunde is. En ja, onbegrip straft af.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:11

Ik vind het best erg, dat zowel een Timmermans als een Kaag het niet voor elkaar krijgen om NL te overtuigen van hun leiderschap. Beiden enorm goede bestuurders. Maar blijkbaar vind Nl intelect iets heel engs.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:17

Intellect is niet eng. Het valt of staat alleen wel met of je het over kunt brengen aan de bevolking. En dat kon Kaag imo niet, en Timmermans ook niet goed genoeg. Als de helft van de kiezers je taal niet begrijpt, dan gaat het mis.

Nu vind ik wel dat beide echt idioot gedemoniseerd zijn, dat is niet goed te praten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:22

Intellect is niks mis mee. Ik denk dat Wilders ook behoorlijk wat kennis en kunde heeft. En hij weet het begrijpelijk te brengen.

Ik ben het totaal niet met zijn standpunten eens... maar hij is wel te volgen voor iedereen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:24

Benzz schreef:
Ik vind het best erg, dat zowel een Timmermans als een Kaag het niet voor elkaar krijgen om NL te overtuigen van hun leiderschap. Beiden enorm goede bestuurders. Maar blijkbaar vind Nl intelect iets heel engs.

Ik vind het juist een gemis dat er in de politiek nog maar nauwelijks intellectuelen of wetenschappers zijn. Timmermans wekt echter, ongeacht wat zijn standpunten zijn, een enorme irritatie bij mij op (en bij veel anderen zoals ik het hoor). Denk als er een andere lijsttrekker was geweest dat deze partij veel groter was geworden. Veel mensen zijn puur persoonlijk op hem afgehaakt en naar D66 of andere partijen gegaan.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:24

Winged schreef:
Intellect is niks mis mee. Ik denk dat Wilders ook behoorlijk wat kennis en kunde heeft. En hij weet het begrijpelijk te brengen.

Ik ben het totaal niet met zijn standpunten eens... maar hij is wel te volgen voor iedereen.

Is dat omdat hij zaken helder kan uitleggen, of omdat hij ze veel te gesimplificeerd voorstelt?
Laatst bijgewerkt door Gruis op 29-10-25 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:25

Intellect is niet eng, maar als de manier waarop het overgebracht wordt door bijvoorbeeld taalgebruik niet toegankelijk is voor een deel van de bevolking wordt het wel eng, omdat mensen het dan niet snappen. Ergens moeten ze een balans vinden tussen die hoogopgeleide kennis gebruiken en aanspreekbaar blijven voor de minder hoogopgeleide nederlanders.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:30

Gruis schreef:
Winged schreef:

Is dat omdat hij zaken helder kan uitleggen, of omdat hij ze veel te gesimplificeerd voorstelt?

Wilders pakt 1 thema, diept dat uit. Pakt hier en daar wat gevoel mee en speelt daar op in. Wilders heeft al 20 jaar hetzelfde thema: migratie. En dan met name de asielzoeker, die is zondebok. En door dat heel simpel te maken trekt hij mensen aan: woningnood? Asiel. Hogere prijzen? Asiel. Onveiligheid op straat? Asiel. Het is heel duidelijk wat je aan hem hebt. Of zijn beweringen kloppen en op te lossen zijn is iets totaal anders.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 00:19

Elisa2 schreef:
fransje23 schreef:
Ik heb hem nog niet geluisterd maar dit is een podcast over de 10 nieuwe steden https://d66.nl/podcast/tiennieuwesteden/

Ben benieuwd waar die tien nieuwe steden moeten gaan komen en of er nog land overblijft om paarden te kunnen blijven houden in Nederland..

En hoe vaak zijn de feiten hieromtrent al wel niet aan je uitgelegd…? En toch blijf je deze populistische statements maken.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 00:22

Ik associeer intellect niet persé met desinformatie verspreiden (als het dan om het intellect van Wilders gaat). Wat hij doet is een soort van psychologische oorlogsvoering, op precies die knopjes duwen waar mensen sterke dingen bij voelen en vervolgens in de Kamer een totaal andere koers varen. Die man zit er voor niemand anders dan zichzelf.. enige intellect wat hij in mijn ogen bezit is dat hij zeer deskundig populist is. Meer niet.

@Elisa2 als je het partijprogramma van D66 had gelezen had je geweten dat ze bestaande kernen willen uitbreiden en versterken, niet dat ze letterlijk midden op de Utrechtse Heuvelrug een stad willen optrekken vanuit het niets.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 05:07

Helaas, voor mij z'n beetje de allerslechtste partij dreigt gewonnen te hebben: D66.... dag auto (rekeningrijden kan ik absoluut NIET betalen, rijdt belachelijk veel km met een Fiat Panda van nu €22 wegenbelasting per maand, dat zou minimaal het 3 dubbele gaan worden)

Eigen risico verhogen, dag eten....want dat betekent gewoon wéér €30 per maand extra ofzo en ik betaal al €220 per maand nu..

Zo jammer dit...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 06:18

mvdende schreef:
Helaas, voor mij z'n beetje de allerslechtste partij dreigt gewonnen te hebben: D66.... dag auto (rekeningrijden kan ik absoluut NIET betalen, rijdt belachelijk veel km met een Fiat Panda van nu €22 wegenbelasting per maand, dat zou minimaal het 3 dubbele gaan worden)

Eigen risico verhogen, dag eten....want dat betekent gewoon wéér €30 per maand extra ofzo en ik betaal al €220 per maand nu..

Zo jammer dit...

Je realiseert je niet dat het áltijd een compromis / mix van plannen wordt gezien D66 het niet voor het zeggen heeft maar met minimaal 3 andere partijen een plan moet gaan maken?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 06:33

mvdende schreef:

Zo jammer dit...

Nou inderdaad.
Heb ik eindelijk een beetje salaris over aan het eind van de maand door de verhogingen in het CAO VVT, kan ik alles weer gaan inleveren.

Vanwege sloop oude woning is mijn huur al verdubbeld in mn nieuwe huis. En wat ik bij D66 lees zijn alleen maar verhogingen op belastingen, benzine en andere dingen die een werkend mens gebruikt.

Echt top hoor D66 stemmers, bedankt.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 06:37

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 06:47

Nou ja, eerder GroenLinks/PvdA of Ja21, volgens dit plaatje toch?
Bij D66 gaan de middeninkomens er het meest op vooruit, en de lage iets meer dan de hoge, als ik het goed lees (maar ik blijf rood een rare kleur vinden in dit staatje)
Maar over het algemeen gaat iedereen erop vooruit?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 06:54

Cer schreef:
Nou ja, eerder GroenLinks/PvdA of Ja21, volgens dit plaatje toch?
Bij D66 gaan de middeninkomens er het meest op vooruit, en de lage iets meer dan de hoge, als ik het goed lees (maar ik blijf rood een rare kleur vinden in dit staatje)
Maar over het algemeen gaat iedereen erop vooruit?

Vraag me inderdaad steeds al af hoe ik dit plaatje moet lezen. Zo te zien gaat iedereen erop vooruit.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:00

Ik vind hogere accijns op benzine, rekeningrijden en een vignet voor de auto nou niet perse bevordelijk voor mijn koopkracht als iemand die in oranje/ geel zit.

Ik rijd 50 km om naar mn werk te gaan, openbaar vervoer is geen optie ivm locatie en tijdstip (nachtdiensten zorg dus ook weekenden) laat staan de fiets.