Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:45

Ik ga even kijken en maak meteen een foto voor je :j

Ik zet hem net uit, te koud voor zonder verwarming maar te warm voor de pelletkachel. Even een half uurtje aangezet net. :)

De electricien heeft het warmte plan uitgerekend en bepaald wat de beste plek is. Ze staan schuin tegenover elkaar waardoor je een warmte circulatie krijgtl voorde woonkamer zou 3500 w voldoende zijn. Ik had alleen de keuze tussen 1500 en 2000 w. Ik heb er nu dus twee van 2000 w. En ze waren afgelopen zomer met korting te koop waardoor ik 275 euro per kachel kwijt was. *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 10:24

Dankjewel!

2000 wat dus.
Ja over capaciteit lijkt me altijd fijner dan te kort.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 10:28

Thanks @prompter en @polar
Ik ga die eens bekijken. Ik had ook gehoord over Marcel's green soap. Is dat ook iets om te proberen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:08

Ik had een shampoo van Marcels Green Soap. Hij was ok, maar deed niet veel voor mijn haar. Heb hem gewoon opgemaakt. Is een prima shampoo maar je moet het gewoon uitproberen denk ik :)

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 09:13

Lokii schreef:
Ik stof even dit topic af met de vraag wat nou de beste shampoo is voor droge hoofdhuid. Graag een duurzame met alleen natuurlijke ingredienten maar als het kan toch wel een geurtje. Iemand tips?? :)

Ik gebruik Scalp Treatment Shampoo van Petal Fresh, ze geven aan op de website dat het clean beauty, cruelty free, paraben free en sustainably sourced. Geen idee of het volledig duurzaam is, maar wellicht wel goed om te bekijken. Hier in BE verkrijgbaar bij Kruidvat en Holland & Berret.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 17:16

Ik doe een onderzoek(je) naar voedsel en duurzaamheid. Zouden jullie willen helpen door de enquete in te vullen (en te delen)? Duurt max. 10 min. Many thanks! _/-\o_
https://forms.gle/tyB3woPHVmCdXzYEA

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 17:26

Ingevuld

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:36

Lokii schreef:
Ik stof even dit topic af met de vraag wat nou de beste shampoo is voor droge hoofdhuid. Graag een duurzame met alleen natuurlijke ingredienten maar als het kan toch wel een geurtje. Iemand tips?? :)

Ik gebruik de shampoo van yari (groene fles) en om de zoveel dagen gewoon een blok aleppo zeep als shampoo :) Erg blij met het resultaat en mijn haar vind het ook erg fijn!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:38

Ik heb een vraag waar men hier misschien een goed antwoord op heeft.

Binnenkort wil ik beginnen met het maken van diepvriesmaaltijden en ik kom er niet helemaal uit wat ik het beste kan gebruiken.
Het zal dan eerst voornamelijk gaan om bijvoorbeeld witte en rode pastasaus, maar over een tijdje ook aardappels,groente,vlees.
Ik zoek vooral een manier waarbij geen plastic vrijkomt als het wordt verwarmd.

Nu zie ik bij de Ikea bijvoorbeeld glazen containers, ondanks dat er staat dat ze niet geschikt zijn voor de vriezer.
Maar ik vraag me af of er andere manieren zijn om voedsel in te vriezen, zonder te wecken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:44

Nadeel daarvan je ben extreem veel vriezer ruimte nodig in bakken.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 11:47

In doeken wellicht? Als de substantie niet te vloeibaar is ten minste.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:48

Je hebt ook plastic bakjes die geschikt zijn voor de vriezer en de magnetron, maar dat bedoel je misschien niet omdat dat alsnog plastic is?

Mepal heeft ook deze serie, in plastic en in glas, in allerlei formaten
https://www.mepal.com/nl/set-glas-versh ... 6185094700

Edit, toevoeging: ik denk wel dat het deksel deels van plastic is

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 11:53

We hebben genoeg vriezerruimte, dus dat is gelukkig geen probleem.

Doeken is met pastasaus niet zo handig.

Ja, ik wil het liefst zo plastic-vrij mogelijk leven. :j
Deksel heb ik niet zo'n probleem mee, ik denk dat je daar toch niet onderuit komt.
Die in de link lijken erg op die van Ikea, dus ik denk dat dat het dan uiteindelijk zal worden.

Bedankt voor het meedenken!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:01

Ik heb geen idee of ze prettig zijn in gebruik trouwens, die die ik linkte heb ik zelf alleen in de plastic versie, ik gebruik hem als koekdoos dus die ziet nooit een vriezer of magnetron van dichtbij :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:01

Ik werk met aluminium bakjes voor de ovenschotels. Die liggen momenteel bij de Action tussen de barbecue spullen.
Deksel eraf en ze kunnen direct de oven in.
Afbeelding

Sauzen en soepen doe ik vaak invriezen in een siliconen vorm, en zodra het bevroren is haal ik het uit de vorm en gooi ik alles samen in een plastic Ikea zakje. Maar je zou het dan ook bv in aluminiumfolie kunnen draaien.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:13

Ik denk dat 8nnemieke’s voorgestelde methode dan het fijnst is: siliconen vorm gebruiken en na invriezen bv in een bakje doen of evt in zakjes en eruit halen wanneer je opwarmt. Ik vind bakjes waar je lucht uit kunt halen prettig want daarmee kun je het fijner invriezen en kans op kristal vorming e.d. verkleinen. En met zakjes is dat ook wel prettig uiteindelijk omdat je de lucht goed eruit kunt halen. Zo doe ik dit bv met dingen die ik ook voor m’n hond in vries zoals bouillon enz. En je kunt het in (glazen) bakjes laten ontdooien weer in de koelkast of ontdooi stand magnetron gebruiken. Maar eerst molds gebruiken is dan wel fijn.

Sauzen deed ik idd tot nu toe ook vaak in zakjes zodat ze plat kunnen en minder ruimte in beslag nemen maar vind het met opwarmen idd ook minder. Al valt het mee als je het geleidelijk aan in water doet. Maar ik wil voor onszelf ook idd met de siliconen vormen aan de slag alleen dat neemt meer plek in beslag wat soms onhandig is vind ik, met hoe vol onze vriezers vaak zitten haha. Maar wil ook van de zakjes af, vind het ook telkens onnodig geld weggooien en niet milieu vriendelijk. Je krijgt wel hele fijne molds waarbij je meteen een 1p portie kunt invriezen bv

Dit idee:
Afbeelding

Albert Heijn had er onlangs nog liggen o.a.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:21

Aluminiumbakjes/folie vind ik niet zo duurzaam, :o het is heel moeilijk te recycelen.

Siliconen bakjes ga ik me over inlezen. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:26

Het recyclen zelf valt wel mee volgens mij. Het is vooral het scheiden van het aluminium wat het lastig maakt. Een oplossing kan zijn om alle aluminium zelf te scheiden, en eens in de zoveel tijd alles bij de metaalhandel inleveren. Krijg je er nog een leuke cent voor ook :D Ongeveer een euro per kilo dacht ik.
We hebben laatst nog een hele tas oud aluminium wat van onze boot af kwam weggebracht, en daar kreeg ik een paar tientjes voor :Y)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:34

Polar schreef:

Binnenkort wil ik beginnen met het maken van diepvriesmaaltijden en ik kom er niet helemaal uit wat ik het beste kan gebruiken.
Het zal dan eerst voornamelijk gaan om bijvoorbeeld witte en rode pastasaus, maar over een tijdje ook aardappels,groente,vlees.

Nu zie ik bij de Ikea bijvoorbeeld glazen containers, ondanks dat er staat dat ze niet geschikt zijn voor de vriezer.
Maar ik vraag me af of er andere manieren zijn om voedsel in te vriezen, zonder te wecken.

Wij hebben die van de Ikea en gooien ze gewoon in de vriezer :o Niks aan de hand.
Ik denk wel dat je ze eerst wel op temperatuur moet laten komen voordat je ze in een magnetron of oven gooit nadat ze in de vriezer hebben gelegen. Dat doen wij iig wel.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:37

Die glazen bakken van de ikea kunnen toch ook gewoon in de vriezer? Op de mijne staat een sneeuwvlokje, dus dan mag het?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:47

Ja, maar dat vind ik ook wel logisch, dat je het niet uit de diepvries gelijk opwarmt. :j

Als ik op de site van Ikea sorteer en ik vink vriesbestendig aan, dan komen die bakjes er niet bij, maar ik heb inderdaad al gelezen dat meer mensen ze in de vriezen doen.

Aluminiumfolie is heel lastig te recyclen omdat het zo dun is, dus dan ga ik liever voor glas.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:49

Polar schreef:
Ja, maar dat vind ik ook wel logisch, dat je het niet uit de diepvries gelijk opwarmt. :j

Als ik op de site van Ikea sorteer en ik vink vriesbestendig aan, dan komen die bakjes er niet bij, maar ik heb inderdaad al gelezen dat meer mensen ze in de vriezen doen.

Aluminiumfolie is heel lastig te recyclen omdat het zo dun is, dus dan ga ik liever voor glas.

Misschien is dat niet zo logisch? :+
Bij mij staat er volgens mij ook een sneeuwvlokje onderop, dus zijn in principe ook vriezerproof.
Misschien gebruiken ze nu ander glas?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:52

Ik zou het wel altijd even laten staan in ieder geval.

Nee, ik heb het product aangeklikt en bij materiaal staat inderdaad wel dat het in de vriezer kan.
Dus is een foutje in de sorteeroptie. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:33

Polar schreef:

Waarom niet een container voor invriezen en dan na ontdooien (in de koelkast bv) overdoen in een geschikte schaal/pan voor verwarmen? Ik vries rustig in in lunchtrommeltjes of glazen potten waar bv groente in gezeten heeft, maar die gebruik ik niet om te verwarmen, dat gaat in een pan.
Let wel op dat als je glas gebruikt om in te vriezen dat je een stuk meer gewicht in de lades hebt en daar zit een max. aan qua hoeveel een lade kan hebben.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:50

Ik gebruik ook de glazen bakjes van IKEA voor bvb pastasaus en curry’s. Als ik het opwarm, dan doe ik dat in een pan op de kookplaat.

De productie van aluminium kost veel energie. Die optie die Annemiek aandraagt lijkt me handig, maar niet per se duurzaam.