Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
26 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
24 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
95 (17%)
CDA
36 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
86 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
12 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 549

IMANDRA

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:49

Ik weet het niet zeker meer hoor, maar was het ziekenfonds van vroeger ook niet zo goed als mensen nu soms pretenderen? Daar was iets mee dacht ik, en er is niet voor niks ooit gekozen om over te stappen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:51

Dat beeld heb ik ook Imandra. Had wel eens een interessant gesprek met iemand die voor een zorgverzekering werkte. Was natuurlijk een gekleurd beeld want hij vond het niet leuk, en hij was er al weg. Maar het klonk allemaal heel omslachtig waarbij de rekening consistent hoger uitvalt. Het schijnt dat als je als zorggevende iets aangeeft je alleen minimaal per x tijdsbestek iets kan (kon?) Declareren. Was je bijvoorbeeld maar 5 minuten bezig, dan moest je 15 min declareren. Dit was een van de zaken.

Hij was nogal gefrustreerd dus heb niet zoveel vragen gesteld :+ Ik vroeg me bijvoorbeeld af of je dan ook kon zien dat iemand voor ontzettend veel uren aan zorg declareerde van een absurd tijdsbestek. Dus instelling x declareerde voor 500 uur, terwijl er maar 10 fte werkt. Oid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:51

die rigoreuze veranderingen zijn ook denk ik veranderingen die over de vier jaar heen gaan.. dus met verkiezingen en vallende kabinetten vraag ik me altijd af hoe ze een lange termijn planning voor elkaar moeten krijgen

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:03

Esaqar schreef:
Ik ontstip deze even als rechtste stemmer.

Wees gerust. Bokt geeft een enorm vertekend beeld en rechts wint straks weer. Weet dat ik me
eerder zorgen heb gemaakt aan de hand van Bokt peilingen en ze komen gelukkig niet overeen met wat er straks daadwerkelijk gebeurd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:11

Cer schreef:
die rigoreuze veranderingen zijn ook denk ik veranderingen die over de vier jaar heen gaan.. dus met verkiezingen en vallende kabinetten vraag ik me altijd af hoe ze een lange termijn planning voor elkaar moeten krijgen

Oh zeker, maar uiteindelijk zal het een keer moeten gebeuren, lijkt me. Het huidige systeem -van wat ik hoor van familie die in de zorg werkt- is gewoon zo log geworden.

Jildau schreef:
Esaqar schreef:
Ik ontstip deze even als rechtste stemmer.

Wees gerust. Bokt geeft een enorm vertekend beeld en rechts wint straks weer. Weet dat ik me
eerder zorgen heb gemaakt aan de hand van Bokt peilingen en ze komen gelukkig niet overeen met wat er straks daadwerkelijk gebeurd.

Dat de bokt peilingen niet representatief zijn weet iedereen wel. En dat PVV de grootste wordt ook. Maar gezien de 'echte' peilingen zit de kans er aardig in dat we een midden of zelfs wat links-van-het-midden kabinet kunnen krijgen hoor.

En dat rechts zo veel kritiek krijgt, is niet gek, met wat er met het huidige kabinet is gebeurd en wat de PVV de afgelopen jaren allemaal heeft geroepen en gedaan. Ik vind dat je echt je hoofd in het zand steekt als je dat als rechtse stemmer niet inziet, en/of doet alsof rechts het zo goed doet voor Nederland en Links alles verpest (terwijl we in geen decennia een links kabinet hebben gehad... (en nee ik zeg niet dat dit specifiek voor jullie zo geldt).

Ik zie vaak comments op social media waarin wordt uitgesproken dat rechts zo goed is en links elke keer Nederland verpest —maar die gaan dus compleet voorbij aan bovenstaande.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:34

IMANDRA schreef:
[

Ik zie vaak comments op social media waarin wordt uitgesproken dat rechts zo goed is en links elke keer Nederland verpest —maar die gaan dus compleet voorbij aan bovenstaande.

Ik heb het idee als ik op de Socials lees, dat alles wat niet FvD of Pvv is, links is. Mensen hebben geen benul meer wat links of rechts is.

De haat naar links is zo groot, dat mensen niet eens beseffen dat onze verzorgingsstaat: WW uitkering, sociale huurwoningen enz enz. allemaal door links is bedacht en uitgevoerd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:19

Benzz schreef:
IMANDRA schreef:
[

Ik heb het idee als ik op de Socials lees, dat alles wat niet FvD of Pvv is, links is. Mensen hebben geen benul meer wat links of rechts is.

De haat naar links is zo groot, dat mensen niet eens beseffen dat onze verzorgingsstaat: WW uitkering, sociale huurwoningen enz enz. allemaal door links is bedacht en uitgevoerd.

Het is soms bijna grappig dar mensen met laagbetaalde banen of uitkeringen rechts stemmen.

Social Media is ook echt een zege wat dat betreft. :+ Zeker als er opruiende AI-berichten worden verspreid of ander fakenieuws en veel mensen ee in trappen of erger nog: het interesseert ze niet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:38

Benzz schreef:
IMANDRA schreef:
[

De haat naar links is zo groot,dat mensen niet eens beseffen dat onze verzorgingsstaat: WW uitkering, sociale huurwoningen enz enz. allemaal door links is bedacht en uitgevoerd.

Waarschijnlijk net zo groot als de 'haat' naar rechts. Houd het elkaar mooi in evenwicht...

En onder rechts is natuurlijk alles fout gegaan. Behalve dan dat de economie floreert. De werkeloosheid historisch laag is en de gemiddelde Nederlander hun leven een rapportcijfer van 7,7 geeft. Ja, het leven in Nederland is inderdaad bar slecht. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:40

Maar als het allemaal zo goed gaat waarom zijn er dan nu al twee keer in korte tijd gewelddadige demonstraties / rellen geweest vanaf rechts...?

Dan zit er toch een grote ontevredenheid.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:42

journee schreef:
Waarschijnlijk net zo groot als de 'haat' naar rechts. Houd het elkaar mooi in evenwicht...

En onder rechts is natuurlijk alles fout gegaan. Behalve dan dat de economie floreert. De werkeloosheid historisch laag is en de gemiddelde Nederlander hun leven een rapportcijfer van 7,7 geeft. Ja, het leven in Nederland is inderdaad bar slecht. :+

Ik durf het leven nog wel een hoger cijfer te geven. En dat zeg ik al tijden: we hebben het bijzonder goed in NL.

Maar ja, in mijn beleving hebben we niet alleen links of rechts, maar ook gewoon een midden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:46

journee schreef:
Benzz schreef:

De haat naar links is zo groot,dat mensen niet eens beseffen dat onze verzorgingsstaat: WW uitkering, sociale huurwoningen enz enz. allemaal door links is bedacht en uitgevoerd.

Mwah, ik kan prima toegeven dat rechts ook goede dingen heeft gedaan. Dankzij kabinet Rutte zijn we na de crisis snel weer omhoog geklommen en hadden we een buffer voor de Corona tijd.

Dus die haat voor rechts is er bij mij in ieder geval niet. Maar onder rechts zíjn er ook beslissingen gemaakt die gewoon niet zo goed hebben uitgepakt.

Ik vind er persoonlijk wel echt een verschil tussen zitten, kijkende naar haat naar rechts vs. links hoor. Ik merk dat de haat naar links vaak dingen in de schoenen worden geschoven die gewoon niet koppen (zoals iemand anders al zei, sommige mensen zien alles links van PVV/FvD/Ja21 als 'links', dus ook VVD bijvoorbeeld). Terwijl de 'haat' naar rechts vooral draait om bepaalde beslissingen, kritiek op bepaalde uitingen (PVV/FvD). Ik zou dat naar rechts dus eigenlijk niet als haat bestempelen, meer kritiek. Terwijl naar links wel meer ongefundeerde haat is. Links-naar-rechtse-kritiek lijkt vaak meer feitelijkheden te hebben? Puur kijkend naar social media comments hoor, niet algemeen rechts vs linksstemmers. Dus echt de extremen :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:48

BBB kan wat mij betreft ook in het hoekje van de PVV,FVD en JA21.

Het niet willen houden aan de grondwet is voor mij een hele grote nogo.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:49

MarlindeRooz schreef:
Maar als het allemaal zo goed gaat waarom zijn er dan nu al twee keer in korte tijd gewelddadige demonstraties / rellen geweest vanaf rechts...?

Nederlanders zijn gewoon enorm verwend. Daarom klagen we zo veel. :)

Niet alleen op de wereldranglijst, maar ook bij een onderzoek tussen westerse landen (2e in 2021) staat Nederlands consequent in de bovenste regionen betreft zorg. Maar misschien leggen we de lat gewoon erg hoog. Alles kan natuurlijk altijd beter. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:52

Benzz schreef:
BBB kan wat mij betreft ook in het hoekje van de PVV,FVD en JA21.

Het niet willen houden aan de grondwet is voor mij een hele grote nogo.

Klopt!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:03

IMANDRA schreef:
journee schreef:

Mwah, ik kan prima toegeven dat rechts ook goede dingen heeft gedaan. Dankzij kabinet Rutte zijn we na de crisis snel weer omhoog geklommen en hadden we een buffer voor de Corona tijd.

Dus die haat voor rechts is er bij mij in ieder geval niet. Maar onder rechts zíjn er ook beslissingen gemaakt die gewoon niet zo goed hebben uitgepakt.

Ik vind er persoonlijk wel echt een verschil tussen zitten, kijkende naar haat naar rechts vs. links hoor. Ik merk dat de haat naar links vaak dingen in de schoenen worden geschoven die gewoon niet koppen (zoals iemand anders al zei, sommige mensen zien alles links van PVV/FvD/Ja21 als 'links', dus ook VVD bijvoorbeeld). Terwijl de 'haat' naar rechts vooral draait om bepaalde beslissingen, kritiek op bepaalde uitingen (PVV/FvD). Ik zou dat naar rechts dus eigenlijk niet als haat bestempelen, meer kritiek. Terwijl naar links wel meer ongefundeerde haat is. Links-naar-rechtse-kritiek lijkt vaak meer feitelijkheden te hebben? Puur kijkend naar social media comments hoor, niet algemeen rechts vs linksstemmers. Dus echt de extremen :)

Persoonlijk vind ik haat ook niet het juiste woord, vandaar ook de aanhalingstekens. Zelf zou ik liever spreken over kritische houding of hooguit een antipathie naar links of rechts beleid.

Ik zie ook geen verschil tussen feitelijkheden bij het wel of niet ondersteunen van welk beleid dan ook. Iemand die links stemt wil geen rechts beleid en iemand die rechts stemt wil geen links beleid. En wat iemand belangrijk vind, bepalen mensen nog altijd zelf.

Dat veel mensen rechts stemmen verbaasd mij ook niets. Veel mensen willen gewoon het gevoel hebben gehoord te worden en Geert Wilders speelt daar goed op in. En wees eerlijk, op bokt zijn ook verschillende linkse stemmers die mensen steeds de mond willen snoeren over alles wat zij vinden dat rechtse 'misinformatie' is.

Als je überhaupt al niet normaal in gesprek wilt, onbevooroordeeld naar iemand kunt luisteren, of zelfs het zwijgen op probeert te leggen dan bereik je dus precies het tegenovergestelde van wat je wilt. Want mensen willen dan ook niet meer naar jouw kant van het verhaal luisteren, dus veranderd er niets. Behalve misschien dat mensen zich nog standvastig opstellen in hun eigen opinie.
Laatst bijgewerkt door journee op 13-10-25 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:06

MarlindeRooz schreef:

is dat groot? Als er een groepje van, hoe hoeveel mensen waren het, gaat rellen?
ik denk dat het ook van deze tijd is dat er erg overdreven wordt.. ja PVV was de grootste geworden, maar nee, dat is niet en masse door heel nederland (alle stemgerechtigden) zo bedacht.
Want als dat zo is, zouden er geen midden of linkse stemmers meer zijn.. en dat is natuurlijk niet zo.

Ook omdat alles wat aandacht krijgt, groeit .. en laten we eerlijk zijn, rechts krijgt enorm veel aandacht. "ja want ze zijn de grootste" .. ja nu wel.

Het zou fijn zijn als midden / links de kiezers op die manier kan bereiken. Maar dat is ook al vaker benoemd. Hoe kunnen die hun kiezers beter bereiken zodat de mensen voor wie zij het doen, ook op hun gaan stemmen..

en ik denk dat veel minder mensen de verkiezingen en de politiek zo nauw volgen als dat hier in dit topic de mensen dat doen.

Ik vind ook dat de laatste jaren het woord "haat" heel makkelijk gebruikt was. Toen ik jong was was dat een heel sterk woord.. maar ik heb nu het idee dat "hekel aan" snel vervangen wordt voor "haat" (vooral onder jongeren)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:26

Cer schreef:
MarlindeRooz schreef:

is dat groot? Als er een groepje van, hoe hoeveel mensen waren het, gaat rellen?
ik denk dat het ook van deze tijd is dat er erg overdreven wordt.. ja PVV was de grootste geworden, maar nee, dat is niet en masse door heel nederland (alle stemgerechtigden) zo bedacht.
Want als dat zo is, zouden er geen midden of linkse stemmers meer zijn.. en dat is natuurlijk niet zo.

Ook omdat alles wat aandacht krijgt, groeit .. en laten we eerlijk zijn, rechts krijgt enorm veel aandacht. "ja want ze zijn de grootste" .. ja nu wel.

Het zou fijn zijn als midden / links de kiezers op die manier kan bereiken. Maar dat is ook al vaker benoemd. Hoe kunnen die hun kiezers beter bereiken zodat de mensen voor wie zij het doen, ook op hun gaan stemmen..

en ik denk dat veel minder mensen de verkiezingen en de politiek zo nauw volgen als dat hier in dit topic de mensen dat doen.

Ik vind ook dat de laatste jaren het woord "haat" heel makkelijk gebruikt was. Toen ik jong was was dat een heel sterk woord.. maar ik heb nu het idee dat "hekel aan" snel vervangen wordt voor "haat" (vooral onder jongeren)

Goede samengevatting! :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:42

Cer schreef:
Alleen GL/PvdA geeft meer uit aan zorg, maar dan weer een heel stuk minder aan sociale zekerheid.. wie zijn daar dan de dupe van?

Gewoon weghalen bij de middeninkomens, zoals altijd.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:48

Vind dat er ook wel heel luchtig wordt gedaan over het afschaffen van de hypotheekrente. Dat zou weinig effect hebben want gemiddeld zijn de hypotheken maar € 170.000. Ja dat klopt, omdat er ontzettend veel mensen ouder dan 50 zijn die al veel hebben afgelost. Maar starters kunnen dan helemaal geen huis meer kopen en veel jongeren komen in de problemen als ze niet bijna de helft van hun hypotheekrente weer terug ontvangen. De huizenmarkt voor starters en jongeren loopt daardoor alleen maar vaster in plaats van dat deze een impuls krijgt. Ook door verschillende economen al berekend en aangehaald. Maar ze blijven maar kijken naar dat gemiddelde. Dat lage, langlopende hypotheekschuldhouders en nauwelijks iets van merken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:51

Bloodymary schreef:
Cer schreef:
Alleen GL/PvdA geeft meer uit aan zorg, maar dan weer een heel stuk minder aan sociale zekerheid.. wie zijn daar dan de dupe van?

Haal jij dat uit hun programma? Ik niet namelijk. Maar ik zie graag de voorbeelden!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:58

De SP is volgens mij de enige partij die ze zorg echt wil hervormen, zij hebben ook helemaal doorberekend hoe ze dat financieel willen en kunnen doen. Ben het ermee eens dat veranderingen daar echt nodig zijn. (marktwerking er uit!)

Wat betreft links en rechts geneuzel vind ik zo vermoeiend dat gepolariseer van beide kanten. Persoonlijk vind ik iedere partij wel goede en minder goede punten hebben. Geen enkele waar ik volledig achter kan staan, moeilijk kiezen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:05

Zijn de "linkse stemmers" niet bang voor de volgende dingen (echt heel nieuwsgierig naar namelijk):

- een minderheid worden in eigen land.
- hoe kan je voor het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek zijn?
- werkende mensen gaan telkens meer betalen. Ik ben 28, sta 8 jaar ingeschreven voor een huurwoning, werk 50 uur (in loondienst én als ZZP'er), maar kan geen huis kopen.
- minimumloon naar €18? Dat kán niet.
- uitkeringen hoeven niet mee met minimumloon. Mensen met een uitkering hoeven immers ook geen woon-werk verkeer te rijden dus hebben minder onderhoudskosten aan een auto en brandstofkosten (reiskosten vergoeding vanuit werk dekt lang niet alles meer)
- AZC'ers die extreem overlast geven (sorry, maar hier kan je niet omheen)

Ik wordt als rechtse stemmer Nazi genoemd terwijl ik echt geen volk uit wil roeien hoor. :') ik wil gewoon begrepen worden, een huis kopen omdat ik wél werk en veilig over straat kunnen. Ik wil gewaardeerd worden als vrouw zijnde en niet lastig gevallen worden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:14

Bloodymary schreef:
Vind dat er ook wel heel luchtig wordt gedaan over het afschaffen van de hypotheekrente. Dat zou weinig effect hebben want gemiddeld zijn de hypotheken maar € 170.000. Ja dat klopt, omdat er ontzettend veel mensen ouder dan 50 zijn die al veel hebben afgelost. Maar starters kunnen dan helemaal geen huis meer kopen en veel jongeren komen in de problemen als ze niet bijna de helft van hun hypotheekrente weer terug ontvangen. De huizenmarkt voor starters en jongeren loopt daardoor alleen maar vaster in plaats van dat deze een impuls krijgt. Ook door verschillende economen al berekend en aangehaald. Maar ze blijven maar kijken naar dat gemiddelde. Dat lage, langlopende hypotheekschuldhouders en nauwelijks iets van merken.

Een heleboel economen hebben juist berekend ( en al jaren geadviseerd) om de hypotheekrente aftrek af te schaffen. Dit gebeurd ook al sinds 2012 ( uit mn hoofd).

Waarom hebben huizeneigenaren een subsidie nodig? De sociale huur krijgt huurtoeslagen. De middeninkomens kunnen niet in sociale huurwoningen, dus die betalen fors voor een woning en krijgen helemaal nul nada niets.

Door de aftrek op hypotheken af te schaffen en dat bedrag naar de alle inkomens te doen, door inkomstenbelasting te verlagen, ben je veel eerlijker bezig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:17

Esaqar schreef:
Zijn de "linkse stemmers" niet bang voor de volgende dingen (echt heel nieuwsgierig naar namelijk):

- werkende mensen gaan telkens meer betalen. Ik ben 28, sta 8 jaar ingeschreven voor een huurwoning, werk 50 uur (in loondienst én als ZZP'er), maar kan geen huis kopen.
- uitkeringen hoeven niet mee met minimumloon. Mensen met een uitkering hoeven immers ook geen woon-werk verkeer te rijden dus hebben minder onderhoudskosten aan een auto en brandstofkosten (reiskosten vergoeding vanuit werk dekt lang niet alles meer)

Ik wordt als rechtse stemmer Nazi genoemd terwijl ik echt geen volk uit wil roeien hoor. :') ik wil gewoon begrepen worden, een huis kopen omdat ik wél werk en veilig over straat kunnen. Ik wil gewaardeerd worden als vrouw zijnde en niet lastig gevallen worden.

Ik stem niet links maar centrum-midden/links.

Maar:
- Minderheid in eigen land: daar is geen enkele aanwijzing voor en daar ben ik niet bang voor. Wel ben ik voor een strengere regulatie van migratie en dat gaat de EU al invoeren. Daar hoeft Nederland niks voor te doen. Daarbij hebben we meer "last" van expats en arbeidsmigranten dan van asielzoekers. Die zijn in de minderheid als je het hebt over migratie. Daarbij heb ik sowieso een pleurishekel aan religie dus het maakt mij niet uit of ik tussen de moslims of de SGP-ers woon. Beiden gehad (Lombok Utrecht gewoond en nu de Bible Belt) en ik vind het allebei prima.

- Waarom ben ik voor het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek: De huizenprijzen dalen en het wordt eerlijker. Het is een korting die hoe rijker je bent alleen maar hoger wordt. Iemand met een koophuis van 300.000 heeft er minder voordeel mee dan iemand met een huis van 800.000. Daarbij wordt het sowieso langzaam afgebouwd. Daarbij is het niet heel eerlijk naar de grote groep mensen die (duur) huurt. Die hebben die belastingvoordelen niet die kopers wel hebben. Het is oorspronkelijk bedoeld als "mazzeltje" voor de rijken. Dat lijkt mij niet meer nodig.

- Dat werkende mensen meer zijn gaan betalen dat klopt. Vooral PVV / VVD zijn daar voorstander van. Ik vind dat werken moet lonen. Inkomen uit al bestaand vermogen, erfenis etc moeten zwaarder belast worden zodat het inkomen op loon naar beneden kan. Dat is juist wat "linkse" partijen willen.

- Waarom kan het minimumloon niet naar 18 euro? Ik weet daar zelf te weinig vanaf maar het mag van mij wel iets omhoog. Het is ridicuul dat alles zoveel duurder is geworden maar het minimumloon niet stijgt. Daarbij verdienen niet eens heel veel mensen minimumloon dus het is niet zo dat 90% van de salarissen omhoog gaat en alles direct duurder wordt. Het is een klein deel wat meer geld gaat krijgen. Volgens het CBS maar 474 duizend. En een groot deel ervan zijn mensen onder de 25. Die werken vaak niet eens fulltime. Dus of het echt een grote inflatie gaat veroorzaken?

"In 2023 werden 474 duizend werknemersbanen tegen maximaal het minimumloon betaald. Dat is 18 procent meer dan het jaar ervoor. Jongeren tot 25 jaar namen bijna de helft van deze banen voor hun rekening, namelijk 228 duizend"
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... inimumloon

- Mensen met een uitkering leven al heel erg onder het minimum. Dat mag best iets omhoog. Ze hoeven dan wel niet naar werk te rijden maar ze hebben wel andere kosten. Ze stoken meer want ze zijn meer thuis, ze hebben hogere medische kosten en je moet ook jezelf vermaken als je ziek thuis zit. Ik gun de zwakkeren in onze samenleving best wat meer geld. Er zijn heel veel afgekeurde mensen die bijna niet rond kunnen komen. Ik vind dat ook een chronisch ziek persoon wel eens wat leuks mag doen. :)

- AZC's geven overlast. Maar niet altijd. Daarbij is het logisch dat mensen vervelend worden als je ze met trauma's, zonder werk en dagbesteding met z'n allen bij elkaar zet in een vreemd land waar ze de taal niet kennen. Het beter spreiden gaat daarbij helpen. Daarbij moet de asielprocedure verbeterd worden waardoor mensen minder lang "doelloos" in een AZC zitten.

In jouw situatie is het helemaal niet slim om rechts te stemmen vind ik. Want rechts focust helemaal niet op nieuwe huizen bouwen en op sociale woningbouw. Dat is echt een speerpunt van links. En als de hypotheekrente afgebouwd wordt dan gaan de huizenprijzen omlaag. En komt er meer geld vrij om te investeren in de zorg of de veiligheid bijvoorbeeld.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:37

Bloodymary schreef:
Cer schreef:

Volgens mij liet de doorberekening zien dat juist middeninkomens er bij GL/PvdA er relatief veel op vooruit gaan?
https://www.cpb.nl/system/files/cpbmedi ... 7-2030.pdf

Dus hoe bedoel je weghalen bij de middeninkomens...

Bloodymary schreef:

Dit is dus zo'n ding waar veel mensen veel te veel naar de korte termijn kijken. De afschaffing zorgt juist op lange termijn voor meer betaalbare woningen, op termijn.

Esaqar schreef:

Nee, hoezo zouden wij een minderheid worden? 74,8% van Nederland is zonder migratieachtergrond, in het buitenland geboren (migranten): 14,0% van de bevolking op 1 januari 2021. Om een minderheid te worden moeten er 8,9 miljoen extra migranten bijkomen. Gemiddeld komen er zo'n 207.000 immigranten per jaar naar Nederland. Dan zouden we over zo'n 43 jaar in de minderheid zijn. Maar dan ga je er al aan voorbij dat mensen prima ook 'Nederlanders' kunnen worden door de jaren heen, door integratie en aan te passen. Dus ik denk dat het 'een minderheid worden' niet zo snel gaat gebeuren.

Esaqar schreef:

Omdat de hypotheekrenteaftrek vooral de huizenprijzen heeft opgejaagd en bestaande huiseigenaren bevoordeelt, niet de starters. Het lijkt een voordeel, maar in de praktijk drijft het de prijzen kunstmatig op: waardoor starters juist méér moeten lenen voor hetzelfde huis. Afschaffen maakt de markt eerlijker: huizenprijzen dalen of stabiliseren, de overheid bespaart miljarden die kunnen worden ingezet voor betaalbare nieuwbouw of startersleningen, en de afhankelijkheid van schulden neemt af. Kortom: minder scheefgroei, meer echte kansen om te beginnen. Mits het afschaffen niet per direct gebeurt maar het af wordt gebouwd, zullen starters en mensen er helemaal niet zo veel van merken, die verandering.

Esaqar schreef:

Dat jij geen huis kan kopen heeft weinig te maken met het feit dat jij een werkend mens bent. Bij veel van de linkse partijen gaan de sterkste schouders de meeste lasten dragen. Dat is niet élke werkende, dat zijn de meest welvarende werkenden die er zijn, dus maar een kleine groep van "de werkende mensen in Nederland". Je ziet juist dat bijv. middeninkomens er onder D66 en PvdA/GL er juist relatief veel op vooruit gaan.

Esaqar schreef:

Waarom zou dat niet kunnen? Als we het eerlijk doorrekenen? Bedrijven met hoge winstmarges kunnen het dragen, kleine ondernemers moeten dan gecompenseerd worden via lastenverlichting. Wat nu niet kan, is dat mensen fulltime werken en alsnog niet rondkomen. Een fatsoenlijk minimumloon is immers geen luxe, het is een basisvoorwaarde voor een gezonde economie.

Of moeten de grootste bedrijven maar meer en meer winst kunnen maken terwijl de armen in ons rand niet meer rond kunnen komen? Hun basisbehoeften niet meer kunnen vervullen?

Esaqar schreef:

Zolang het minimumloon stijgt door inflatiecorrectie, moet de bijstand deels meebewegen. Anders vergroot je armoede. De vergelijking met autokosten slaat ook eigenlijk nergens op: vaste lasten als energie, huur en zorg stijgen voor iedereen, dus die autokosten zijn lang niet het enige voor ze. Of willen we auto's voor mensen in de bijstand helemaal afschaffen, zijn ze 100% afhankelijk van OV en kunnen ze dus niet gaan en staan waar ze willen? Gaan we zo streng zijn op een groep die daar vaak niks aan kan doen?

Esaqar schreef:

Overlast moet serieus aangepakt worden, daar is niemand tegen. Maar dat is geen reden om álle asielzoekers over één kam te scheren. De meesten willen gewoon veiligheid en een toekomst.

Het beeld dat die overlast massaal en onbeheersbaar is, klopt ook niet. Volgens het COA en de Inspectie gaat het om een kleine groep die structureel problemen veroorzaakt: ruwweg één à twee procent van de bewoners. Het merendeel houdt zich gewoon aan de regels. De meeste incidenten van die 1-2% zijn bovendien interne overtredingen. In gemeenten met grote AZC’s blijkt uit onderzoek dat de meeste bewoners nauwelijks overlast ervaren. Dus ja, aanpakken waar het misgaat, maar het beeld dat “de asielzoekers” als groep overlast veroorzaken, is simpelweg niet waar.

Esaqar schreef:

Ik denk dat dit meer te maken heeft met hoe jij je uit als rechtse stemmer. Want de gemiddelde rechtse stemmer wordt toch echt geen nazi genoemd.