17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:34

De welvaart hier is opgebouwd door hardwerkende mensen en zal alleen behouden worden door hardwerkende mensen.

Er is al onvoldoende capaciteit in de geestelijke gezondheidszorg voor de eigen mensen.

Ik geloof niet zo dat trauma zorgt voor misbruik. Ik denk dat je van daders geen slachtoffers moet maken. Dat je dan voorbij gaat aan de echte slachtoffers.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:38

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:09

Elisa2 schreef:
De welvaart hier is opgebouwd door hardwerkende mensen en zal alleen behouden worden door hardwerkende mensen.

Er is al onvoldoende capaciteit in de geestelijke gezondheidszorg voor de eigen mensen.

Ik geloof niet zo dat trauma zorgt voor misbruik. Ik denk dat je van daders geen slachtoffers moet maken. Dat je dan voorbij gaat aan de echte slachtoffers.

Dat jij dat niet gelooft is prima. Trauma zorgt wel zeker voor persoonlijkheidsproblematiek en andere mentale problemen. Zoals impulsbeheersing. Of verslavingen zoals aan drugs en alcohol. Zoals bij de moordenaar van Gino. Als je naar zijn verhaal kijkt is het geen verrassing dat zo’n persoon volledig verknipt is en tot walgelijke dingen in staat is.

Geloof jij dan dat toevallig mensen met een andere huidskleur dan wit genetisch meer aanleg hebben om vrouwen te misbruiken, verkrachten of te vermoorden. Of dat het in hun bloed zit om crimineel te worden?

Hebben ze dan andere hersenen dan wij of hoe zit dat?

Cer

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:10

Waar schrijft Elisa2 dat dan??

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:30

En toch zijn veel daders ook slachtoffers :o

Niet om als excuus te gebruiken, ze moeten gewoon berecht worden en dat gebeurt ook. Maar gelukkig krijgen ze ook behandeling.

Maar dat veel crimineel gedrag traumagedrag is, is gewoon onderzocht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:35

Cer schreef:
Waar schrijft Elisa2 dat dan??

Citaat:
Ik geloof niet zo dat trauma zorgt voor misbruik

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:49

Nee ik bedoelde de opmerkingen over de huidskleur …

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:05

Cer schreef:
Nee ik bedoelde de opmerkingen over de huidskleur …

Maar wat maakt een asielzoeker dan tot iemand die criminele dingen doet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:06

Ik heb het inderdaad nergens over huidskleur, ik heb het over eigen verantwoordelijkheid hoe om te gaan met trauma. Zou mij een worst wezen welke kleur iemand heeft.

Want ja, trauma kan zorgen voor raar gedrag maar het is wel de verantwoordelijkheid van degene die trauma heeft om het zoveel mogelijk te helen en niet om anderen slachtoffer te maken. En het is geen excuus om slechte dingen te doen. Dat is wat ik bedoel.

Sexueel gestoord gedrag komt ook niet per definitie uit trauma. Het kan wel, maar bij veel mannen is het volgens mij ook gewoon hormonaal.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:11

_San87_ schreef:
BeFunny schreef:
Eens en oneens.

Je hebt het nu over seksueel geweld Lisa is niet verkracht "De vermeende dader" bleek wel kort ervoor zich seksueel te hebben vergrepen aan een andere vrouw.

Deze man noem ik een gek. Eentje die niet vrij los had moeten kunnen lopen. En Lisa had de pech tegen hem aan te lopen. Dit heeft niks met Asielzoekers of afkomst te maken. Dat heb ik al eerder gezegd.

Maaaaar als je het breder trekt wat sommigen doen en kijken naar Genocide dan is het zo dat in de westerse cultuur nu hedendaags er veel positief veranderd is. Ook nog heel veel wat mis is.

Maar hedendaags in andere culturen is geweld tegen vrouwen "Normaal" en het doden van een vrouw "eervraak" ook.

Wat heeft genocide ermee te maken?

Niks dat heeft mijn telefoon kennelijk gemaakt van femicide.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:16

Trauma kan letterlijk je hersenen anders laten functioneren. Je kan daardoor anders gaan denken, voelen en handelen. Je kan gewoon niet beweren dat dit geen belangrijk onderdeel is van dit probleem.

Nogmaals: de verkrachter en moordenaar van Gino moet je maar eens bestuderen.

Daarbij is niet elk mens ontwikkeld genoeg om goede keuzes te maken. Soms is de capaciteit er niet in het brein. Maar voor de cognitieve en sociale ontwikkeling zijn omgevingsfactoren van groot belang.

Voorbeeld: de moordenaar en verkrachter van Gino werd verslaafd aan harddrugs geboren. En werd daarna in meerdere pleeggezinnen mishandeld. Zijn hersenen zijn bij de geboorte al beschadigd dus en hij heeft nooit een gezonde omgeving gehad.

Er was al bekend dat hij een pedofiele stoornis had. Maar de behandeling daarvan die verplicht was na een eerder vergrijp is nooit opgestart. Meer hierover hier onder. Na deze delicten en het oordeel van de rechter liep hij vrij rond en kon hij in 2022 Gino vermoorden.

Het praat het gedrag ABSOLUUT niet goed. Alleen je ziet in dit voorbeeld heel goed waar het mis gaat. Instanties werken goed niet samen. Hebben onvoldoende capaciteit en falen iemand zijn hele leven.

Moet je nagaan als je niet in een welvarend land als Nederland geboren wordt. En de hulpverlening er niet is of nóg slechter is. Ontsporen is dan een heel logisch gevolg.

Stukje informatie:
Citaat:
M. is in 2017 veroordeeld wegens mishandeling en bedreiging van twee kinderen en het misbruiken van zeker een van hen. In 2015 is hij veroordeeld wegens poging tot doodslag, omdat hij een stoeptegel van een viaduct had gegooid.
De rechter zei toen dat M. verminderd toerekeningsvatbaar was, omdat hij een autismespectrumstoornis heeft en minderbegaafd is. "Hij is zeer afhankelijk van begeleiding en toezicht en kan op momenten dat deze begeleiding niet aanwezig is impulsief handelen."

Bron: nu.no

—-

En dit is dan geen femicide. Maar dit patroon zie je vaak. Mannen stalken / mishandelen vrouwen. De politie en hulpverlening doet weinig tot niets en het escaleert.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:52

MarlindeRooz schreef:

Geen idee, culturele achtergrond, opvoeding… zoiets?

Vwb trauma.. als het 2e of 3e generatie is, zit er niet veel trauma meer bij misschien?

Als alle vrouwen die door onbekenden vermoord zijn, vermoord zijn door iemand met trauma, dan moet daar iets gebeuren..
Maar vooralsnog zijn er niet echt “daderprofielen” meen ik..

de dame hier in de supermarkt was door iemand met een pittige psychische aandoening die gewoon rond liep, en Driekus stond ook al op de radar en liep los.. wille we dan de nacht terug van patiënten? Of over welke “alle (altijd) mannen” gaat het dan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:53

Cer schreef:
MarlindeRooz schreef:

Geen idee, culturele achtergrond, opvoeding… zoiets?

Vwb trauma.. als het 2e of 3e generatie is, zit er niet veel trauma meer bij misschien?

Als alle vrouwen die door onbekenden vermoord zijn, vermoord zijn door iemand met trauma, dan moet daar iets gebeuren..
Maar vooralsnog zijn er niet echt “daderprofielen” meen ik..

de dame hier in de supermarkt was door iemand met een pittige psychische aandoening die gewoon rond liep, en Driekus stond ook al op de radar en liep los.. wille we dan de nacht terug van patiënten? Of over welke “alle (altijd) mannen” gaat het dan?

Trauma gaat gewoon van generatie op generatie als het niet geheeld wordt :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:02

Ah ja verootjoo, dat is inderdaad waar, daar walste ik iets te snel overheen… excuus

(Maar dan is het eigenlijk helemaal vreselijk als een groot deel trauma heeft en dat steeds verder uitspreidt)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:06

Het is te makkelijk om trauma de schuld te geven. Een pedofiele stoornis heeft ook niks met trauma te maken.

Dat hersenen beschadigd zijn bij de geboorte door harddrugs versta ik niet onder trauma. Wel inderdaad iemand die al met een achterstand op de wereld komt. En dat de hersencapaciteit bij sommigen tekort komt staat imo ook los van trauma.

Waarmee ik niet zeg dat trauma mensen niet kan veranderen. Maar wel dat die kaart iets te vaak en vlug getrokken wordt. Er is ook nog iets als eigen verantwoordelijkheid, moreel kompas etc.

En, grenzen.. mensen hebben ook duidelijke grenzen en kaders nodig. Zeker tijdens de opvoeding.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:12

Natuurlijk heb je eigen verantwoordelijkheid.

Maar we willen toch dit soort gevallen voorkomen? Er zijn vele facetten die hierin meespelen. Voorkomen is beter dan “genezen”. Het is allang bewezen dat zwaarder straffen niet helpt.

Het zijn ook niet alleen maar mannen uit andere culturen of andere landen.

Dus dan moeten we toch eens kritisch naar onze eigen systemen kijken. En dan niet de asielprocedure. Maar naar de (jeugd)zorg, rechtspraak, politie etc.

En met stemmen op partijen als de PVV bereik je NIKS. Ze kunnen nooit waarmaken wat ze beweren. Asielzoekers gaan er altijd zijn. Ze gaan niet weg. Die zijn niet eens het hele probleem. Voor rechtse partijen is het slechts een zondebok. Zodat het daadwerkelijke probleem ondersneeuwt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:20

Uit onderzoek blijkt dat vele mannelijke daders een gebrek aan emphatie hebben.
Dat veel mannen geneigd zijn hun problemen buiten zichzelf te leggen en te projecteren op anderen. Dat zou wel meer aandacht naar toe kunnen gaan, te beginnen op school. Hoe om te gaan met emoties, ruzies en wat is zelfreflectie?

Dus ja, eens met dat er kritisch naar eigen systemen gekeken moet worden. Maar het helpt niet om dan mensen toe te laten uit bijvoorbeeld een land waar er een gebrek aan respect voor vrouwen is. Of mensen die uit eigen land gevlucht zijn vanwege wat ze op hun kerfstok hebben.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:24

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Dat jij dat niet gelooft is prima. Trauma zorgt wel zeker voor persoonlijkheidsproblematiek en andere mentale problemen. Zoals impulsbeheersing. Of verslavingen zoals aan drugs en alcohol. Zoals bij de moordenaar van Gino. Als je naar zijn verhaal kijkt is het geen verrassing dat zo’n persoon volledig verknipt is en tot walgelijke dingen in staat is.

Geloof jij dan dat toevallig mensen met een andere huidskleur dan wit genetisch meer aanleg hebben om vrouwen te misbruiken, verkrachten of te vermoorden. Of dat het in hun bloed zit om crimineel te worden?

Hebben ze dan andere hersenen dan wij of hoe zit dat?

De minister van buitenlandse zaken en de kroonprins van Saoudi Arabie gaven een interview waarbij ze speciaal voor dit deel overschakelde op Engels, omdat ze kennelijk ook bekend zijn hoe wij hier in het westen zijn met vertalen van teksten die ons niet zo uitkomen. :+

Als je het interessant vind zou ik het zeker kijken, het bevat wel meer interessante delen. Als je het even kort en ongenuanceerd samenvat: wij als westen noemen alles 'vluchteling terwijl zij blij zijn van veel probleemgevallen af te zijn.

70% van alles wat in ter Apel aankomt heeft geen legitimatie en weet niet wie hij of zij is. Ook degene die met het vliegtuig gekomen zijn niet.
We hebben geen idee wie die mensen zijn, maar als ze een goed verhaal hebben (een zogenaamd vluchtverhaal) krijgen ze gewoon asiel. Wij weten niet wie het zijn..bepaalde landen wel...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:28

Nogmaals: de asielstroom weren kan niet tenzij we uit de EU gaan. Als mini handelsland lijkt me dat bijzonder ongunstig en dom.

Daarbij zijn er genoeg witte autochtone Nederlanders die dit soort gruwelijke dingen doen. Hoe voorkomen we dat?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:54

MarlindeRooz schreef:
Nogmaals: de asielstroom weren kan niet tenzij we uit de EU gaan. Als mini handelsland lijkt me dat bijzonder ongunstig en dom.

Daarbij zijn er genoeg witte autochtone Nederlanders die dit soort gruwelijke dingen doen. Hoe voorkomen we dat?

Ik denk dat een veel betere vraag is: 'hoe gaan we om met een compleet verandere wereld terwijl we onze wetten niet aanpassen en blijven roepen, 'jaa maar die wet uit 1960.

1960 was niet alleen 65 jaar geleden, maar een compleet anders wereldbeeld. NL kwam uit een oorlog, er waren miljoenen inwoners minder, vluchtelingen etc was zo'n gering aandeel dat het nauwelijks aandacht kreeg. Economische groei, maatschappelijke ruimte. Alles was 100% omgedraaid.

De wereld van nu is snel veranderend, AI klopt aan de deur en waar is de wetgeving?? In landen als Somalie etc gaat folders rond hoe en waar je het beste heen kunt, dat je familie kan komen, via internet is het bereik razendsnel.

We kunnen ons niet eeuwig blijven beroepen op wetten die niet meer van vandaag zijn, op alle onderwerpen, maar ook zeker op asiel! Wetten niet kunnen aanpassen is de grootste onzin die er is, de wil is er niet!

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:56

MarlindeRooz schreef:

genoeg witte autochtone die dat doen ?? heb jij de grafieken die eerder zijn gedeeld gezien? ooit wel eens programma opsporing gezocht gekeken? tuurlijk zijn er ook gestoorde witte mannen die dit doen , maar staat niet in verhouding met massa aanrandingen verkrachtingen en moorden die gepleegd worden door asielzoekers en mensen met migratie achtergrond

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:06

hakkipilke87 schreef:
MarlindeRooz schreef:

genoeg witte autochtone die dat doen ?? heb jij de grafieken die eerder zijn gedeeld gezien? ooit wel eens programma opsporing gezocht gekeken? tuurlijk zijn er ook gestoorde witte mannen die dit doen , maar staat niet in verhouding met massa aanrandingen verkrachtingen en moorden die gepleegd worden door asielzoekers en mensen met migratie achtergrond

Ik denk dat het zich niet indentificeren als Nederlander een groot probleem is. Onlangs leerde ik weer wat nieuwe, namelijk dat er een woord is voor mensen van kleur die in functies als bijvoorbeeld Boa, agent, bestuur etc zitten.
Die worden door hun eigen mensen bounty's genoemd: zwart van buiten, wit van binnen. Reacties op integreren worden door bepaalde groepen gezien als 'verkazing' en wordt nadrukkelijk afgewezen..

EEa valt ook samen met de wijcultuur. Probeer jij als meisje van 18 maar eens het 'familiejuk' af te werpen, als dat complete verstoting of erger betekent.
Onlangs kwam ik de trieste casus tegen van een jonge vrouw die gehackt was en haar privefoto's (zonder hoofddoek) gedeeld waren. Zowel haar familie keerde zich tegen haar en haar verloofde maakte direct de relatie uit.

Dan kun je wel doen alsof er geen culturele aspecten en verschillen zijn die voor problemen zorgen in een liberaal seculier land als nederland, maar ik denk dat we met zijn allen veel verder zouden komen en types als Wilders de wind uit de zeilen nemen als we eens gewoon benoemen zoals het is. Ipv alles maar met de mantel der liefde bedekken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:18

Sunnda schreef:
Als je het interessant vind zou ik het zeker kijken, het bevat wel meer interessante delen. Als je het even kort en ongenuanceerd samenvat: wij als westen noemen alles 'vluchteling terwijl zij blij zijn van veel probleemgevallen af te zijn.

70% van alles wat in ter Apel aankomt heeft geen legitimatie en weet niet wie hij of zij is. Ook degene die met het vliegtuig gekomen zijn niet.
We hebben geen idee wie die mensen zijn, maar als ze een goed verhaal hebben (een zogenaamd vluchtverhaal) krijgen ze gewoon asiel. Wij weten niet wie het zijn..bepaalde landen wel...

En als je dan ziet wat voor narigheid omliggende dorpen daar hebben van al die onbekende vluchtelingen, dan snap je wel dat het voor rechtse partijen niet enkel een zondebok is, maar keiharde realiteit wat onder burgers leeft, voor angst en frustratie zorgt en waarom de grens is bereikt.
MarlindeRooz schreef:
En met stemmen op partijen als de PVV bereik je NIKS. Ze kunnen nooit waarmaken wat ze beweren. Asielzoekers gaan er altijd zijn. Ze gaan niet weg. Die zijn niet eens het hele probleem. Voor rechtse partijen is het slechts een zondebok. Zodat het daadwerkelijke probleem ondersneeuwt.

We moeten ergens beginnen. Het leed is niet meer te overzien. Je kunt het haast vergelijken met de wolf. Van buitenaf willen mensen dat de wolf zich hier welkom voelt en zich hier vestigt, koste wat kost. Maar woon je in een wolvengebied dan kijk je er heel anders tegenaan omdat je dagelijks geconfronteerd wordt met angst en leed.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 00:41

MarlindeRooz schreef:
Maar het trauma en psychische gedeelte kunnen we ondervangen door meer in ze te investeren. En als ze meer mee mogen draaien in “onze cultuur” dan los je dat ook deels op. De asielzoekers zijn er nu eenmaal dat stoppen we niet. Grenzen dicht is een onhaalbaar doel. En sowieso is het egoïstisch om het delen van onze welvaart te beperken tot onze grenzen en eventuele witte mensen die ons aanstaan.

Hoewel je veel dingen er bij sommige mannen er echt niet uit krijgt. Ik heb vaak van moslim mannen gehoord (hoog opgeleid en wonen hier 10+ jaar) dat homoseksualiteit slecht is en dat een vrouw zich niet te uitdagend mag kleden. De vrouw ziet men vanuit veel islamitische stromingen / opvattingen echt heel anders dan dat wij vrouwen (willen) zien.

Ik vind dat toch lastig want ik wil niet op die manier door een man behandeld worden. Ik wil dat homo en trans mensen gelijke rechten hebben. En ook veilig zichzelf kunnen zijn.

Ik ben wel bang dat als de groep conservatieve moslims groeit dat dit ten koste gaat van eerder verworven vrijheden. Ik vind religie gewoon niet een heel fijn iets. Het veroorzaakt vroeg of laat gezeik. En dat geldt voor elke religie.

6% in Nederland is moslim.

Verder valt wel op, dat rechts-populistisch gelul, wel zoden aan de dijk zet.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 04:41

MarlindeRooz schreef:
Trauma kan letterlijk je hersenen anders laten functioneren. Je kan daardoor anders gaan denken, voelen en handelen. Je kan gewoon niet beweren dat dit geen belangrijk onderdeel is van dit probleem.

Nogmaals: de verkrachter en moordenaar van Gino moet je maar eens bestuderen.

Daarbij is niet elk mens ontwikkeld genoeg om goede keuzes te maken. Soms is de capaciteit er niet in het brein. Maar voor de cognitieve en sociale ontwikkeling zijn omgevingsfactoren van groot belang.

Voorbeeld: de moordenaar en verkrachter van Gino werd verslaafd aan harddrugs geboren. En werd daarna in meerdere pleeggezinnen mishandeld. Zijn hersenen zijn bij de geboorte al beschadigd dus en hij heeft nooit een gezonde omgeving gehad.

Er was al bekend dat hij een pedofiele stoornis had. Maar de behandeling daarvan die verplicht was na een eerder vergrijp is nooit opgestart. Meer hierover hier onder. Na deze delicten en het oordeel van de rechter liep hij vrij rond en kon hij in 2022 Gino vermoorden.

Het praat het gedrag ABSOLUUT niet goed. Alleen je ziet in dit voorbeeld heel goed waar het mis gaat. Instanties werken goed niet samen. Hebben onvoldoende capaciteit en falen iemand zijn hele leven.

Moet je nagaan als je niet in een welvarend land als Nederland geboren wordt. En de hulpverlening er niet is of nóg slechter is. Ontsporen is dan een heel logisch gevolg.

Stukje informatie:
Citaat:
M. is in 2017 veroordeeld wegens mishandeling en bedreiging van twee kinderen en het misbruiken van zeker een van hen. In 2015 is hij veroordeeld wegens poging tot doodslag, omdat hij een stoeptegel van een viaduct had gegooid.
De rechter zei toen dat M. verminderd toerekeningsvatbaar was, omdat hij een autismespectrumstoornis heeft en minderbegaafd is. "Hij is zeer afhankelijk van begeleiding en toezicht en kan op momenten dat deze begeleiding niet aanwezig is impulsief handelen."

Bron: nu.no

—-

En dit is dan geen femicide. Maar dit patroon zie je vaak. Mannen stalken / mishandelen vrouwen. De politie en hulpverlening doet weinig tot niets en het escaleert.

Heel goed gezegd. Er is ook de dader slachtoffer driehoek. Slachtoffers worden vaak daders.